LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] stadsverwarming, advies graag

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
diesel
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 apr 2005 12:15

stadsverwarming, advies graag

Ongelezen bericht door diesel »

Hoi hoi

Ik heb sinds een paar jaar stadsverwarming van NUON.
We hebben een hoog termijn bedrag 165 euro waarvan
het grootste gedeelte stadverwarming is. Op zich is
het veel maar ik heb het ervoor over als ik dan ook een
warm huis zou hebben.

in ons huis (nieuwbouw 2003 almere) hangen in de huiskamer
2 verwarmingen die alleen lekker warm zijn als je erop zit
de rest van de kamer is een ijspaleis. Nuon wil ons niet helpen
omdat hun verantwoording tot de meterkast loopt.

Wie heeft hiermee ervaring? Kun je bijvoorbeeld overstappen
of anders verwarmen(electra/halogeen) zijn de standaard kachels
te klein?

Groetjes Diesel

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: stadsverwarming, advies graag

Ongelezen bericht door kiz »

Hier: http://www.nuon.nl/nl/images/23_2609.pdf kun je de handleiding voor stadsverwarming van Nuon downloaden. Misschien moet je je radiatoren ontluchten? Heb je een kamerthermostaat of alleen maar thermostaatknoppen? Wellicht is daar iets mis mee?
Op zich klopt het wel dat Nuon niet verantwoordelijk is voor de installatie ná de meter, maar het zou van service getuigen als ze je wat tips konden geven.
Succes.

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: stadsverwarming, advies graag

Ongelezen bericht door jimmie »

Je moet daarvoor bij je installateur zijn (als het vanaf het begin niet goed is, al ben je mogelijk na 3 jaar daar wel wat laat mee), dan wel het bedrijf dat nu het onderhoud uitvoert (je hebt neem ik aan ergens een onderhoudscontract?).

diesel
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 apr 2005 12:15

Re: stadsverwarming, advies graag

Ongelezen bericht door diesel »

Bedankt voor de tips.

Heb geen onderhoudscontract wist niet eens dat dat kon op de kachels?

We hebben radiatoren met themostatische knoppen en een termostaat op de muur. Echt dubbel maar goed. we zetten die op de muur op ongeveer 22 graden en de knoppen voluit in de huiskamer, gang. slaapkamer knoppen staan op sterretje.

Er zit wel garantie op het huis maar die schrijft voor voor de verwarming dat alle verwarmingen in het huis aan moeten op de zelfde stand ivm doorstroming. dat zou betekenen dat in alle slaapkamers het te warm is....als het dan niet goed warm word dat kun je er pas iets mee.

We willen daarom andere verwarming maar als leek heb ik daar geen verstand van. Daarom advies gevraagd

Groet Diesel

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: stadsverwarming, advies graag

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Nuon wil ons niet helpen
omdat hun verantwoording tot de meterkast loopt.
Dat klopt, de rest is aangelegd door de aannemer.

Zelf woon ik sinds kort (ook in Almere) in een woning met stadsverwarming en heb me door een installateur laten vertellen dat de stadsverwarming werkt met vrij dunne leidingen (dunner dan in woning met eigen ketel) en dat alle thermostaatkranen dubbel instelbaar zijn.
Hiermee is per radiator de doorstroming in te stellen, het komt er op neer dat de radiatoren het dichtst bij de meterkast wat geknepen worden zodat de radiatoren die het verst weg zitten voldoende doorstroming krijgen, deze worden dan ook ruimer ingesteld (althans zo heb ik het begrepen).
Dit inregelen, zoals ze dat noemen schijnt door die dunne leidingen nogal belangrijk te zijn, stel dat het bij jou precies andersom is, dat de verkeerde radiatoren afgeknepen c.q. volledig open staan? Het water kiest dan de weg van de minste weerstand en komt te weinig in de huiskamer terecht??
dan wel het bedrijf dat nu het onderhoud uitvoert (je hebt neem ik aan ergens een onderhoudscontract?).
Een onderhoudscontract lijkt me wat overdreven voor een systeem zonder eigen ketel.

In Almere zijn de installateurs uiteraard bekend met stadsverwarming en moeten dit zo kunnen controleren, kan je misschien wat voorrijkosten en een uurtje loon kosten, je verwarming schijnt ook zuiniger zijn als het goed ingeregeld is.
We hebben een hoog termijn bedrag 165 euro waarvan
het grootste gedeelte stadverwarming is.
Wij betalen 175 euro, of dit helemaal juist is weet ik pas bij onze eerste afrekening, 165 euro lijkt me niet buitensporig hoog.
Je moet nl. niet vergeten dat er ook warm water bij in zit, een gedeelte van je waterverbruik betaal je dan niet aan het waterleidingbedrijf maar aan de Nuon, deze levert immers het verwarmde water.

Sonja34
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2007 08:57

Re: stadsverwarming, advies graag

Ongelezen bericht door Sonja34 »

Wij hebben ook problemen met de Stadsverwarming in Almere.
Onze kachels worden niet goed warm. Onze woning is van het jaar 2000.
Het is gewoon koud hier in huis. De kachels zijn warm tot lauw, maar niet heet zoals ze zouden moeten zijn.
Wij hebben alles gedaan, wat de Nuon zei, dat we moesten doen, maar niets helpt.
De Nuon zegt, dat ze er niets aan kunnen doen. Het zou niet aan de Nuon liggen, maar misschien iets fout gegaan bij de bouw van het huis.
Wij moeten zelf maar een installateur laten komen. De Nuon gaat inderdaad niet verder, dan de meterkast.
Als dit niet verholpen kan worden, dan gaan we echt verhuizen, want het is vreselijk.

Sonja

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: stadsverwarming, advies graag

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Als dit niet verholpen kan worden, dan gaan we echt verhuizen, want het is vreselijk.
Dat kost meer.

Wij wonen ook in Almere, bij ons voldoet de verwarming wel, ik ben geen deskundige op dit gebied, maar een paar dingen weet ik wel.

A. er zit een een soort filter in de meterkast, als dit vuil is dan is de doorstroming niet genoeg.
B. Thermostaatkranen met stadsverwarming hebben een dubbele instelmogelijkheid, behalve de temperatuur kun je instellen hoeveel water er door de kraan gaat. Deze instelling zit achter de thermostaatkop.
Hiermee kun je een bepaalde radiator wat afknijpen en een andere juist vol open zetten waardoor je het warme water een bepaalde richting op dwingt.
Een installateur kan de cv voor je "inregelen", zoals dat heet.
C. Een eigen ervaring: toen wij vorig jaar in deze woning kwamen had de vorige bewoner iets gewijzigd, in de gang had hij een design radiator geplaatst, de oude was naar zolder gegaan, want daar zat standaard niets. Bij beide radiatoren waren de aan- en afvoerleidingen verwisseld, het water kwam niet via de kraan naar binnen, maar via de onderkant, dit ontregelde alles, toen het weer correct was aangesloten werkte alles naar behoren.

Dus kort gezegd, denk even na of er iets aangepast is in de woning.
Zoek een installateur uit Almere (stad), die werkt dagelijks met stadsverwarming en kent alle ins en outs hiervan.
Bespreek met hem het inregelen, de controle van het filter (als dat er bij jullie ook zit) en een check van het systeem.
Misschien kost je dat een uurtje arbeidsloon en weet je in ieder geval wat er aan de hand is en wat het gaat kosten om het op te lossen.

Verhuizen kost meer dan 6 nieuwe verwarmingsinstallaties :wink:

Gesloten