LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zorgverzekering in het buitenland

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
galfoen

zorgverzekering in het buitenland

Ongelezen bericht door galfoen »

Ik ga voor langere tijd naar het buitenland. Ik heb een gewone ziektenkostenverzekering bij het VGZ. Weet iemand of die ook de kosten in het buitenland dekken of moet ik me hiervoor extra verzekeren? Ik heb ook een doorlopende reisverzekering, maar ik denk niet dat die uitkeren tijdens langverblijf in het buitenland. Wie heeft hiermee ervaringen?

Walter van V

Re: zorgverzekering in het buitenland

Ongelezen bericht door Walter van V »

langere tijd voor werk of vakantie?

Voor werk hangt het ervan af volgens mij wie de werkgever is, een nl bedrijf of buitenlands. Volgens mij moet je verzekeren in het land waar je werkt. ik zou zeggen informeer gewoon bij de zorgverzekering, die moeten dit weten lijkt mij . (ook wel handig trouwens om na te gaan hoe het met andere lopende verzekeringen is...)

ils

Ongelezen bericht door ils »

je zou deze vraag eens kunnen stellen
op www.zorgwet.info
daar weten ze echt veel over het buitenland

LindaLovelace

Ongelezen bericht door LindaLovelace »

Omdat ik gemiddeld 9 maanden van het jaar aan het rondreizen ben in de wereld weet ik hier alles van.

https://www.oomverzekeringen.nl/content.asp?pid=208

Boven de 30 betaal je het dubbele!

galfoen

Ongelezen bericht door galfoen »

Je gewone zorgverzekering kent geen uitbreiding voor je verblijf in het buitenland. Ze adviseren een globetrotter reisverzekring af te sluiten, maar dat moet je bij een andere maatschappij doen. Ik vraag me af of je dan wel je gewone zorgverzekering moet blijven doorbetalen ook als je er niet bent. Dan betaal je dus eigenlijk dubbel op. Wie heeft hier ervaringen mee?

LindaLovelace

Ik vraag me af of je dan wel je gewone zorgverzekering moet blijven doorbetalen
Natuurlijk niet. De Globetrotter vervangt je gewone verzekering.
Werkt perfect!

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 25 Feb 2007 16:07 door galfoen

Je gewone zorgverzekering kent geen uitbreiding voor je verblijf in het buitenland. Ze adviseren een globetrotter reisverzekring af te sluiten, maar dat moet je bij een andere maatschappij doen. Ik vraag me af of je dan wel je gewone zorgverzekering moet blijven doorbetalen ook als je er niet bent. Dan betaal je dus eigenlijk dubbel op. Wie heeft hier ervaringen mee?
Zolang je nog ingeschreven staat in Nederland moet je
volgens mij gewoon betalen.Het is nml.verplicht.

LindaLovelace

De "gewone zorgverzekering" waar jij het over hebt is alleen verplicht bij een een uitkering of werk. Als je geen van beide hebt dan is geen verzekering nodig.

Walter van V

ik denk dat het zinnig is als de vragensteller meldt waarom hij langer in het buitenland is.. Plezier of werk. (of beiden, plezier in het werk kan natuurlijk ook nog!)

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De zorgverzekering is een soort volksverzekering met specifieke regels wanneer je er wel en wanneer je er niet onder valt. In de polisvoorwaarden staat hier iets over en ook in de zorgverzekerinswet zelf. Ik meen me te herinneren dat de voorwaarde is dat je AWBZ verzekerd bent.

Ik heb geen uitkering en ook geen werk en toch heb ik een basiszorgverzekering. Zolang je in Nederland woont is het volgens mij wel verplicht. Zodra je geen werk en geen inkomen uit Nederland hebt EN naar het buitenland gaat, heb je geen RECHT meer op een Nederlandse zorgverzekering (en ook geen plicht). De precieze regels hierover ken ik niet. Die organisatie die zorgverzekeringen verkoopt voor Nederlanders die op wereldreis gaan, zal er alles vanaf weten. Ik vermoed dat het gunstiger zou zijn als de wereldreiziger hier op de een of andere manier WEL verzekerd zou kunnen blijven. In de Nederlandse basiszorgverzekering zitten ook voorwaarden voor verzekering tijdens verblijf in het buitenland. Als je die kunt aanvullen met een reisverzekering is dat wrsch goedkoper dan een aparte verzekering.

eeliane

Ongelezen bericht door eeliane »

Iedereen in nederland is verplicht een zorgverzekeraar te hebben. Elke zorgverzekeraar heeft zijn eigen voorwaarden voor het buitenland. Een reisverzekering kan een aanvulling zijn op specifieke kosten (die niet door de zorgverzekeraar gedekt worden) en zo de kosten bij eventuele ziekte volledig opvangen. Denk dat het een kwestie van informeren is.
Denk er wel aan dat je verzekeren in het buitenland soms erg moeilijk is. Vooraf ook goed informeren...

LindaLovelace

Iedereen in nederland is verplicht een zorgverzekeraar te hebben.
Ik dacht het niet! Geen werk, geen uitkering dan geen verzekering!

LindaLovelace

Denk er wel aan dat je verzekeren in het buitenland soms erg moeilijk is.
ABSOLUUT niet moeilijk. Bij OOM verzekeringen kan je hem zo afsluiten.

Walter van V

http://www.minvws.nl/dossiers/zorgverzekering/

staat onder andere in: elke INWONER van nederland is VERPLICHT een zorgverzekering af te sluiten. En het verhaal over geen werk geen uitkering snap ik niet, in dit sociale land heeft iedereen recht op een uitkering, al is het op bijstandsniveau, dus theoretisch heeft iedereen een inkomen. (illigaal verblijvenden daar gelaten, hoewel sommigen het voorelkaar krijgen wel een uitkering te ontvangen.., maar voor illegalen zijn speciale potjes voor dringende medische zorg)
Ik dacht het niet! Geen werk, geen uitkering dan geen verzekering!
Linda Linda toch..! die vet colle link www.google.nl weet je nog?

Overigens die opmerking over OOM verzekeringen voor verblijf in het buitenland is wel correct.

eeliane

Iedereen moet verzekerd zijn in nederland, heb je geen inkomen, dan heb je ook geen huis blablabla, dat is dus niet het geval, maar je moet verzekerd zijn! Als je opeens in het ziekenhuis terecht zou komen moet de behandeling ergens van worden betaald.
Mensen die geen verzekering hebben, hebben meestal een reden dat ze alleen maar hier werkzaam zijn voor korte periode, waardoor ze gewoon cash moeten afrekenen, dat mag dan, wel ingeschreven maar de rekening cash voldoen.
Zelfs vluchtelingen zijn verzekerd, daar hebben wij er ook een aantal van in de praktijk...iedereen heeft een zorgverzekeraar.

LindaLovelace

galfoen

Geplaatst op 18 Feb 2007 13:29 door galfoen
Ik ga voor langere tijd naar het buitenland. Ik heb een gewone ziektenkostenverzekering bij het VGZ. Weet iemand of die ook de kosten in het buitenland dekken of moet ik me hiervoor extra verzekeren? Ik heb ook een doorlopende reisverzekering, maar ik denk niet dat die uitkeren tijdens langverblijf in het buitenland. Wie heeft hiermee ervaringen?
Rechtstreeks van de VWS site:
Sinds 1 januari 2006 is het verzekeringstelsel geregeld in de Zorgverzekeringswet. Alle inwoners van Nederland zijn verplicht een zorgverzekering af te sluiten.

Rechtstreeks van de dikke Van Dale:
in·wo·ner
de inwoner (mannelijk), de inwoners; afleiding(en): inwoonster

iemand die woont binnen een bestuurlijke eenheid
betekenisverwante termen
Als je dus voor langere tijd naar het buitenland gaat ben je dus geen inwoner van Nederland en hoef je dus geen verzekering te hebben. Goede tip die google!

Iedereen moet verzekerd zijn in nederland, heb je geen inkomen, dan heb je ook geen huis blablabla, dat is dus niet het geval, maar je moet verzekerd zijn!
Geen inkomen dus heb je ook geen huis???? Wat voor een onzin loop jij nou weer uit te kramen?

LindaLovelace

galfoen, je paspoort is je bewijs dat je niet in Nederland geweest bent gedurende een bepaalde tijd en dus geen inwoner bent!

Gooi dat paspoort dus nooit weg want het is ook het directe bewijs voor je toekomstige werkgever dat je niet in de bak hebt gezeten.

Als je alles op zeker wilt spelen ga je naar het gemeentehuis en laat je je uitschrijven met de volgende melding: "Vertrokken met onbekende bestemming".

Walter van V

Als je dus voor langere tijd naar het buitenland gaat ben je dus geen inwoner van Nederland en hoef je dus geen verzekering te hebben
tja en dan komt de discussie : wat is langere tijd?? Overwinteraars in het buitenland zijn nog steeds inwoner van nederland. Wat ook waarschijnlijk de belangrijkste factor is: waar wordt het inkomen verdiend. Nederlandse werkgever of buitenlandse werkgever. Wat dat betreft is het jammer dat de vragensteller op die vragen nog steeds geen antwoord heeft gegeven, en zolang dat antwoord er niet is, is verdere discussie zinloos .

Walter van V

galfoen, je paspoort is je bewijs dat je niet in Nederland geweest bent gedurende een bepaalde tijd en dus geen inwoner bent!
o ja?? hoe dat zo?? verblijf in bv Italie, dus zeg maar binnen europa wordt echt neit meer afgestempeld...

Dus hoe kan het paspoort dat aantonen dan??

eeliane

Wat versta jij onder inkomen, inkomen uit arbeid? Jij verstaat een uitkering etc niet onder inkomen, ik wel, en iedereen kan dus ook de zorgverzekeraar betalen. Want wie niet betaalt verwacht dus gratis zorghulp. Zolang je nog staat ingeschreven en je met een reisverzekering vooruit kunt in het buitenland, kan je daar verzekerd zijn. Daar zitten ook restrictie aan verbonden. Maar is het niet handig om dit bij je ziektekosten verzekeraar te informeren, waarschijnlijk moet je bijbetalen.

Gesloten