LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] HP laptop
HP laptop
In Maart 2005 kochten we een HP laptop bij een computerwinkel in Hoogeveen. Omdat we zelf niet veel verstand van laptops hadden hebben we ons laten informeren door een medewerker van de winkel. We kwamen uit op een laptop van bijna 1000 euro. Een paar maand ging het goed, maar toen kwamen de gebreken. Opgestuurd werd door Hp wel gemaakt omdat het in de garantie viel. Wel ben je je laptop dan natuurlijk weken achter elkaar kwijt. Elke keer was er weer wat met dat ding tot in december 2006 het ding helemaal uitpofte en helemaal niet meer aan gezet kon worden. Laptop weer heengebracht, mensen van de technische dienst van winkel konden hem niet maken dus dat ding werd weer opgestuurd naar HP. Weer waren we die laptop wekenlang kwijt tot we te horen kregen dat de moederboord aan gort was en als we hem wilden laten maken we dan 480 euro !!!!!!! moesten betalen, terwijl er wel even bij werd verteld dat een moederboord normaal minimaal 3 jaar mee moet kunnen gaan. Klacht ingediend bij de winkel omdat ik het er niet mee eens was, we hebben meer ellende van dat ding gehad dan gemak, die zijn voor ons aan het bellen geweest of het niet anders kon omdat dit ook niet normaal is dat dat ding zo snel stuk was en dit niet de eerste keer was dat we hem kwijt waren geweest voor weken , bleek dat we dan 45 euro korting konden krijgen. Dat betekend dat we dan nog 435 euro moeten betalen voor een laptop die nooit goed is geweest. Ik ben dit dan ook niet van plan, voor een 600 euro koop je tegenwoordig al een heel goede laptop ( niet van HP, maar dat is niet zo erg omdat we daar toch niet zulke goede ervaringen mee hadden)
Ik vind dit een heel kwalijke zaak en had van een bekend bedrijf als HP wel een goede service verwacht ( mede doordat ik van kenners hoor dat het niet normaal is als een laptop zo snel en vaak kapot is)
Nou ik moet maar op zoek naar weer een andere laptop maar na al deze ervaringen zal deze niet van HP zijn.
Marga Botter
Ik vind dit een heel kwalijke zaak en had van een bekend bedrijf als HP wel een goede service verwacht ( mede doordat ik van kenners hoor dat het niet normaal is als een laptop zo snel en vaak kapot is)
Nou ik moet maar op zoek naar weer een andere laptop maar na al deze ervaringen zal deze niet van HP zijn.
Marga Botter
Re: HP laptop
Dat een moederbord zonder problemen 3 jaar mee gaat is echt een fabeltje.Weer waren we die laptop wekenlang kwijt tot we te horen kregen dat de moederboord aan gort was en als we hem wilden laten maken we dan 480 euro !!!!!!! moesten betalen, terwijl er wel even bij werd verteld dat een moederboord normaal minimaal 3 jaar mee moet kunnen gaan.
Gemiddeld gesproken gaat een moederbord zo'n 4 tot 6 jaar mee.
Gemiddeld!
Het wilt dus niet zeggen dat een moederbord in de tussentijd niet kapot kan gaan!
Ik word er zo moe van dat mensen eisen dat een product een x aantal jaar meegaat waarbij de zekerheid geboden moet worden dat er in de tussentijd niets mis gaat.
HP geeft standaard 1 jaar garantie op de notebooks en na deze periode rekenen ze de volle mep!
De winkelier kan daar ook zelf niets aan doen.
Je heb standaard 1 jaar garantie en je kunt dit verlengen naar 3 jaar.
Dit kun je doen tot 6 maanden na aankoop.
Dit gaat dan via de fabrikant.
De meeste notebookfabrikanten hanteren dit.
Dus als je toen een garantieverlenging had aangeschaft, dan had je nu geen kosten!
Dat is niet anders.Wel ben je je laptop dan natuurlijk weken achter elkaar kwijt.
Als een winkelier door de fabrikant niet gerechtigd is om zelf de fabrieksgaranties af te handelen, dan heb je als winkelier geen keus dan de notebook op te sturen.
De winkelier is de leverancier dus je hebt niks met hp te maken.
Al ik jou was dan zou ik me beroepen op de consumentenwet hier in staat dat het produkt een aantal jaar dient mee te gaan (volgens mij 3jaar) dit houd in dat je dus 17 deel van de rekening zelf moet betalen (dit is je gebruikerstermijn) de rest van komt voor rekening van de leverancier.
Al ben ik het wel eens met ikbenik als je je garantie had verlengd dan had het je een hoop ellende, tijd en geld bespaard
Al ik jou was dan zou ik me beroepen op de consumentenwet hier in staat dat het produkt een aantal jaar dient mee te gaan (volgens mij 3jaar) dit houd in dat je dus 17 deel van de rekening zelf moet betalen (dit is je gebruikerstermijn) de rest van komt voor rekening van de leverancier.
Al ben ik het wel eens met ikbenik als je je garantie had verlengd dan had het je een hoop ellende, tijd en geld bespaard
zoals ik al zei, ik heb niet veel verstand van computers. Als je pas te horen krijgt dat je de garantie had kunnen verlengen als dat ding al aan gort is dan kan je daar nog maar weinig aan doen.
Zoals ikbenik zegt: gemiddeld gaat een moederboord wel 4 tot 6 jaar mee, dan mag je er helemaal de balen van hebben dat HP er niks aan doet als dat ding kapot gaat nog geen jaar na de garantie. Jij word er moe van dat er mensen zijn die eisen dat een laptop goed blijft, daar komt het op neer, je mag toch wel verwachten dat een laptop van 1000 euro meer dan 3 a 4 jaar meegaat. Nou het zou je eigen laptop maar moeten zijn, dan had je er ook best de balen van. Ik wou maar even zeggen, ikdacht dat ik met een HP laptop iets goeds in huis had gehaald en wat service had verwacht, maar dat gaat niet op dus en dat valt vies tegen. Als dat nu de eerste keer was dat dat ding niet goed was maar ik heb er al vaker problemen mee gehad en daardoor kwijt geweest en dan verwacht je wel een stukje service terug.
En de winkelier zegt er niks aan te kunnen doen en zeggen zich in te kunnen denken dat ik er van baal, maar het probleem ligt bij HP.
Zoals ikbenik zegt: gemiddeld gaat een moederboord wel 4 tot 6 jaar mee, dan mag je er helemaal de balen van hebben dat HP er niks aan doet als dat ding kapot gaat nog geen jaar na de garantie. Jij word er moe van dat er mensen zijn die eisen dat een laptop goed blijft, daar komt het op neer, je mag toch wel verwachten dat een laptop van 1000 euro meer dan 3 a 4 jaar meegaat. Nou het zou je eigen laptop maar moeten zijn, dan had je er ook best de balen van. Ik wou maar even zeggen, ikdacht dat ik met een HP laptop iets goeds in huis had gehaald en wat service had verwacht, maar dat gaat niet op dus en dat valt vies tegen. Als dat nu de eerste keer was dat dat ding niet goed was maar ik heb er al vaker problemen mee gehad en daardoor kwijt geweest en dan verwacht je wel een stukje service terug.
En de winkelier zegt er niks aan te kunnen doen en zeggen zich in te kunnen denken dat ik er van baal, maar het probleem ligt bij HP.
Dat maakt voor de wet helemaal niets uit. Het is de verplichting van de winkelier om u een deugdelijk product. Bij niet nakoming hier van is het de verantwoordelijkheid van de winkelier jegens u om het product kosteloos te repareren of te vervangen. Is dit niet mogelijk of is de verkoper tekort is geschoten in deze verplichting dan is ontbinding ook een mogelijkheid. U dient wel aannemelijk te maken dat het product ondeugdelijk is, maar daar kunt u de geschiedenis aanvoeren. U zou een kunnen overleggen met ConsuWijzer als u overweegt rechterlijke stappen te ondernemen.En de winkelier zegt er niks aan te kunnen doen en zeggen zich in te kunnen denken dat ik er van baal, maar het probleem ligt bij HP.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 26 jan 2007 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
@ Alfatrion, de verkoper heeft in mijnogen ook een degelijk apparaat geleverd. Hij is kapot gegaan en de verkoper heeft dit netjes opgelost door het te laten repareren.
Toen ook zei het probleem niet meer kon oplossen is dit naar de leverancier gegaan nl HP.
Ik heb hetzelfde gehad met de 2e gen. iPod de wiel die werkte op gevoel ging constant kapot na de 3e keer heb ik aan de verkoper gevraag na een nieuwe. Dit hebben zei overlegd met Apple en zie hier een nieuwe. Netjes opgelost.
Ben het met ikbenik eens, alles heeft een theoretische levensduur maar in de praktijk kan dit door wat voor reden dan ook anders uitpakken.
Toen ook zei het probleem niet meer kon oplossen is dit naar de leverancier gegaan nl HP.
Ik heb hetzelfde gehad met de 2e gen. iPod de wiel die werkte op gevoel ging constant kapot na de 3e keer heb ik aan de verkoper gevraag na een nieuwe. Dit hebben zei overlegd met Apple en zie hier een nieuwe. Netjes opgelost.
Ben het met ikbenik eens, alles heeft een theoretische levensduur maar in de praktijk kan dit door wat voor reden dan ook anders uitpakken.
Zelf ben ik al 12 jaar actief in de reparatiesector.Ben het met ikbenik eens, alles heeft een theoretische levensduur maar in de praktijk kan dit door wat voor reden dan ook anders uitpakken.
Daarbij heb ik niet alleen grijsgoed (computers e.d.) gerepareerd, maar ook witgoed en bruingoed.
Dus van tv's, radio's, klein huishoudelijk tot wasmachines en drogers.
Electronica heeft de nare eigenschap om ineens kapot te gaan.
Daarom zijn de garantieperiodes ook zo kort.
Op een nieuwe dak wordt al gauw zo'n 15 jaar garantie gegeven.
Bij de wasmachine 5 jaar op de mechanische onderdelen. Bij de wasmachine wordt maar 2 jaar garantie gegeven op de electronica.
Vaak gaat electronica zomaar kapot en er is geen aanleiding vaak te vinden.
Vergeet niet dat electronica zeer teer is en heel gevoelig voor temperatuur.
Waar het nu botst is dat de consumenten de zeer korte garantieperiodes en de levensduur niet meer pikken en deze veeeeel langer eisen.
De winkelier en de fabrikant kunnen daar niet in meegaan en je hebt een conflict.
Tegenwoordig gaan veel moederborden e.d. kapot door gebrek aan koeling.
De electronische componenten worden dermate heet dat ze goed gekoeld moeten worden.
Het resultaat is dat er steeds meer ventilatoren worden gemonteerd.
Wat de gebruikers vaak vergeten is het regelmatig schoonmaken van de ventilatoren en de koelribben.
Het gevolg hiervan is dat de warmte niet weg kan en dat de electronica doorbrandt.
En nu komt het probleem:
De consument wilt dit niet horen en gaan zelf de producteigenschappen bepalen.
Zij zeggen keihard dat de computer niet schoongemaakt hoeft te worden en dat de computer maar tegen de stof moet kunnen!
Zo werkt het dus niet.
Laat regelmatig de computer schoonmaken, dat scheelt je enorm veel ellende.
Ik zie soms computers die zo stoffig van binnen zijn dat het me verbaast dat de computer het uberhaubt nog doet.
Veel storingen zijn ook aan stof te wijten.
Van de rechter mag je de kast niet open maken. Doe je dat toch dan verspeel je de rechten die je hebt op grond van de garantie.
De rechter kan zeggen wat die wilt, maar de wetgever heeft wel verboden om een verzegelingszegel te gebruiken.
De wet verbiedt om zulke zegels aan te brengen.
Dus mag je ze gewoon verbreken zonder dat je de rechten van de garantie verspeelt.
Een tijdje geleden had iemand een nieuwe computer gekregen en de gegevens van de oude computer moest worden overgezet op de nieuwe, waarbij de oude harde schijf erbij geplaatst moest worden.
Dit kon alleen door de verzegeling te verbreken.
Dus mag je ze gewoon verbreken zonder dat je de rechten van de garantie verspeelt.
Een tijdje geleden had iemand een nieuwe computer gekregen en de gegevens van de oude computer moest worden overgezet op de nieuwe, waarbij de oude harde schijf erbij geplaatst moest worden.
Dit kon alleen door de verzegeling te verbreken.
Waar haal je die wettekst vandaan???......maar de wetgever heeft wel verboden om een verzegelingszegel te gebruiken.
Bij mijn weten laten de meeste fabrikanten van elektronische app. hun garantie vervallen zodra aantoonbaar is dat een onbevoegde eraan gesleuteld heeft, en dat kan zich i.d.d. beperkt hebben tot het openschroeven (om schoon te maken b.v.), en daarmee een zegel verbroken hebben. Als jij gelijk hebt en die zegel sowieso wettelijk niet toegestaan is, dan zijn er dus hele volksstammen in overtreding.
Bij de harde schijven, DVD-spelers, voedingen is die verzegeling wel geldig.
Alleen op de computerkast zelf niet.
Alleen op de computerkast zelf niet.
Een wet die een zegel op de computer kast verbied bestaat niet. Een kennis heeft een rechtzaak verloren omdat hij de computer kast open had open gemaakt.
-
Beste
We moeten de technische praat scheiden van de juridische praat.
Juridisch gezien moet een laptop langer meegaan dan 1 jaar. Hieruit volgt dat de topicstarter een gebrekkig product geleverd heeft gekregen en recht heeft op een (gedeeltelijke) compensatie.
De winkelier heeft het gebrekkige product geleverd en is hiervoor dan ook aansprakelijk. Je kan de winkelier dan ook dagen voor het kantongerecht en schadevergoeding eisen. Zeker gezien het feit dat je al in de garantieperiode hebt geklaagd is de kans op een voor jouw positieve uitspraak groot.
De winkelier dient zijn schade zelf met HP te regelen.
Of dat in de praktijk handig is om te doen moet je zelf beoordelen, gezien de hiermee gemoeide kosten en moeite.
Technisch gezien kan het allemaal waar zijn wat ikbenik stelt, maar dan dient bijvoorbeeld in de handleiding te staan dat je zelf de omputer regelmatig moet (laten) schoonmaken, omdat anders de garantie vervalt. Computerleveranciers zouden er beter aan doen om een automatische shut down te creeeren voordat de temperatuur van onderdelen zo hoog oploopt dat er schade ontstaat.
Bij een auto is het heel gebruikelijk dat deze regelmatig naar de garage gaat. Bij computers is dit zeker niet de standaard
We moeten de technische praat scheiden van de juridische praat.
Juridisch gezien moet een laptop langer meegaan dan 1 jaar. Hieruit volgt dat de topicstarter een gebrekkig product geleverd heeft gekregen en recht heeft op een (gedeeltelijke) compensatie.
De winkelier heeft het gebrekkige product geleverd en is hiervoor dan ook aansprakelijk. Je kan de winkelier dan ook dagen voor het kantongerecht en schadevergoeding eisen. Zeker gezien het feit dat je al in de garantieperiode hebt geklaagd is de kans op een voor jouw positieve uitspraak groot.
De winkelier dient zijn schade zelf met HP te regelen.
Of dat in de praktijk handig is om te doen moet je zelf beoordelen, gezien de hiermee gemoeide kosten en moeite.
Technisch gezien kan het allemaal waar zijn wat ikbenik stelt, maar dan dient bijvoorbeeld in de handleiding te staan dat je zelf de omputer regelmatig moet (laten) schoonmaken, omdat anders de garantie vervalt. Computerleveranciers zouden er beter aan doen om een automatische shut down te creeeren voordat de temperatuur van onderdelen zo hoog oploopt dat er schade ontstaat.
Bij een auto is het heel gebruikelijk dat deze regelmatig naar de garage gaat. Bij computers is dit zeker niet de standaard
Computerleveranciers zouden er beter aan doen om een automatische shut down te creeeren voordat de temperatuur van onderdelen zo hoog oploopt dat er schade ontstaat.
Zo eenvoudig is dat niet.
De processor heeft deze beveiligingen wel en dat werkt uitstekend.
Maar je kunt niet voor ieder electronische onderdeel dit doen.
Technisch is dat ook onmogelijk.
De technische praat = praktijk.We moeten de technische praat scheiden van de juridische praat.
De juridische praat = theorie.
De juridische kant van het verhaal is totaal niet gebaseerd op de praktijk. Vandaar de diverse problemen.
Ik zeg het altijd tegen de klanten.maar dan dient bijvoorbeeld in de handleiding te staan dat je zelf de omputer regelmatig moet (laten) schoonmaken, omdat anders de garantie vervalt.
Dan moet het zeer snel standaard worden![/quote]Bij een auto is het heel gebruikelijk dat deze regelmatig naar de garage gaat. Bij computers is dit zeker niet de standaard
Dat is niet voldoende. De klant moet het op schrift hebben dat hij de kast open mag maken. Anders zit de klant hij straks met risco dat hij geen garantie meer heeft.Ik zeg het altijd tegen de klanten.
De technisch is dat heel goed mogelijk. Gewoon een temperatuur sensor inbouwen op die plekken waar risco bestaat dat deze te heet worden.Zo eenvoudig is dat niet.Computerleveranciers zouden er beter aan doen om een automatische shut down te creeeren voordat de temperatuur van onderdelen zo hoog oploopt dat er schade ontstaat.
De processor heeft deze beveiligingen wel en dat werkt uitstekend.
Maar je kunt niet voor ieder electronische onderdeel dit doen.
Technisch is dat ook onmogelijk.
-
Beste
Het is wel zo dat "schade" zo klein is dat ( gelukkig) lang niet alle consumenten naar het gerecht stappen.
Persoonlijk vind ik dat HP een te strict garantiebeleid voert en zoals in ondehavig geval niet naar redelijkheid en billijkheid handelt.
Ik heb met eigen ogen de site gezien waar de laptops van HP worden gerepareerd. Je wordt daar echt niet vrolijk van als je ziet hoe ze daar met je spullen omgaan
Dat is niet perse waar. Een gemiddeld kantongerecht behandelt al gauw zo een 25 gevallen per week in de categorie "handelsgeschillen"De technische praat = praktijk.
De juridische praat = theorie
Het is wel zo dat "schade" zo klein is dat ( gelukkig) lang niet alle consumenten naar het gerecht stappen.
Persoonlijk vind ik dat HP een te strict garantiebeleid voert en zoals in ondehavig geval niet naar redelijkheid en billijkheid handelt.
Ik heb met eigen ogen de site gezien waar de laptops van HP worden gerepareerd. Je wordt daar echt niet vrolijk van als je ziet hoe ze daar met je spullen omgaan
Klopt helemaal.Persoonlijk vind ik dat HP een te strict garantiebeleid voert en zoals in ondehavig geval niet naar redelijkheid en billijkheid handelt.
Het probleem is dat als de fabrikant de poten stijf houdt, dat de winkelier het financieel mag opknappen, terwijl de fabrikant dit hoort te doen.
Dit krijg je er dus van als je de fabrikant niet rechtstreeks via de juridische weg aan kunt pakken, maar dat de winkelier er altijd tussen zit.
Als de fabrikant er een zooitje van maakt en de consument terecht klaagt, krijgt de winkelier de klappen te verduren.
In zulke gevallen is het een zaak tussen de consument en de fabrikant.
Maar men heeft gemeend de consument van de fabrikant los te moeten koppelen, waardoor het veel lastiger is om de fabrikant op de vingers te tikken.
Omdat de fabrikant slecht met de producten van de consumenten omgaat, moet de winkelier dan ervoor opdraaien?Ik heb met eigen ogen de site gezien waar de laptops van HP worden gerepareerd. Je wordt daar echt niet vrolijk van als je ziet hoe ze daar met je spullen omgaan
Verzin iets beters!
Als de fabrikant er een zooitje van maakt en de consument terecht klaagt, krijgt de winkelier de klappen te verduren.
In zulke gevallen is het een zaak tussen de consument en de fabrikant.
Beste ikbenik: feitelijk is de fabrikant helemaal geen partij voor jouw klant.Omdat de fabrikant slecht met de producten van de consumenten omgaat, moet de winkelier dan ervoor opdraaien?
Als ik een duurzaam produkt (zoals een laptop) bij jou koop en er komen binnen twee jaar problemen mee die duidelijk aantoonbaar aan de kwaliteit van het produkt liggen, dan ben jij voor mij de aan te spreken partij.
Hoe jij je zaakjes evt. verder regelt met de fabrikant is helemaal jouw verantwoordelijkheid, en feitelijk voor mij als klant totaal niet interessant.
Ik kan mij goed voorstellen dat dit voor jou als detaillist een goede reden zou zijn om met sommige fabrikanten geen zaken te doen.
Klopt helemaal en zo hoort het ook.Als ik een duurzaam produkt (zoals een laptop) bij jou koop en er komen binnen twee jaar problemen mee die duidelijk aantoonbaar aan de kwaliteit van het produkt liggen, dan ben jij voor mij de aan te spreken partij.
In beginsel heb je gelijk.Hoe jij je zaakjes evt. verder regelt met de fabrikant is helemaal jouw verantwoordelijkheid, en feitelijk voor mij als klant totaal niet interessant.
Ik wil hiermee helemaal niet zeggen dat ik mijn verantwoordelijkheden niet neem, dat doe ik wel.
Maar ik geef ook aan dat er op dit moment problemen zijn.
Aan de ene kant willen de consumenten de garantieperiodes zo lang mogelijk en het liefst ook een garantieperiode zolang de technische levensduur is.
Dus waar het op neerkomt is dat de consument pas aan het product wil gaan betalen als de technische levensduur afgelopen is.
Aan de andere kant heb je de fabrikanten.
Die maar 1 jaar garantie geven en daarna moet er de volle mep worden betaald.
Als winkelier zit je dan in een heel lastig pakket. Want doordat de winstmarges zo laag zijn, zijn deze kosten niet op te vangen.
Maar dat mag niet gezegd worden.
En als er een winkelier over begint wordt gelijk zijn mond gesnoerd.
En daar wordt ik dus schijtziek van!