LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] [b]Fusie Nuon Essent[/b]

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

[b]Fusie Nuon Essent[/b]

Ongelezen bericht door Henri42 »

b]Fusie Nuon Essent[/b]

Na deze fusie beheert dit bedrijf 4 miljoen aansluitingen in Nederland.

Ik vind deze overmacht beangstigend ivm de carte blanche die zij zich financieel kunnen toeeigenen,staat de overheid hierbij geheel buitenspel ?>

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: [b]Fusie Nuon Essent[/b]

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Als het beiden geprivatiseerde bedrijven zijn, dan staat de overheid inderdaad geheel buitenspel. De NMA zal hier nog een uitspraak over doen, maar als die geen bezwaren ziet is de fusie een feit.

Lijkt mij een strak plan, bij een grote organisatie zijn goedkopere prijzen te realiseren. En zo hoort het ook...

haka10
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 jul 2005 15:06

Re: [b]Fusie Nuon Essent[/b]

Ongelezen bericht door haka10 »

Een groter bedrijf zal goedkopere prijzen kunnen realiseren. Met name inkoopprijzen. Verwacht echter niet dat de prijzen voor de klanten zullen dalen.
Van de extra inkomsten kan het salaris van de bestuursvoorzitter weer lekker opgetrokken worden. De rest kan naar de aandeelhouders en de klanten hebben met een nog groter bureaucratisch moloch te naken.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: [b]Fusie Nuon Essent[/b]

Ongelezen bericht door wicher »

Lijkt mij een strak plan, bij een grote organisatie zijn goedkopere prijzen te realiseren.
Geloof jij nog in sprookjes dan???
Ik ben in staat om mijn pet helemaal op te vreten als de consument hier ook maar enig voordeel uit zal kunnen halen.
Nee meneer: de marges worden verbeterd; de salarissen/ bonussen voor de top gaan omhoog, EN: ze zijn een betere tegenspeler voor de grote Franse en Duitse concurrenten. M.a.w.: het wordt voor die jongens wat moeilijker (misschien!?) om de nieuwe combinatie over te nemen.
Ook zullen ze beter in staat zijn om de wat kleinere Ned. concurrenten helemaal in te lijven.

Tjonge, daar zaten wij als consument nu echt allemaal op te wachten!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: [b]Fusie Nuon Essent[/b]

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Geloof jij nog in sprookjes dan???
Nee ik geloof alleen in de harde realiteit. Jij bent degene die met sprookjes aankomt.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: [b]Fusie Nuon Essent[/b]

Ongelezen bericht door Henri42 »

De harde realiteit is dat er minimaal 1400 mensen op straat komen te staan, dat lijkt me voor de betrokkenen geen sprookje.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: [b]Fusie Nuon Essent[/b]

Ongelezen bericht door wicher »

Precies, dat was ik nog even vergeten.....
En @ Dilbert29: vertel mij dan maar welk gedeelte uit mijn reactie volgens jou een sprookje is!

johhnny
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 okt 2006 11:06

Re: [b]Fusie Nuon Essent[/b]

Ongelezen bericht door johhnny »

Fusie NUSENT is leuk en aardig maar de NMA zal echter opleggen dat er 1.000.000 klanten moeten worden afgestaan.

ben benieuwd hoe die constructie er dan komt uit te zien.

misschien kan mederwerker hierover iets zeggen of heeft hij hiervoor ook een contractnummer nodig :wink:

groet

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: [b]Fusie Nuon Essent[/b]

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

De harde realiteit is dat er minimaal 1400 mensen op straat komen te staan, dat lijkt me voor de betrokkenen geen sprookje.
Die zullen dan overbodig werk gedaan hebben of gaan doen. Geen enkele fusie kan zonder ontslag gebeuren, dat is de prijs van de vooruitgang.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: [b]Fusie Nuon Essent[/b]

Ongelezen bericht door wicher »

Zeker een ras-VVD-er? :P

Gezondverstand
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 jun 2005 23:54

Re: [b]Fusie Nuon Essent[/b]

Ongelezen bericht door Gezondverstand »

Met de 1400 ontslagen zitten de aandeelhouders wel goed. De aandeelhouders hoeven ook geen lagere prijzen te vrezen. Lagere prijzen voor de consument? Laat me lachen!

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: [b]Fusie Nuon Essent[/b]

Ongelezen bericht door kiz »

Zeker een ras-VVD-er?
corps-bal denk ik

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: [b]Fusie Nuon Essent[/b]

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Een ras VVD-er ja, een corpsbal nee en politieke conncecties heb ik ook niet voor zover ik weet. Een sappig commissariaatje zal er dus voor mij wel niet in zitten vrees ik.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: [b]Fusie Nuon Essent[/b]

Ongelezen bericht door puma73 »

Zal me benieuwen je nieuwe stukje, ik heb inmiddels je website gevonden, Ik ben druk met het lezen van je website en daar ben ik nog wel even zoet mee. Ik ben onder de indruk, complimentjes van deze kant.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: [b]Fusie Nuon Essent[/b]

Ongelezen bericht door Henri42 »

waar slaat dat verhaal op ??. Laat ons houden aan het onderwerp

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: [b]Fusie Nuon Essent[/b]

Ongelezen bericht door Shine »

Sorrie Polderboy, maar ik vind dat je in je stuk (heb het ook even gelezen) nu toch wat dingen door elkaar haalt. Ik had toch wat meer nuances van je verwacht.
Je betrekt teveel aspecten erbij die niet ter zake doen. Je haalt er een kerncentrale bij die Essent bestiert en bij een fusie dan dus ook bij de Nuon komt.
NUON klanten die koste wat kost niet aan kernenergie (uit eigen noch uit buitenland) willen, en die nu gedwongen klant worden bij een gigaconcern (..)
Voor stadswarmte blijf ik muurvast zitten aan NUON, en zou ik dus nu tevens gedwongen klant worden bij een megaconcern wat een kerncentrale exploiteert waar ik apert niks van wil hebben en waar ik fel tegen ben
Maar niets is zo hypocriet om dan bij de Nuon wel voor grijze energie te kiezen waarin welgeteld 9,6% kernenergie zit verwerkt. Nuon mag dan zelf geen centrale hebben, maar tapt lekker af van die Essent of eventuele buitenlandse kerncentrale om haar klanten van Elektra te kunnen voorzien. Kortom bovenstaand stukje verhaal rammelt nogal in je verhaal.
Verder wil ik aantekenen dat het vooralsnog een wens is van beide concerns, maar deze wens nog geen realiteit is. De nodige commissies moeten dit voornemen eerst nog goedkeuren.

Ik begrijp de tegenzin tegen deze eventuele fusie, maar van de andere kant zien we toch hetzelfde bij de ziektekostenverzekeringen. Hoeveel concerns zijn eigenlijk geen dochterondernemingen van Achmea enz. Uiteindelijk zit je tóch bij datzelfde megaconcern. Wat mij binnen deze constructie tegenstaat is da het niet transparant is en dat is bij deze fusie dan weer wel.
Voordeel van een dergelijke fusie is dat nederland met een groter concern een grotere rol kan gaan spelen op de wereldmarkt van energie. Want vooralsnog zijn Duitsland en Frankrijk de twee hoofdspelers. Iets wat mij ook niet echt gezond lijkt voor de toekomst.

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: [b]Fusie Nuon Essent[/b]

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Wanneer Essent en Nuon zouden worden overgenomen door grote buitenlandse bedrijven zouden ook vele banen op de tocht komen te staan.
Grote buitenlandse bedrijven doen ook aan kernenergie.
Grote buitenlandse bedrijven hebben ook goed betaalde directeuren.
Grote buitenlandse bedrijven kennen ook problemen (zo Nederlands is bijvoorbeeld Oxxio niet).

Is het dan echt zo erg dat Essent en Nuon samen een sterke positie innemen tegen die buitenlandse bedrijven!? Ik ben gewoon blij dat ik straks nog steeds bij een Nederlands bedrijf zit.

erwin12345
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 sep 2006 23:45

Re: [b]Fusie Nuon Essent[/b]

Ongelezen bericht door erwin12345 »

--------------------------------------------------------------
Quote:
Geplaatst op 01 Feb 2007 13:01 door Dilbert29
Als het beiden geprivatiseerde bedrijven zijn, dan staat de overheid inderdaad geheel buitenspel. De NMA zal hier nog een uitspraak over doen, maar als die geen bezwaren ziet is de fusie een feit.

Lijkt mij een strak plan, bij een grote organisatie zijn goedkopere prijzen te realiseren. En zo hoort het ook...
--------------------------------------------------------------
Even de feiten in de gaten houden, mensen:

De aandelen van Essent zijn in handen van zes provincies en 140 gemeenten.
Noord-Brabant is de grootste aandeelhouder met 30,8%.
Andere provincies die aandelen Essent bezitten zijn: Overijssel (18,7%), Limburg (16,1%), Groningen (6%), Drenthe (2,3%) en Flevoland (0,02%)
140 gemeenten in bovenstaande provincies en in Friesland bezitten samen ongeveer 26% van de aandelen. Den Bosch heeft bijvoorbeeld 3,7%.

erwin12345
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 sep 2006 23:45

Re: [b]Fusie Nuon Essent[/b]

Ongelezen bericht door erwin12345 »

en voor nuon geldt:
1. Provincie Gelderland 44%
2. BV Houdstermaatschappij Falcon 13%
3. Provincie Noord-Holland 10%
4. Gemeente Amsterdam 10%

De overige aandelen worden gehouden door:
5. Gemeente Aalten
6. Gemeente Alkemade
7. Gemeente Almere
8. Gemeente Alphen a/d Rijn
9. Gemeente Amersfoort
10. Gemeente Apeldoorn
11. Gemeente Barneveld
12. Gemeente Berkelland
13. Gemeente Bronckhorst
14. Gemeente Boskoop
15. Gemeente Doesburg
16. Gemeente Doetinchem
17. Gemeente Dronten
18. Gemeente Duiven
19. Gemeente Elburg
20. Gemeente Ermelo
21. Gemeente Geldermalsen
22. Gemeente Haarlem
23. Gemeente Harderwijk
24. Gemeente Hattem
25. Gemeente Hillegom
26. Gemeente Jacobswoude
27. Gemeente Katwijk
28. Gemeente Leiden
29. Gemeente Leiderderdorp
30. Gemeente Lelystad
31. Gemeente Liemeer
32. Gemeente Lisse
33. Gemeente Lochem
34. Gemeente Montferland
35. Gemeente Nieuwkoop
36. Gemeente Nijkerk
37. Gemeente Noordwijk
38. Gemeente Noordwijkerhout
39. Gemeente Nunspeet
40. Gemeente Oegstgeest
41. Gemeente Oldebroek
42. Gemeente Oost Gelre
43. Gemeente Oude IJsselstreek
44. Gemeente Putten
45. Gemeente Rheden
46. Gemeente Rijnwaarden
47. Gemeente Rijnwoude
48. Gemeente Ter Aar
49. Gemeente Teylingen
50. Gemeente Voorschoten
51. Gemeente Wassenaar
52. Gemeente Westervoort
53. Gemeente Winterswijk
54. Gemeente Zeewolde
55. Gemeente Zevenaar
56. Gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle
57. Gemeente Zoeterwoude
58. Gemeente Zutphen
59. NV Houdstermaarschappij EZW
60. NV Houdstermaatschappij GKNH
61. Provincie Flevoland

erwin12345
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 sep 2006 23:45

Re: [b]Fusie Nuon Essent[/b]

Ongelezen bericht door erwin12345 »

En WIE heeft de exorbitante salarissen goedgekeurd......?
De aandeelhouders.
En wees nu niet zo hypocriet om te zeggen dat je in zijn schoenen dit niet zou accepteren omdat de beloning te hoog is. Ze mogen het bij mij zo storten ;)

Antwoord van PvdA Limburg op vragen n.a.v. het hoge salaris:
--------------------------------------
De aandeelhouders van Essent gaan akkoord met het hogere salaris van topman Michiel Boersma. Mede dankzij een hogere bonus verdiende de Essent-baas vorig jaar 873 duizend euro. Volgens de provincies Noord-Brabant, Limburg en Overijssel heeft Boersma dit salaris te danken aan zijn goede prestaties bij het energiebedrijf.
---------------------------------------------

De hoge salaris eisen zijn mijns inziens veroorzaakt door het verplicht openbaar maken van dergelijke salarissen. Men kijkt wat de ander verdient en spiegelt daar zijn eigen salariswens aan. Dus dat "goede" plan om dit soort salarissen openbaar te maken is volgens mij grotendeels debet aan de belachelijke stijgingen. De Nederlandse overheid was hiervoor reeds gewaarschuwd door de Amerikaanse collega's, maar dacht uiteraard weer eens dat dat hier niet zou gebeuren. Net als dat men nog steeds overtuigd is van het feit dat privatiseren allemaal goeds brengt. Wahaha, laat me niet lachten. De dienstverlenende bedrijven als NS hebben OF geen concurrentie OF zijn simpelweg niet winstgevend te maken zonder dat het ten koste gaat van de bruger.
En energiebedrijven die concurreren? Laat me niet lachen, die bijten elkaar echt niet.

Gesloten