LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Energiebezuiniging - spaarlamp - halogeenlamp
-
Energiebezuiniging - spaarlamp - halogeenlamp
De "gewone" gloeilamp wordt in sommige landen al verboden.
We moeten massaal aan de spaarlamp.
Waarom kan er geen spaarlamp worden vervaardigd die:
1. kleiner is
2. Prettig licht uistraalt
3. Goed dimbaar is
Kan iemand mij vertellen wat een 50W halogeenlamp via transformator verbruikt ? - Hetzelfde als een 50W gloeilamp ?
We moeten massaal aan de spaarlamp.
Waarom kan er geen spaarlamp worden vervaardigd die:
1. kleiner is
2. Prettig licht uistraalt
3. Goed dimbaar is
Kan iemand mij vertellen wat een 50W halogeenlamp via transformator verbruikt ? - Hetzelfde als een 50W gloeilamp ?
Re: Energiebezuiniging - spaarlamp - halogeenlamp
waarom geen LED lamp? Die is nog zuiniger
-
@flappie
Lijkt mij een prima idee als je me even vertelt waar ik die voor huishoudelijk gebruik kan kopen en wat ze kostenwaarom geen LED lamp? Die is nog zuiniger
er zijn al volop spaarlampen in alle soorten en maten, kleine fitting, grote fitting.diverse modellen bolletjes etc. zelfs in LED uitvoering en ook met prettige kleur licht. keus genoeg kijk oa maar eens op www.conrad.nl
-
@bachanaal
Heb de website bekeken.
Toen ik mijn huis kocht zater er overal inbouwspots.
Daar zitten 15W lampjes in (E27).
Zonder overal nieuwe armaturen in te zetten, wat is er dan te bieden in spaarlamp/halogeen/LED zonder dat ze hinderlijk uit de armaturen steken ?
Heb de website bekeken.
Toen ik mijn huis kocht zater er overal inbouwspots.
Daar zitten 15W lampjes in (E27).
Zonder overal nieuwe armaturen in te zetten, wat is er dan te bieden in spaarlamp/halogeen/LED zonder dat ze hinderlijk uit de armaturen steken ?
misschien maar de catalogus van Conrad aanvragen en er eens induiken.(afmetingen van de lampen staan er bij) trouwens 15 watt lampen gebruiken niet veel. (het aantal wats = verbruik= maal aantal uren = kilowattuuur.een nieuw verlichtingsplan maken zonder uit te gaan van wat aanwezig is ,is misschien het beste.
-
@tonvanheel
Het opgenomen vermogen in een geleider (lamp of wat dan ook) wordt als volgt berekend.
U = spanning
I = de stroon die bij ingeschakelde toestand door een geleider loopt
P = Vermogen
P = I x U dus Vermogen is Stroom maal spanning.
Als u dit begrijpt kunt u zelf uitrekenen wat goedkoper is.
Ik verwacht dat led-verlichting haar intrede met rasse schreden zal doen maar ook dat als gevolg van verminderde stroomafname de energieprijzen weer ontzettend gaan steigen zodat we aan al die verbeteringen en bezuinigingen geen barst zullen hebben.
Het maakt in deze niet uit of je nu door de hond wordt gebeten of door de kat gekrabt.
Het opgenomen vermogen in een geleider (lamp of wat dan ook) wordt als volgt berekend.
U = spanning
I = de stroon die bij ingeschakelde toestand door een geleider loopt
P = Vermogen
P = I x U dus Vermogen is Stroom maal spanning.
Als u dit begrijpt kunt u zelf uitrekenen wat goedkoper is.
Ik verwacht dat led-verlichting haar intrede met rasse schreden zal doen maar ook dat als gevolg van verminderde stroomafname de energieprijzen weer ontzettend gaan steigen zodat we aan al die verbeteringen en bezuinigingen geen barst zullen hebben.
Het maakt in deze niet uit of je nu door de hond wordt gebeten of door de kat gekrabt.
voor het onderste uit de kan zijn lLED lampen het allerzuinigst. een LED lamp is niets anders dan een lichtgevende diode en van halfgeleiders is al hee lang bekend dat die nauwelijks stroom gebruiken.
-
@ chanmaster
Prima die formule (Ik heb hem vroeger op school geleerd als
Watt=Volt x Ampere), maar het beantwoordt mijn vraag niet.
Als ik 3 lampjes van 40W laat branden gebruik ik 120W
Maar wat verbruik ik bij 3x40W halogeenlamp op 1 trafo van 12V.
Is het dan nog steeds 120W of wordt het nog meer door het "verlies" in de trafo die dit omzet in warmte ?
Prima die formule (Ik heb hem vroeger op school geleerd als
Watt=Volt x Ampere), maar het beantwoordt mijn vraag niet.
Als ik 3 lampjes van 40W laat branden gebruik ik 120W
Maar wat verbruik ik bij 3x40W halogeenlamp op 1 trafo van 12V.
Is het dan nog steeds 120W of wordt het nog meer door het "verlies" in de trafo die dit omzet in warmte ?
Ja het warmte verlies van de transformator komt erbij. Reken op zo'n 4 a 5 %.
Halogeen zuipt bijna net zoveel stroom als gloeilampen, maar tja halogeen verlichting is hip. Ik heb bij mensen die vroeger 1 x 60 watt in de gang hadden hangen, en na de boel verbouwd te hebben melden ze vol trots dat ze nu 6 inbouw sopts hebben. Mooi he. Maar wel dus 6 * 25 watt = 150 watt ipv 60 watt. En maar klagen het jaar erna dat de elektra rekening steeds hoger wordt.
Halogeen zuipt bijna net zoveel stroom als gloeilampen, maar tja halogeen verlichting is hip. Ik heb bij mensen die vroeger 1 x 60 watt in de gang hadden hangen, en na de boel verbouwd te hebben melden ze vol trots dat ze nu 6 inbouw sopts hebben. Mooi he. Maar wel dus 6 * 25 watt = 150 watt ipv 60 watt. En maar klagen het jaar erna dat de elektra rekening steeds hoger wordt.
Wij hebben een paar staande halogeenlampen die ik laatst eens heb opgemeten wat stroomverbuik betreft, dat valt vies tegen, met dimmen daalt het verbuik amper, een 150 watt lamp die je dimt tot de helft gaan niet ineens "slechts" 75 watt gebruiken.Wat(t) staat er op de sticker op die halogeentrafo die heel veel mensen wellicht 24 uur per dag en 365 dagen per jaar in het net laten zitten?
We zijn nog op zoek naar energiezuinige vervangers die ook nog eens een beetje naar onze smaak is.
Wat sluipverbruik van de trafo's betreft: voor een 20 euro (ook regelmatig goedkoper in de aanbieding) verkopen ze bij de bouwmarkt een afstandsbediening met 3 schakelaars (uitbreidbaar naar meer). Ideaal, de trafo's zijn echt uitgeschakeld en je doet in 1 keer alle lampen aan of uit zonder de hele kamer door te gaan.
Vergelijk ze maar met een tijdschakelaar, die doe je in het contact, stekker daar weer in en klaar is kees.
Met een verbruiksmeter (conrad.nl) kon ik niet meten dat de schakelaars zelf stroom verbruiken, dat is kennelijk zo weinig dat het niet meetbaar is.
LED is nog geen echt goed alternatief heb ik begrepen.
De LED lampen die betaalbaar zijn geven nauwelijks licht en zijn vrij snel weer kapot. De LEDS die wel redelijk tot goed zijn, kosten al snel meer dan 20 euro.
Voor Halogeen spots bestaan wel spaarlampen, ik ben nu aan het rondkijken voor een aantal spaarlampen met GU10 voet, maar die zijn al snel 8 euro p/s. Echter heb ik begrepen dat ze bij Ikea wat goedkoper zijn. Of er ook spaarlampen zijn met een E27 aansluiting weet ik niet.
De LED lampen die betaalbaar zijn geven nauwelijks licht en zijn vrij snel weer kapot. De LEDS die wel redelijk tot goed zijn, kosten al snel meer dan 20 euro.
Voor Halogeen spots bestaan wel spaarlampen, ik ben nu aan het rondkijken voor een aantal spaarlampen met GU10 voet, maar die zijn al snel 8 euro p/s. Echter heb ik begrepen dat ze bij Ikea wat goedkoper zijn. Of er ook spaarlampen zijn met een E27 aansluiting weet ik niet.
Die zijn er wel, dat is de gewone (grote) schroefdraad fittingOf er ook spaarlampen zijn met een E27