LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aannemer weigert verleggen van leidingen

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
RV2
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2007 21:43

Aannemer weigert verleggen van leidingen

Ongelezen bericht door RV2 »

Wij hebben in een nieuwbouwproject een huis gekocht. Bij de koop van het huis zit een standaardkeuken van Siematic die wordt geleverd door een een leverancier die ook de bouwstoffen voor de bouw levert. Voor deze keuken is een stelpost opgenomen waarvan je maar een deel terugkrijgt als je naar een andere leverancier gaan.

Wij hebben ervoor gekozen om de standaarkeuken te laten vervallen en een geheel andere opstelling te nemen. We zijn naar verschillende keukenzaken geweest en zullen vanwege prijs maar ook vertrouwen niet uitkomen bij de standaard leverancier. Omdat we de standaardopstelling niet nemen is het nodig dat leidingen worden omgelegd en dat er een stopcontact in het plafond wordt geplaatst voor een eilandschouw.

Nu komt ons probleem, de aannemer wil alleen de leidingen aanbrengen als de keuken wordt geplaatst door de leverancier binnen het project. Mijn vrouw en ik hebben beiden al een kwartier telefonisch gediscussieerd met de contactpersoon van de aannemer. Wij hebben aangegeven dat we er uiteraard voor willen betalen, maar zij zeggen dit niet te doen en geen uitzonderingen te willen maken.

Mijn vraag is of ze dit mogen weigeren (koppelverkoop of iets dergelijks?). Hebben anderen misschien ook ervaring met iets dergelijks als koper of keukenleverancier?

ozziexx
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 jan 2007 00:57

Re: Aannemer weigert verleggen van leidingen

Ongelezen bericht door ozziexx »

Hoi RV2

Mijn vriendin en ik hebben ook een nieuwbouwhuis gekocht en bij ons zit er helemaal geen keuken in en worden verzocht om naar Voortmankeukens in Apeldoorn te gaan.
Dus wij ong 6weken geleden erna toe gegaan en kregen te horen dat de aannemer alle leidingen gratis verplaats, maar de keuken die we wilden hebben kost bij voortman ong 19000 euro, en daar schrokken wij van. Dus we zeiden dat we er niet uitkomen met zulke belachelijke prijzen (aannemer verdient er ook aan).
3 weken geleden zijn wij naar PietKlerks gegaan in Amersfoort en hebben wij daar de zelfde keuken voor 12750 euro gekocht.
Maar we hebben nu aanstaande donderdag een afspraak bij de aannemer omtrent de gehele meer en minderwerk en natuurlijk alle leidingen die verplaatst moeten worden ivm met een kookeiland.
Ik zal je op de hoogte houden of ze verplicht zijn om al je leiding werk te verplaatsen, uiteraard tegen een vergoeding (wat ook belachelijk is).
Het is toch belachelijk dat als je een keuken koopt via de leverancier die hun toewijzen dan de leidingen worden verlegt, dat is onderscheidt maken oftewel dicrimeneren.....................je hoort nog van me, aanstaande donderdag.



p.s. wil nog even dit kwijt we hadden ook een sanitairleverancier toegewezen gekregen en ze vroegen 1000euro voor de goedkoopste hangend wcpot..............aannemers zijn gewoon afzetters.

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Aannemer weigert verleggen van leidingen

Ongelezen bericht door Mk »

Succes ermee, maar ik geef je weinig kans. Als de aannemer de leidingen al voor je wil verplaatsen (is dat een optie in de meer/minderwerk lijst?) dan zal het je behoorlijk wat kosten.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Aannemer weigert verleggen van leidingen

Ongelezen bericht door maxx »

Beste RV2,

Zoek een keukenwinkel die een totaalpakket aanbiedt waar ook de leidingwerkaanpassingen in zitten.

Je wordt nu als speelbal gebruikt omdat de aannemer een percentage krijgt van iedere verkochte keuken. Lucratief spelletje. Je zult zien dat. wanneer je afwijkt van de standaardopstelling maar toch bij de aangewezen keukenwinkel koopt, de aannemer nauwelijks zal tegensputteren om de leiduingen te verleggen

Koppelverkoop is verboden maar is een heel ruim begrip en moeilijk aan te tonen. Keukenwinkels genoeg die het leidingwerk als standaardoptie kunnen leveren en daarover garantie geven. Verschil is dat de keuken nu na de oplevering wordt geinstalleerd, meer niet.

Laat je niet gek maken met het vervallen van de GIW-garantie, dat is de volgende stap in het spelletje. Een goede keukenwinkel levert garantie op alle werkzaamheden. Geen zorgen en rondkijken!

MVG

kzin
Berichten: 216
Lid geworden op: 12 aug 2005 19:22

Re: Aannemer weigert verleggen van leidingen

Ongelezen bericht door kzin »

Dit is helaas een zeer veel voorkomend verhaal.. Op zich kun je afdwingen dat ze een offerte maken. Als het goed is staat er in de GIW of verkoopvoorwaarden dat de aannemer in redelijkheid verplicht is een offerte te maken voor alle meer of minderwerk dat de koper vraagt.
Je moet alleen afvragen of je deze ellende moet willen en je beter op andere punten/wensen met je aanemer kunt richten. Leidingwerk kan altijd achteraf.

RV2
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2007 21:43

Re: Aannemer weigert verleggen van leidingen

Ongelezen bericht door RV2 »

Bedankt voor de reacties zover!

Voor ons was het inderdaad geen standaardoptie op de meer/minderlijst.


De keukenleverancier waar we mee in zee willen is een redelijk kleine zaak waar we veel vertrouwen in hebben gekregen. We zijn er nu twee keer geweest en hebben hem ook het probleem voorgelegd. Deze week zou hij onderzoeken of het juridisch toegestaan is en neemt zo nodig contact op met de aannemer. Verder geeft hij aan dat hij de keuken pas wil verkopen als ook dit probleem is verholpen. Dringt niet aan op tekenen en is dus erg behulpzaam.

@ozziexx: Wij zijn erg benieuwd naar jullie ervaringen. Ik had al wel een zeer sterk vermoeden dat dit veel vaker voorkomt.

@kzin: Ik zal het de voorwaarde van de GIW er eens op na slaan. Bedankt voor de tip.

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: Aannemer weigert verleggen van leidingen

Ongelezen bericht door rayke »

laat die aannemer lekker barsten met z´n meerwerk.
In veel gevallen is een keukenleverancier die het meerwerk doet veel goedkoper.
Gewoon standaard laten afdoppen.

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Aannemer weigert verleggen van leidingen

Ongelezen bericht door C200K »

Volkomen legaal en normaal dat de aannemer dit niet accepteerd.

U heeft een HUIS gekocht, geen losse onderdelen, U kunt slechts afnemen wat de aannemer aanbiedt en dus geen eisen stellen. Hoogstens een verzoek en als deze wordt afgewezen heb je pech.

Zo staat het in de GIW-voorwaarden:
. De ondernemer is gerechtigd een zodanig verzoek van de hand te wijzen, indien naar zijn oordeel:
a. gezien het stadium van de bouw de gevraagde wijziging ongewenst is te
achten;
b. die wijziging strijdig is met de opzet van het bouwplan of met de normen
waaraan de woning moet voldoen.


3. Doet zich geen der gevallen in het vorig lid van dit artikel vermeld voor, dan
verstrekt de ondernemer binnen drie weken na het verzoek schriftelijk opgave
van de prijs van de verzochte wijziging en het tijdstip van betaling daarvan,
alsmede mededeling omtrent de eventuele consequenties die deze wijziging
ten aanzien van de subsidie kan hebben, en, indien daartoe aanleiding is, opgave
van het aantal werkbare werkdagen waarmee de termijn voor oplevering daardoor
zal worden verlengd. De wijziging maakt deel uit van het bouwplan, indien
de verkrijger binnen een week na ontvangst van de opgave zich schriftelijk
daarmee akkoord verklaart. De eventuele uit het bijwerk voortkomende verlenging
van de termijn voor oplevering is voor risico van de verkrijger.
En leidingen die in het plafond lopen moeten worden aangegeven bij het gieten van de basis-plafondplaat zoals deze wordt aangeleverd. Dat zal dus waarschijnlijk al niet meer gaan. Als je vloer bovenop het plafond zelfs al gestort is bent U helemaal klaar, dan kan echt niets meer worden veranderd in het plafond.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Aannemer weigert verleggen van leidingen

Ongelezen bericht door maxx »

Beste C200K,

Voor alles is een oplossing. Een verlaagd plafond is snel gemaakt. In de huidige bouw kan eigenlijk weinig meer dus zal een keukenleverancier creatief met de mogelijkheden om moeten gaan.

Wij maken tegenwoordig in veel keukens koofjes of plafondoplossingen met daarin bijv. halogeenspots. Als dit goed wordt aangepakt vallen deze ook bijna niet op.

Mensen zijn heel huiverig om de aannemer buiten spel te zetten. Niet bang zijn gewoon doen.

MVG

eduardtee
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 feb 2007 10:31

Re: Aannemer weigert verleggen van leidingen

Ongelezen bericht door eduardtee »

Ik vind dit een heel interessant onderwerp, aangezien ik ook op het punt sta voor een woning te tekenen waarbij ik ook stuit op een projectaannemer die de leidingen niet wil verplaatsen.

Nu vraag ik mij een aantal dingen af die iemand als maxx misschien kan beantwoorden:
- wat zijn de gevolgen als je het leidingwerk dus niet laat doen door de projectaannemer? De GIW-garantie komt te vervallen, maar wat houdt dan specifiek in?
- stel dat je toch de GIW-garantie wilt behouden, is het dan een mogelijkheid om bijvoorbeeld bij de aangewezen keukenboer van het project een offerte op te stellen voor het verleggen van het leidingwerk en een klein beetje inbouwapparatuur (zodat je precies uitkomt op de kosten van de stelpost)?

Ik bekijk het forum al een tijdje en ben blij dat er mensen zijn die iets bekender zijn in het wereldje, aangezien ik het echt vreselijk vindt dat er bij he tkopen van een woning zoveel tegelijkertijd op je afkomt.

Flipipo
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 dec 2005 19:57

Re: Aannemer weigert verleggen van leidingen

Ongelezen bericht door Flipipo »

Inderdaad koppelverkoop is verboden... het is erg flauw zo te doen. Aannemers mogen blij zijn dat zij ingeschakeld worden voor bouw, dan ok wat af dwingen hoor! Mijn pa had nieuwe appartement gekocht.. daarin opgenomen dat leidingen anders moeten en stopcontacten op gewone(1 meter zoiets) hoogte. en dat lukte uiteraard! Want jij bent koper en mag altijd wat wensen. Alleen was het slechte aannemer, ondanks op papier vastgezteld steeds verkeerde plaatsen aangepast met als gevolg veel correcties in de muren!!! Ja idioot.. ze doen alleen maar snel snel en kijken niet meer op pappieren ondaks het si getekend.. na aantal aanpassingen toch goed gekomen! Gewoon afdwingen, sommigen zijn te netjes of bang voor! Ik ben ook wat strakker en harder geworden in onderhandelingen, zo haal je snel uit of je met goede of slechte verkopende partij et maken heb!!

Leonhart
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 dec 2006 17:39

Re: Aannemer weigert verleggen van leidingen

Ongelezen bericht door Leonhart »

Neem eens contact op met het bedrijf Pegro Montage in Almere
deze hebben een zogenaamd pretpakket ze verleggen alle leidingen voor de prijs van 750,- en sluiten dan ook de keuken na het plaatsen aan, door heel Nederland

succes ermee

LB75
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2007 13:01

Re: Aannemer weigert verleggen van leidingen

Ongelezen bericht door LB75 »

Ik wilde even kwijt dat het ook anders kan:

Ons nieuwbouwhuis wordt gebouwd door De Geus Bouw uit Langedijk (Noord-Holland) en zij hebben zelfs aangegeven dat we voor een bepaalde datum allerlei wijzigingen mochten doorgeven.
Dit hield voor ons in dat we een keuken-opstelling hebben bedacht, een tekening gemaakt en allerlei aansluitpunten hebben aangegeven. De afvoer van de wasbak kan dan nog in de vloer worden weggewerkt etc.ect. Want die is naar de andere muur verplaatst.
Dit is (blijkt nu) echt een service van hun, want ik lees hier alleen maar negatieve ervaringen. Ik heb nog geen kostenplaatje ontvangen, maar dat zou meevallen (volgens hen). Alleen extra groepen kosten wat. Dit allemaal nog, zonder een keuken te hebben gekocht, want ons huis is pas in 2008 klaar. We hebben nog ff tijd om de kastjes uit te zoeken.

Ik hoop dat het voor jullie allemaal nog goed uitpakt,
en inderdaad is een stopcontact nog wel makkelijk te verplaatsen (kan je zelf ook nog wel). Maar het is wel makkelijk, toch?

JPS2
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 jun 2006 23:42

Re: Aannemer weigert verleggen van leidingen

Ongelezen bericht door JPS2 »

Neem eens contact op met het bedrijf Pegro Montage in Almere
deze hebben een zogenaamd pretpakket ze verleggen alle leidingen voor de prijs van 750,- en sluiten dan ook de keuken na het plaatsen aan, door heel Nederland
Pegro Montage, die naam zal ik niet snel vergeten gezien de waardeloze ervaring met deze boeven.

Zij werden ingeschakeld door de keukenwinkel voor de installatie tegen een vooraf afgesproken vast bedrag. Wij hadden door een aannemer op basis van de technische keukentekeningen alle voorbereidingen laten treffen zoals leidingen verleggen, stroomgroepen trekken, vloer egaliseren en betegelen en muren stuccen. Kortom hier kan een keukeninstallateur blij mee zijn.

Maar nee, deze jongens niet. Tijdens de installatie werd ik door de monteur af en toe - met veel theater - gewezen op ‘onjuistheden’. Verteld is dat bijvoorbeeld de stopcontacten van oven en combimagnetron een centimeter te hoog zouden zitten, omdat de plinthoogte van de keuken slechts 7 centimeter is. Deze speciaal aangelegde groepen/contactdozen konden niet eens lager! Ook was de waterleiding te laag ‘afgedopt’, op circa 20 centimeter in plaats van 50 of 60 centimeter. Voor alle 'onregelmatigheden' kon een simpele oplossing worden gevonden.

Kleinigheden dus, maar aan het eind van de dag 'moest' ik wel even 150 euro extra (contant!) afrekenen, ondanks een vooraf afgesproken vaste installatieprijs (via de keukenwinkel). Een voor mij niet te begrijpen hoog bedrag dus ik vroeg een specificatie. Die konden ze me nu niet geven, maar ik moest wel direct betalen. Die specificatie zou ik later zeker krijgen (...). Ik heb ze niet betaald omdat ik eerst een specificatie wilde zien omdat ik dat niet meer dan normaal vond. ‘Zo werken wij niet’, kreeg ik te horen. Ook kreeg ik andere uitspraken te horen om mij te overtuigen dat ik toch echt zou moeten betalen. De belangrijkste waren ongeveer als volgt:

• ‘we hadden ook weg kunnen gaan vanmorgen’
• ‘als we een specificatie moeten sturen dan wordt het bedrag nog hoger, we matsen u al’
• ‘ we kunnen het ook in de oorspronkelijke staat terugbrengen’

Kortom, penoze praktijken. Ik heb ze de deur gewezen en heb dan ook niets extra betaald. Ik wacht nog steeds op de specificatie....

Stuitend was de vanzelfsprekendheid waarmee deze lieden hebben gemeend de meerkosten te moeten afdwingen. Blijkbaar passen zij deze werkwijze vaker én succesvol toe. En het is geen incident, ook de baas (die tussendoor even kwam kijken) speelde het spelletje mee.

Denk dus even drie keer na voordat je je laat verleiden door het 'pretpakket' of andere diensten van dit bedrijf!
Laatst gewijzigd door JPS2 op 22 feb 2007 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Aannemer weigert verleggen van leidingen

Ongelezen bericht door C200K »

@Maxx,

het gaat om wat de aannemer/bouwer van het huis nu nog wil doen. Niet wat er daadwerkelijk mogelijk zou kunnen zijn.

Immers; alles is mogelijk als je wil. Maar de bouwer zal hier niet aan willen. Dit is ook zijn goed recht aangezien er dan daadwerkelijk aanpassingen moeten worden gedaan aan het huis.

kathy1978
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 jan 2006 14:48

Re: Aannemer weigert verleggen van leidingen

Ongelezen bericht door kathy1978 »

Dit soort problemen is dus de reden waarom mijn vriend en ik zelf met een aannemer een huis gaan bouwen ipv zo'n projectontwikkelaar. Ik vind dat hij er zich wel heel makkelijk vanaf maakt met kan niet, wil niet.

Als de vloeren al helemaal bestelt zijn en alles ligt vast dan is het iets moeilijker. Ze mogen zich ook wel een beetje inzetten voor jouw wensen vind ik.

Succes met de bouw,

Kathy

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Aannemer weigert verleggen van leidingen

Ongelezen bericht door maxx »

Beste C220k,

Mijn opmerking had ook betrekking op de dingen die NA de oplevering gedaan kunnen worden in het geval dat de aannemer niet wil meewerken.

Oplossingen genoeg.
Nu vraag ik mij een aantal dingen af die iemand als maxx misschien kan beantwoorden:
- wat zijn de gevolgen als je het leidingwerk dus niet laat doen door de projectaannemer? De GIW-garantie komt te vervallen, maar wat houdt dan specifiek in?
- stel dat je toch de GIW-garantie wilt behouden, is het dan een mogelijkheid om bijvoorbeeld bij de aangewezen keukenboer van het project een offerte op te stellen voor het verleggen van het leidingwerk en een klein beetje inbouwapparatuur (zodat je precies uitkomt op de kosten van de stelpost)?
Op alles waar aanpassingen, buiten de aannemer om, aan gedaan worden vervalt de garantie. Gat voor afzuiging in de buitenmuur? Weg garantie gevel. Extra groep in groepenkast? Weg garantie groepenkast. Vloerverwarming na de oplevering aanliggen? Weg garantie op de CV-installatie. Maakt niet uit of een volledig gediplomeerd of een beunhaas heeft staan klussen. Dit zijn allemaal voorbeelden uit mijn eigen laatste nieuwbouwproject. Ik heb nu warme voeten, een gat in de buitenmuur en 6 extra groepen voor de keuken. En alles met garantie van diegene die het werk heeft geleverd.

Ik zou niet te bang zijn met de GIW-garantie. Alles wat wij voor onze klanten doen daar rust garantie op. Keukenmontage, leidingwerk of woningaanpassing, dat spreekt toch voor zich.


MVG

RV2
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2007 21:43

Re: Aannemer weigert verleggen van leidingen

Ongelezen bericht door RV2 »

Even voor de duidelijkheid, het huis dat we gaan kopen daar moet nog de eerste steen aan worden gelegd. De planning is dat de bouw van maart dit jaar tot maart 2008 zal duren.

Het gaat mij er dus om dat als ze het weigeren ik nu al weet dat er leidingen worden gelegd die een tijd later weer worden omgelegd.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Aannemer weigert verleggen van leidingen

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

In principe bent u de koper van het huis en kan de aannemer, zonder u daar specifiek voor te hebben laten tekenen niets opleggen, hij heeft zich te houden aan het UAV (Uniforme Administratieve Voorwaarden; soort wetboekje voor aannemers). Maar helaas kunnen aannemers het u in de praktijk zo lastig maken dat u vanzelf van wijzigingen afziet.
Het verhaal van de garantie gaat gewoonweg niet in alle gevallen op, daar bijvoorbeeld een meubel enkel "aard- en nagelvast" binnen een garantie valt en dit al sinds tijden niet meer in de praktijk gehanteerd wordt.

Eigenlijk is de aannemer via de opdrachtgever altijd verplicht meer- of minderwerk aan te nemen. Als u er op staat dat de leidingen verlegd gaan worden zou ik het eens via de opdrachtgever (makelaar, woningbouw e.d.) spelen.

Let wel meerwerkprijzen kunnen dermate hoog uitvallen dat achteraf verleggen door een erkend monteur nog wel eens voordeliger kan uitpakken!.

Leonhart
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 dec 2006 17:39

Re: Aannemer weigert verleggen van leidingen

Ongelezen bericht door Leonhart »

Dit bericht over Pegro montage is of niet waar of een uitzondering, want dit is de eerste negatieve reactie van de afgelopen 2 jaren

Gesloten