LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kraamzorg/Specsavers

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Logos
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2007 21:10

Kraamzorg/Specsavers

Ongelezen bericht door Logos »

Wat mij opviel is dat veelal anderen de schuld krijgen, dit terwijl de dame van de kraamzorg zich wel erg onmisbaar vindt.De kosten moeten met ons allen worden opgehoest. Die solidariteit is er maar hoeft niet te worden "uitgebuit" en anders door eigen bijdrage. In het hele plaatje was niet een vader of vriendin te vinden. Het leken wel allemaal ongehuwde moeders. Met andere woorden een eenzijdig beeld! De verantwoordelijkheid ligt primair bij de ouders en niet bij de kraamzorg -lees wij allen- Ook het verlies van de bril is prachtig opgelost maar moet dit door de leerkracht gebeuren. Heeft de jongen geen ouders of voogt? Ik vind het prachtig maar wij moeten ons niet de eigen verantwoordelijkheid laten ontnemen.Agnes Kant heeft wel erg makkelijk praten,maar ja dat kennen wij van de SP. Grote mond maar geen verantwoordelijkheid nemen.

monteurtje
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 jul 2005 09:34

Re: Kraamzorg/Specsavers

Ongelezen bericht door monteurtje »

Een erg eenzijdig verhaal over de kraamzorg. Twee jaar geleden kreeg ik als toendertijd particulier verzekerde ook maar 44 uur kraamzorg en de rest moest worden aangevuld door mantelzorg. Ik denk dat dit verhaal puur gebaseerd is op toenmalige ziekenfondsverzekerden die 64 uur kregen. Nu krijg ik weer 44 uur maar moet wel nog 3.60 euro per uur bijbetalen dus zijn we inderdaad allemaal slechter af, maar zeg dan niet dat het sinds 2006 verslechterd is want dat was al zo. Als de branche organisaties bij de richtlijn betrokken waren waarom hebben ze toen niet aan de bel getrokken???
Radar wordt steeds meer een programma dat zijn huiswerk niet volledig doet anders was bovenstaande zeker vermeldt.

rintina
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 nov 2006 00:42

Re: Kraamzorg/Specsavers

Ongelezen bericht door rintina »

Inderdaad, slecht was het al. Toen ik in 2000 mijn vijfde kind kreeg, kreeg ik alleen moeder en kind kraamzorg, en verder moest ik het maar uitzoeken. Gelukkig heb ik een lieve buurvrouw die mij terzijde stond, anders had ik niet geweten hoe ik het allemaal doen moest. Niet iedereen heeft dit. Misschien is het slim dat in een intake gesprek gesproken word over de mogelijkheden wat familie, buren of vrienden willen en kunnen doen. Maar uit reacties van mensen aan wie ik vertelde wat mijn buurvrouw allemaal voor ons gedaan heeft ben ik wel tot de conclusie gekomen dat dit een unicum is. Goede hulp is gewoon nodig. Je moet niet gestresst in het kraambed liggen met de vraag of alles wel loopt, ook moet je zeker je rust nemen. Als dat niet mogelijk is, is de kans groot dat je psychisch in moeilijkheden komt, en dan zijn we veel verder van huis.

sophieke
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2007 14:42

Re: Kraamzorg/Specsavers

Ongelezen bericht door sophieke »

Onze dochter is kortgeleden bevallen via een keizersnede van een tweeling. Omdat er complicaties waren bleef ze 5 dagen in het ziekenhuis. Dus nog maar twee dagen kraamzorg over. Gelukkig 2 dagen extra gekregen van 5 uur. Maar ze had wel een operatie achter de rug, een kindje van twee die niet zonder hulp en toezicht kan, een tweeling die startproblemen had ( nog steeds nachtvoeding). Ze geeft beiden borstvoeding, dus geen enkele nacht doorgeslapen. Echtgenoot en beide oma's hebben een week geholpen, maar ze loopt op haar wenkbrauwen en mag 6 weken niet tillen. Ziet u het voor u? Je zal maar geen ouders hebben of iedereen ver weg. Thuiszorg zegt ook regelmatig doodleuk. Dan neemt je man maar langer vrij! Welke werkgever is hier blij mee? Wordt het niet eens tijd dat we de voorzieningen om vrouwen het werken en krijgen van kinderen mogelijk te maken op peil brengen? Meer begrip van de heren??? die dit achter een bureau bedenken zou niet overbodig zijn.

marpet
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 jun 2005 00:17

Re: Kraamzorg/Specsavers

Ongelezen bericht door marpet »

Het was wel dom in scène gezet van die kraamhulp. Wie gaat nou met kinderen schilderen in een stress-situatie? Als je wilt tekenen, pak je toch daar voor in de plaats kleurpotloden. En dan die grootouders, die komen om 15.45 aanschijten, terwijl ze weten dat de kraamhulp tot 15.30 uur werkt.

juultje75
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2007 11:36

Re: Kraamzorg/Specsavers

Ongelezen bericht door juultje75 »

ik vindt het allemaal wel erg aangedikt. Zo erg als dat het verteld wordt in de filmpjes zo ervaar ik het niet.
Ik ben zelf kraamverzorgster en ik doe mijn werk nog steeds met plezier. en ja soms is het rennen voor je werkzaamheden af te krijgen maar dat is bij iedere baan wel eens.
Ik vindt het ook jammer dat we minder uren hebben maar het is nou eenmaal niet anders. toch kun je er dan met het gezin ook een leuke tijd van maken.
Ik werk ook nooit in twee gezinnen en de uren waar je recht op heb krijg je ook bij ons kraambureau.
Er zijn ook wel heel veel gezinnen die ons niet als kraamhulp zien maar als poetsvrouw en willen daar dan heel graag misbruik van maken.
Wij kunnen er niets aan doen dat de uren minder zijn maar we worden wel door de gezinnen aan gesproken als geen goede kraamverzorgsters en dat vindt ik jammer.

Groetjes Juultje

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Kraamzorg/Specsavers

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Toen ik in 2000 mijn vijfde kind kreeg, kreeg ik alleen moeder en kind kraamzorg, en verder moest ik het maar uitzoeken. Gelukkig heb ik een lieve buurvrouw die mij terzijde stond, anders had ik niet geweten hoe ik het allemaal doen moest.
Als je niet weet hoe je het allemaal moet redden, had je het ook kunnen laten bij vier kinderen. Het is hier geen Afrika!

kielfi
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 feb 2007 23:45

Re: Kraamzorg/Specsavers

Ongelezen bericht door kielfi »

Ik kreeg deze keer juist meer kraamhulp. We hadden al een meisje van 2,5 jaar en eentje van 1,5 jaar. Ik kreeg nu 54 uur, maar de kraamhulp heeft er 4 niet van kunnen werken, omdat zij zelf kinderen thuis heeft. In deze uren zaten oa 10 uur omdat ik al twee kleintjes had, maar de kraamhulp kwam pas rond 9 uur (ze moest eerst haar kinderen naar school brengen) toen waren de meiden al bij de oppas en had ik ze zelf aangekleed en ontbijt gegeven (mijn man gaat voor 7 uur weg), en ze ging om half 4 weg. En de meiden komen om 4 uur van de oppas. Dus kon ik ze zelf met ze spelen, ze avondeten geven en in bed stoppen. Mijn man heeft een drukke baan en had speciaal een weekje later wat vrij genomen omdat deze week de kraamhulp er nog zou zijn. Na drie dagen heeft hij dus al eerder uren opgenomen (eerder kon niet ivm met geplande werkzaamheden).

lindatju
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2007 16:20

Re: Kraamzorg/Specsavers

Ongelezen bericht door lindatju »

hier een reactie van een kraamverzorgster,
Ik vind het allemaal nogal best meevallen met die uren!
Het ligt er helemaal aan hoe je omgaat met het L.I.P. en hoe het kraamcentrum ermee omgaat!
Er komen b.v. al 4 uur bij als er meer kindjes zijn en nog eens 4 uur als er geen mantelzorg is!...dat zijn dan al 52 uur!
Bovendien,als je 44 uur zorg geeft,is dat per dag 5.5 uur en geen 5 uur wat ze in het filmpje zegt! Ons kraamcentrum staat voor een kraamverzorgster per gezin en zo kunnen we de uren ook daadwerkelijk geven!!Het is wel belangrijk om goed te overleggen met het gezin wat ze belangrijker vinden(vooral als je een veeleisend gezin hebt)...het huishouden of de kindjes!!Maar dat was vroeger ook al!!Eigenlijk is er maar een ding wat werkelijk in het gedrang is gekomen..koken!?!
gr.Linda

kielfi
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 feb 2007 23:45

Re: Kraamzorg/Specsavers

Ongelezen bericht door kielfi »

Bij ons is het niet eens zozeer het koken, maar juist op de zwaardere momenten het aankleden en bezighouden/verschonen ed van de kleintjes toen was de kraamhulp er niet terwijl ze wel 10 uur juist daarvoor gekregen had. Maar ik heb/had inderdaad over het algemeen niet te klagen over de uren opzich, wel over de indeling die deze kraamhulp heeft gemaakt. Late beginnen waardoor ze de kinderen had kunnen opvangen zodat ik echt rust had of iets minder maar toch eerder komen om zo de kleintjes op gang te helpen. Nu heeft ze gepuzzeld en op mijn computer ongevraagd gechat!!!
En had ik toch niet de rust waar ik behoefte aan had.
Maar zo zijn natuurlijk niet alle kraamhulpen, gelukkig niet!

lindatju
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2007 16:20

Re: Kraamzorg/Specsavers

Ongelezen bericht door lindatju »

Als er klachten zijn over de kraamverzorgster zou je dit onmiddelijk bespreekbaar moeten maken, of met haarzelf of het kraamcentrum bellen en dit overleggen!Het is de bedoeling dat je op een fijne tijd kan terug kijken!!Ook als de uren niet kloppen met jou gezinssituatie zou je die moeten kunnen aanpassen.Als dit niet lukt zou je kunnen voorstellen juist minder uren te indiceren,want op zo een manier de tijd volkrijgen is echt niet de bedoeling. :roll:
dit forum gaat niet over de uren die de kraamverzorgster indeeld maar over de uren die we mogen geven volgens het L.I.P....en die vind ik dus best nog wel meevallen!
groetjes k.v. Linda

kielfi
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 feb 2007 23:45

Re: Kraamzorg/Specsavers

Ongelezen bericht door kielfi »

Je hebt gelijk Linda. Ik heb op zich meer dan genoeg uren gehad. Had zoals het nu was ingedeeld ook met minder genoegen genomen.
Qua uren was ik ruim bedeeld, ben gewoon te softy geweest wat de rest betreft.
:?
Ik had/heb dit jaar dus juist meer uren gehad als ik eerder kreeg. misschien door andere zorgverzekeraar??

Kayleigh
Berichten: 125
Lid geworden op: 27 sep 2006 14:19

Re: Kraamzorg/Specsavers

Ongelezen bericht door Kayleigh »

Jemig, je zou denken dat vrouwen zonder kraamhulp maar beter niet aan kinderen kunnen beginnen als ik die verhalen hoor en hier lees. Ik ben zelf 9 maanden geleden bevallen en vond de uren meer dan voldoende (heb 3 dagen in het ZH gelegen dus ook niet alle dagen over) Kraamhulp is een luxe die niet enorm veel landen kennen. Kun je de zorg voor je kinderen niet aan als er eentje bij is gekomen, wordt het mischien tijd je te laten steriliseren want als je die kraamtijd niet eens door kunt komen dan vraag ik me af hoe het na die ene week moet. De vader en moeder zijn verantwoordelijk voor het dagelijks reilen en zeilen en niet de kraamhulp. Sommige vrouwen zijn veel te afhankelijk.

rintina
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 nov 2006 00:42

Re: Kraamzorg/Specsavers

Ongelezen bericht door rintina »

Nou Kayleigh, je heb het helemaal mis. Jij hebt je eerste gekregen, dan zou je het zelfs wel zonder hulp kunnen is mijn ervaring. Maar als er nog een kleintje bij rondhuppelt, is het toch ook wel lekker als je 's middags in de kraamtijd even kan rusten, en je niet constant hoeft op te letten wat je andere kinderen uitspoken. En dan er nog bij: Bij de ene bevalling ben je eerder fit dan na een andere. Ik heb er vijf, en kan het prima aan, alleen de eerste tijd had ik alle hulp niet kunnen missen. Mijn man deed ook wel veel, maar we hebben een eigen bedrijf, dus hij kon niet extact zeggen wanneer hij wel of niet kon helpen. En natuurlijk is het een luxe, ben ik helemaal met je eens. Maar onze samenleving zit blijkbaar zo in elkaar dat je over het algemeen niet veel van je omgeving hoeft te verwachten.
Ik ben ook in Canada geweest bij een gezin waar ook een baby was geboren. (kraamhulp bestaat daar niet)Daar is hulp van buren en familie vanzelfspekend, ook bij ziekte, en het viel mij ook op dat veel gezinnen één van de ouders in huis verzorgde.
Wat dat betreft zijn verzorgingshuizen ook luxe, wie heeft nog "zin" om één van zijn ouders in huis te nemen, (is toch veel te lastig, en beperkt ons te veel in vrijheid) en wat is het dan makkelijk om ze maar daar in te stoppen. Denk daar zelf maar eens aan als je kind over 40 jaar zou zeggen: Bedankt mam dat je mij verzorgd en opgevoed hebt, maar nu ben je te lastig en ga je maar in een tehuis wonen......
Wat mij betreft word de kraamzorg afgeschaft, maar dan moeten we eerst bij ons zelf beginnen........... Over verantwoording gesproken......

Kayleigh
Berichten: 125
Lid geworden op: 27 sep 2006 14:19

Re: Kraamzorg/Specsavers

Ongelezen bericht door Kayleigh »

Waar lees jij dat dit mijn eerste is?

Het is gewoon niet zo erg slim om afhankelijk te zijn van een kraamhulp. Hoe moet je het dan doen als jij onverwachts in het ziekenhuis komt te liggen? Dan lukt het vast ook wel, dus die ene kraamweek moet je ook wel door kunnen komen. Als je 5 kinderen op de wereld zet zul je sowieso wat harder voor jezelf moeten zijn want je kunt ook niet bij het eerste beste griepje op je bed blijven liggen.

Ik zou niet anders willen dan in een 'tehuis komen te liggen' zoals jij het noemt. Ik heb geen kinderen op de wereld gezet zodat ze later voor mij kunnen zorgen, ik heb ze op de wereld gezet zodat ze een leven konden leiden en de zorg voor mij hoort daar niet bij, dan hebben ze hun eigen leven en kinderen.

rintina
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 nov 2006 00:42

Re: Kraamzorg/Specsavers

Ongelezen bericht door rintina »

Wie zegt dat ik niet hard genoeg ben voor mijzelf? Met een griepje blijf ik zeker niet in bed liggen. Maar je kan ook ziek worden dat het niet anders kan! Zo kreeg ik drie jaar geleden borstkanker, wat was ik blij dat ik lieve en behulpzame vrienden en familie heb!
En mijn moeder komt zeker niet in een tehuis, ik werk er zelf, wat zijn die mensen eenzaam! Mijn moeder heeft beter verdiend!

Gesloten