LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABC Spaarplan

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Zomaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 jan 2007 13:05

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Zomaar »

Hey Roland,
Bedankt voor je reactie..Onze dochter is 16 jaar..Ik vind het allemaal heel moeilijk wat te doen?
Ikzelf en mijn man hebben een beleggingsmix bij Aegon lopen en die lopen ook over 3 jaar af...Dit alles is ons op een slinkse manier aangesmeerd...Je gaat in 1995 naar je tussenpersoon met het verzoek te willen sparen en nu dit....Het vreemde was ook onze dochter kwam bij het ABC plan terecht en wij bij Aegon? Ik voel mij 3 keer beet genomen. Een ding is zeker....Dit doe ik nooit meer...Het mooie aan dit verhaal is dat ik pas vorig jaar na een herhaaldelijk verzoek een overzicht van het ABC plan heb ontvangen. Hierop stond een afkoopwaarde van € 5.600 met inleg van € 45.00 per maand. Dit na 11 jaar inleggen...Ik hoop dat wij in ieder geval onze inleg terug krijgen... Als ik het afkoop ontvang ik dan dit bedrag of zijn hier ook kosten aan verbonden?

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door roland48 »

@Zomaar,
12 maanden x 11 jaar x 45,-: 5940 euro ingelegd. Meest waarschijnlijk is je portefeuille 5894,- waard, -5% afkoop = 5600 euro.

Ofwel: het ABCplan heeft een netto rendement (wat je echt krijgt) van -0%. Net minder dan niks. Gezien de beurskoersen de afgelopen 12 jaar is dit veel te mager.

In dit geval: afkopen en op een spaarrekening zetten, dan houd je er meer aan over. Ikzelf ben bezig alle 4 mijn polissen af te kopen, 2 heb ik er al binnen, dit geld gaat (voor de lange termijn) in aandelenfondsen die het wel goed doen.

Wil je over 2 jaar (studie?) dat geld hebben, ga dan safe en zet het geld op een internetspaarrekening, evt aangevuld met die 45,- per maand (in geval van een beurscrash in die ene laatste maand, je weet het niet).

Van die Aegon beleggingsmix zou ik ook even bovenstaande plaatje maken. Als het goed is krijg je ieder jaar (misschien heb je hem al) een overzicht met de waarde van de portefeuille. Dat x 0,95 is dan waarschijnlijk je afkoopwaarde.

De beurskoersen zijn nu gunstig, wacht er niet te lang mee, want je waarde loopt ongeveer mee met die koers. Meestal vertoont de beurs rond mei een correctie naar beneden.

Zomaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 jan 2007 13:05

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Zomaar »

Hey Roland,
Harstikke bedankt....voor je moeite....Ik denk dat ik ga afkopen...Ik heb gisternavond de polisvoorwaarden bekeken. Ik dien dit schriftelijk aan te vragen en ze vragen een bewijs van laatste betaling en een vise vista....wat is dat? en waar krijg ik dat? Kan de tussenpersoon de Rabobank dit ook voor mij regelen? Ik hoor het wel van je..... En hun incassren ieder maand automatisch de premie van onze rekening wordt dit dan door hun stopgezet?

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Lomax »

Wij hebben het ooit via onze tussenpersoon geregeld.
Vandaag toch maar eens een mailtje gestuurd met wat vragen aan hem en bij Fortis gevraagd over de waarde van de polis.

Ben benieuwd.

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Lomax »

Ik heb al reaktie van de tussenpersoon. :)

vanaf 1/7/94 betalen we 35,83 p/m
de afkoopwaarde is nu ruim 5600 euro.
Aan premie hebben we 12,5 jaar ongeveer 5400 euro betaald.

Wat adviseren jullie, nog maar 2 jaar door laten gaan en hopen op meer rendement of handje ophouden en het op een spaarrekening zetten?

De werkelijke waarde is wel hoger dan de afkoop waarde lijkt me.

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door roland48 »

Zomaar: hier komtie.

Het AMEV ABC Spaarplan is overgegaan naar Fortis ASR. Ik ben die attestatie de vita nog nooit tegengekomen, maar ze zullen het nodig vinden. Na afkoop houden, als het goed is, de incasso's vanzelf op.

Doe dus het volgende:

1. Een attestatie de vita is een verklaring van in leven zijn. Deze moet de verzekerde, in dit geval je dochter dacht ik, halen bij de Burgerlijke stand van het gemeentehuis. Laat haar haar paspoort/idkaart meenemen. Het zal wel een paar euro's kosten.
2. Stuur een brief. Jouw brief bevat het volgende:

Jouw naam
adres
PC, woonplaats
telefoonnummer

Woonplaats, 1 februari 2007

Fortis ASR
tav. afdeling ABC Spaarplan
Postbus 2072
3500 HB Utrecht

Betreft: afkoop ABC Spaarplan


Geachte heer/mevrouw,

Middels deze brief laat ik u weten dat ik mijn kapitaalverzekeringen in het ABC Spaarplan afkoop. Het betreft de polis onder nummer:

xxx.xxx.xxx

De afkoopwaarde kunt u storten op rekeningnummer xxxxxx t.n.v. xxxxx te xxxxx.

Bijgevoegd vindt u de attestatie de vita van de verzekerde, mijn dochter xxxx xxxx, en een bewijs van betaling.

Met vriendelijke groet,

TEKENEN!

Maak een kopie van de attestatie! Je weet maar nooit.

Info via fortisasr.nl, klik op "contact", "veelgestelde vragen", "abc spaarplan".

Je tussenpersoon kan dit voor je regelen, maar ik verzeker je dat dat langer duurt dan wanneer je het in eigen hand houdt.

Bel Fortis ASR op 030 2579111 een paar werkdagen na versturen van de post of zij het hebben ontvangen.

Zo heb je wel genoeg info dacht ik. Succes

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door roland48 »

@Lomax,
Ook jouw waarde is veel te gering. Gemiddelde waardestijging in die 12 jaar is 0,3% per jaar. Afkopen dus, zie voorbeeld hierboven voor ook jouw ABC-plan.

In die twee jaar zullen ze het echt niets beter doen dan de afgelopen 12 jaar. Zoek een leuke spaarrekening (wel een zonder opnamekosten, dus je zal wel rond de 3% uitkomen, mijn ABN nu 2,6%).

Of kijk even naar je beleggingshorizon. Heb je je geld de komende 10 jaar niet nodig, open dan een rekening bij binck (via een bestaande klant krijg je de eerste 50 euro aankoopkosten gratis) en zoek een goed gespreid belegginsfonds. Daarmee kun je goed op 10% per jaar uitkomen, maar het KAN natuurlijk ook minder worden.

Wil je niet gokken met dat geld of heb je het over een paar jaar echt nodig, dan zou ik blijven sparen op een spaarrekening.

Je begrijpt dat dit maatwerk is, iedereen heeft een ander doel, op een andere termijn, wil andere risico's lopen. Ik ben dus geen beleggings- of financieel adviseur, mijn advies berust op ervaring en gezond verstand.

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Lomax »

Als het goed is krijg ik binnenkort de werkelijke waarde van ze.
Als ik die binnen heb ga ik er eens rustig over nadenken.

De laatste betaling van ons 1/7/09, dan krijg ik mijn geld zeker pas een jaar later omdat ze de waarde gaan bekijken in het voorjaar?

Zomaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 jan 2007 13:05

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Zomaar »

Hey Roland,
Hier ben ik weer...Ik heb gisteren een brief van Aegon ontvangen met de mededeling, dat ze een brief met de hoogte van de afkoopwaarde naar de tussenpersoon hebben gestuurd. Ik ben benieuwd wanneer de tussenpersoon contact opneemt? Ik laat nog wel wat horen...

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door roland48 »

@Lomax,
Ik weet niet precies hoe Fortis daarmee omgaat, maar binnen een maand na je laatste storting moet je het toch wel op je rekening kunnen verwachten. Je contract loopt dan immers af, er is geen enkele reden voor ze dat geld nog langer vast te houden.

@Zomaar,
Ik ben wel benieuwd WANNNEER je wat hoort... Dan zie je meteen hoe hard ze voor je lopen als er niks meer te halen valt. :)

maartenschoenmaker
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2007 23:27

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door maartenschoenmaker »

Ik lijk misschien naïef nu ik op deze site zie dat het allemaal al twee jaar loopt, maar ben er onlangs pas achtergekomen wat voor bedrog het is. Ook ik heb drie polissen lopen van het ABC spaarplan en kreeg de cijfers van mijn 1ste polis te zien (einde looptijd).
Voor ieder kind een polis dus de volgende lopen over 2 en 5 jaar af.
FL. 300,00 per jaar (ca. € 136,00) met een looptijd van 15 jaar zou ca. fl. 7.800,00 opleveren (rendement van 8%) . Omgerekend ruim € 3.500,00.
Verbaasd was ik dan ook te horen dat het eindbedrag rond de € 2.700,00 zou komen. Ruim € 800,00 minder (FL 1.760,00). Bij navraag kreeg ik te horen dat dit inderdaad te maken had met kosten en premie overlijdensverzekering. Ik was er behoorlijk van over de...... Hoe voorzichtig ik altijd ben, een beleggingshypotheek altijd afgehouden heb omdat ik op zeker wil spelen, voelde ik me behoorlijk bekocht en miskocht. Een rendement van nog geen 4.5 % terwijl 8% heel reëel zou zijn. Mijn verzekeringsagent gaf aan dat dit ieg meer was dan de bank. Nou, forget it. Ik heb voor mijn drie kinderen hetzelfde bedrag per bank gespaard (dus fl. 300,00/€135,00 per jaar). En ik kan dus zwart op wit laten zien dat de bank een hoger rendement had. (dankzij de 15% eindpremie maar goed, het gaat om het eindresultaat). Ik wil de overige 2 polissen afkopen en heb dit verzoek drie weken geleden bij mijn tussenpersoon aangegeven, tot op heden zonder resultaat. Zoals ik het hier op dit forum lees, kan dit nog even duren en kan ik beter zelf informeren (en dat ga ik zeker doen). Tegelijkertijd moet ik bang zijn dat ik minder over ga houden dan mijn ingelegde geld.
Tegen al die mensen die op dit forum schrijven: Het is je eigen schuld, wil ik zeggen: Ga ergens anders mensen vervelen. Precies zoals vele anderen, ben ik ervan uitgegaan wat er beloofd is, dat krijg ik. Dit hoef ik verder niet te verdedigen omdat het vaak genoeg vermeld staat welke beloften er zijn gedaan. Ik ben dan ook voornemens dit aan te vechten en ben zeker op zoek naar mensen die mij hierin willen helpen. Heb op dit forum al verschillende adressen gezien dus zal daar zeker informeren.
Heb 1 hele wijze les geleerd: Als iemand jou rijker wil maken, doet ie dat niet omdat ie jou leuk vindt, maar omdat hij er zelf nog rijker van wordt.

mcsnipe
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2007 09:14

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door mcsnipe »

Ik heb ook zo'n %#$@ abc sparplan. Het was trouwhaartig beloofd dat we dat zouden kunnen gebruiken voor onze dochter wanneer ze gaat studeren. Iets meer dan na 5 jaar en nu het advies maar door te sparen want in de eerste 5 jaar betaal je de administatie kosten.
Als deze duren kosten ooiit worden "gedeclareerd zoals bij dexia ben ik daarbij !

[email protected]
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 aug 2006 21:44

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door [email protected] »

Mijn tip is zet om dat onzalige plan in een overbruggingslijfrente. Is mij met een andere verzekering gelukt. Ze zullen tegenstribbelen, maar het moet lukken!
W. Storm.

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Harderwijk »


Geplaatst op: 07 Feb 2007 11:55 Onderwerp: ABC



Mijn tip is zet om dat onzalige plan in een overbruggingslijfrente. Is mij met een andere verzekering gelukt. Ze zullen tegenstribbelen, maar het moet lukken!
W. Storm
en zou je mij dan duidelijk willen maken wat daar dan de toegevoegde waarde van is?

[email protected]
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 aug 2006 21:44

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door [email protected] »

Die is er inderdaad niet. Er moet bovendien ook nog eens belasting over worden betaald, maar ik ben er wel vanaf!
W. Storm.

[email protected]
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 aug 2006 21:44

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door [email protected] »

Die is er inderdaad niet. Er moet bovendien ook nog eens belasting over worden betaald, maar ik ben er wel vanaf!
W. Storm.

sergeP
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 jan 2007 22:30

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door sergeP »

Als ik naar het pdfje van 2005 ga en zie daar de overzichten van 2005:

http://www.lelarge.nl/download/jaarberi ... jlage).pdf

dan zie ik daar letterlijk :

Hierbij treft u een overzicht van de tussentijdse rendementen per 31-12-2005 van de
ABC-kassen aan. Het betreft hier het netto totaalrendement. Dat wil zeggen dat:
– alle componenten die bijdragen tot het rendement van de
ABC-kassen (intrest/sterfte/afkoop) hierin zijn verwerkt;
– de rendementen na aftrek van beheerloon zijn.


In deze tabel wordt een overzicht van de tot dusverre rendementen weergegeven,
even kort door de bocht maar worden we nu nog meer in de **** genomen of zijn dit de gemiddelde jaarlijkse netto behaalde rendementen over zo'n polis?

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door roland48 »

@Storm
Jij doelt waarschijnlijk op een spaarplan met lijfrentemodule, maar daar heeft mcsnipe waarschijnlijk niks aan.

@Mcsnipe
Dit is precies een scenario dat ik Zomaar al eens voorspiegelde. Het advies door te gaan, komt dat van je tussenpersoon of van Fortis ASR? Dat komt omdat zij er nog geld aan gaan verdienen!

Lees eens de reactie van MaartenSchoenmaker: Na 15 jaar, dus de totale looptijd, een rendement van, volgens mij, rond de 3,5%. Dit haal je risicoloos bij de bank op een spaarrekening! Je hebt nog 10 jaar te gaan: stop dat geld niet in de Fortis put. Vermoedelijk houdt je wat minder over dan je inleg, hoewel, de beurs heeft het goed gedaan, je hebt wel kans op meer dan je inleg. Denk aan nog 10 jaar maandelijks inleggen en gij zijt genezen... afkopen die polis, ongeacht wat de "wijze heren die aan u verdienen" zeggen.

@Maartenschoenmaker
Gezien het rendement van de uitgekeerde polis zullen waarschijnlijk de polissen die 10 en 13 jaar lopen meer waard zijn dan de inleg. Maar even de cijfers na een kleine rekensom:

Aannames: afkoopkosten 5%, kosten en premie 25% van inleg.
Nu afkopen 13 jaar lopende: ca. 110 euro
Doorgaan: kosten 25% van 2 jaar inleg (E 270) ca. 70 euro.
Ofwel: Doorgaan met de 13 jaar lopende polis

Nu afkopen 10 jaar lopende: ca. 90 euro (afhankelijk vd. waarde)
Doorgaan: kosten 25% van 5 jaar inleg (E 680) ca. 170 euro.
Ofwel: Afkopen van de 10 jaar lopende polis.

Waarschijnlijk is het aandeel administratiekosten en premiekosten in % groter bij een kleine inleg (11,34 euro). De 25% aanname aan kosten lijkt me in deze dan ook een heel redelijke.

Probeer rechtstreeks met Fortis zaken te doen, zie voorbeeldbrief dd. 31 januari 2007.

Zomaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 jan 2007 13:05

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Zomaar »

Hey Roland,
Ben ik weer, heb afkoopwaarde ontvangen van € 7.300. Volgende week heb ik afspraak met tussenpersoon. Aegon gaf aan dat het beter was om het premievrij te maken. Dit doe ik dus niet....Als het geld uitgekeerd wordt, moeten wij er dan belasting over betalen? Wordt dat bij je inkomen geteld? Hoe zit dat?
Ik vraag mij af of er mensen zijn, die na 15 jaar inleggen met winst zijn uitgekomen?

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door roland48 »

@Zomaar
Ze zijn gelukkig snel met hun reactie. Nu zie ik Aegon in je verhaal opduiken, terwijl het een Fortisproduct was? Ik weet niet of je het nu nog over hetzelfde product hebt, maar dat maakt niet meer uit: Je gaat je geld gestort krijgen. (Als dit dat ABC plan is met een afkoopwaarde VORIG jaar van 5400 euro heb je toch nog een mooie winst behaald).

Over de belasting: De enige belasting die je erover betaalt is vermogensbelasting. In de situatie dat je dochter nog bij je inwoont is het vermogen dat je belastingvrij mag bezitten rond de 44.000 euro. Over al het meerdere betaal je 1,2% vermogensrendementheffing.

Maar: de situatie voor wat betreft de belasting is niet veranderd. Of die 7300 euro nu op je spaarrekening of in beleggingen van een ABCplan zit, maakt voor de belastingdienst niet uit. Dus als je vorig jaar geen vermogensrendementsheffing hebt hoeven betalen, zul je nu ook nog niet boven die 44.000 euro uitkomen. Vermogen valt trouwens in box 3, je inkomen in box 1 en worden apart van elkaar belast.

Wat ik nu zou zeggen: wees verstandig met je geld. Voor de korte termijn: spaarrekening. Voor de lange termijn (minimaal 5 jaar): aandelen ofwel beleggingsfondsen. Voor een meer persoonlijk profiel zou je me kunnen mailen, dan zou ik wat voor je kunnen uitdiepen zonder hier reclame te maken (soms zit het al op het randje...)

Oh ja, je hebt dus nu eindelijk winst op je product: ca. 1,5% per jaar. Maartenschoenmaker, zie bovenstaand, heeft zijn product uitgediend en heeft er 3,5% p.j. aan overgehouden.

Gesloten