LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BENZINE VEBRUIK VOLKSWAGEN FOX

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Wesley van Vuuren
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 feb 2007 18:50

BENZINE VEBRUIK VOLKSWAGEN FOX

Ongelezen bericht door Wesley van Vuuren »

DE VOLKSWAGEN FOX RIJDT ABSOLUUT NIET ZUINIG

In November 2006 heb ik een splinternieuwe Volkswagen Fox 1.4 aangeschaft bij een erkende Volkswagen Dealer.
Deze zou, zoals ook in het informatie boekje staat, gemiddeld rond de 1 op 15/16 rijden en op de snelweg 1op 18.(stadsverkeer 1 op 11/12)
Echter niets is minder waar. Mijn Volkswagen Fox en, na mij erin verdiept te hebben meer FOX rijders ,berijden met een 1.4 motorinhoud
maar tot maximaal van 1 op 13.

En zelfs op de snelweg A15 – Hoogvliet – Nijmegen rijdt de Fox (aaneengesloten stuk door geen files en oponthoud) 1 op 12.7 echter hun reclames geven een hele andere indruk (zie onderstaand):



Benzinemotoren

De 1.4 is extra uitgerust met onder meer stuurbekrachtiging en een in hoogte en lengte verstelbaar stuur.
Beide pittige benzinemotoren weten optimaal rijplezier te combineren met lage verbruikscijfers.
En als het om onderhoud gaat, is de Fox uiterst bescheiden.

Brandstofverbruik:
Verbruik binnen de bebouwde kom, l/100 (km/l)
8,7-8,8

Verbruik buiten de bebouwde kom, l/100 km (km/l)
5,6-5,7

Ben na 1,5 maand teruggegaan naar de garage en die gaven inderdaad aan “nee hoor mijnheer van Vuuren, de 1 op 18 bereik je

alleen met een standaard 1 liter of 1.2 Volkswagen Fox”, de VW 1.4 berijd een max van , “u geeft het zelf al aan, 1 op 13 “.
Echter volgens Internetbronnen en het informatieboekje dat ik bij de verkoop hebt mogen ontvangen is dit totaal niet correct.
Mijn rijstijl is normaal, niet harder dan 100.

Bovenstaande informatie is ook bekend bij Automobielbedrijf Pon en Volkswagen Nederland echter die wimpelen het verhaal af alszijnde.”
U kunt zeggen wat u wilt maar toch rijdt de VW Fox 1.4 met een verbruik van 1 op 13 en reparaties kunnen we niet op uitvoeren er mankeert niets aan uw auto waarschijnlijk ligt het aan uw rij stijl of aan het weer en wegomstandigheden.

Ik heb de proef op de som genomen en ben afgelopen weekend naar Limburg gereden. 140 km heen.Ik heb dit in de avonduren gedaan ,lekker rustig en ben 90 gaan rijden over het gehele traject van de snelweg. Ik kwam uit op een verbruik van 1 op 13.2.
Wat is er nu beter dan geen files, geen oponthoud, een goed weertje( het was 9 graden) geen regen. Volgens bovenstaande informatie

Zou deze dus nou minstens 1 op 16 moeten kunnen halen? Die van mij komt ver onder het gemiddelde.

ZIJN ER MEER MENSEN MET DIT PROBLEEM? MELD U AAN!!!

vpk
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 aug 2006 04:12

Re: BENZINE VEBRUIK VOLKSWAGEN FOX

Ongelezen bericht door vpk »

beste wesley van vuuren

hoeveel km heb je op de kmteller staan.
een auto gebruikt de eerste 2500 km meer benz en dat word geleidelijk minder.
je mag het tegenwoordig geen inlopen van de motor meer noemen maar het heeft nog wel invloed op het benz gebruik.
kijk ook eens naar je banden spanning als het goed is staat er op de binnen kant van je tankklep een stikker met de bandenspanning.
pomp je banden op op de hoogste toegestaande bandenspanning van de tabel.

Veldt01
Berichten: 1004
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: BENZINE VEBRUIK VOLKSWAGEN FOX

Ongelezen bericht door Veldt01 »

1 op 13 is voor een nog niet ingelopen (eerste 6 tot 7000 km) helemaal niet slecht. Die 1 op 18 is enkel te halen op ron 98 benzine, energy banden met een zeer harde compound (wil je eigenlijk niet op rijden) en een graadje of 20.
De behaalde waarden zijn in dagelijks gebruik niet uitzonderlijk en zullen in de loop de tijd waarschijnlijk op zo'n 1 op 14.5 uitkomen. Ga er wel vanuit dat als je meer wilt halen je een rijdende verstopping wordt en je jezelf af moet leren om met het verkeer "mee te rijden".
Vraag overigens eens aan een Prius rijder hoeveel km hij uit een liter haalt en je praat nergens meer over.

willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

Re: BENZINE VEBRUIK VOLKSWAGEN FOX

Ongelezen bericht door willem de 16de »

Vraag overigens eens aan een Prius rijder hoeveel km hij uit een liter haalt en je praat nergens meer over.
Ik kocht in juni 2006 een Prius B Edition splinter nieuw.
Met het oog op het milieu waar ik ook mijn steentje aan wilde bijdragen koos ik voor de spuug lelijke maar.....beloofd als de zuinigste wagen met nog enigszins een behoorlijk formaat.
Rijdend op de Nederlandse wegen in en buiten de stad alsof ik de Koningin der Nederlanden in hoog zwangere toestand rondreed, gaf ik gas, remde ik en reed ik door de bochten. Altijd op de cruiscontrole 10km onder de max toegestane snelheid.
Inmiddels 8700km gereden en NOG STEEDS 5.9ltr op 100km ofwel 1ltr op 17 :!:
Beloofd was in de folders en de reden van mijn aanschaf 4.3ltr op 100km ofwel 1ltr op 23km :!: :roll:

Ik overwoog om een proefproces te starten om mijn volledige geld terug te eisen en te krijgen. Wat mij en U als verkoop argument beloofd is hebben we niet gekregen/gekocht. Hiermee blijft de leverancier van de auto's in gebreken. Voldoende om de koop als nietig te laten verklaren.
Ik zit echter regelmatig langdurig in het buitenland waardoor mijn actie weinig kans van slagen zou hebben.
U zou dat kunnen overwegen?
Succes!

Veldt01
Berichten: 1004
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: BENZINE VEBRUIK VOLKSWAGEN FOX

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Probleem met de prius is het volgende. Als je er in slaagt de elektromotor optimaal te benutten rijdt hij echt heel zuinig (zuinigheidmarathons tonen dit aan).
Echter met normaal Nederlands gebruik (dus gewoon doorsnee gebruik) ga je de opgegeven waarden dus nooit halen. Cruisecontrol doet teveel een aanslag op de benzinemotor (geeft regelmatig gas bij), airco moet uitblijven en je moet vooral niet proberen je voorganger te volgen bij het optrekken...

willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

Re: BENZINE VEBRUIK VOLKSWAGEN FOX

Ongelezen bericht door willem de 16de »

Is waar maar het Nederlandse verkeer is waar ik en Wesley van Vuuren in rijden en wat het beloofde benzineverbruik door de fabrikant dient weer te geven binnen de verkoop strategie. Of zij moeten duidelijk aangeven dat die brandstofopgave is gemeten tijdens de zuinigheidsmarathons :!: Dat zou eerlijk zijn en dan kan de klant vragen wat het verbruik onder de normale Nederlandse omstandigheden is. Daarna hoef je je niet zo belazerd te voelen. :oops:
Ik heb veel moeite met hoe we weer om de tuin geleid worden ten behoeve van hun kassa met valse gegevens die volgens de praktijk onhaalbaar zijn en zelfs niet zo'n beetje.

Wesley van Vuuren
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 feb 2007 18:50

Re: BENZINE VEBRUIK VOLKSWAGEN FOX

Ongelezen bericht door Wesley van Vuuren »

Mijn bandenspanning is gecontroleerd door de garage deze bleek in orde te zijn.
Ook mijn rijgedrag is normaal, ben nu ongeveer 3 weken aan het rijden rond de 80 a 85 km per uur. Ik kom nu rond de 1 op 14,2 uit (nog laag)
Er staat nu 6000 km op de teller...

Veldt01
Berichten: 1004
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: BENZINE VEBRUIK VOLKSWAGEN FOX

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Temperatuur wat hoger, michelin energy's eronder en nog een paar 1000 km en je komt zo rond de 1 op 15 tot 15.5 veel meer zal er echt niet inzitten.
(sprak vandaag een collega met een 1.2 en die haalde 1 op 18.5 bij een rustige rijstijl)

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: BENZINE VEBRUIK VOLKSWAGEN FOX

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Bekend verhaal en gaat zeker niet op voor bepaalde type`s auto`s. Alle merken stellen de verbuikscijfers onder veel gunstigere omstandigheden vast als die in de praktijk van toepassing zijn. De auto kan het halen maar je moet je uiterste best doen. E.e.a. is ook afhankelijk van uitvoering, motortype en rijstijl.

bert0570
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 feb 2007 12:27

Re: BENZINE VEBRUIK VOLKSWAGEN FOX

Ongelezen bericht door bert0570 »

Hoi,

Ik rijd ca 75% van mijn kilometers op de snel(file)weg en de rest door stad en land. Met onderstaande auto's heb ik de bijgevoegde verbruikscijfers behaald.
1ste auto: Mazda 323 1.3 benzine: ca 1 L op 12 km
2de auto: Toyota Starlet 1.5 diesel: ca 1 L op 20 km
3de auto: VW Golf 1.9 diesel: ca 1 L op 18 km
4de auto: Nissan Almera 1.4 benzine ca 1 L op 14 km
5de auto: Renault Megane 1.6 benzine ca 1 L op 15 km
Bij de laatste auto maak ik vervent gebruik van het "nieuwe rijden". Daarvoor bereed ik mijn autoos gewoon, afhankelijk van de aard van de auto. De VW was een slak en bleef een slak, de Toyota was een echt gooi en smijt karretje. De Almera was wat langzamer en de Renault is weer wat sneller. M.a.w. het is gelul dat je de verbruikscijfers zoals genoemd door de fabrikanten niet zou kunnen behalen met de basis trim. Wel altijd de bandenspanning controleren en de ramen dicht (en zomers de airco aan).

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: BENZINE VEBRUIK VOLKSWAGEN FOX

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

De VW een slak, nou het VW'tje van m'n vrouw is echt geen slak.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: BENZINE VEBRUIK VOLKSWAGEN FOX

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Een VW golf 1.9 diesel is niet snel te noemen...

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: BENZINE VEBRUIK VOLKSWAGEN FOX

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Het is maar net wat je onder snel verstaat.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: BENZINE VEBRUIK VOLKSWAGEN FOX

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Wees eerlijk, een 1.9 diesel is betrouwbaar, degelijk maar niet snel.

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: BENZINE VEBRUIK VOLKSWAGEN FOX

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Klopt maar als je voor snelheid gaat dan neem je ook geen 1.9 Diesel.

bert0570
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 feb 2007 12:27

Re: BENZINE VEBRUIK VOLKSWAGEN FOX

Ongelezen bericht door bert0570 »

Onze VW Golf 1.9 diesel was zo langzaam, dat als wij over Luik naar Frankrijk reden, wij na de eerste helling moesten keren om op tijd thuis te zijn. :D

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: BENZINE VEBRUIK VOLKSWAGEN FOX

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Lekker slim bert0570 om over de snelheid van een golf diesel te praten.
Als je een golf met wat snelheid wilt hebben had je toch beter in een GTI'tje kunnen zitten.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: BENZINE VEBRUIK VOLKSWAGEN FOX

Ongelezen bericht door Ulbe »

Met een Golf 1.9 Diesel is op de snelweg toch een stevige bekeuring te halen bij een onverhoopte controle wanneer de "pedal to the metal" is, :)


Echt trage auto's vindt je in de Ford Fiësta 1.1. en de Suzuki Alto, met de 800CC 3 cylinder motor, bij vollast met stevige tegenwind was hiermee op de snelweg geen snelheidsbekeuring te halen!, 120 km/uur haalden ze bij lange na niet!,

Wil je sneller rijden op de snelweg dan mag, kun je je beter bedienen met een pittige benzine wagen of een snelle TDI!, die vaak nog pittiger zijn dan de "moderne" 16 kleppen bedaagde benzinemotoren zonder turbo!, :wink:

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: BENZINE VEBRUIK VOLKSWAGEN FOX

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Klopt helemaal Ulbe.

the master
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2007 22:07

Re: BENZINE VEBRUIK VOLKSWAGEN FOX

Ongelezen bericht door the master »

klopt heren, heb een golf tdi die toch bijna tegen de 200 komt das genoeg om de auto en het rijbewijs kwijt te raken

Gesloten