Komt de computer stuk terug dan krijg de klant de borg niet terug.
Dan krijg je weer die discussie dat de consument weer de dupe is.
En dat de consument weer beperkt wordt.
Steeds meer garages geven geen leenauto meer uit, omdat de consument (je weet wel, diegene die niets kapot maken) zo nodig de spullen moeten ruilen.
De consumenten moeten stoppen met dat schijnheilige gedoe!
Als ze iets kapot maken, moeten ze het gewoon zeggen en niet hun bek houden en hoog en laag beweren dat zij het niet gedaan hebben.
Door dit gedoe stoppen steeds meer bedrijven met het uitlenen van leenapparaten.
De wet kan ons wel verplichten om een leenapparaat te geven, maar als de consument het steeds nodig vindt om de boel te slopen, dan is de extra service gewoon afgelopen!
Nogmaals:
Steeds meer bedrijven zijn gestopt met het uitgeven van leenapparaten, puur omdat gebleken is dat 80% van de apparaten kapot terugkomen en dat het de bedrijven teveel geld kost.
Als de consumenten zich weten te gedragen en de spullen gewoon heel laten en niet de bruikbare spullen eraf halen en hun eigen defecte spullen monteren, dan zullen de bedrijven weer overwegen om leenapparaten uit te lenen.
Ik heb in de wet géén regel naar de winkelier gezien waarin hij verplicht wordt om een leentoestel beschikking te stellen.
Het is ook vooral HCC die dit wel vindt.
En als HCC van mening is dat je bij een reparatie een leentoestel hoort te krijgen en als de winkelier deze niet heeft dat je dan op zijn kosten een leentoestel mag huren, komt helemaal van HCC zelf af.
Wat HCC dan ook zegt, het is geen wet.
Daarnaast is het ook zo dat als een klant bij mij een computer komt brengen en hij gelijk een leentoestel mee wilt nemen, zal ik dit niet inwilligen.
Want als de computer binnen 2 a 3 dagen gerepareerd is, dan krijgt hij géén leencomputer mee.
Quote:
Wanneer moet een winkelier een leentoestel uitgeven?
Wanneer een consument daarom vraagt.
Zo werkt dat dus niet.
De crux zit hem er nu net in dat er bij zakelijk gebruik van de wetten mag worden af geweken. In uw algemene voorwaarden mag u zetten dat de zakelijke gebruiker er zelf voor moet zorgen. Dit kan mogelijk onredelijk bezwarend zijn voor een (hele) kleine ondernemer.
Ik heb het niet over de zakelijke klant.
Ik heb het over de particuliere klant.
Uit ervaring kan ik spreken dat een particuliere klant rustig een paar dagen zonder computer kan.
De zakelijke klant niet. Dus bij spoedreparaties gaan zakelijke klanten voor.
Quote:
Ik verkoop bijvoorbeeld 4 beamers per jaar. Dus moet ik dan gelijk een beamer aanschaffen voor het geval dat een beamer het begeeft?
Nee huren mag ook. U zou eventueel ook met andere winkels een aantal leen apparaten kunnen delen.
Huren is geen optie!
Jij hebt de mening dat een ondernemer in zo'n geval maar bakken met geld moet uitgeven om de klant een leentoestel te verstrekken. Want een consument mag geen hinder ondervinden.
Want dan had de verkoper maar goede producten moeten verkopen.
Daar heb ik twee antwoorden op:
- Als winkelier laat ik de troep al links liggen, maar er kan altijd iets mis gaan. Dat is nooit te voorkomen. Dus met het beste merk kan er altijd wel iets mis gaan. Dit valt niet onder de categorie dat de winkelier bewust troep verkoopt, maar in de categorie dat met iedere product wel eens iets mis kan gaan.
Jij wilt de consument overdreven beschermen, wel over de ruggen van de winkelier heen!
Je kunt nu eenmaal niet alle schuld in de schoenen van de winkelier schuiven. En dat doe jij wel.
Want jouw antwoord is gelijk: Had de winkelier maar goede en betrouwbare producten moeten leveren.
- Ten tweede is de consument niet meer geïnsteresseerd in kwaliteitsproducten, maar kopen op dit moment steeds meer troep.
De reden hiervan is dat de prijs laag is.
Persoonlijk vind ik dat de consument wat dit betreft heel onredelijk is tegenover de winkelier.