LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis bijna 3 jaar te koop, wat met de makelaar te doen?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
karin74
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:06

Huis bijna 3 jaar te koop, wat met de makelaar te doen?

Ongelezen bericht door karin74 »

Wie weet hoe het echt zit?
Besloten ons huis te verkopen dus een makelaar gezocht. Dit is in juni 3 jaar geleden. In die tijd 4 bezichtigingen gehad en 1 keer met de open dag mee gedaan. Waar trouwens niemand op af kwam. Naar ons idee doet de makelaar niets om het huis te verkopen. We hebben hem hierop aangesproken waarop hij geirriteerd reageerde. Dan moet je maar zakken met de prijs als je er zo graag vanaf wilt, was zijn reactie. We zijn al 2 keer gezakt en zijn niet van plan verder te zakken. Nu heb ik van iemand gehoord dat er een wet is die over dit soort zaken gaat. Deze wet zou zeggen dat je na een bepaalde periode, kosteloos naar een andere makelaar over zou kunnen stappen. Wie kan mij vertellen of dit waar is en waar ik eventueel terecht kan?
Alvast bedankt!

Eric01
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 feb 2007 23:11

Re: Huis bijna 3 jaar te koop, wat met de makelaar te doen?

Ongelezen bericht door Eric01 »

Als je huis binnen 3 jaar niet verkocht is, en de presentie is goed, dan zit je gewoon te hoog met je vraagprijs !
Uiteraard moet je woning wel op Funda staan, anders kan je het wel vergeten.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: Huis bijna 3 jaar te koop, wat met de makelaar te doen?

Ongelezen bericht door Immo »

Als je huis binnen 3 jaar niet verkocht is, en de presentie is goed, dan zit je gewoon te hoog met je vraagprijs !
Uiteraard moet je woning wel op Funda staan, anders kan je het wel vergeten.
Wat een onzin dat je huis alleen verkocht wordt als deze op Funda staat ! Er zijn duizenden makelaars in Nederland die niet bij de NVM aangesloten zijn en dus hun woningen niet op Funda plaatsen. Uw beredenering volgend zouden al deze huizen niet verkocht worden !
Hier in de regio zijn enkel grote niet-NVM makelaars die honderden transacties per jaar doen zonder dat deze woningen op Funda staan.
Als het zo zou zijn dat woningen alleen verkocht worden als ze op Funda staan, dan zouden er sinds Funda bestaat al vele makelaars failliet moeten zijn gegaan.
Bovendien is Funda niet meer zaligmakend, Woonkrant, Dimo zijn op dit moment al fors groter dan Funda en hebben veel meer woningen op de site staan. Bovendien gaan mensen die een huis zoeken echt wel verder kijken dan Funda. Steeds meer maakt men gebruik van zoekallehuizen.nl en andere zoekmachines zoals locasa.nl. Daarnaast is er al een behoorlijk percentage mensen die zelf hun woning verkoopt via genoemde sites en onder andere marktplaats.nl.
Sprak enige tijd geleden een NVM-makelaar in de buurt die me vertelde meer reacties via Woonkrant.nl te krijgen, dan via zijn "eigen" Funda.

Eric01
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 feb 2007 23:11

Re: Huis bijna 3 jaar te koop, wat met de makelaar te doen?

Ongelezen bericht door Eric01 »

Prima jongen, dan doe je dat toch !
Zoek het uit....bedweter

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: Huis bijna 3 jaar te koop, wat met de makelaar te doen?

Ongelezen bericht door Immo »

Prima jongen, dan doe je dat toch !
Zoek het uit....bedweter
Beste Eric01,

Wat een agressie, zeker werkzaam bij een NVM-kantoor?
Het is overigens betweter, in Word zit een mogelijkheid tot spellingscontrole.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Huis bijna 3 jaar te koop, wat met de makelaar te doen?

Ongelezen bericht door NAK »

karin74,

Welke afspraak heb je met de makelaar gemaakt.
Ik zelf had namelijk bij de verkoop van mijn huis de afspraak gemaakt dat na een half jaar bekeken zou worden hoe de stand van zaken was.
Was het huis niet verkocht dat kon ik de opdracht intrekken.
Ik zou dan € 250,- onkosten betalen en overal van af zijn.

In jouw situatie adviseer ik je om direct het contract met je makelaar op te zeggen en alvorens een andere te nemen eerst in je eigen omgeving te kijken wat er te koop staat en tegen welke prijs. (daar kan je een nieuwe prijs op afstemmen)
Dit kun je o.a. doen via de site www.makelaars.overzicht.nl

En als je een andere makelaar neemt maak dan duidelijke (zwart op wit) afspraken over de maximale duur van het te koop staan.

Succes

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: Huis bijna 3 jaar te koop, wat met de makelaar te doen?

Ongelezen bericht door Anastasia »

Beste Karin.

Maak zelf iets andere foto's en ga naar www.speurders.nl en plaats tot eind deze maand gratis advertentie, normaal kost dit E3,- dus dat valt wel mee..

Maar meerdere foto's en goede tekst, en soms kom je daarmee verder, zelf binnen 2 maanden verkocht, en als er reactie's komen kun je die doorsturen!

Bieden mag, want dan nodig je ze uit voor een bezichtiging en gesprek, dus ook erg lage biedingen accepteren, beter iets dan niets...

Na mijn eigen woning al van collega's en vrienden huizen op zelfde goedkope methode verkocht, dus het kan, en afhankelijk van contract, soms kun je voordelig ontbinden, en andere zoeken, als je een nieuwe makelaar dit opzeggen laat doen, is hij tevens verantwoordelijk voor eventuele fouten bij opzeggen oude makelaar!

veel succes.
ps stuur maar mail naar envelopje boven met de speurders link!

Anastasia.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Huis bijna 3 jaar te koop, wat met de makelaar te doen?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste
Huis bijna 3 jaar te koop, wat met de makelaar te doen?
De vraag is verkeerd gesteld. De vraag zou eigenlijk moeten zijn :

Huis bijna 3 jaar te koop, wat gaat er niet goed ?
a. De makelaar presenteert het huis niet of niet goed
b. Het huis is te duur in relatie tot wat je krijgt.
c. Het huis is incourant door ligging, grootte, staat van onderhoud...etc., en trekt maar een kleine en specifieke groep kopers aan.

Ik krijg sterk de indruk dat TS wel heel erg simpel de schuld bij de makelaar legt. Dat kan waar zijn maar hoeft dus niet.

TS, probeer eens heel eerlijk voor jezelf helder te maken waar de onderliggende oorzaak is dat je huis niet verkocht wordt, en neem dan pas en beslissing wat te doen
Laatst gewijzigd door seagoing racer2 op 18 feb 2007 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: Huis bijna 3 jaar te koop, wat met de makelaar te doen?

Ongelezen bericht door Immo »

Dat een huis binnen 3 jaar nog niet verkocht is, komt helaas vaker voor. Het zou aan de presentatie kunnen liggen, doch als het werkelijk een interessante woning is dan komen er zelfs mensen op af als de woning gepresenteerd wordt op de meest onbeduidende of obscure woningsites. Iedereen weet tegenwoordig hoe zoekmachines werken.
In de praktijk wordt in 9 van de 10 gevallen de schuld bij de makelaar gelegd. Men denkt dat deze standaard een blik met kopers open trekken waar men uit kiezen kan.
Eén ding moet men niet vergeten: marktwerking, altijd moet je bij jezelf in alle eerlijkheid de vraag stellen: als ik het bedrag, dat ik voor de woning vraag, te besteden zou hebben en ik heb ruime keus, zou ik dan voor deze woning kiezen ? Dat is namelijk hoe een koper er tegenaan kijkt.
Maak zelf nogal eens mee dat verkopers hun woning voor een te hoge prijs willen verkopen, daarnaast mag de inspanning van de makelaar niets kosten. Het komt meerdere malen voor dat men liever geen bord in de tuin wil, geen geld voor presentatie en advertenties kwijt wil, geen geld voor een bouwkundige keuring wil uitgeven en het belang van en interieurdesigner, om de woning goed te presenteren, niet wil inzien. (En soms is zo'n deskundige echt hard nodig)
Als de verkoop dan vervolgens niet loopt ligt dit aan de makelaar.

aankoopmakelaar
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:41

Re: Huis bijna 3 jaar te koop, wat met de makelaar te doen?

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Desiderius
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 apr 2006 23:06

Re: Huis bijna 3 jaar te koop, wat met de makelaar te doen?

Ongelezen bericht door Desiderius »

dan zouden er sinds Funda bestaat al vele makelaars failliet moeten zijn gegaan.
En dat is ook zo :lol:

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Huis bijna 3 jaar te koop, wat met de makelaar te doen?

Ongelezen bericht door NAK »

dan zouden er sinds Funda bestaat al vele makelaars failliet moeten zijn gegaan.

En dat is ook zo
Aan wie ligt het dan........ Funda of de makelaar? :lol:

Antwoord is niet moeilijk..... juist de makelaar.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: Huis bijna 3 jaar te koop, wat met de makelaar te doen?

Ongelezen bericht door Immo »

Aan wie ligt het dan........ Funda of de makelaar?

Antwoord is niet moeilijk..... juist de makelaar.
Natuurlijk ligt dit niet aan Funda. En dat er sinds het bestaan van Funda veel makelaars failliet zijn gegaan zie ik in mijn omgeving niet. Het aantal makelaars is vrij stabiel, wel zijn makelaars die tegen hun pensioen liepen, gestopt of hebben hun zaak overgedaan aan andere kantoren en zijn soms opgegaan in een keten.
En het zal best zo zijn dat de opkomst van het internet door sommige mensen niet voldoende opgepakt is.
Het ging er om of een makelaar zijn huizen niet verkoopt als hij niet op funda staat. Die worden echter net zo goed en net zo snel verkocht, het opdoeken van een makelaarskantoor heeft niets met een huizensite te maken.

1consument
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jul 2007 10:18

Re: Huis bijna 3 jaar te koop, wat met de makelaar te doen?

Ongelezen bericht door 1consument »

beste karin, wanneer je huis al 3 jaar!! :shock: te koop staat mag en kan je de schuld absoluut bij je makelaar neerleggen. jij mag als leek verwachten dat jouw makelaar alles in het werk stelt om je woning tegen een reele prijs binnen een acceptabel tijdsbestek te verkopen. lukt dit niet dan mag je verwachten dat jouw makelaar dan met je in gesprek gaat en dat jullie dan samen een plan van aanpak maken! wanneer je makelaar in gebreke blijft dan kun je wel praten van een wanprestatie.
zelf hebben wij een zoekopdracht neergelegd bij lekkerwonenmakelaars, dit doen zij gratis ook werken ze op no cure no pay basis....wellicht een idee voor de volgende keer? in ieder geval veel succes en wijsheid toegewenst.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Huis bijna 3 jaar te koop, wat met de makelaar te doen?

Ongelezen bericht door D1RK »

Ook Karin 74 reageerde niet, dus wie is er nu fout, zij of de makelaar?

Als je een link maakt naar de site van de makelaar kunnen we een advies geven, verkeerde foto's of tekst, soms is de prijs wel goed, maar ik kocht een huis met plavuizen en vloerverwarming, zonder dat er iets in de beschrijving stond!
Op de foto leek het een goedkope vinyl vloer!
Dus hoe presenteer je het?

Heb je die tip van Anastasia al geprobeerd?
Dankzij de zoeksystemen vinden diverse mensen zelfs Makelaarsland voor E795,- te duur!

Alleen als je de link hier plaatst kunnen we zien wat er fout gaat!

Gesloten