LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] videofilm op harde schijf zetten

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
denmar
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 feb 2006 10:38

videofilm op harde schijf zetten

Ongelezen bericht door denmar »

Door middel van een firewirekabel mijn dv camera aangesloten op de 1394 poort van mijn computer, Na een halve dag ploeteren (ik heb er weinig verstand van) kreeg ik het eindelijk voor elkaar om een film op de harde schijf te krijgen en toen op dvd te branden. Echter na het openen van de video map kreeg ik de film te zien op de computer en ik vond de kwaliteit niet om aan te zien. Wie zou er de oorzaak hiervan kunnen noemen? Het beeld is niet scherp en ietwat vaag. Of is dit via deze weg normaal? Als ik het via de dvd recorder doet van mijn zoon heb ik een perfect beeld. m.v.g.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: videofilm op harde schijf zetten

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Lijkt me meer een vraag voor een computersite zoals www.beginnersweb.nl

Dirkie
Berichten: 2942
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: videofilm op harde schijf zetten

Ongelezen bericht door Dirkie »

Echter na het openen van de video map kreeg ik de film te zien op de computer en ik vond de kwaliteit niet om aan te zien.
Heb je de DVD ook op een gewone DVD speler afgespeeld en bekeken op een televisie. En hoe was toen de kwaliteit?

denmar
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 feb 2006 10:38

Re: videofilm op harde schijf zetten

Ongelezen bericht door denmar »

Ja, het beeld op de tv was net zo als op de computer.

denmar
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 feb 2006 10:38

Re: videofilm op harde schijf zetten

Ongelezen bericht door denmar »

Captain, bedankt voor dit webadres.

Dirkie
Berichten: 2942
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: videofilm op harde schijf zetten

Ongelezen bericht door Dirkie »

Het kan op een aantal plaatsen misgaan. Bij het inlezen van de videofilm altijd de hoogste kwaliteit gebruiken. Kost heel wat schijfruimte, maar dan is het basismateriaal tenminste goed.
Verder een goed videobewerkingsprogramma gebruiken. Zelf gebruik ik al een aantal jaren Video DeLuxe van Magix. Na het bewerken van de video (is niet nodig, maar je kunt je film er zo mee opleuken!) branden op een DVD in DVD kwaliteit met de beste settings. Het kost dan wel enige tijd (mijn PC is al 5 jaar oud) maar dan heb ik een goede film.

Atmoz
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 nov 2006 10:11

Re: videofilm op harde schijf zetten

Ongelezen bericht door Atmoz »

Als je de video op je harde schrijf hebt gezet; hoe groot is dit bestand dan en hoe lang duurt de film? Aan de hand van deze gegevens kun je bepalen of het wel klopt wat je hebt gedaan. Een beetje video is echt een paar GB groot!!

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: videofilm op harde schijf zetten

Ongelezen bericht door queenfan »

Geplaatst op 21 Jan 2007 17:12 door denmar
Door middel van een firewirekabel mijn dv camera aangesloten op de 1394 poort van mijn computer, Na een halve dag ploeteren (ik heb er weinig verstand van) kreeg ik het eindelijk voor elkaar om een film op de harde schijf te krijgen en toen op dvd te branden. Echter na het openen van de video map kreeg ik de film te zien op de computer en ik vond de kwaliteit niet om aan te zien. Wie zou er de oorzaak hiervan kunnen noemen? Het beeld is niet scherp en ietwat vaag. Of is dit via deze weg normaal? Als ik het via de dvd recorder doet van mijn zoon heb ik een perfect beeld. m.v.g.

Op zich is een firewire kabel beter voor het overzetten van video naar je PC dan USB.
Dus daar is niks mis mee.

Geplaatst op: 22 Jan 2007 10:24
Ja, het beeld op de tv was net zo als op de computer
Dus ligt niet aan de overbrenging maar is slecht door de opnames (verkeerde instellingen mischien) vande camera zelf.

denmar
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 feb 2006 10:38

Re: videofilm op harde schijf zetten

Ongelezen bericht door denmar »

Als ik het filmpje gewoon laat lopen vanaf de camera naar de tv is de kwaliteit prima dus aan de opname ligt het niet.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: videofilm op harde schijf zetten

Ongelezen bericht door queenfan »

Als ik het filmpje gewoon laat lopen vanaf de camera naar de tv is de kwaliteit prima dus aan de opname ligt het niet.
Kopieer dan eerst de film op een dvd via een dvd recorder en dan op je hardeschijf zetten.

Deed ik ook altijd, werkt prima zonder verlies.

Atmoz
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 nov 2006 10:11

Re: videofilm op harde schijf zetten

Ongelezen bericht door Atmoz »

Op zich is een firewire kabel beter voor het overzetten van video naar je PC dan USB.
Dus daar is niks mis mee.
Sterker nog: je krijgt het videobestand nog niet eens digitaal over als je het via USB doet. Via USB krijg je een hele slechte kwaliteit film. Je MOET het dus via firewire doen als je een goed beeld wilt ;)

Kopieer dan eerst de film op een dvd via een dvd recorder en dan op je hardeschijf zetten.

Deed ik ook altijd, werkt prima zonder verlies.
Bedoel je: van camera (via firewire) naar DVD recorder? En dan als VIDEO_TS directory op de DVD (dus *.VOB files).

En dan de DVD weer inladen in een video-edit programma?

Dat is dus echt niet handig. *.VOB bestanden kun je niet eens zo makkelijk bewerken als het ruwe *.AVI materiaal wat uit je firewire komt. Bovendien heb je kwaliteitsverlies omdat het MPEG2 materiaal van je DVD van mindere kwaliteit is dan de ruwe AVI uit je camera.

Je kunt het beste dit doen:

Van camera (via firewire) naar computer (als heel groot *.AVI bestand) en dat kun je dan mooi bewerken (zonder enig kwaliteitsverlies) om het vervolgens om te zetten naar MPEG2 (DVD formaat). Hierna kun je het uiteraard branden op DVD :)

Atmoz

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: videofilm op harde schijf zetten

Ongelezen bericht door queenfan »

Bedoel je: van camera (via firewire) naar DVD recorder? En dan als VIDEO_TS
directory op de DVD (dus *.VOB files).

En dan de DVD weer inladen in een video-edit programma?

Dat is dus echt niet handig. *.VOB bestanden kun je niet eens zo makkelijk bewerken als het ruwe *.AVI materiaal wat uit je firewire komt. Bovendien heb je kwaliteitsverlies omdat het MPEG2 materiaal van je DVD van mindere kwaliteit is dan de ruwe AVI uit je camera.

Je kunt het beste dit doen:

Van camera (via firewire) naar computer (als heel groot *.AVI bestand) en dat kun je dan mooi bewerken (zonder enig kwaliteitsverlies) om het vervolgens om te zetten naar MPEG2 (DVD formaat). Hierna kun je het uiteraard branden op DVD

Atmoz
Nee ik bedoel je camera via S-video of de tulpstekkers aansluiten op de daarvoor bestemde aansluitingen op je DVD recorder.

De juiste kanaal opzoeken op de DVD recorder, is dit gevonden de film afspelen en opnemen op DVD.

De handleiding van je DVD recorder staat wel in hoe je dit moet doen is immers merk gebonden.

Ik heb het ook altijd gedaan camera aangesloten op de dvd recorder kanaal opgezocht op mijn recorder aflaten spelen en opnemen.

De dvd op mijn pc gezet bewerken, samengevoegd met meerdere films menu aangemaakt en branden.

Allemaal zonder verlies.

Atmoz
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 nov 2006 10:11

Re: videofilm op harde schijf zetten

Ongelezen bericht door Atmoz »

Nee ik bedoel je camera via S-video of de tulpstekkers aansluiten op de daarvoor bestemde aansluitingen op je DVD recorder.
V.S.
Allemaal zonder verlies.
:?: Hier klopt iets niet.

Via S-VIDEO of zelfs tulpstekkers (Composite :cry: ) krijg je een enorm verlies ten opzichte van Fire-Wire :cry:

Bij Fire-Wire blijft de informatie (beeld + geluid) digitaal. Je zet de film dus zonder verlies om van camera naar pc. Hier kun je hem dan met de beste kwaliteit editten, en pas op het allerlaatste naar DVD formaat comprimeren (kwaliteit gaat achteruit!!) om hem vervolgens op DVD te branden.

Dit is de beste manier om een camera-film op DVD te zetten.

mv gr,

Atmoz

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: videofilm op harde schijf zetten

Ongelezen bericht door queenfan »

@ Atmoz, als jij een film op je pc zet via USB of Firewire en je maakt er een Mpeg 2 van heg je ook verliezen.

Via USB is het al helemaal slecht gesteld met het beeld, maar als je de film bekijkt op TV heb je wel goed beeld maar zodra je het op je pc zet weer niet.
Geplaatst op: 22 Jan 2007 10:24 Onderwerp: videofilm op harde schijf zetten
Ja, het beeld op de tv was net zo als op de computer.
Vanaf je camcorder op dvd zetten via een dvd recorder is bij mij nog nooit aan toonbare verliezen qua beeld voor gekomen.

Als je de film via een recorder op dvd heb gezet en via een rip programma (zoals DVD Shrink) op je computer zet, vervolgens overzet naar Mpeg 4, AVI of DV heb je ook geen verlies.
Als je meerdere film op een DVDschijf wilt zetten kan dit op de zelfde manier en dan met DVD Author van TMPGEnc een DVD maken met menu's e.d.

Ik doe dit al een tijd niks mis mee, zeker omdat mijn camcorder geen USB of Firewire aansluiting heeft.

Ben het wel eens dat je een Firewire aansluiting een beter beeld krijgt dan USB, maar beide is naar mijn mening geen digitaal beeld maar kan het mis hebben.

Atmoz
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 nov 2006 10:11

Re: videofilm op harde schijf zetten

Ongelezen bericht door Atmoz »

@ Atmoz, als jij een film op je pc zet via USB of Firewire en je maakt er een Mpeg 2 van heg je ook verliezen.

Via USB is het al helemaal slecht gesteld met het beeld, maar als je de film bekijkt op TV heb je wel goed beeld maar zodra je het op je pc zet weer niet.
Als je via FireWire je film op de pc zet maakt hij er geen MPEG2 van. Het wordt pas MPEG2 zodra je het gaat converteren naar DVD formaat. De bestanden die je krijgt als je de DV tape naar de pc ript zijn ruwe (ongecomprimeerde) *.AVI's

Dit is dus echt de beste kwaliteit en dus ook de beste manier om je video van camera naar pc te krijgen. Absoluut niet via DVD. En al zeker niet via de USB kabel.

Als je de film via een recorder op dvd heb gezet en via een rip programma (zoals DVD Shrink) op je computer zet, vervolgens overzet naar Mpeg 4, AVI of DV heb je ook geen verlies.

Nogmaals, dit klopt echt niet!! Als je een film eerst op DVD zet en erna ript naar de computer en dan ook nog eens overzet naar een ander bestand en dan weer terug naar DV dan heb je echt zeker verlies. Het orginele DV bestand (wat op de camera staat) zal van veel betere kwaliteit zijn dan jou bewerkte en overgezette bestand.


Ben het wel eens dat je een Firewire aansluiting een beter beeld krijgt dan USB, maar beide is naar mijn mening geen digitaal beeld maar kan het mis hebben.
Via FireWire naar pc is wel digitaal. Het bestand wordt zonder verlies van de tape naar de pc gezet. Daarom is het ook zo'n lomp groot bestand. Er zit namelijk geen verlies in. Als jij het eerst gaat comprimeren naar MPEG2 (dat is wat DVD is) dan krijg je verlies.

Je kunt zoals eerder aangegeven beter rippen naar *.AVI (ruw formaat) en dan netjes met hoge kwaliteit editten, en pas op het laatste comprimeren (kwaliteit wordt slechter) naar MPEG2 (DVD).

Hier zal iedereen het mee eens zijn. Misschien dat er nog andere mensen hier zitten die verstand van zaken hebben. Misschien leg ik het iets te ingewikkeld uit, maar zo is het toch echt :)

Groet,

Atmoz

Atmoz
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 nov 2006 10:11

Re: videofilm op harde schijf zetten

Ongelezen bericht door Atmoz »

Alles wat te maken heeft met shrinken, comprimeren, converteren, rippen, editten, etc, etc zal ervoor zorgen dat de kwaliteit (aanzienlijk) omlaag gaat. Je kunt dus het beste zorgen dat je de beste bron neemt (DV tape omzetten naar *.AVI) dan editten, en dan pas overzetten naar DVD formaat. Het DV formaat is namelijk echt beter van kwaliteit dan het DVD formaat. Er treed dus zoieso verlies op bij het overzetten dan DV naar DVD :wink:

eve30
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2007 13:02

Re: videofilm op harde schijf zetten

Ongelezen bericht door eve30 »

Mijn probleem is, dat als ik mijn video op de computer heb gezet (via Fire Wire) beeld en geluid niet synchroon lopen. Het geluid is net zo'n 2 seconden later en is zo irritant om naar te kijken.
Wat doe ik verkeerd?

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: videofilm op harde schijf zetten

Ongelezen bericht door queenfan »

Ben het met jouw eens daar is niks mis mee, ik heb het zo altijd gedaan.
Had namelijk jaren een DV recorder (van JVC) kon alleen met een USB kabel de film op de harde schijf zetten altijd slecht beeld.

Heb het een keer eerst via de dvd recorder gedaan (zoals ik het beschreven heb) en toen was het goed.

Wat ik verteld heb is mij ook weer verteld, en inderdaad MPEG 2 is het DVD formaat dat weet ik maar mijn beeld is er niet slechter op geworden.

denmar
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 feb 2006 10:38

Re: videofilm op harde schijf zetten

Ongelezen bericht door denmar »

Ik heb alle reacties met plezier gelezen en ik wil het volgende mededelen. Ik heb weer een middag zitten rommelen en heb het nu gevonden, ik heb de instelling videokwaliteit hoog groot aangeklikt en het resultaat is nu redelijk goed, zowel op de computer als op de TV. Als er nog goede tips zijn hou ik me aanbevolen. Even voor de goede orde, ik ben de topicopener.
m.v.g.

Gesloten