LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
johhnny
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 okt 2006 11:06

mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Ongelezen bericht door johhnny »

DEN HAAG (ANP) - Alleen bij het ministerie van VROM gaat donderdagavond om vijf voor acht het licht voor vijf minuten uit. De andere ministeries doen niet mee aan de actie die de aandacht moet vestigen op klimaatverandering, zo laat premier Jan Peter Balkenende de Tweede Kamer weten.


Het kabinet staat sympathiek tegenover het initiatief, maar vindt het niet goed doordacht. Tennet, de beheerder van het landelijke elektriciteitsnet, waarschuwde woensdag dat de stroom kan uitvallen als veel mensen op precies hetzelfde moment het licht uitdoen.

Minister Pieter Winsemius van VROM zegde dinsdag toe dat zijn ministerie de lichten donderdagavond wel zal uitdoen. GroenLinks vroeg daarop of de rijksoverheid in Nederland het goede voorbeeld wilde geven en alle rijksgebouwen, zoals het Tweede Kamergebouw, in het donker wilde laten zetten. Woensdag werd duidelijk dat de andere ministeries niet meedoen aan de actie.

Storing

Kamerlid Wijnand Duyvendak (GroenLinks) vindt de kabinetsreactie wel wat overtrokken. ,,Ondanks de grote respons op ons initiatief had ik niet het idee dat er zo veel mensen zouden meedoen. Ik hoop nog steeds dat er zo veel mogelijk meedoen.''

Tennet raadt mensen af om donderdagavond massaal het licht voor vijf minuten uit te doen. ,,Het is een sympathieke actie om de aarde vijf minuten rust te geven, maar als je zoiets massaal doet, kan dat leiden tot storing op het netwerk'', aldus een woordvoerder.



wat een onzin :!: Neem gewoon groene stroom :!:

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Doe gewoon normaal. Dit soort acties levert echt helemaal niets op en is dus totaal zinloos.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Ongelezen bericht door wicher »

Tennet, de beheerder van het landelijke elektriciteitsnet, waarschuwde woensdag dat de stroom kan uitvallen als veel mensen op precies hetzelfde moment het licht uitdoen.
Dat moet Tennet mij dan nog maar eens uitleggen......
Als veel mensen tegelijkertijd het licht aandoen, dan kan ik mij er iets bij voorstellen! Of zou het netwerk al zo gammel zijn dat ze door massaal uitschakelen in de problemen komen?

haka10
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 jul 2005 15:06

Re: mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Ongelezen bericht door haka10 »

Hoe verhoudt zich het uitdoen van een paar spaarlampen (want die hebben we natuurlijk allemaal) zich tot het totale energiegebruik in NL?
Kan me niet voorstellen dat het uitdoen van een paar lampjes daar enige invloed op heeft en we ineens geconfronteerd zullen worden door een overschot aan stroom.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Ongelezen bericht door kiz »

Dat moet Tennet mij dan nog maar eens uitleggen......
Die uitleg hoorde ik vanochtend op het nieuws: als iedereen massaal alles uit gooit dan ontstaat er een piek in de stroomaanvoer (die niet gebruikt wordt) en daarmee wordt het net overbelast.

haka10
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 jul 2005 15:06

Re: mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Ongelezen bericht door haka10 »

Van die paar spaarlampjes die uitgezet worden krijg je heus geen piekbelasting.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Ongelezen bericht door kiz »

blijkbaar heeft toch niet iedereen spaarlampjes.

McClan
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 okt 2006 01:28

Re: mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Ongelezen bericht door McClan »

Goh, wat is de aarde lekker tot rust gekomen, he?
Tennet maakt zich druk om een totale breakdown van het net!
Ik denk dat het gros van de nederlanders niet eens van de actie wist.
En al wisten ze dat, dan zal het ze nog een gros worst wezen, al dat gezeik om een paar kilowattjes. Zolang de mentaliteit van de mensen niet verandert bereik je niets en niemand. En zolang de mentaliteit van "onze" regering en "onze" nusent/electroboeren niet verandert gaan ze door met ouwehoeren over het klimaat tot zelfs de vaalserberg onder water staat.
oa Balkenende, Wijn, EZ enz samen op de top met het water aan de lippen en een opgeheven vingertje, "das haben wir nicht gewust!, we hadden toch altijd het beste voor met onze economie!"
Goh, tegen die tijd komt de aarde vanzelf echt tot een welverdiende rust.

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Ongelezen bericht door roland48 »

Het kunnen uitvallen van de stroom om deze reden lijkt me bijna bull*. Het wordt rond 6 uur donker, en iedereen doet het licht aan. Krapte op het stroomnet, en toch blijft alles draaien.
Om 11 gaat op veel plaatsen het licht uit, en toch blijft de boel gewoon draaien.

Daarbij komt dat dat licht maar een klein deel van je stroomverbruik (spaarlampen dan) uitmaakt, want je koelkast, vriezer, standby standen en computer laat je natuurlijk wel aan.

En als in alle delen van het land maar een deel van de mensen meedoet, vloeit die overtollige energie wel weg naar belgie en duitsland.

En dan nog: alleen de extreem linkse rakkers geven gehoor aan een oproep als deze. Nee hoor, met het netwerk gebeurt er erg weinig.

bachanaal
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jan 2006 16:15

Re: mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Ongelezen bericht door bachanaal »

al die KUL van Tennet was weer typisch holland op z'n smalst.in het buitenland hoorde je over deze onzin dus ook niks. alleen hollanders kunnen zoiets oenigs bedenken.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Ongelezen bericht door Bailey »

Als 10 miljoen huishouden met gemiddeld 5 lampen aan alles uitdoet, dan zijn dat toch heel wat lampen die uitgaan. Je kan mij niet wijsmaken dat dat totaal niets scheelt.

Tennet zegt nu dat er nagenoeg geen minder stroomverbruik was in die 5 minuten. Maar is dat zo? Als het wel zo zou zijn, zouden mensen misschien gaan denken dat het toch wel helpt en gaan misschien wel vaker minder lampen aan doen. Gevolg is dus minder stroomverbruik en dus ook minder inkomsten voor de energiebedrijven. Dus minder geld voor aandeelhouders.

Dus misschien zegt Tennet dat het stroomverbruik niet minder was, maar is dat helemaal niet zo. Of ben ik nu paranoïde? :wink:

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Ongelezen bericht door roland48 »

@Polderboy
In hokjes denken is zooooooo leuk. Dat maakt de discussie soms wat duidelijker, hoewel ik dit ook genuanceerder had kunnen neerzetten.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Ongelezen bericht door Shine »

Zo wist ik van niks en zag het op het journaal om 20 uur die dag.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Ongelezen bericht door chat »

Leuk te zien dat iedereen precies weet hoe het technisch gezien in elkaar steekt. :?

Riskant kan het zeker wel zijn, dat het niet gebeurt is is wat anders.
Als je het landelijk gaat zien en nederland was de enige die er aan mee had gedaan was er een serieuze uitdaging geweest voor de netbeheerders.
De opgewekte stroom zoekt altijd een weg om afgenomen te worden.
Als een netdeel aan de redelijke grens belast is naar noem eens van flefoland naar Belgie en het nederlandse deel wordt alle afname uitgeschakeld zal de overgebleven energie het laatste deel naar belgie gaan voeden. geen probleem als dit laatste deel genoeg over heeft. Wel een probleem als dit deel aan zijn max zit. Dan zal de beveiliging van het net dit deel afschakelen. Probleem dan is dat dit deel zonder komt te zitten. De vraag is dan hoe het deel in belgie wordt opgevangen uit een andere centrale zal dit deel opgevangen moeten worden als deze dit aankan. Zo niet krijg je weer een deel dat uitvalt.
Dit kan tot een kettingreactie leiden waardoor een groot deel van europa zonder kan komen te zitten.

Een sprekend voorbeeld is wat laatst zorgde voor een groot deel van duitsland braband en frankrijk zonder stroom kwam doordat er een voeding werd afgeschakeld in het noordelijke puntje uit duitsland.
Dit had gevolg dat een ander deel werd overbelast zodat er een kettingreactie volgde.

Dit voorbeeld is eigenlijk het tegenovergestelde ipv dat iedereen het licht zou uitdoen maar de gevolgen zijn gelijk.
Als er een overbelasting onstaat door stroomuitval of door het weg vallen van de belasting kan dit leiden tot een grote uitval.
Het distributienet is niet zo uitgelegd dat er verschillende centrales hier op kunnen voeden. met een gekoppeld net bestaat er dan een risico op een grote uitval.

De netbelasting neemt sterker toe dan de aanleg van extra capaciteit zodat dit soort problemen vaker voor kunnen komen. Maar dit is een trend die al voor jaren terug bekend was.

Ps. een positief strijdpunt voor polderboy is dat zonnepanelen de netcapaciteit vergroten (de netbelasting verkleinen). Maar wel alleen overdag gezien natuurlijk.

De meeste reacties zijn te kort door de bocht en dit omdat men niet bekend met deze materie.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Tja, kost nu eenmaal hoop geld, nietwaar
Verbeterde infrastructuur, en dan met name internationaal want daar ligt het probleem, maakt een veel efficientere in- en export (en in- en verkoop) van energie mogelijk.
Dus wat kosten aspect betreft ga ik uit van niet-waar.
Maar aan de gevolgen van de 2006 black-out zie je al dat men op nationaal nivo niet kan communiceren in geval van calamiteiten laat staan dat men een uitgebreid netwerk op internationaal nivo goed aan de rit kan houden.

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Ongelezen bericht door roland48 »

@Polderboy
Het kan met die opmerking alle kanten op, die stuur je natuurlijk gedurende de discussie. Als je nog een leuke sub weet in dit forum om het op kwijt te kunnen... ik houd me aanbevolen. Anders wordt het wel een enorme vervuiling.

EN:
De subisidie op zonnepanelen en aanverwanten lijkt weer terug te gaan komen, voor een evenwichtiger energieverdeling? Wanneer de terugverdientijd onder de 20 jaar duikt, ga ik daar maar eens aan beginnen.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Off-Topic
was geen blackout. Was onbalans in het net
Zal ik onthouden Polderboy. Volgende keer als bij ons de 150KV eruit knalt op z'n automatische beveiliging kan ik tegen m'n chef zeggen; we hebben gelukkig geen black-out maar slechts een onbalans van 150.000 volt :P
ROFL

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Ongelezen bericht door chat »

:lol: Zo dat scheelt weer een beveiliging testen, deze werkte naar behoren. :wink:

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

de (generatoren in de) energiecentrales onderuit gaan
Is in nederland ruim 300MW vermogen van het net geknikkerd door onderfrequentie <49Hz met dien verstande dat dit niet met black-startvermogen meer opgestart hoefde te worden maar gewoon uit het nog in bedrijf zijnde deel van het hoogspanningsnet ingevoed en aan de rit geholpen kon worden.
Voor de rest mooi verhaal Polderboy al blijf ik in het vervolg gewoon bij mijn definitie van een black-out al is dat dan mogelijk niet correct in hoogspanningstermen ;-)

Gesloten