Ik ben op zoek naar een goede aannemer die een dakterras kan plaatsen op een platdak.
ca 4 x 6 meter, met dakluik, trap en omheining.
Is op ca 12 mtr hoogte.
In de buurt van Amersfoort.
Iemand ervaring met een betrouwbare aannemer die soortgelijk werk heeft gedaan.
budget ca e 15.000
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aannemer gezocht voor dakterras
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 06 dec 2006 19:20
Re: Aannemer gezocht voor dakterras
goedendag
als u contact met ons opneemt kunnen we vrijblijvend een prijs geven
mvg de boer
als u contact met ons opneemt kunnen we vrijblijvend een prijs geven
mvg de boer
Re: Aannemer gezocht voor dakterras
goedendag
als u belt met geblanco ede 0618762733
misschien kunnen wij iets voor u betekenen.
als u belt met geblanco ede 0618762733
misschien kunnen wij iets voor u betekenen.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 16 feb 2007 14:43
Re: Aannemer gezocht voor dakterras
Beste mensen,
Voor iedereen die een aannemersbedrijf in de arm neemt de volgende tips:
Laat alles vastleggen: de exacte omschrijving van wat er gedaan wordt, hoe het gedaan wordt en hoe lang ze erover doen.
We hebben dit niet gedaan (wel een offerte en daar stonden wel de globale dingen in, maar niet op detailniveau) en zijn ons een behoorlijke buil gevallen. Het was een klein aannemersbedrijfje en we hebben een 'antiek' huis gekocht, met dus ook in de toekomst nog veel te vertimmeren. We meenden dat ze het werk ook best konden gebruiken en gezien de werk-vooruitzichten dus wel fatsoenlijk zouden zijn...vertrouwen, tja. Controle is toch blijkbaar beter!
In de offerte stond bijv. een termijn van drie weken vermeld voor de hele oplevering. Tijdens de eerste week was er telkens maar een persoon per dag bezig en we begonnen een donkerblauw vermoeden te krijgen dat het niet in drie weken zou lukken. Mondeling werd steeds gezegd: geen enkel probleem. Maar toen we uiteindenlijk toch maar naar een schriftelijke planning vroegen, stonden er opeens vijf weken uitgetrokken voor de werkzaamheden. Op dat moment dachten we: vervelend, maar dat zal het dan wel zijn.. Helaas: uiteindelijk zijn het meer dan 8 weken geworden...op een oorspronkelijke planning van drie! En tot en met de laatste dag van de eerste vijf weken werd voortdurend 'beloofd' dat het echt na die tijd klaar zou zijn...ook toen pijnlijk duidelijk was dat dit niet kon. Op sommige dagen was er zelfs niemand aanwezig, ondanks duidelijk toezeggingen (met naam en toenaam).
Het heeft ons een extra maand aan huur gekost en daar waren ze zich zeer van bewust, want dat hebben we hen zeer duidelijk gemaakt: het bleek echter niet echt hun probleem te zijn en ze trokken er zich niets van aan.
Het was voor ons dus belangrijk i.v.m. het opzeggen van de huur van onze toenmalige woning, maar ook voor de planning van onze eigen werkzaamheden in het nieuwe huis. Door de uitloop kwamen we hiermee in de verdrukking en moesten we verhuizen naar een huis dat nog lang niet af was. Het is slecht wonen in een huis dat nog geverfd e.d. moet worden, we hebben weken 'uit de verhuisdozen' geleefd. Dit was allemaal te voorkomen geweest. Daarnaast hadden we natuurlijk al afspraken gemaakt (gebaseerd op de planning) voor het leggen van vloeren (hout en vloerbedekking), het installeren van de keuken, de verhuizers, enz. Al deze planningen moesten enkele malen verzet worden door de slechte planning van de aannemer, met alle gedoe van dien (de verhuizers konden bv. natuurlijk niet diverse data in optie houden, zodat we uiteindelijk niets meer te kiezen hadden). Ook werd de vloer dus uiteindelijk maar gelegd toen de aannemer nog bezig was, met alle schade eraan van dien. Het is ontzettend jammer: je koopt een nieuwe vloer en op het moment dat je intrekt is hij al beschadigd (en we hadden ter voorkoming al overal matten en plastic opgelegd, maar desondanks dus toch krassen e.d.).
Daarnaast stond in de offerte ook niet daadwerkelijk elk klusje vermeld. Wij dachten eerst: muggezifterij...het zal wel goed komen. Echter, elk klusje dat er niet opstond (maar wel logisch was, gezien de wel vermelde zaken) bleken opeens 'extra' te zijn en moesten opeens ook 'extra' betaald worden. Hele absurde dingen...op de offerte stond bijv. de afvoer van puin....nee, dat gold dan opeens alleen voor zgn. schoon puin..de restafval moesten we extra betalen. Ook bleek 'beslag' op deuren te bestaan uit het absolute minimum, de vermelde 'branddeur' werd de allergoedkoopste 'brandvertragende' deur enz... En zo werden dingen ook niet netjes afgewerkt, want dat stond er ook niet in.
Daarnaast was de communicatie waardeloos. Bij problemen werd steeds naar anderen verwezen: de onderaannemers enzo. Die waren dan zgn. de dwarsliggers...die wilden zgn. opeens meer betaald krijgen, enz. Spreek af dat je slechts 1 aanspreekpunt hebt en dat er niet op afgesproken prijzen teruggekomen kan worden, ook al blijkt iemand zich vergist te hebben met een offerte..
Ook is er uit ons huis gestolen, ten tijde van de verbouwing. Er stond nog niet zoveel in (we waren toen nog niet verhuisd), maar omdat de aannemer de sleutel van ons huis aan 'jan en alleman' had uitgeleend, zonder zelf steeds de supervisie te houden, beschuldigden ze elkaar en hebben we uiteindelijk nooit weten te achterhalen wie de schuldige was. Er is ter waarde van ca. 150 euro verdwenen. Allemaal in gereedschappen, je zou denken dat aannemers dat zelf ook wel allemaal hebben, maar toch.
Op een bepaalde dag, tijdens de bouw, kwamen we ons huis binnen en bleken er twee vijftienjarige jongens aan ons huis te werken. 'De zonen van de aannemer' werd ons niet geheel overtuigend verteld. Er had vanalles kunnen gebeuren...en waar ligt dan de aansprakelijkheid? We informeerde de aannemer dat we hiervan niet gediend waren en dat ze geeneens toezicht/supervisie hadden en zich tegoed hadden gedaan aan onze boodschappen (met name bier), spullen van ons hadden gebruikt (o.a. met onze spuitbussen onze koffiefilters bewerkt). Onze klacht werd niet serieus genomen en er werd over het 'vandalisme' heen gepraat. Ons vertrouwen was toen echt weg.. maar je moet door. Je kunt de boel wel stopleggen, maar met welke gevolgen???
Ook werden we op kosten gejaagd door verkeerde inschattingen van de aannemer zelf. Zij berekenden iets, dat achteraf verkeerd bleek te zijn of plaatsten een muur centimeters fout en wij mochten betalen voor het herstellen ervan!
Na oplevering bleek onze keuken bijvoorbeeld niet meer te passen in de net gebouwde ruimte: een muur stond niet goed haaks, waardoor het aanrechtblad verzaagd moest worden en een kastje + werkblad staken voor een deurkozijn uit omdat de muur dus enkele centimeters verkeerd stond. Extra werk voor de installateur...dus extra kosten voor ons.
Door alles wat gebeurde kregen we een steeds slechter gevoel over de mensen die de deur plat liepen in ons nieuwe huis. We konden ze voor ons gevoel niet snel genoeg de deur uit hebben. Nog dagelijks lopen we tegen bepaalde dingen aan...slechte afwerking e.d. en het is een behoorlijke bron van ergernissen geworden.
Om dit te voorkomen, raad ik iedereen dus aan om overdreven veel op papier te zetten (denk niet dat mondeling volstaat!! Want ze konden zich opeens heel veel niet meer herinneren, bij ons. Bijv. dimmers op lichtpunten, die hadden we afgesproken na ondertekening van het contract (waren vier mensen bij aanwezig), maar dat was opeens collectief uit het geheugen verdwenen, toen ze na 8 weken geplaatst hadden moeten worden).
Spreek duidelijk af (ook schriftelijk) hoe de betaling gedaan wordt. Wij hadden dit mondeling afgesproken (een bepaald bedrag vooraf, een bedrag op de helft en de rest achteraf), maar er werd bijna dagelijks aan onze kop gezeurd over geld. Dat was erg irritant, zeker gezien alle ander zaken.
We hebben duidelijk gemaakt hoe we over e.e.a. dachten, maar kregen weinig gehoor. Ik zou ook als tip geven: maak foto's (situatie vooraf, tijdens en achteraf) als het kan met personen erop die dan getuige zijn. En houdt een logboek bij van wie wat doet, per dag en hoe lang ze erover doen. Alle gemaakte afspraken erbij..
Leg alles vast, ook wat de werkwijze is als iets fout gaat, eventueel zelfs met een boete voor elke dag die ze uitlopen. Welke garanties je hebt als dingen achteraf niet blijken te kloppen..
Het klinkt allemaal wat absurd, geef ik toe, maar wij zijn behoorlijk gedupeerd. Ook financieel. Door de extra kosten hebben we andere zaken niet kunnen doen (je hebt toch een werkende keuken en badkamer nodig...) en dat is zeer onprettig.
Als laatste zou ik, als je referenties opvraagt, niet alleen vragen naar hoe iets gemaakt is, maar ook hoe de communicatie was en of ze beloftes zijn nagekomen. Minstens net zo belangrijk. De aannemer kwam in de eerste gesprekken heel prettig over, maar dat zegt dus kennelijk niet zoveel.
Voor ons was dit de eerste verbouwing in ons leven, we hebben er veel van geleerd. Meer nog dan de aannemer, die dit al tientalle jaren dagelijks doet. Wij dachten dat de aannemer ons goed zou voorlichten, ons zou wijzen op fouten in onze ideeen en de voorkeuren die we uitspraken en ons zou behoeden voor fouten. Het tegendeel was waar: hij maakte wat we voorstelden en vertelde pas achteraf dat iets anders beter was geweest...
Een drama. Van begin tot eind.
Ik wens iedereen een betere ervaring toe!
Groeten,
M.
Voor iedereen die een aannemersbedrijf in de arm neemt de volgende tips:
Laat alles vastleggen: de exacte omschrijving van wat er gedaan wordt, hoe het gedaan wordt en hoe lang ze erover doen.
We hebben dit niet gedaan (wel een offerte en daar stonden wel de globale dingen in, maar niet op detailniveau) en zijn ons een behoorlijke buil gevallen. Het was een klein aannemersbedrijfje en we hebben een 'antiek' huis gekocht, met dus ook in de toekomst nog veel te vertimmeren. We meenden dat ze het werk ook best konden gebruiken en gezien de werk-vooruitzichten dus wel fatsoenlijk zouden zijn...vertrouwen, tja. Controle is toch blijkbaar beter!
In de offerte stond bijv. een termijn van drie weken vermeld voor de hele oplevering. Tijdens de eerste week was er telkens maar een persoon per dag bezig en we begonnen een donkerblauw vermoeden te krijgen dat het niet in drie weken zou lukken. Mondeling werd steeds gezegd: geen enkel probleem. Maar toen we uiteindenlijk toch maar naar een schriftelijke planning vroegen, stonden er opeens vijf weken uitgetrokken voor de werkzaamheden. Op dat moment dachten we: vervelend, maar dat zal het dan wel zijn.. Helaas: uiteindelijk zijn het meer dan 8 weken geworden...op een oorspronkelijke planning van drie! En tot en met de laatste dag van de eerste vijf weken werd voortdurend 'beloofd' dat het echt na die tijd klaar zou zijn...ook toen pijnlijk duidelijk was dat dit niet kon. Op sommige dagen was er zelfs niemand aanwezig, ondanks duidelijk toezeggingen (met naam en toenaam).
Het heeft ons een extra maand aan huur gekost en daar waren ze zich zeer van bewust, want dat hebben we hen zeer duidelijk gemaakt: het bleek echter niet echt hun probleem te zijn en ze trokken er zich niets van aan.
Het was voor ons dus belangrijk i.v.m. het opzeggen van de huur van onze toenmalige woning, maar ook voor de planning van onze eigen werkzaamheden in het nieuwe huis. Door de uitloop kwamen we hiermee in de verdrukking en moesten we verhuizen naar een huis dat nog lang niet af was. Het is slecht wonen in een huis dat nog geverfd e.d. moet worden, we hebben weken 'uit de verhuisdozen' geleefd. Dit was allemaal te voorkomen geweest. Daarnaast hadden we natuurlijk al afspraken gemaakt (gebaseerd op de planning) voor het leggen van vloeren (hout en vloerbedekking), het installeren van de keuken, de verhuizers, enz. Al deze planningen moesten enkele malen verzet worden door de slechte planning van de aannemer, met alle gedoe van dien (de verhuizers konden bv. natuurlijk niet diverse data in optie houden, zodat we uiteindelijk niets meer te kiezen hadden). Ook werd de vloer dus uiteindelijk maar gelegd toen de aannemer nog bezig was, met alle schade eraan van dien. Het is ontzettend jammer: je koopt een nieuwe vloer en op het moment dat je intrekt is hij al beschadigd (en we hadden ter voorkoming al overal matten en plastic opgelegd, maar desondanks dus toch krassen e.d.).
Daarnaast stond in de offerte ook niet daadwerkelijk elk klusje vermeld. Wij dachten eerst: muggezifterij...het zal wel goed komen. Echter, elk klusje dat er niet opstond (maar wel logisch was, gezien de wel vermelde zaken) bleken opeens 'extra' te zijn en moesten opeens ook 'extra' betaald worden. Hele absurde dingen...op de offerte stond bijv. de afvoer van puin....nee, dat gold dan opeens alleen voor zgn. schoon puin..de restafval moesten we extra betalen. Ook bleek 'beslag' op deuren te bestaan uit het absolute minimum, de vermelde 'branddeur' werd de allergoedkoopste 'brandvertragende' deur enz... En zo werden dingen ook niet netjes afgewerkt, want dat stond er ook niet in.
Daarnaast was de communicatie waardeloos. Bij problemen werd steeds naar anderen verwezen: de onderaannemers enzo. Die waren dan zgn. de dwarsliggers...die wilden zgn. opeens meer betaald krijgen, enz. Spreek af dat je slechts 1 aanspreekpunt hebt en dat er niet op afgesproken prijzen teruggekomen kan worden, ook al blijkt iemand zich vergist te hebben met een offerte..
Ook is er uit ons huis gestolen, ten tijde van de verbouwing. Er stond nog niet zoveel in (we waren toen nog niet verhuisd), maar omdat de aannemer de sleutel van ons huis aan 'jan en alleman' had uitgeleend, zonder zelf steeds de supervisie te houden, beschuldigden ze elkaar en hebben we uiteindelijk nooit weten te achterhalen wie de schuldige was. Er is ter waarde van ca. 150 euro verdwenen. Allemaal in gereedschappen, je zou denken dat aannemers dat zelf ook wel allemaal hebben, maar toch.
Op een bepaalde dag, tijdens de bouw, kwamen we ons huis binnen en bleken er twee vijftienjarige jongens aan ons huis te werken. 'De zonen van de aannemer' werd ons niet geheel overtuigend verteld. Er had vanalles kunnen gebeuren...en waar ligt dan de aansprakelijkheid? We informeerde de aannemer dat we hiervan niet gediend waren en dat ze geeneens toezicht/supervisie hadden en zich tegoed hadden gedaan aan onze boodschappen (met name bier), spullen van ons hadden gebruikt (o.a. met onze spuitbussen onze koffiefilters bewerkt). Onze klacht werd niet serieus genomen en er werd over het 'vandalisme' heen gepraat. Ons vertrouwen was toen echt weg.. maar je moet door. Je kunt de boel wel stopleggen, maar met welke gevolgen???
Ook werden we op kosten gejaagd door verkeerde inschattingen van de aannemer zelf. Zij berekenden iets, dat achteraf verkeerd bleek te zijn of plaatsten een muur centimeters fout en wij mochten betalen voor het herstellen ervan!
Na oplevering bleek onze keuken bijvoorbeeld niet meer te passen in de net gebouwde ruimte: een muur stond niet goed haaks, waardoor het aanrechtblad verzaagd moest worden en een kastje + werkblad staken voor een deurkozijn uit omdat de muur dus enkele centimeters verkeerd stond. Extra werk voor de installateur...dus extra kosten voor ons.
Door alles wat gebeurde kregen we een steeds slechter gevoel over de mensen die de deur plat liepen in ons nieuwe huis. We konden ze voor ons gevoel niet snel genoeg de deur uit hebben. Nog dagelijks lopen we tegen bepaalde dingen aan...slechte afwerking e.d. en het is een behoorlijke bron van ergernissen geworden.
Om dit te voorkomen, raad ik iedereen dus aan om overdreven veel op papier te zetten (denk niet dat mondeling volstaat!! Want ze konden zich opeens heel veel niet meer herinneren, bij ons. Bijv. dimmers op lichtpunten, die hadden we afgesproken na ondertekening van het contract (waren vier mensen bij aanwezig), maar dat was opeens collectief uit het geheugen verdwenen, toen ze na 8 weken geplaatst hadden moeten worden).
Spreek duidelijk af (ook schriftelijk) hoe de betaling gedaan wordt. Wij hadden dit mondeling afgesproken (een bepaald bedrag vooraf, een bedrag op de helft en de rest achteraf), maar er werd bijna dagelijks aan onze kop gezeurd over geld. Dat was erg irritant, zeker gezien alle ander zaken.
We hebben duidelijk gemaakt hoe we over e.e.a. dachten, maar kregen weinig gehoor. Ik zou ook als tip geven: maak foto's (situatie vooraf, tijdens en achteraf) als het kan met personen erop die dan getuige zijn. En houdt een logboek bij van wie wat doet, per dag en hoe lang ze erover doen. Alle gemaakte afspraken erbij..
Leg alles vast, ook wat de werkwijze is als iets fout gaat, eventueel zelfs met een boete voor elke dag die ze uitlopen. Welke garanties je hebt als dingen achteraf niet blijken te kloppen..
Het klinkt allemaal wat absurd, geef ik toe, maar wij zijn behoorlijk gedupeerd. Ook financieel. Door de extra kosten hebben we andere zaken niet kunnen doen (je hebt toch een werkende keuken en badkamer nodig...) en dat is zeer onprettig.
Als laatste zou ik, als je referenties opvraagt, niet alleen vragen naar hoe iets gemaakt is, maar ook hoe de communicatie was en of ze beloftes zijn nagekomen. Minstens net zo belangrijk. De aannemer kwam in de eerste gesprekken heel prettig over, maar dat zegt dus kennelijk niet zoveel.
Voor ons was dit de eerste verbouwing in ons leven, we hebben er veel van geleerd. Meer nog dan de aannemer, die dit al tientalle jaren dagelijks doet. Wij dachten dat de aannemer ons goed zou voorlichten, ons zou wijzen op fouten in onze ideeen en de voorkeuren die we uitspraken en ons zou behoeden voor fouten. Het tegendeel was waar: hij maakte wat we voorstelden en vertelde pas achteraf dat iets anders beter was geweest...
Een drama. Van begin tot eind.
Ik wens iedereen een betere ervaring toe!
Groeten,
M.