LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Studiefinanciering

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
lulu

Studiefinanciering

Ongelezen bericht door lulu »

Hallo,

In juli 2006 heb ik mij aangemeld voor studiefinanciering voor het jaar 2006/2007 en heb tot de dag van vandaag nog steeds geen toekenning gekregen voor de studiefinanciering. Als ik bel met de IBG dan krijg ik ieder keer een ander verhaal van hen te horen. En bij het steunpunt wordt ik ook niet wijzer. Dan is mijn aanvraag zoek, dan moeten er dossiers opgevraagd worden in het archief dan staat er hellemaal geen aanvraag en dit terwijl ik gewoon mijn vaste lasten moet betalen en collegegeld. Ik heb met de nationale ombudsman gebeld maar ide komen pas in aktie als er een klacht is ingediend en afgewezen. Waar ik hellemaal geen trek in heb omdat de IBG niet eens reageert op iets waar ik gewoon recht op heb.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat voor stappen kan ik hier nog meer in ondernemen.

gr Lulu

lucrecia

Re: Studiefinanciering

Ongelezen bericht door lucrecia »

In juli 2006 heb ik mij aangemeld voor studiefinanciering voor het jaar 2006/2007 en heb tot de dag van vandaag nog steeds geen toekenning gekregen voor de studiefinanciering.
Waarom zolang gewacht, je had meteen moeten reageren door weer een nieuwe aanvraag op te sturen. Je zegt aangemeld... voor de opleiding bedoel je? Als het zo is moet je ook gewoon een aanvraagformulier naar hun opsturen.

Ik heb alleen 1 keer problemen met IBG gehad, dachten ze dat ik thuis woonde, kreeg binnen 6 weken alles weer met terugwerkende kracht na het opsturen van een brief van de woningbouw.

tienepien

Ongelezen bericht door tienepien »

Het kan 80 keer zo zijn dat je er gewoon recht op hebt en dat IBG nergens op reageert, maar als de enige manier is je recht te krijgen een klacht indienen, zeg ik: opzij met die principes en typen maar!

IBG adviseert om je voor 1 mei aan te melden bij hun, om dit soort dingen te voorkomen. Al duurt dit natuurlijk wel erg lang. Overigens heb je wanneer je je later aanmeld voor stufi, er geen recht op met terugwerkende kracht!

lucrecia

Ongelezen bericht door lucrecia »

Overigens heb je wanneer je je later aanmeld voor stufi, er geen recht op met terugwerkende kracht!
Maakt niks uit wanneer je je aanmeld hoor. Toen ik was begonnen met studeren had ik me in november/december aangemeld en eind januari pas kreeg ik studiefinanciering omdat ik ook heb aangegeven wanneer ik zal starten met de opleiding.

Lulu had het dus in september studiefinanciering moeten ontvangen en of ze het met terugwerkende kracht kan krijgen moet ze aantonen dat ze sinds juli 2006 haar aanvraag heeft ingediend.

tienepien

Ongelezen bericht door tienepien »

Dat bedoel ik dus ook.

Stel je hebt vanaf september recht op stufi. Je meldt je in oktober aan. Dan krijg je de stufi van september niet met terugwerkende kracht. Je krijgt dus pas vanaf oktober je stufi.

Dat doen mensen bijvoorbeeld omdat ze niet zeker zijn van hun studiekeuze

Wanneer ze dus niet aan kan tonen dat ze in juli zich bij IBG heeft aangemeld, loopt ze kans dat ze de stufi van afgelopen maanden niet krijgt. (In totaal heb je wel recht op hetzelfde aantal maanden geloof ik, dus dan krijg je ze wanneer je uitloopt).

bloem1980

Ongelezen bericht door bloem1980 »

Waarom ga je gewoon niet persoonlijk langs bij het kantoor van Ib-groep (wibautstraat) in Amsterdam. Ik weet niet waar je woont. En regel het persoonlijk. Ik weet zeker dat het dan binnen een uur wordt geregeld. Telefonisch is soms een zootje bij IB-groep.

Tja zonder geld wordt alles moeilijk. En ja regel het snel want als het niet is aangevraagd, moet je het alsnog aanvragen en krijg je pas die maand het geld. Vraag dan om een voorschot ivm kosten en lesgeld. :D

Ladydive

Ongelezen bericht door Ladydive »

@lulu
Pak alle correspondentie die je van de ibg hebt op ga naar het servicekantoor (steunpunt of regiokantoor hoe je het noemen wilt). en regel je zaakjes. Als jij kunt bewijzen dat je je aanvraag op tijd hebt verstuurd (dat kun je omdat de ibg heeft gereageerd op je schrijven dat lees ik tenminste) maak je best kans om over de afgelopen maanden alsnog studiefinaciering te ontvangen met terugwerkendekracht.

succes

F.Floor

Ongelezen bericht door F.Floor »

Iedereen klaagt over studiefinanciering en nu nog steeds hebben ze in Belgie het systeem van 3-dubbele kinderbijslag. Ja aan de ouders ja, maar zelf krijg je er geen rooie cent van.
Vanaf 1966 is in Nederland dus studiefinanciering gekomen en degene die daarvoor gezorgd heeft: DAT WAS IKKE. Nee niet voor mezelf maar omdat er meisjes op straat hoereerden en dreigden dood te gaan.
Wat voor ons toen de deur dichtdeed: broer verkoopt zus. (!)
Het ware verhaal hoe of we dit voor elkaar gekregen hadden kun je nu eindelijk lezen op www.promootio.nl/floor en vandaar even scrollen naar de sex?-opsporingsscriptie Nymphomanie of PSAS.
Dus, als je dit gelezen hebt: bij de buren is het gras altijd groener, maar dat gaat in dit geval dus zeker niet op. Met ambtenaren zul je altijd wel problemen houden maar wat wij 40 jaar geleden meemaakten met studeren en: in erbij in leven blijven dit slaat dus echt alles. Nog veel studieplezier toegewenst, overigens.

sietskev86

Ongelezen bericht door sietskev86 »

ik ben al sinds ruim een jaar klaar met mijn opleiding.. nu heb ik het laatste half jaar van mijn studie uit huis gewoond.. ik heb alle benodigde documenten aan het ibg gestuurd... waarvoor ik ookal een aantal tientallen euro's heb betaald... ze keurde mijn uitwonende beurs goed doordat ik voldoende bewijs had gestuurd...

nu kreeg ik een brief dat ze niet voldoende bewijs hadden dat ik in die tijd uitwonend was.. ik moest een historisch uittreksel van mn vader en moeder appart van elkaar ophalen.. kosten 20 euro.. en een busreis naar mn ouders hun gemeente.. ook moest ik naar mn eigen gemeente voor hetzelfde uitreksel.. kosten 10 euro...

en wat stond er onder aan de brief? het ibg is niet verantwoordelijk voor de kosten die het meebrengt...

dus ik stuur een klachtenbrief... hier heb ik nu.. na ruim een maand nog niks van terug gehoord... mn ouders hebben de uittreksels voor me gehaald en opgestuurd... maar dit bewijst nu maar weer wat voor een onwijs slechte service en administratie het ibg heeft!! bah!

Gesloten