LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laptop nu al 2 maanden bij HP

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
lesley1984

Laptop nu al 2 maanden bij HP

Ongelezen bericht door lesley1984 »

een jaar geleden heb ik een laptop gekocht en naar een jaar en 2 maanden had ik een streep van boven naar beneden in mijn beeldscherm. Mijn garantie as net 2 maanden verlopen. Ik ging terug naar Mycom waar ik hem gekocht had en doe konden mij niet helpen. Ik heb toen met de consumentenbond gebelt, en die zeiden mij dat het weterlijk verplicht is blabla. ik terug naar mycom en toen zoudenzij hem laten reapareren hun een deel en ik een deel daar ging ik mee in. Maar nu naar meer dan 2 maanden wacht ik nog steeds op mijn computer. Heb ook al zelf naar HP gebelt en die zeggen elke x het zelfde ja ze wachten op onderdelen.. lkkr vaag naar 2 maanden.. een nieuw scherm..
Ik weer met de consumentenbond gebelt en die zeggen ook dat 2maanden veelte land is dat ik het er niet moet bij laten zitten, maar ja wat nu?? kan ik iets eisen.. vind het een moeilijke kwestie.
Mycom zelf zegt ook dat het niet nromaal is 2 maanden wachten en elke x de zelfde reden alleen zij doen er niets aan...

Iemand zelf al zo iets mee gemaakt???

ikbenik

Re: Laptop nu al 2 maanden bij HP

Ongelezen bericht door ikbenik »

Als je op onderdelen moet wachten, dan moet je wachten.

Hoe vervelend dat ook klinkt.

Dat Mycom hierin niets kan doen is ook waar.

Sommige zeggen dat wachten op onderdelen een smoesje is.

En dat is echt niet het geval.

Zelf heb ik nu ook een reparatie van een notebook.
De minimale levertijd van het onderdeel is 2 weken.
De maximale levertijd is onbekend.

Het kan dus 2 weken duren maar ook 3 maanden of langer.

Daar kun je niets aan doen.

Wat moet ik dan als monteur eraan doen?

Zonder nieuwe onderdeel geen reparatie.
Als je dan de notebook terugwilt, kan dat, maar dan wel ongerepareerd.

Hopelijk begrijp je wat ik bedoel.

jor

Ongelezen bericht door jor »

Verkoper blijft aanspraakpunt
Uit onze inventarisatie blijkt dat notebookgebruikers vaak een grote afhankelijkheid van de fabrikanten wordt opgedrongen. Naar hen wordt je door de winkel doorverwezen, je moet er zelf maar contact mee opnemen en eventueel ook zelf het kapotte apparaat naar opsturen. En als de fabrikant het laat afweten, moet je maar zien hoe je je redt.

Bedenk echter dat dit in feite niet hoeft. Wie vindt dat hij door de fabrikant niet goed wordt geholpen en van het kastje naar de muur wordt gestuurd, kan uiteindelijk altijd gewoon terecht bij de winkel waar hij de computer heeft gekocht. Ook al is dat bijvoorbeeld de Aldi.

De verkoper is immers wettelijk verplicht een goed product te leveren en hij blijft dan ook aansprakelijk als er gebreken moeten worden verholpen. De schuld afschuiven op een derde partij (een fabrikant, een reparatiecentrum o.i.d.) als iets niet goed gaat, is wel een veelvuldig toegepaste methode, maar volkomen onjuist. Wie problemen heeft met iets wat hij heeft gekocht, moet altijd zijn bij degene waarmee hij zaken heeft gedaan en dat is de verkoper. En hoe die voor een oplossing zorgt (door goede afspraken met de fabrikant te maken, met een reparatiecentrum of door zelf te repareren) is zijn probleem en niet dat van de consument.

Dit stukje vond ik op www.computerconsument.nl En geeft aardig weer wat nu de realiteit is en niet wat sommige ondernemers ervan maken. Lees het hele stuk over service op de site over laptops maar eens.

Jor.

ikbenik

De schuld afschuiven op een derde partij (een fabrikant, een reparatiecentrum o.i.d.) als iets niet goed gaat, is wel een veelvuldig toegepaste methode,

En hoe die voor een oplossing zorgt (door goede afspraken met de fabrikant te maken, met een reparatiecentrum of door zelf te repareren) is zijn probleem en niet dat van de consument.
Dat is hier niet aan de orde!
En hoe die voor een oplossing zorgt is zijn probleem en niet dat van de consument.
Ik ken deze regel en ik vind het veel te kort door de bocht!

Waar het om gaat is dat een onderdeel besteld is bij de fabrikant en daar moet nu op gewacht worden.

Wat HCC hier zegt is dat je daar als consument er niets mee te maken hebt. De winkelier moet er gewoon voor zorgen dat de reparatie goed en snel wordt uitgevoerd.
Dat het onderdeel niet of moeilijk verkrijgbaar is en dat daar op gewacht moet worden is niet het probleem van de consument maar van de winkelier. Hoe hij dat oplost is zijn probleem, maar de consument mag er niet de dupe van zijn.

Dat is tuurlijk de grootste kolder!
En geeft aardig weer wat nu de realiteit is en niet wat sommige ondernemers ervan maken.
Ik weet dat je hiermee mij bedoeld.

Even een heel realitisch beeld:

Sommige onderdelen zijn moeilijk verkrijgbaar. Vooral bij notebooks is dit een probleem.
Dus als de winkelier onderdelen besteld en de levering van de onderdelen duurt langer, dan kan de winkelier hier niets aan doen.
Dit heeft helemaal niets te maken dat de winkelier zijn verantwoordelijkheden niet neemt.

Zelf heb ik ook regelmatig dat ik bij de fabrikanten een onderdeel moet bestellen en dat de levering heel lang duurt.

De consument heeft hierbij 2 mogelijjkheden:

Oplossing 1:
- Hij wacht netjes op het onderdeel en in de tussentijd wordt er een oplossing gezocht en gevonden zodat hij toch door kan werken.

Oplossing 2:
- De consument krijgt de notebook ongerepareerd terug.

Klinkt hard, maar een andere mogelijkheid is er niet!
Wat HCC wilt zeggen is dat er nog een 3e mogelijkheid is, nl:
- De winkelier zorgt voor de reparatie van de notebook. Al zijn de onderdelen niet verkrijgbaar, dat is zijn probleem. Als hij de notebook niet snel repareerd en afwacht op de levering van het onderdeel, dan neemt hij zijn verantwoordelijkheid niet en dan kan de consument de winkelier aanklagen.

Oftewel:
Dat de winkelier geen onderdelen kan krijgen is niet de zorg van de consument. Hoe hij de reparatie uitvoert is de consument een rotzorg!
Hoe hij aan de benodigde onderdelen komt is de zorg van de winkelier en niet van de consument.
De winkelier moet gewoon de notebook snel repareren en hoe hij aan de onderdelen komt zijn zorg en als hij niet snel aan de onderdelen kan komen is zijn probleem!
Hij moet gewoon de notebook snel repareren!
Hij mag dus niet tegen de consument zeggen dat hij wacht op onderdelen!

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Totale onzin dus!

Zo werkt het dus niet.

jor

Natuurlijk doelde ik op jou. Niet om je naar beneden te halen maar eenvoudig omdat er aan elk verhaal twee kanten zit.Ook ik werd bij een grote zaak met een kluitje in het riet gestuurd. Logitech webcam gaat na een maand stuk en de winkelier zegt stuur hem zelf maar op.Ik heb met logitech gebeld en deze maakt er ten eerste helemaal geen punt van Maar de winkelier had het op grond van de met de leverancier gemaakte afspraken direct dienen te vervangen. Was een webcam die de winkel ook toen nog zelfs op voorraad had. Dus soms is gemakzucht van de winkelier hier dan aan de orde. En voor zo een groot merk is twee maanden of meer voor een beeldscherm bezopen te noemen.Soms zijn klanten gewoon te veeleisend en onredelijk soms zijn ook de winkeliers/verkopers veel te laks.En jij kijkt het hier op het forum vrijwel altijd met de ogen van iemand die denk dat alle klanten de zaak tillen. , althans zo komt het over.

ikbenik

Logitech webcam gaat na een maand stuk en de winkelier zegt stuur hem zelf maar op.
In zo'n geval krijgt de klant van mij een nieuwe webcam en ik regel het dan verder af met de fabrikant.
Logitech webcam gaat na een maand stuk en de winkelier zegt stuur hem zelf maar op.Ik heb met logitech gebeld en deze maakt er ten eerste helemaal geen punt van Maar de winkelier had het op grond van de met de leverancier gemaakte afspraken direct dienen te vervangen.

Klopt helemaal.
Dus soms is gemakzucht van de winkelier hier dan aan de orde.
Klopt ook helemaal.
En voor zo een groot merk is twee maanden of meer voor een beeldscherm bezopen te noemen.
Toch niet.
Ik weet dat het lang is, maar wat veel mensen vergeten is waarom dat het zo lang duurt.

Ik zal het uitleggen:
Als de notebooks geproduceerd worden, dan worden voor iedere type notebook een eigen scherm gebruikt.
Daarbij komt ook dat HP de schermen zelf niet produceert.
Dus de schermen moeten bij die fabrikant apart besteld worden.

Als de fabrikant het scherm zelf ook niet op voorraad heeft, moet deze dus speciaal gemaakt worden.
Alleen start men voor 1 scherm niet een compleet productielijn op.
De fabrikant wacht dan totdat er meerdere schermen besteld worden en dan gaat men pas over op de productie van die schermen.

En daar kunnen inderdaad meerdere maanden overheen gaan.

Ik hoop dat het nu duidelijk is en hiermee heb ik je een blik achter de schermen gegeven.
En jij kijkt het hier op het forum vrijwel altijd met de ogen van iemand die denk dat alle klanten de zaak tillen. , althans zo komt het over.
Gelukkig niet. :lol:

Alleen de consumenten begrijpen niet waarom dat winkeliers bepaalde regels hanteren.

Een discussie wat hier op het forum ook is, heeft te maken met het recht op een leentoestel.

Steeds meer winkeliers stellen deze niet meer ter beschikking, puur omdat een groep consumenten de boel niet heel kunnen laten.

Daarintegen wil je de mensen graag helpen.
Soms zijn klanten gewoon te veeleisend en onredelijk

Over wat HCC hierover zegt is pas heel veeleisend en onredelijk.

Men is van mening dat een klant altijd binnen 4 dagen tot max. 4 weken geholpen moet zijn.

Dus als ik bij de fabrikant een onderdeel bestel en het onderdeel wordt pas na 3 maanden geleverd, schuif ik dan mijn verantwoordelijkheid dan af op een ander?
Neem ik dan mijn verantwoordelijkheid niet?
Heb ik dan laks aan de regels en schijt aan de klant?

Tuurlijk niet!
Maar de consumentenorganisaties verwijten mij dit dan wel.

En dat vind ik dus niet kloppen.

jor

Ik zal het uitleggen:
Als de notebooks geproduceerd worden, dan worden voor iedere type notebook een eigen scherm gebruikt.
Daarbij komt ook dat HP de schermen zelf niet produceert.
Dus de schermen moeten bij die fabrikant apart besteld worden.

Als de fabrikant het scherm zelf ook niet op voorraad heeft, moet deze dus speciaal gemaakt worden.
Alleen start men voor 1 scherm niet een compleet productielijn op.
De fabrikant wacht dan totdat er meerdere schermen besteld worden en dan gaat men pas over op de productie van die schermen.

En daar kunnen inderdaad meerdere maanden overheen gaan.

Ik hoop dat het nu duidelijk is en hiermee heb ik je een blik achter de schermen gegeven.

Bedankt voor de uitleg. Ja als de zaken zo staan kan ik het wel beter begrijpen.Zou me wel kunnen voorstellen met moeilijk verkrijgbare onderdelen maar weer helemaal niet als het over een gangbaar moederbord zou gaan.

Toch bedankt Jor.

ikbenik

Als een heel gangbare onderdeel kapot is, dan is het inderdaad onzin om zo lang te moeten wachten.
Daar ben ik het compleet met je eens.

Iemand had 1½ jaar geleden een computer bij mij gekocht.
Het moederbord en de voeding waren opeens opgeblazen.
Ik heb gewoon het moederbord en de voeding vervangen.
Dus de klant had binnen een dag zijn computer terug.

Het tegenovergestelde maak ik ook mee.
Een klant belde me op met de vraag of ik haar notebook kon repareren.
De notebook gaf geen beeld meer.
Geen beeld, toch wel, maar het scherm gaf geen licht meer.
Dus de TL verlichting in het scherm doet het niet meer.

In 99% van de gevallen is de aansturingsprint van de TL kapot.
Ik heb toen gebeld met mijn leverancier en die bestellen die onderdelen rechtstreeks bij de fabrikant, wat ik zelf niet kan.
Op het gevraagde onderdeel zit minimaal een levertijd van 2 weken, de maximale levertijd kan men niet zeggen.

Dus het kan dan wel 2 tot 4 maanden duren.

Heel vervelend, maar als winkelier kan ik dan ook niets anders doen dan wachten totdat het onderdeel binnen is.

naim

Ongelezen bericht door naim »

mijn computer staat ook al twee maanden bij hp en ze kunnen me nog niet zeggen wanneer ik hem terug krijg en ja mijn moederbord is stuk binnen de garantie termijn dus is dit toch geen redelijke termijn te noemen .
hp is geeft gewoon niet thuis en de winkel dynabite waaar ik het product gekocht heb ook niet .
dit is schande ik ga ze aansprakelijk stellen voor de geleden schade.

ikbenik

en ja mijn moederbord is stuk binnen de garantie termijn dus is dit toch geen redelijke termijn te noemen .
Hoe kom je erbij dat de producten in de garantieperiode niet kapot kunnen gaan?

Hebben de consumentenorganisaties dit jouw wijsgemaakt?

Accepteer dat nu maar dat de producten zelfs in de garantieperiode ook kapot kunnen gaan.

Of dat nu na 1 week of 6 jaar is, maakt niet uit.

dit is schande ik ga ze aansprakelijk stellen voor de geleden schade.
Grote woorden!

Worden ze echt bang van!

naim

ik begrijp dat er iets kan stuk gaan in de garantie periode maar het gaat over de garantie en het uitvoeren van deze garantie .
hp beloofd dingen die ze niet waar maken .
tien dagen is u computer terug en gemaakt en deze is nu al twee maanden weg en nog niet terug .
dit is blijkbaar in uw ogen normaal , maar dat is het niet en dat weet hp zelf ook wel anders doen ze niet allerlei aanbiedingen van extra jaar garantie en een camera ter compensatie van!!!!!
en nee het zijn geen grote woorden ik heb een rechts bijstand verzekering en we gaan een rechtzaak beginnen .
ook al om dat hp nu nog niet kan zeggen wanneer mijn computer terug komt ,maar voor u blijkbaar geen probleem tot dat u er zelf mee te maken krijgt.
ik hoop het niet voor u .

ikbenik

dit is blijkbaar in uw ogen normaal , maar dat is het niet
Ten eerste is dat niet normaal, maar als je niet weet wat er achter de schermen gebeurd, kun je dat ook niet begrijpen.
ook al om dat hp nu nog niet kan zeggen wanneer mijn computer terug komt ,maar voor u blijkbaar geen probleem tot dat u er zelf mee te maken krijgt.
Als detaillist heb ik er wel eens mee te maken.
En dan bedoel ik met het bestellen van onderdelen.

Ik heb laatst een onderdeel voor een notebook besteld.

Levertijd:

Minimaal 2 weken, maximaal onbekend.
Dus het kan 2 weken duren, 4 weken, 2 maanden, 4 maanden, het is afwachten.
En als detaillist kan ik ook verder niets dan afwachten.

De onderdelen worden bij de fabrikant besteld.
Heeft de fabrikant die onderdelen op voorraad, dan worden deze gelijk naar mij toegestuurd.

Als de fabrikant de onderdelen niet op voorraad heeft liggen, dan moeten deze apart geproduceerd worden.

Voor 1 of 2 onderdelen wordt heus niet het compleet productieproces opgestart.

Er wordt gewacht totdat er voldoende onderdelen besteld zijn en dan wordt het productieproces opgestart.

En het nadeel daarvan is dat het soms 2 tot 4 maanden kan duren.

Als winkelier kun je daar totaal niets aan veranderen.

In het geval van de TS is het zo dat het moederbord kapot is.
Als de fabrikant (HP dus) deze niet op voorraad heeft liggen, dan wordt er gewacht totdat er voldoende aanvraag is en dan wordt het moederbord gefabriceerd.

Om dit te doen moeten hele productielijnen hiervoor worden aangepast en opgestart.
Dus voor 1 moederbord wordt dat dus niet gedaan (en logisch ook.)

Het nadeel is wel dat je als consument moet wachten.

En verwacht niet dat de winkelier dan ijzer met de handen kan buigen, want de winkelier kan er ook niets aan doen.

Ik hoop dat je nu begrijpt wat er allemaal achter de schermen gebeurd en hopelijk ben je wat dat betreft tot inzicht gekomen.

Tuurlijk is er ongemak. En vervelend ook.

Begrijp me niet verkeerd.

naim

nou ik vind dat niet logisch dan haalt hij er een bij norod ,maar dat is te duur.
2dagen is het moederbord binnen bij hun.
en kan ik hem op halen en naar hp brengen nee dat is te veel gevraagd. dus heb het hier niet over begrip .
ik heb het ze voorgesteld !!!!
en ja ik heb wel begrip voor de winkelier maar dan moet hij andere voorlichting geven omtrent garantie en voorwaarden zodat je als consument dan zelf kan beslissen of je daar een computer met die voorwaarden wil kopen of niet .
dus zeg dan tegen een klant van de garantie is er maar hoelang het duurt voor iets gerepareert is kunnen we u niet beloven als het in de garantie kapot gaat .en niet die mooie praatjes van een jaar garantie en pickup garantie aan huis bla bla bla.
ik zou zeggen als u een eerlijke winkelier bent dan heeft u hier niets aan en de consument al helemaal niets aan .
dus ik zou zeggen wees eerlijk naar de klant en dat waardeert een klant en dan heeft die klant begrip want dan is ie goed voorgelicht en eerlijk behandeld het gaat mij niet om geld of dingen eruit te slepen het gaat mij hier om eerlijke voorlichting voor de consument zonder addertjes onder het gras.dit is dan toch bij de winkelier bekend dan moet de winkelier niet zeggen 10 werkdagen .dus ik zou zeggen een eerlijke termijn op papier voor consument en winkelier en geen vaag begrip van redelijke termijn.

marruh

Ongelezen bericht door marruh »

Eerlijkheid kennen ze niet bij HP geloof ik, zie op dit forum ook mijn reactie over het moederboord dat kapot was, Niet dus, hij was alleen stoffig, is schoongemaakt door een kameraad van ons en hij loopt weer als een tierelier. Ik zit nu wel met 2 laptops omdat ik intussen een andere had gekocht en omdat ik de onkosten van in eerste instantie 480 euro er niet voor over had om hem te laten maken, wat later 435 werd. Ik ben hier goed ziek van :?

browneyes

Ongelezen bericht door browneyes »

Bij mij ging na 1 1/2 jaar het tl kapot van mijn laptop. Hp gebelt en die zeiden gewoon, garantie voorbij. Kon het bij hun laten maken maar kost 358 euro zonder btw wat er ook kapot is. werd wel gehaald en gebracht. Kreeg van een medewerker wel een ander adres op die ook wel eens voor hun werkte en een stuk goedkoper was. Microfix in Leiden heeft het gemaakt voor 150 euro incl. halen en brengen. Vind het gewoon belachelijk dat je op zo'n duur apparaat (1500euro) maar 1 jaar garantie hebt.

ikbenik

HP is daar keihard in. Dat heb je wel gemerkt.

De consument en de winkelier hoeven allebei niet de dupe te zijn van de fabrikant die de consumentenwet negeerd.

Gesloten