LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Xbox 360 game bekrast in console

Goede of slechte ervaringen met speelgoed? Geef hier jouw mening.
Marcel2706
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 feb 2007 12:30

Xbox 360 game bekrast in console

Ongelezen bericht door Marcel2706 »

Hallo,
Ik was een game aan het spelen in mijn console (project gotham racing 3) en zet hem op pauze en opeens een bizar geluid uit mijn xbox/drive en deze slaat vast..ik de game eruit gehaald en nu zit er opeens een dikke kras op..dit is 100% zeker in de xbox drive gebeurt..ik de xbox 360 helpdesk gebeld en het schijnt daar standaart beleid te zijn om hierop geen garantie te geven.. Dit vindt ik schandalig wat moet ik nu doen weer voor E59,- een nieuwe game kopen :evil: want de game doet het nu niet meer :cry:

Snowman
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 dec 2006 23:26

Re: Xbox 360 game bekrast in console

Ongelezen bericht door Snowman »

Helaas is dit een probleem wat bij iedere console nog wel eens wil voorkomen, zowel bij een Playstation als bij een Xbox. Dit valt niet onder de garantie omdat het niet aan te tonen is dat het echt door de console is veroorzaakt. De enige tip die ik je kan geven is om eens bij je lokale gameshop te kijken naar een goede gebruikte versie van PGR3, en anders even op Marktplaats te kijken. Daar staan zo af en toe zelfs nog gesealde versies van games op voor een aanmerkelijk lagere prijs.

Marcel2706
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 feb 2007 12:30

Re: Xbox 360 game bekrast in console

Ongelezen bericht door Marcel2706 »

Mwa op marktplaats ben ik pas oplgelicht voor E55 met xboxgames kopen...Denk dat ik mijn console maar moet gaan "aanpassen"zodat deze backups kan afspelen :lol: was dit echt niet van plan maar zit er nu toch echt serieus over na te denken :?
iig bedankt voor je reaktie...al leek hij erg veel op die van micro$oft :P

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Xbox 360 game bekrast in console

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als de console dit indicenteel doet wordt het erg lastig om aannemelijk te maken dat deze niet in orde is. Als u hier een filmpje van heb wordt het een ander verhaal.

Atmoz
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 nov 2006 10:11

Re: Xbox 360 game bekrast in console

Ongelezen bericht door Atmoz »

Zelf heb ik dit ook gehad met m'n eerste versie van Call of Duty 2 (ook Xbox360). Ik ben toen terug geweest naar een winkel (grote rode multimedia gigant) ZONDER de bon. (had alleen een bon van Dixons waar ik het spel gekocht had). En zij (MM) hebben hem gewoon gratis omgeruild. Zoals je op dit forum kunt lezen ben ik zeer te spreken over de MediaMarkt. Dit is natuurlijk één van de redenen waarom ik dat ben :lol:


Wat ik ook vaker gelezen heb op forums is dat je de DVD kunt opsturen naar de makers v/h spel. Zij geven je dan een nieuwe. Is ook logisch eigenlijk:

Ze kunnen zien dat het spel orgineel is, dus je hebt er al (dik) voor betaald. Waarom zouden ze je dan geen gratis nieuwe geven (kost hun misschien 0.50 cent).

Ik zou in ieder geval niet meer dan 10 euro ervoor over hebben om een spel te "regelen/kopen" waarvoor ik al betaald had. Gewoon zoveel manieren proberen totdat je het (gratis) hebt geregeld. Niet meteen opgeven!!

Atmoz

Marcel2706
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 feb 2007 12:30

Re: Xbox 360 game bekrast in console

Ongelezen bericht door Marcel2706 »

Ik ga een poging wagen Atmoz, :wink: toch blijf ik van menig als dit een bekend probleem is dat eigenlijk M$ dit probleem zou moeten oplossen..

Snowman
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 dec 2006 23:26

Re: Xbox 360 game bekrast in console

Ongelezen bericht door Snowman »

iig bedankt voor je reaktie...al leek hij erg veel op die van micro$oft
Ik kan je verzekeren dat ik niets met Microsoft van doen heb :wink:
Wat ik ook vaker gelezen heb op forums is dat je de DVD kunt opsturen naar de makers v/h spel. Zij geven je dan een nieuwe. Is ook logisch eigenlijk:

Ze kunnen zien dat het spel orgineel is, dus je hebt er al (dik) voor betaald. Waarom zouden ze je dan geen gratis nieuwe geven (kost hun misschien 0.50 cent).
Deze redenatie klopt niet helemaal. Wat jij zegt is het volgende: Ik kan als koper gewoon onvoorzichtig met mijn spullen omgaan, mits het een origineel product betreft. Wanneer ik dan besluit dat ik het spel toch wil gebruiken, stuur ik het op naar de fabrikant, want logischerwijs vergoedt die het wel.

Ten eerste: Je dient gewoon zuinig op je spullen te zijn. Van een game is bekend dat je er geen gekkigheid mee uit kunt halen. Je hoeft dus niet zomaar er van uit te gaan dat je game wel even vervangen wordt.

Ten tweede: Wanneer een fabrikant dit wel doet, kost het wel iets meer dan 0,50 cent. Je vergeet namelijk zaken als ontwikkelkosten, die normaal door de consument worden vergoedt. Mede doordat deze kosten hoog zijn, liggen de prijzen van de spellen ook zo hoog. Gaan fabrikanten lukraak games weggeven mag je aannemen dat spellen in de toekomst steeds duurder zullen worden. Uiteindelijk betaal je er dus zelf wel voor, zij het indirect.

Ik ga er van uit dat Marcel gewoon zuinig is geweest met zijn spel. Daarom is het des te vervelender als zoiets gebeurd. Maar goed, je kunt altijd een poging wagen toch?? Succes ermee in ieder geval.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Xbox 360 game bekrast in console

Ongelezen bericht door alfatrion »

De wet geeft mensen de mogelijkheid om een reserve kopie te maken, maar die mogelijkheid wordt hen vaak ontnomen. Dan past het dat iemand wiens orgineel defect is geraakt een kopie ter beschikking te stellen tegen de kopieerkosten. Deze persoon heeft al betaald voor ontwikkelkosten.

ikbenik

Re: Xbox 360 game bekrast in console

Ongelezen bericht door ikbenik »

Die reserve copie waar je het over hebt is alleen voor muziek.

Voor software is dit dus niet van toepassing.

Van software mag je dus géén reservecopiën maken.


Nu zeg ik iets wat tegen de wetsregels is:

Je mag het niet, maar of dat ook gelijk verstandig is?

Het is wel verstandig om er reservecopiën te maken. Want ik ben het dus compleet met alfatrion eens.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Xbox 360 game bekrast in console

Ongelezen bericht door alfatrion »

Voor muziek, film, teksten geld dat je een thuiskopie mag maken, en dat staat in artikel 16b van de Auteurswet. Van muziek mag je een kopie maken terwijl jij het orgineel niet bezit. Je mag zelf een kopie maken van een illegale bron.

De mogelijkheid om van software een reserve kopie te maken staat in artikel 45k van het Auteurswet. Van software mag je alleen een kopie maken als je een orgineel bezit. Wel licht er een (lage) rechtsuitspraak die bepaald dat mod chips niet mogen gemaakt. Dat is omdat deze maakt worden om illegale kopieen te lezen.

Het verschil is dat je voor de reserve kopie van software geen heffing betaald.

ikbenik

Re: Xbox 360 game bekrast in console

Ongelezen bericht door ikbenik »

Hoofdstuk VI. Bijzondere bepalingen betreffende computerprogramma's

Artikel 45h
Voor het openbaar maken door middel van verhuren van het geheel of een gedeelte van een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, of van een verveelvoudiging daarvan die door de rechthebbende of met zijn toestemming in het verkeer is gebracht, is de toestemming van de maker of zijn rechtverkrijgende vereist.

Artikel 45k
Als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, wordt niet beschouwd de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige gebruiker van eerder genoemd werk, die dient als reservekopie indien zulks voor het met dat werk beoogde gebruik noodzakelijk is.

(URL door ikbenik verwijderd)


Dus:
de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige gebruiker van eerder genoemd werk, die dient als reservekopie indien zulks voor het met dat werk beoogde gebruik noodzakelijk is.
Dus een reservecopie maken van een spel valt dus niet onder noodzakelijk.
Laatst gewijzigd door ikbenik op 13 feb 2007 09:45, 2 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Xbox 360 game bekrast in console

Ongelezen bericht door alfatrion »

U citeert een wet, waarin staat dat de reservekopie moet noodzakelijk voor het beoogde gebruik zijn. Vervolgens concludeert u dat het maken reservekopie van een spel dus niet noodzakelijk is, zonder aan te geven wat daar onder valt. Het gevolg hier van is dat het maken van een reservekopie nooit noodzakelijk zou zijn. Waarom zou de wetgever dan deze wetstekst opnemen als ze dit resultaat boogt? De betekenis moet dus wel een andere zijn.

Wanneer is het maken van een reservekopie noodzakelijk voor het gebruik van dat werk? Het doel van een reservekopie is juist voor het geval er iets met het orgineel gebeurt. Het maken van een reservekopie is noodzakelijk wanneer er iets met het orgineel beschadigd of defect zou kunnen raken. Die kans is aanwezig en dus lijkt het maken van een reservekopie noodzakelijk.

P.S. de link is zolang dat deze het formaat van het forum aantast en is daarnaast dood.

ikbenik

Re: Xbox 360 game bekrast in console

Ongelezen bericht door ikbenik »

P.S. de link is zolang dat deze het formaat van het forum aantast en is daarnaast dood.
Ik heb de link verwijderd. Het ging inderdaad compleet mis.


Wat me wel opvalt is de tegenstrijdigheid van deze wetsregel.


Aan de ene kant zegt de wet dat er géén copie gemaakt mag worden zonder toestemming van de softwarefabrikant.

Aan de andere kant zeggen ze dat er alleen noodzakelijke copieën gemaakt mogen worden.


De meeste softwaremakers zeggen heel duidelijk dat er zonder hun toestemming géén duplicaten gemaakt mogen worden.

wordt niet beschouwd de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige gebruiker van eerder genoemd werk, die dient als reservekopie indien zulks voor het met dat werk beoogde gebruik noodzakelijk is.
Wanneer is een copie noodzakelijk voor het gebruik en wanneer niet?

Een reservecopie maken voor het geval dat het origineel defect gaat valt dus niet onder noodzakelijke copie indien zulks voor het met dat werk beoogde gebruik noodzakelijk is.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Xbox 360 game bekrast in console

Ongelezen bericht door alfatrion »

De meeste softwaremakers zeggen heel duidelijk dat er zonder hun toestemming géén duplicaten gemaakt mogen worden.
De betekenis van de wet is niet afhankelijk van wat software ontwikkelaars beweren.
Wanneer is een copie noodzakelijk voor het gebruik en wanneer niet?
Dit is niet de juiste vraag. En dat weet u best.

ikbenik

Re: Xbox 360 game bekrast in console

Ongelezen bericht door ikbenik »

Quote:
Wanneer is een copie noodzakelijk voor het gebruik en wanneer niet?

Dit is niet de juiste vraag. En dat weet u best.

Aan de ene kant zegt de wet dat je geen duplicaten mag maken zonder toestemming van de uitgever.

Aan de andere kant zegt de wet dat je alleen een duplicaat mag maken als dit noodzakelijk om ermee te kunnen werken.


Voor mij zegt de wet hiermee als je meerdere licenties hebt en je hebt maar 1 medium, dat de dan zoveel duplicaten mag maken om ermee te werken.

Je hebt maar 1 cd en om met het programma te werken heb je voor alle systemen dus een cd nodig.
Dus mag je per systeem 1 cd copiëren.


Dus reservecopieën zijn dan dus niet toegestaan, omdat een reservecopie niet noodzakelijk is om ermee te werken.

Zo zit het in elkaar.

Marcel2706
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 feb 2007 12:30

Re: Xbox 360 game bekrast in console

Ongelezen bericht door Marcel2706 »

In dit geval heeft het ook geen zin om een copy te maken, omdat de xbox eerst "aangepast"zou moeten anders werkt de copy toch niet ..en dit wordt door de fabrikant niet toegestaan 1 je verliest je garantie op de xbox 2 je loopt het risico (in de toekomst) om van xbox live gebanned te worden..maarja ik hoef ook helemaal geen (zelf gebrande) copy.. gaat mij erom dat mijn originele dvd in het daarvoor bestemde apparaat kapot gaat...een gebrek van microsoft dus daar wil ik garantie op...en rederlijker wijs lijkt me dat niet ontrecht (ben natuurlijk geen jurist)

ikbenik

Re: Xbox 360 game bekrast in console

Ongelezen bericht door ikbenik »

gaat mij erom dat mijn originele dvd in het daarvoor bestemde apparaat kapot gaat...een gebrek van microsoft dus daar wil ik garantie op...en rederlijker wijs lijkt me dat niet ontrecht (ben natuurlijk geen jurist)
Ik begrijp wat je bedoelt.

Wat je kunt proberen om contact op te nemen met de uitgever van het spel.
Misschien dat ze dan het medium omwisselen.

En de schade van de cd kun je niet op de garantie van de Xbox verhalen.

Marcel2706
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 feb 2007 12:30

Re: Xbox 360 game bekrast in console

Ongelezen bericht door Marcel2706 »

En de schade van de cd kun je niet op de garantie van de Xbox verhalen
want? dit is toch ook een xbox360-microsoft produkt?

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Xbox 360 game bekrast in console

Ongelezen bericht door alfatrion »

Marcel2706 schreef:gaat mij erom dat mijn originele dvd in het daarvoor bestemde apparaat kapot gaat...een gebrek van microsoft dus daar wil ik garantie op...en rederlijker wijs lijkt me dat niet ontrecht (ben natuurlijk geen jurist)
Schade die veroorzaakt wordt door een ondeugdelijk product kan worden verhaalt op de verkoper. De winkelier kan dat vervolgens weer verhalen op de fabrikant.

@ikbenik: Een reserve sleutel is niet noodzakelijk om een tweede deur open te maken. Daarvoor kun je ook van het oringeel gebruik maken. Een reserve sleutel is noodzakelijk om te voorkomen dat je de deur niet meer kan openmaken in het geval je het orgineel kwijt raakt.

In het wetsartikel staat dat de verveelvoudiging moet dienen als reservekopie. De definitie van het woord reservekopie is: een kopie die achter wordt gehouden om in nood gebruikt te worden. Een kopie die je persee nodig hebt om met de software te kunnen werken is geen reservekopie omdat deze niet achter wordt gehouden.
Artikel 45k
Als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, wordt niet beschouwd de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige gebruiker van eerder genoemd werk, die dient als reservekopie indien zulks voor het met dat werk beoogde gebruik noodzakelijk is.
(Artikel 45h gaat over het verhuren van exemplaren en daar een kopie van maken.)

Miquel
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 aug 2005 01:40

Re: Xbox 360 game bekrast in console

Ongelezen bericht door Miquel »

Wellicht hebben gedupeerden hier in ieder geval bevestiging... (bron: Nu.nl)

http://www.nu.nl/news/1043103/55/Micros ... x_toe.html


Microsoft geeft fout in Xbox toe
Uitgegeven: 14 april 2007 19:26
Laatst gewijzigd: 14 april 2007 19:59

AMSTERDAM - Na meer dan duizend klachten van Xbox-360 gebruikers, heeft Microsoft zaterdagavond toegegeven dat er een fout zit in de spelcomputer. Dat gebeurde in het programma Kassa. De fout heeft tot gevolg dat cd's en dvd's die in de speler draaien worden beschadigd.

Volgens een persverklaring van Microsoft kan de Xbox-360 de krassen veroorzaken. Aanvankelijk ontkende het bedrijf schuldig te zijn aan de beschadiging. Maandenlang hield Microsoft vol dat de gamers zelf verantwoordelijk zijn voor krassen op de schijfjes.

Stootkussentjes

Na onderzoek van de Xbox-360 werd vastgesteld dat de krassen ontstaan door het ontbreken van stootkussentjes bij de lens. Uit gegevens van Kassa zou blijken dat het wereldwijd om een serie van ongeveer 1 à 2 miljoen Xboxen gaat.

In de uitzending van het consumentenprogramma Kassa beloofde Microsoft hulp te bieden aan gebruikers die klachten hebben in de vorm van reparatie. Het is echter niet mogelijk een nieuwe spelcomputer te krijgen.

Gesloten