LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] lcd televisie kort leven?

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
majel

lcd televisie kort leven?

Ongelezen bericht door majel »

na 14 jaar zijn wij toe aan een nieuwe tv
nu zien we steeds meer lcd's en bijna geen 'dikke' tv's meer
maar nu horen we dat een lcd tv maar zo'n 5a6 jaar meegaat!
nu zijn die dingen echt niet goedkoop, en zeker niet met zo'n korte levensduur.
waar ligt dit aan? ik bedoel dat als je veel geld betaald voor een tv je daar toch wel jaren van mag genieten, die ouderwetse tv's gingen toch ook veel langer mee?
en als ik nu voor een goedkopere zou kiezen, heb ik dan maar een jaar of 2 kijk plezier?

acjzr1

Re: lcd televisie kort leven?

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi Majel,
Ik verbaas me dagelijks over het assortiment van de gemiddelde audio/videowinkel.Bijna geen beeldbuis meer te bekennen!
Helaas zijn lcd en plasma kwetsbaar,branden ze snel in,kan lcd geen zwart weergeven,is de reactiesnelheid vaak bedroevend en altijd verhouding 16:9,i.p.v 4:3 wat nog steeds veruit het meest gebruikt wordt.In 1989 werd er al verteld dat binnen 5 jaar alle uitzendingen in breedbeeld zouden zijn! Het is nu 2007 en het is nog steeds niet zo.
Nog een nadeel,70cm in 4:3 wordt 65cm in 16:9
70cm in 16:9 wordt 55cm in 4:3!
Dus breedbeeld op een "normaal"toestel is minder hinderlijk dan "gewoon"beeld op een breedbeeldapparaat.
Ik koop mijn volgende TV in het buitenland!

skippy

Ongelezen bericht door skippy »

inbranden gebeurd bij lcd niet of sporadisch bij plasma toestellen is die
kans wel groter maar dan vooral met langdurig stilstaande beelden of logo,s.maar in veel toestellen van bv philips is een schakeling ingebouwd die het beeld heel langzaam laat bewegen zodat de kans op inbranden een stuk minder wordt.daarbij is de kwaliteit van de crt(beeldbuis) toestellen die de laatste jaren zijn gemaakt ook bedroevend.

acjzr1

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi Skippy,
Ik had het over de reactietijd,maar ook de resolutie en verversingsgraad zijn bij goedkope crt toestellen nog steeds veel beter dan bij dure lcd en plasmaschermen.De allergoedkoopste crt geeft nog steeds beter beeld dan de duurste lcd of plasma (zonder vervorming uiteraard).

skippy

Ongelezen bericht door skippy »

dit ben ik wel met je eens maar de betrouwbaarheid van de crt toestellen van de laatse jaren is slechter geworden neem alleen maar eens het philips beeldbuisprobleem.ik heb zelf nog 2 b&o mx toestellen staan het beeld is schitterend en ik doe ze echt niet weg voor een lcd of plasma tv.

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Zelf ben ik niet meer actief, op enkele incidenten na, maar van collega's uit de branche hoor ik dat de eerste series LCD schermen regelmatig in reparatie komen. Het meest kwetsbare deel van deze TV's zijn de CCF buisjes voor de achtergrond verlichting. Deze hebben een beperkte levensduur en reparatie is niet goedkoop. Wat dat betreft kan een gewone beeldbuis heel wat meer vlieguren aan, mits het contrast niet op maximaal staat ingesteld.
Dat is de fout die de meeste fabrikanten maken door dit veel te hoog standaard in te stellen.

Vr. Gr. Hans.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

waar ligt dit aan? ik bedoel dat als je veel geld betaald voor een tv je daar toch wel jaren van mag genieten, die ouderwetse tv's gingen toch ook veel langer mee?

Een veelgemaakte misverstand is dat als je een hogere aankoopsprijs betaald, dat de levensduur dan ook flink toeneemt.

Bij plasmaschermen en tft schermen is dat dus helemaal niet het geval.

De hoge prijs heeft te maken dat er tijdens de fabricage van de schermen nogal veel schermen uitvallen.

En de schermen die uitvallen moeten ook betaald worden.

Vandaar de hoge aanschafprijzen.

Een tweede punt is dat de CRT techniek al zo lang bestaat, dat je weet wat je ervan mag verwachten. De techniek is geperfectioneerd.
Bij de TFT en vooral de plasma technieken zijn zo nieuw, dat men nog veel niet weet. Dus je weet niet wat de schermen op de lange termijn doet. Dus men weet ook niet wat je ervan mag en kunt verwachten.

Atmoz

Ongelezen bericht door Atmoz »

Wil je echt 5 jaar gaan doen met je LCD scherm? Tegen die tijd zijn er (hopelijk) resoluties uit van 4000x1800 ofzo. Dan wil je toch niet meer met je 1366x768 gaan zitten kijken?

En voordat er dalijk mensen gaan roepen dat ze niets om resoluties geven, maar gewoon een platte tv willen: neem dan een plasma. Daar heb je tenminste geen "last" van reactiesnelheid, grijs i.p.v. zwart etc.

Atmoz

hharteman

Ongelezen bericht door hharteman »

De kwaliteit van LCD schermen neemt de laatste tijd grote stappen.
Ik had er al een tijdje niet meer naar gekeken en was verbaasd hoeveel beter ze geworden zijn.
Analoog kijken op deze dingen is nog steeds niet alles en moet op gepaste afstand worden gedaan, maar dvd (progressive) en Xbox360 zijn toch wel juweeltjes van beeld.
Heb onlangs voor mijn zoon een samsung LCD HDTV (32S71B)aangeschaft.
Ik had het afgeraden maar zie het toch als een leuk instapmodel na wat uit testen.
Zwart is echt goed zwart en na wat spelen met de serviceinstellingen een goed resultaat bereikt.
Met een reactietijd van 8ms geen spoor van ghosting te zien.
Ondanks dat ik nog steeds voorstander ben van de conventionele beeldbuis begin ik overtuigd te raken dat de LCD toch ook binnen afzienbare tijd in mijn huiskamer zal pronken.
Als je veel analoog kijkt neem dan niet een al te grote maat.
Een 32 inch (82cm) moet je toch wel een meter of 3 vanaf zitten bij analoge uitzendingen.

Atmoz

Heb onlangs voor mijn zoon een samsung LCD HDTV (32S71B)aangeschaft.
Exact deze tv wil ik me van de week gaan aanschaffen voor op de slaapkamer. Hij bevalt dus goed? Alles verder in orde? Lekker snel met zappen? Ook mooi dat zwart goed te noemen is. Dat is wel eens anders bij LCD's :evil:

Zijn er nog speciale dingen die noemenswaardig zijn?

Alvast bedankt voor het antwoord,

Atmoz

[edit]

Meteen ook maar hier vragen: (gekopieerd van Kieskeurig)
Atmoz2006: Weet iemand of deze tv een digitale tuner bevat? Op de Samsung site kwam ik net iets tegen wat hierop wees. Er stond dat er een digitale tuner in zat. Klopt dit? Heb je met deze tv geen @home digitale tuner meer nodig? Alvast bedankt, Atmoz

hharteman

De Samsung bevalt uitstekend, beter dan verwacht.
Zaptijd is redelijk snel en kun je nog versnellen in het servicemenu.
Toen ik hem voor het eerst aanzette heb ik even mijn zonnebril uit de kast getrokken.
Heb nu het contrast op custom 55% staan en dat ziet er goed uit.
Zwart is dan diepzwart, eigenlijk te zwart.
Dynamic contrast heb ik in het servicemenu uitgezet omdat de televisie dan zelf gaat bijregelen.
Dat vond ik vervelend want hij verspringt dan soms een slagje donkerder.
Na dit uitgezet te hebben functioneert het apparaat naar volle tevredenheid en neem van mij aan dat ik kritisch op beeld ben.
Een kleine kantekening, is dat bij zwart beeld in de uiterste hoeken van het beeld een lichte vertekening te zien is.
Dit komt door de verlichting van het paneel.
Het is zeer gering en goed mee te leven.
Alle ingangen zitten erop (NB: VGA/Dsub, Component,Composiet,Svideo, 2xScart/HDMI), en voor je omgebouwde PS2 is NTSC weergave aanwezig.
PC doet het ook goed en je kunt HD-divX in goed kwaliteit afspelen vanaf je pc.
Kortom een LCD die alles kan.
Gezien de prijs/prestatie kan ik hem aanraden.
Ook nog even 2 jaar onsite garantie van Samsung, dwz ze komen hem thuis repareren.

PS,
Ik ken de adhome dig. tuner niet, maar volgens mij heb je die bij deze LCD nog wel nodig.

Atmoz

Bedankt :)

cossie300

Ongelezen bericht door cossie300 »

Dat "platteschermgedoe" is momenteel slechts nog een hype.
Het is meer een "van kijk mij nou eens wat ik heb". Door de achterlijk hoge prijzen van zo'n ding in de begintijd, trof je ze toen alleen nog aan in achterstandswijken waar de nieuwste Mercedes ook al eerder stond dan bij de dealer.
Ik ken mensen die het ding op een optionele voet (waarom verkopen ze die??) op de kast hebben staan waar voorheen hun grootbeeld tv stond?!

hharteman

====
Dat "platteschermgedoe" is momenteel slechts nog een hype.
===========================================

Nou, dat ben ik niet met je eens.
De LCD is een gevolg van 15-20 jaar ontwikkelen van platte schermen.
Het is een tussenstadium naar HDTV en deze ontwikkeling zal niet te stoppen zijn.
De conventionele buis zal binnen afzienbare tijd niet meer te krijgen zijn dus wen maar vast aan het idee dat je over enige tijd hier ook naar zit te kijken.

lcd

Ongelezen bericht door lcd »

ik weet niet of ik de enige lcd tv (30 inch packard bell ) ter wereld heb die namelijk wel na 2 jaar en 2 maanden ingebrand is .

ik heb zowel aan de boven en onderkant van het scherm,een horizontale balk van 5cm die een heel ander beeld geven

ook staat het rtl4 logo er permanent ingebrand !!!

packard bell zelf zegt er niks aan te kunnen doen ( als er nog garantie op had gezeten hadden ze een nieuwe gegeven )

heeft iemand hier ook ervaring mee ???

cossie300

Nooit geweten dat lcd of tft konden inbranden. Weet je zel\ker dat het geen plasmascherm is?

lcd

Ongelezen bericht door lcd »

ja het is echt een lcd de slimvieuw 300 sw om precies te zijn

heb vandaag te horen gekregen dat het de achtergrond lampen zijn !!

er zitten in mijn geval 4 van die lampen in de lcd tv (in sommige lcd tv zitten er meer of minder )

het mooie van de hele grap is dat deze lampen bij ALLE lcd tv slijten !!!!

de levensduur van deze lampen gaan gemiddeld net zo lang mee als een plasma scherm

moraal van het verhaal : een lcd tv gaat dus helemaal niet langer mee dan een plasma(de lcd,s wel maar de lampen niet )

reparatie is duurder dan een nieuwe, heb vandaag wel een aanbod gehad ok voor 469 euro een revisie toestel te krijgen via packard bell

hharteman

Lampen gaan volgens fabieksopgaven over het algemeen 30.000-60.000 uur mee.
Ze zullen tijdens de levensduur wel wat zwakker gaan branden denk ik.
Voor lcd pc-monitoren zijn ze niet zo prijzig, dus ik denk dat het voor de LCD-tv's ook wel mee zal vallen.
Inbranden zal met de lampen vervangen geen soelaas bieden lijkt me.

cossie300

Iets dergelijks verwachtte ik al. De background velichting van lcd schermen bestaat feitelijk uit tl-buizen. Bij een relatief klein scherm, zoals dat bij een computermonitor, zijn dit er twee of soms meer.
Het licht wordt d.mv. ingenieuze platte reflectoren zo gelijkmatig mogelijk over het hele beeldoppervlak verdeeld. Bij de eerste generatie schermen was deze verdeling nog een beoordelingsissue; evenals het aantal dode pixels.
In de grotere schermen past men uiteraard meerdere van deze fluorescentielampen toe omdat anders geen goede lichtverdeling verkregen wordt.
Onlangs heeft Philips medegedeeld de productie van deze lampen te gaan stoppen vanwege het feit dat deze op termijn zullen worden vervangen door led's.

Het rendement van de fluorescentielampen neemt inderdaad met de tijd af, maar wanneer er plotseling meerdere donkere vlekken optreden in het beeldscherm, is het ook goed mogelijk dat een hf-hoogspanningsvoedinkje van een groep lampen het heeft begeven.
Dit kan nooit zo duur zijn om te vervangen; die stukjes elektronica stellen in de regel weinig voor, evenals het vervangen hiervan.
De prijs van de lampen is ook niet belachelijk, allen het vervangen is arbeidsintensief dus duur.

Gezien mijn ervaringen met de huidige generatie witte led's zullen er in de toekomst nog veel gelijksoortige topics ontstaan, ben ik bang.
Een goed advies is: Als je altijd het eerste van het nieuwste wil of moet hebben, betaal je de hoogste prijs! Hoeveel breedbeeld tv's zijn er inmiddels al niet afgeschreven en wat is het percentage van de aangeboden breedbeeldprogramma's?

Het lijkt mij ook niet onmogelijk dat de beeldkwaliteit van een lcd scherm op den duur af gaat nemen. Het licht moet door een hoeveelheid kunststof lagen. Kunststoffen zijn ten opzichte van glas veel kwetsbaarder voor verkleuring vooral door uv.

Gesloten