LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] sportscholen betalen contributie niet terug bij ziekte

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: sportscholen betalen contributie niet terug bij ziekte

Ongelezen bericht door Henri42 »

de gemiddelde maandcontibutie voor een fitness club ligt tussen de 20 en 40 euro p.m., ik heb bij op diverse sportscholen actief zijnde vrienden eens nagevraagd:

Gemiddelde voorwaarden zijn vlg de bekenden en mijn eigen ervaring:

Bij ziekte of calamiteit is met een attest overlegging messtal iets te regelen in de zin van een gedeeltelijke terugbetaling of een tegoedbon voor na de ziekte.
Per volle maand vooraf opzeggen en nog 1 maand betalen.
Bij herstart weer inschrijfgeld betalen en het pasje wordt geactiveerd.
Bijna altijd is er een proeftijd of proeflessen van toepassing.
De concurrentie tussen de sportscholen is moordend te noemen.

Harry Esveld
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jan 2007 17:28

Re: sportscholen betalen contributie niet terug bij ziekte

Ongelezen bericht door Harry Esveld »

mijn ervaring is helaas een wat andere, ook uit mijn omgeving.

Drie maand voor het verstrijken van bv het jaarabb opzeggen, ben je een dag te laat zit je er weer een jaar aan vast. Raar want bij de inschrijving is gezegd(bij een kennis van me) dat je naar dat jaar maandelijks op kunt zeggen.(maand opzegtermijn) Dus bedenk je je ergens in de 13-de maand ergens anders te willen sporten moet je nog 11 maanden doorbetalen.
Binnen dat eerste jaar hebben ze ontbindende voorwaarden zoals ziekte maar dan moet je doktersverklaring overleggen. Is dat niet naar de zin van de sportschool dan willen ze nog weleens een eigen draai aan de voorwaarden geven.
Ik meen me het herrineren dat het stilzwijgend van een jaar of langer verlengen ook was bij de opkomst van de mobiele telefonie. Daar is ook veel herrie over geweest en nu kan men na verstrijken van het jaarabb(of langer) maandelijks opzeggen. Ik zou dat voor de sportscholen ook heel reëel vinden.
En ook al eerder door mij gezegd/geschreven: ook heeft een grote keten de voorwaarde dat als je verhuisd naar een plek in NL waar ook een vestiging zit, het contract automatisch meeverhuisd. Ook zoiets geks...
Laat de concurentie maar moordend zijn, dan worden ze vanzelf soepel in het hanteren van de voorwaarden

gerardage
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2007 11:01

Re: sportscholen betalen contributie niet terug bij ziekte

Ongelezen bericht door gerardage »

Basics,

Je begrijpt er echt niks van he en blijf niet zo doorzeiken over die ptt en kranten abonnee! Elke ondernemer en konsument loopt een risico, wat voor belachelijk standpunt neemt u in als de ondernemer falliet gaat, moeten wij dan ook maar door betalen om hem het hooft boven water ta laten houden, zodat hij met zijn zakelijke wanprestatie's door kan gaan. Kijk als u niet wil begrijpen dat het over mensen gaat die echt ziek zijn en daardoor ook niks meer kunnen of tijdelijk niet meer mogen, schiet u iets te kort in het mens zijn! Het gaat en ging hiier om het abonnement op te schorten totdat de vrouw of man daarna weer gewoon lekker kunnen sporten.

Een mens.

PS:

Ik kom regelmatig op een sportscholen en het wordt eens tijd dat mensen beter geinformeert worden om sportblessures te voorkomen, soms zie je mensen gebruik maken van b.v. spinningfietsen en andere aparaten waar niet eens opgelet word hoe ze deze gebruiken, nee de heren zijn druk met de mooie vrouwen in de zaal. Ik maak vaak genoeg mee dat mensen mede door onoplettendheid zware blessures oplopen en dan voor lange tijd zijn uitgeschakeld, mede veroorzaakt door sportschool houders, maar ja dan zijn ze niet thuis he!!![/b]

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: sportscholen betalen contributie niet terug bij ziekte

Ongelezen bericht door Miss M »

Even over die vergelijkingen: een krant kun je per maand opzeggen en desnoods nog aan iemand anders geven. Een auto kun je bij de verzekering laten opschorten.

Daarmee ga je er overigens nog steeds aan voorbij dat er voor dit soort gevallen gewoon ook een wettelijke regeling is. Die zegt dat als iemand vanwege bijzondere omstandigheden niet aan een contract gehouden kan worden, dit gewoon beëindigd kan worden, of op z'n minst opgeschort.

BZ'tje
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 18:00

Re: sportscholen betalen contributie niet terug bij ziekte

Ongelezen bericht door BZ'tje »

Heb geen problemen met 'mijn' sportschool in Dalfsen!
Zit al langere tijd met mijn rugproblematiek, en ik betaal per maand.
Toen ik aangaf dat ik langere tijd uit de roulatie zou zijn, werd mijn lidmaatschap elke keer opgeschort.
Regelmatig wordt er contact opgenomen en gevraagd hoe het gaat, of het lidmaatschap nog langere tijd weer opgeschort moet worden.
Ze doen daar absoluut niet moeilijk over!!!
Ik ben niet in de mogelijkheid om te sporten, en hoef daar ook niet voor te betalen. :)

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: sportscholen betalen contributie niet terug bij ziekte

Ongelezen bericht door Henri42 »

BZ'tje

Heb geen problemen met 'mijn' sportschool in Dalfsen!


Volgens mij gaat dit voor 98 % van alle sportscholen op,.de bijbehorende voorwaarden krijg je overhandigd voor het aangaan van de overeenkomst. Een prettige sport weekend.

riafjs
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:56

Re: sportscholen betalen contributie niet terug bij ziekte

Ongelezen bericht door riafjs »

Ik heb geen problemen bij het sportiom in den bosch. Ik heb 19 dec een zware operatie ondergaan en kon zonder problemen mijn abo een aantal maanden stopzetten. Ik ben hier zeer tevreden over en zoals hieruit blijkt verschilt het per sportschool.

Roosenfrans
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 jun 2005 18:37

Re: sportscholen betalen contributie niet terug bij ziekte

Ongelezen bericht door Roosenfrans »

Dat niet alle sportscholen over een kam geschoren kunnen worden mag blijken uit het volgende:
Ik moest geopereerd worden en zou daarmee ca 6 weken niet kunnen (mogen) sporten. Dit direct aangegeven voor de opname in het ziekenhuis aan de balie van de sportschool. Deze stelde zelf voor om, zodra ik weer kon sporten, mij wederom aan de balie te melden om te bezien of er iets aan het abonnemnet gedaan kon worden. Toen ik, wegens complicatie, na 8 weken nog niet kon sporten werd ik gebeld door de sportschool met de vraag hoe het met me ging. Tegelijk stelde men mij voor het abonnement op te schorten voor met de tijd welke ik nu niet hen kunnen sporten en de tijd welke nog nodig was om dat weer te doen. We hebben toen afgesproken dat ik me weer aan de balie zou melden wanneer ik weer kon sporten. Dit alles heeft 3 maanden geduurd en de sportschool heeft mijn abonnement met drie maanden opgeschoven. Kosten: Nihill. Zo kan het dus ook.

Brooklyn
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2007 15:05

Re: sportscholen betalen contributie niet terug bij ziekte

Ongelezen bericht door Brooklyn »

Dag beste mensen,

Veel reacties gezien, deels ben ik het met basics eens. Mensen denken over bepaalde dingen te makkelijk, ze hebben de overeenkomst tenslotte zelf ondertekend. Ik neem aan dat mensen vragen hoe het zit met het opzegtermijn etc. Klanten denken ook vaak van laat ik maar mooi dat goedkope abb. kiezen. sja dan zit je er wel voor een bepaalde periode aan vast. Hiermee wil ik zeggen ze willen wel de voordelen hebben maar niet de nadelen. Ook tijdens de zomer, ik heb nl met een eigenaar gesproken. Wat hij vertelde tijdens de zomer heb ik altijd verdomd veel ziekmeldingen, rara hoe kan dat? Dat er dus idd makkelijk gedacht word door klanten klopt.

Andere zijde, het is toch godsgeklaagd dat je niet eens ziek kan zijn, dan bedoel ik echt ziek, been gebroken of wat dan ook. Dat je niet eens je ab. op kan schroten. En waar komt dit voornamelijk voor? Bij de grote ketens. Het is jammer dat de lokale fitnessondernemer hiermee geconfronteerd wordt.

Bij ons in het dorp is het vrij relax. je geeft aan wat je hebt in alle vertrouwen word je ab opgeschort. Ook hier in alle redelijkheid. Ik ken namelijk een verhaal van een medesporter: zij was zwanger, ab. werd zonder problemen stop gezet. Maar...werd wel verlengd met de periode die ze nog had open staan en terrecht. Je kiest tenslotte ergens voor.

Met andere woorden in alle redelijkheid kunnen er veel dingen geregeld worden. En graag wil ik zeggen mensen let toch aub eens op wat je tekent.

Grtz

p.s een leuke anekdote. ik was bij T for telecom, telefoon ab. afsluiten van kpn. Ik vroeg om de voorwaarden. Die beste man zei, hey collega waar liggen de algemene voorwaarden? Hij zei je bent de eerste die het in mijn anderhalf jaar werktijd hier vraagt. Vervolgens kon ik de voorwaarden downloaden van het internet :)

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: sportscholen betalen contributie niet terug bij ziekte

Ongelezen bericht door Henri42 »

.s een leuke anekdote. ik was bij T for telecom, telefoon ab. afsluiten van kpn. Ik vroeg om de voorwaarden. Die beste man zei, hey collega waar liggen de algemene voorwaarden? Hij zei je bent de eerste die het in mijn anderhalf jaar werktijd hier vraagt. Vervolgens kon ik de voorwaarden downloaden van het internet .

Die winkel moet m.i gelijk gesloten worden.de verkopers van juist mobieltjes behoren hun klanten juist te informeren over alle moeten en maren, beltarieven etc ,want daar kom jer echt niet vanaf, hetzelfde geld ook voor sportscholen, als consument weet je uiteraard ook dat er contractuele voorwaarden zijn, juist als er zich een probleem aandient kun je daar aan gehouden worden :)

Harry Esveld
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jan 2007 17:28

Re: sportscholen betalen contributie niet terug bij ziekte

Ongelezen bericht door Harry Esveld »

het kan zeker ook anders en niet iedere sportschool is hetzelfde.

Er werd gezegd hiervoor: de grote ketens....das wel een goede.
Die grote uit Apeldoorn met z'n Healthcentres daar heb ik het over!

Goozzz
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2007 03:00

Re: sportscholen betalen contributie niet terug bij ziekte

Ongelezen bericht door Goozzz »

Ik ben zelf een ondernemer (weliswaar in een andere branche als de sportscholen) maar ook ik heb te maken met aan de ene kant klanten, en aan de andere kant personeel, en ik wil nu niet lullig doen, maar ik plan mijn werknemers wél op het aantal afspraken ( lees : betalende klanten !!!) dat er geboekt wordt...m.a.w : Ik moet die medewerker betalen voor de uren dat ze "ingekocht"zijn door de klant.....enne....als die klant om welke reden dan ook niet komt ( lees : niet betaald voor de uren dat ze ingekocht heeft ), er is nog nooit een werknemer geweest die tegen me gezegd heeft : "Wat vervelend voor die klant dat ze zo ziek is dat ze niet kan komen, nu hoef je mij ook niet te betalen voor de tijd dat ik niet met haar/hem bezig ben "....!!!

Er is ook nog nooit een KLANT geweest die gewoon een half uur te laat op haar afspraak kwam, en aanbood de extra kosten te betalen die mij dat opleverde, voor de tijd dat mijn medewerker door haar laksigheid aan over-uren moest schrijven !!!

Ik hoop dat de strekking van mijn verhaal een beetje duidelijk is :
Als ondernemer ( ja, commercieel bedrijf....maar ook eigenaren van commercielen bedrijf moeten érgens van eten !!!) zijnde ben je verplicht een 'ondernemers-risico' in te calculeren in je bedrijfsvoering....en wordt JIJ gestraft door de overmacht van je klanten...........als 'consument' zijnde hoef je geen enkel 'overmacht-risico' te lopen.......wordt toch wel gedekt door de bedrijven !!!

Hebben jullie consumenten ook maar énig idee wat ik, als zelfstandig ondernemer aan premie moet betalen voor een Arbeidsongeschiktheidsverzekering ??
Hebben jullie consumenten er ook maar énig idee van dat ook ík gewoon mijn huur, hypotheek, gas, licht en water moet betalen ?
Hebben jullie consumenten er ook maar énig idee van, dat wij, buiten die door overmacht gederfde inkomsten, tóch gewoon moeten zorgen dat alle sociale premies, verzekeringen en alles wat er bij komt kijken waar jullie als werknemers geen omkijken meer naar hebben betaald worden ???

Sorry hoor.......maar kan me hier heel erg over opwinden !! Iedereen doet altijd maar alsof het geld bij zelfstandig ondernemers gewoon komt aanwaaien !!!! Dús NIET !!!!

Draai allemaal maar eens een maand mee met een eigenaar van zogenaamd "commercieel bedrijf ".....ben benieuwd hoe er dan gepraat wordt !!!

Harry Esveld
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jan 2007 17:28

Re: sportscholen betalen contributie niet terug bij ziekte

Ongelezen bericht door Harry Esveld »

Ik hoef niet met een ondernemer een maand mee te draaien om te weten dat het niet altijd hosanna is, je je scheel betaald aan allerlei premies, je de werknemers die je in dienst hebt moet betalen etc etc.
Het is bijzonder hard werken!
Waar het echter omgaat is onder welke voorwaarden jij je diensten met je klanten aangaat! Bij een eindeloze discussie heeft niemand baat, ook de ondernemer niet, dus doorgaans past een ondernemer redelijke algemene voorwaaren toe passend bij de bedrijfsvoering. En in die gevallen waar voorwaarden niet toereikend zijn ben je doorgaans aangesloten bij een geschillencommissie bij de branche waarin in werkzaam bent. Een klant of jij kunt dan bij discussie de zaak daar voorleggen.
Waar het hier omgaat is dat er algemene voorwaarden zijn die helder zijn maar niet helder genoeg. Een ontbindende voorwaarde bestaat maar die leggen ze zo uit dat het hen uitkomt(zie mijn eerdere bijdrage) En zo kan ik, de uitzonderingen daargelaten, nog wel even doorgaan! In een aantal gevallen die ik ken is de sportschool in hun diensten ook nalatig geweest, geen goede begeleiding, begeleiding die er niet was, niet kunnen opzeggen maandelijks ookal is het mondeling wel gezegd etc etc... Het komt bij mij bijzonder onprofessioneel over als ze je dan aan je contract willen houden. Als ondernemer moet je ten alle tijde bereid zijn om te komen tot een oplossing en niet tot een conflict, dat schaad je alleen maar!
En neem van mij maar aan dat een uitval van 1 tot 5 procent op een flink ledenbestand echt niet uitmaakt. Een ondernemer die daar in zijn bedrijfsvoering wel last van zou hebben doet toch echt iets verkeerd!

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: sportscholen betalen contributie niet terug bij ziekte

Ongelezen bericht door Henri42 »

De sportscholen zijn net ondernemers met goede en minder goede medewerkers,een contract is maar op een wijze te lezen en liefst voor het plaatsen van je handtekening.

Harry Esveld
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jan 2007 17:28

Re: sportscholen betalen contributie niet terug bij ziekte

Ongelezen bericht door Harry Esveld »

De voorwaarden kun je slechts op één manier lezen, namelijk met je ogen.
De uitleg van die voorwaarden kan echter op verschillende manieren. Daarom gaan ook veel items op dit forum over voorwaardes en de uitleg die fabrikanten/ondernemers erbij geven en wordt het rechtssysteem vaak belast met zaken die gaan over de voorwaarden.
En of je ze nou voor of na hebt gelezen maakt dan niet zoveel meer uit!

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: sportscholen betalen contributie niet terug bij ziekte

Ongelezen bericht door Henri42 »

dan toch maar van teveoren lezen en juist weergeven, bij twijveling eerst vragen en niet achteraf in de ballenbak gaan graaien. :idea: :lol:

Harry Esveld
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jan 2007 17:28

Re: sportscholen betalen contributie niet terug bij ziekte

Ongelezen bericht door Harry Esveld »

Een geschik ontstaat doorgaans over de voorwaarden. Er zijn er velen uitgevochten voor de rechtbank terwijl men de suggestie van ene Henri al voordat hij het gaf had opgevolgd.
Blijkbaar zijn ze vaak niet duidelijk of geeft men er een eigen draai aan.
Niet alleen in deze casus maar in al die zaken hier op het forum waar het gaat over de voorwaarden.
Kom op Henri: jij het laatste woord!

jantinlouws
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2007 00:36

Re: sportscholen betalen contributie niet terug bij ziekte

Ongelezen bericht door jantinlouws »

hallo.
ik betaalde mijn contriebutie contant elke maand .
was wel de enigste .
maar naar dat gesprek alleen van mij kant.
kreeg ik de deurwaarder aan de deur.
ondanks dat ik alles verteld had over mijn ziekenhuis bezoek.
en ze hadden mij allemaal mank zien lopen.
ik moest nog drie maanden betalen zeiden ze.
drie keer dertig euro daar ging het over.
kan ik best betalen ,maar daar gaat het bij mij niet over.
wel over menselijkheid en luisteren .

ik voel dit als twee mislukte operaties.
na twee jaar zeiden ze dat ik me moest laten keuren.
ik dacht je heb me toch gezien dat ik in de sportschool kwam.wat ik kon of niet.
ik denk dat ze er zo wat van leven,het verloop in de sportschool is groot.
m.v.g.
j.f

Brooklyn
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2007 15:05

Re: sportscholen betalen contributie niet terug bij ziekte

Ongelezen bericht door Brooklyn »

Weet je wat gewoon jammer is, er is geen cao er zijn geen duidelijke keurmerken voor de branche etc etc. nogmaals hoe negatief hier over sportcentra word gepraat is niet in veel gevallen zo, het tegendeel is waar. Indien je bij een ketenvorming aansluiten of een fitnesscenter met meerdere vestigingen dan zou ik oppassen. De lokale ondernemenrs zijn zeker niet zo slecht. Echter lezen jullie hier alleen maar de negatieve verhalen. Ook wel eens gehoord dat mensen weer gewoon in het leven kunnen staan doordat de gezondheid is toegenomen. mensen die op een professionele manier zijn geholpen bij hun overgewicht. Deze personenen kosten vervolgens minder geld voor de zorg en uitkeringsinstanties doordat ze weer functioneel zijn in de maatschappij en daarbij dat deze mensen uit een sociaal isolement zijn gehaald. Super toch? Zo kan en is het ook. Wel jammer dat jullie op een negatieve wijze in contact zijn gekomen met de fitnessbranche.

Gesloten