LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DSB Bank 5,3% hypotheek?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Juggalo

DSB Bank 5,3% hypotheek?

Ongelezen bericht door Juggalo »

Goedemorgen,

Wij zijn voornemens een hypotheek af te sluiten, maar door een bestaand doorlopend krediet zijn de meeste verstrekkers nogal huiverig om een hypotheek met ons aan te gaan behalve de....DSB bank.

na een bezoek van de financieel adviseur waarin alle mogelijkheden besproken zijn, kwam hij met de blijde boodschap dat de DSB bank de enige is die wel interesse heeft. Nou wij natuurliljk hartstikke blij en afgesproken dat hij alles verder uitwerkt!
Nu hebben wij het volgende voorstel gekregen. Nu heb ik het even laten bezinken en vond de bedragen nogal fors en na het lezen van dit forum ben ik bang dat het hele feest van ons "droomhuisje: ineens in duigen dreigt te vallen...

Ik heb hier even het voorstel uitgeslpits en ik ben erg benieuwd of mensen op dit forum een soortgelijk voorstel hebben gekregen of bekend zijn met de situatie.

Max. aankoopbedrag 220.000
Hypotheekbedrag 240.000 tegen 5,3% 10 jaar vast.
Dat betekent in dit geval per maand:
441euro over de eerste 100.000
618euro over de overige 140.000
Omdat wij een dk hebben van 40.000 kon dit overgezet worden in een 2e hypotheek. Dat is ons zo verteld:
40.000 tegen 6.7% 5 jaar vast
Dat is 224euro per maand + 60euro verzekering maakt een totaal van 284euro.
Dit lijkt mij echter een aflossingsvrij doorlopend krediet en géén tweede hypotheek!!!

Maandlasten in het kort:
441
618
---- +
1059 (bruto)
284
---- +
1343

Toen werd even gezegd dat er nog 200euro overlijdensverzekering bij
kwam.
Totaal komt dus (ineens) op: 1543euro bruto per maand!
Nu gaat het belasting voordeel er nog wel vanaf, maar het is een fors bedrag!!
Nu kregen wij al min of meer gepushed te worden omdat de offerte binnen een week zou aflopen en we niet zomaar weer een offerte konden indienen (wat voor ons tot op dat moment opbekend was)
Met andere woorden wij twijfelen sterk of we deze hypotheek vorm aan moeten gaan...we kunnen het ons wel permitteren, maar zijn er meer adders onder het gras? waarom die hoge rente van 5,3%? waarom die 6,7% voor de 2e hypo terwijl op de site staat 4,1%? etc etc...

Zijn er forumgebruikers die bekend zijn met een dergelijk voorstel van de DSB of andere bank????

Ik ben benieuwd.....

seagoing racer2

Re: DSB Bank 5,3% hypotheek?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste

De rente percentages zijn duidelijk en je kan zelf goed beoordelen of je daar op in wilt gaan of niet.

De pijn zit in de verzekeringen. Je meldt bijvoorbeeld een overlijdensrisicoverzekering.

Bij de DSB bank is het gebruikelijk dat je de gehele premie over bijvoorbeeld 30 jaar looptijd vooraf voldoet . Dit bedrag wordt bij je schuld opgeteld.

Voorbeeld :
Bij een maandpremie van 100 euro is dit euro 36.000 over de periode.
Je hypotheek is dan geen euro 240.000 maar euro 276.000 . Hierover betaal je rente en dit bedrag moet je natuurlijk ook mee aflossen.

Het is van belang dat je goed uitzoekt welke verzekeringen in de offerte zitten en hoe die worden betaald / verrekend

henkgeluk

Ongelezen bericht door henkgeluk »

dsb bank is dik scheringa! wat momenteel aan de orde is dat de afm
onderzoek doet naar onverantwoorde leningen.

omdat de afm wegens europese regelgeving? geen namen mag vermelden zal ik dat hier doen.

bijna! alle credit verstrekkers zijn banken of onderdeel van het scheringa concern!

lenen.nl frisia.nl postkrediet.nl en ook dsb bank =scheringa!

u bent dus eigenlijk bij voorbaat gewaarschuwd!

kijk maar eens bij www.platformaandelenlease.nl !!!

IntegerEnEerlijk

Ongelezen bericht door IntegerEnEerlijk »

Hallo,
Ik zou toch wel oppassen met wat je gaat doen. Je koopt een huis wat 220000,= waard is en je vestigd er een hypotheek op van minimaal 280000,=.
Als je het weer wilt of moet verkopen, dien je er ook weer 280000,= voor te vangen. Dus zet de vraagprijs dan maar rustig op 295000,=.
Grote kans dat je een fikse restschuld over houdt. Of je moet er al jaren blijven wonen. Maar wat als je moet verkopen, vanwege financiele redenen.
Ik zou me zeker achter de oren krabben, als alle overige banken je weigeren, of je uberhaupt nu een huis moet kopen.
Daarnaast staat DSB niet echt bekend als een nette financier. Lees het forum er maar op na. En ik spreek uit ervaring. Als adviseur heb ik wel eens huilende mensen aan tafel meegemaakt, die een hypotheek bij de DSB hadden. Zater er toto over de oren in. En het lullige is, je kan nergens anderrs heen. Ze hebben je dan in een financiele houtgreep en kunnen doen en laten wat ze met je willen.
Maar als je graag een woning wilt kopen en je kan verder nergens terecht. Het is en blijft jouw keus.

scully1

Ongelezen bericht door scully1 »

DSB bank is de enige die boven de 125% van executiewaarde van de woning verstrekt. Dit weten ze en daarom zijn de rente's ook hoger. Bekend is dat hun premie's voor verzekeringen erg duur zijn. De eigenaar Dirk Scheringa heeft enorme provisie's verwerkt in de premie. Kijk zelf op de site van independer wat een soortgelijke verzekering kost en je zult versteld staan van het verschil. Je kan zeker langer nadenken dan een week, want die offerte's kunnen de adviseurs zo uitprinten uit hun laptop en hoeven niet officieel ingedient te worden. Ze proberen je onder druk te laten tekenen.

particulier

Ongelezen bericht door particulier »

Allereerst, laat je niet onder druk zetten door DSB. Gaat die week voorbij zonder dat er iets is afgesloten, jammer dan. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

De rente van 5,3 % is inderdaad hoger dan bij andere aanbieders. Deze ligt rond de 4,5 %.

Zijn die 60 en 200 euro alleen premies voor overlijdensrisicoverzekeringen? Ik vond de premies erg hoog, maar dit hangt sterk af van uw leeftijd en de lange looptijd (30 jaar) van de verzekeringen. Ik zou eens met andere aanbieders vergelijken hoe reëel deze premies zijn.

Bovendien, zoals al eerder genoemd in een andere thread, het kunnen 'meegefinancierde' premies zijn. Alle premies voor de komende 30 jaar moet je in 1 keer betalen, dat geld heb je niet dus leen je mee. Hierover betaal je rente die ook nog eens niet aftrekbaar is van de inkomstenbelasting.

Die "tweede hypotheek" kan twee dingen zijn:

1. Een "echte" tweede hypotheek, maar de waarde van de woning is onvoldoende. Meestal is aflossen dan verplicht, maar het kan zijn dat er gewoon een forse rente-opslag wordt toegepast. Vandaar die 6,7 %

2. Een rente-krediet. Geen tweede hypotheek, maar gewoon een krediet waarbij je niets aflost. Na 30 jaar staat er nog steeds een schuld over van 40.000 euro.

U gaf al aan dat het aanvragen van een hypotheek heel moeilijk gaat bij andere aanbieders vanwege de schuld van 40.000 euro. Dat is waarschijnlijk niet voor niets: Een aanbieder rekent dan een maandlast van 2 tot 2,5 % oftewel 800 tot 1000 per maand voor het krediet. Om dan maar blind in zee te gaan met DSB om toch dat droomhuis te kunnen kopen, lijkt me dan geen verstandige beslissing. Temeer omdat een eigen huis ook andere kosten kent dan rente en aflossing.

Persoonlijk zou ik eerst meer inzicht willen hebben over de persoonlijke planning alvorens een huis te kopen. Hoe staat het met de financiele situatie na pensionering bijvoorbeeld? Hoe kan die 40.000 dk worden afgelost? Ten eerste is het te overwegen om de schuld te herfinancieren: Ohra rekent nu een rente van 6,36 % over een doorlopend krediet. Dat kan wel eens lager zijn dan de rente die u nu betaalt. Eveneens kan misschien een deel van de schuld eerder worden afgelost door bijvoorbeeld vrijgevallen spaarloon.

Janjaap1

Ongelezen bericht door Janjaap1 »

Het lijkt een mooi verhaal.
De echte schrik komt pas later. Meestal als je de afrekening van de notaris ziet. Daar staan pas de eerder genoemde koopsommen op.
Maar ja, dan kun je wis en zeker niet meer terug.

De pijn zit in op termijn oplopende rentes, in de koopsommen voor de (verplichte) verzekeringen en in de beroerde beleggingen.

Het is niet zo dat een ander geen hypotheken verstrekt als u een lening heeft. Een 2e hypotheek boven 125% van de executiewaarde is nutteloos als hyptheek.
U kunt via Interbank en HDV prima 2e hypotheken sluiten tegen normale condities. Als u desondanks toch geen hypotheek krijgt voor uw nieuwe huis dan klinkt het hard, maar dan is dat meer dan goed voor u is.

Afhaken dus.

IntegerEnEerlijk

DSB....gewoon niet doen.

weetje

Ongelezen bericht door weetje »

Inderdaad, DSB gewoon niet doen. Je zit altijd aan enorme premies voor verzekeringen vast, ik heb ze wel gezien van 20% van het geleende bedrag!! En als elke andere verstrekker nee zegt, dan kun je je blijkbaar geen koophuis veroorloven. Zorg eerst maar dat je die 40000 begint af te lossen, want met de aantrekkende economie vliegen de rentes ook de lucht in, afgelopen half jaar zijn de rentes als 1,5 - 2% gestegen.

IntegerEnEerlijk

Precies....nogmaals....geen DSB

roland48

Ongelezen bericht door roland48 »

Weetje stelt het goed: eerst die 40.000 aflossen, daarna een verantwoorde hypotheek afsluiten, want je werkt je in de problemen. DSB probeert je te binden door te zeggen dat zij het je wel kunnen bieden, maar tegen naar mijn mening onacceptabel hoge kosten.

Een optie is om een kleiner koophuis te zoeken die in totale hypotheeksom 40.000 euro minder is, die krijg je waarschijnlijk wel, evt. met NHG, zonder te dure verzekeringen.

Qt

Ongelezen bericht door Qt »

Bezint eer ge begint!

Gesloten