LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] zoek oplossing om doorlopend krediet in hypotheek te krijgen
zoek oplossing om doorlopend krediet in hypotheek te krijgen
Ik heb een doorlopend krediet dat ik graag wil onderbrengen in mijn hypotheek die ik op korte termijn ga afsluiten. Gezien het inkomen is de lening geen probleem voor het verkrijgen van de hypotheek, maar wel een (duur) blok aan het been! Is er een constructie dit met renteaftrek toch in de hypotheek te krijgen? Ik heb van kennissen al begrepen dat extra geld voor een verbouwing lastig is, omdat dan bonnen moeten worden overlegd??
Re: zoek oplossing om doorlopend krediet in hypotheek te krijgen
De enige constructie is door te liegen over het gebruik van het geld uit de hypotheek...
-
Dit moet je als onmogelijk beschouwen. Je zult ook moeten aantonen dat de lening is aangegaan voor het verbeteren van je woning. Als je de lening al enige tijd hebt, dan is het onmogelijk.
Het voordeel van het onderbrengen in de hypotheek is dat je fors minder rente zult betalen. Nadeel is dat er wel extra kosten bijkomen, hypotheekaktekosten, taxatiekosten e.d.
Een andere mogelijkheid is krediet oversluiten bij een andere aanbieder die een lagere rente rekent. Dit is mogelijk vanaf ca. 6 %
Het voordeel van het onderbrengen in de hypotheek is dat je fors minder rente zult betalen. Nadeel is dat er wel extra kosten bijkomen, hypotheekaktekosten, taxatiekosten e.d.
Een andere mogelijkheid is krediet oversluiten bij een andere aanbieder die een lagere rente rekent. Dit is mogelijk vanaf ca. 6 %
Bij een 2e hypotheek is het erg duur, maar kombinenen met is vrijwel gratis, die paar duizen euro's is maar enkele euro's voor Taxatie en Notaris, goedkope Notarissen werken soms met grenzen, en als je dat van te voren weet, daarom heb ik toen iets minder genomen!
Dus alleen in grensgevallen.
De taxatie word door de waarde huis bepaald en niet door de lening,dus die blijft hetzelfde!
dus die reactie hierboven was goed, maar toch aangevuld!
Dus alleen in grensgevallen.
De taxatie word door de waarde huis bepaald en niet door de lening,dus die blijft hetzelfde!
dus die reactie hierboven was goed, maar toch aangevuld!
Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Met de geplaatste opmerking: "De enige constructie is door te liegen over het gebruik van het geld uit de hypotheek..." Heb ik absoluut geen moeite , maar is het niet zo dat je toch bewijsstukken zult moeten overleggen waaraan het extra hypotheekgeld voor woningverbetering is opgegaan?
Als de belastingdienst komt controleren wel...
Als de belastingdienst komt controleren wel...
===============================
Betekent dit dat de bank het wel zou accepteren? Hoe groot is de kans dat de belastingdienst om bonnen gaat zeuren?? Of is dit een standaard actie van de belastingdienst?? Ik heb helaas nog geen ervaring met het kopen van een huis.....
===============================
Betekent dit dat de bank het wel zou accepteren? Hoe groot is de kans dat de belastingdienst om bonnen gaat zeuren?? Of is dit een standaard actie van de belastingdienst?? Ik heb helaas nog geen ervaring met het kopen van een huis.....
-
Een bank maakt het niets uit of je de rente wel of niet aftrekt. Ze geven aan de Belastingdienst door dat je een extra hypotheek hebt met een bepaalde hoofdsom en rentepercentage. De Belastingdienst controleert je aangifte met die gegevens. Als blijkt dat je de rente aftrekt, zullen ze om bonnen vragen. Omdat de Belastingdienst 2 jaar achterloopt met het controleren van aangiftes, kan het 2 jaar duren voordat ze om bonnen gaan vragen.
Een paar dagen bij de kassa van de Gamma
gaan staan
gaan staan
Bedankt, dit zijn alvast tips waar ik iets mee kan
Nieuwe en/of uitgebreide info nog steeds meer dan welkom!!
Alvast een prettig weekend!!
Nieuwe en/of uitgebreide info nog steeds meer dan welkom!!
Alvast een prettig weekend!!
sorry,maar banken interesseerd het zeer zeker wel of je de rente atrekt of niet. Veel banken en geldverstrekkers plaatsen een hypothecaire lening in Box I, Box III of beide voor een deel. De reden is heel simpel. Ten eerste zijn de verstrekkingsnormen in Box I (waarbij de rente geheel aftrekbaar is) ruimer. Dit heeft te maken met de aftrekbaarheid. Een lening in Box III zal tegen een wat strengere woonquotes gaan. Je kan minder lenen op basis van je inkomen als je een lening hebt in boxIII tov Box I. Stel dat een geldgevers dit niet zou doen en alles in box I zou plaatsen, dan zou het zo kunnen zijn dan de minder wetende belastingplichtige gewoon alle rente aftrekt. Stel dat bij controle zou blijken dat de lening niet geheel in Box I hoort te zitten, maar een deel in BoxIII dan zou de minder wetende consument de bank kunnen dagen voor het niet goed nakomen van de zorgplicht. Eventueel dus een claim neerlegen.
Dus een bank wilt zeer zeker weten hoe e.e.a. in zijn werk gaat. En het gaat niet op door te zeggen dat de belastingplichtige zelf verantwoordelijk is voor zijn aangifte,want omdat de hypotheek in Box I zit mag er worden aangenomen dat alle rente aftrekbaar is.
Ik zou het niet doen om je lening onder hypotheek in box I en dus aftrekbaar temaken omdat je vorig jaar hebt aangegegeven hoe hoog de eigen woning schuld is. Dat geen je nu ook weer op alleen voor een hoger bedrag. Dit verschil ziet de fiscus meteen en kan heel makelijk bonnen gaan vragen. Het is dus an jou hoe je dit wilt gaan "oplossen"
Dus een bank wilt zeer zeker weten hoe e.e.a. in zijn werk gaat. En het gaat niet op door te zeggen dat de belastingplichtige zelf verantwoordelijk is voor zijn aangifte,want omdat de hypotheek in Box I zit mag er worden aangenomen dat alle rente aftrekbaar is.
Ik zou het niet doen om je lening onder hypotheek in box I en dus aftrekbaar temaken omdat je vorig jaar hebt aangegegeven hoe hoog de eigen woning schuld is. Dat geen je nu ook weer op alleen voor een hoger bedrag. Dit verschil ziet de fiscus meteen en kan heel makelijk bonnen gaan vragen. Het is dus an jou hoe je dit wilt gaan "oplossen"
Bolleke: bedankt voor je reactie! In mijn geval betreft het een nieuwe hypotheek waarin ik een bestaande lening wil onderbrengen. De belastingdienst zal dus geen verschil in aangifte zien. Verandert dit nog iets aan jouw verhaal?
Terbor,
De fiscus zal wel zien dat er een verschil is. In je aangifte 2005 heb je bv aangegeven een eigen woning schuld in Box I te hebben van bv 200.000 en je hebt aangegeven dat je in Box III een 20.000 Euro schuld hebt. het bedrag in Box III wordt niet specifiek genoemd
In je aangifte 2006 geef je aan dat je egen woning schuld nuu 220.000 Euro is. Op dat moment gaat er een signaal af bij de fiscus dat er een verschil in eigen woning schuld(lees hypotheekbedrag) is.
Ja kan altijd proberen om je lening onder te brengen in de hypotheek want dat scheelt lasten. Je moet wel rekening houden dat als je dit bedrag leent, en je doet dit aflossingsvrij dat je lang ove dit bedrag rentebetald en op den duur durder uitbent dan dat je aflost.
De fiscus zal wel zien dat er een verschil is. In je aangifte 2005 heb je bv aangegeven een eigen woning schuld in Box I te hebben van bv 200.000 en je hebt aangegeven dat je in Box III een 20.000 Euro schuld hebt. het bedrag in Box III wordt niet specifiek genoemd
In je aangifte 2006 geef je aan dat je egen woning schuld nuu 220.000 Euro is. Op dat moment gaat er een signaal af bij de fiscus dat er een verschil in eigen woning schuld(lees hypotheekbedrag) is.
Ja kan altijd proberen om je lening onder te brengen in de hypotheek want dat scheelt lasten. Je moet wel rekening houden dat als je dit bedrag leent, en je doet dit aflossingsvrij dat je lang ove dit bedrag rentebetald en op den duur durder uitbent dan dat je aflost.