LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vreemde brief Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
sandra555

Vreemde brief Eneco

Ongelezen bericht door sandra555 »

Ik ben dus klant bij Eneco en ik dacht bekijk het allemaal maar ik blijf zitten waar ik zit. Al die ellende die ik hoorde ik verander mooi niks :oops:

Toen kwam de brief... Eneco heeft per 1-1-07 nieuwe tarieven joepie.
Mijn tarief wordt niet genoemd dat mag ik op het internet zelf opzoeken :cry: . Je zult maar wat ouder zijn of niet zo handig.
Gelukkig mag je ook bellen met 0900 nummer helemaal niet duur :evil: Nou komt het mooiste ik heb niet gekozen voor een vaste prijs ik ben een grijze stroom verbruiker schandalig hé. Ik wordt ook gestraft want zoals ik de brief lees betaal ik dan het zakelijke tarief!
Inmiddels is het eerste termijn afschreven.
Ik betaal nu 28,86 euro meer per maand dan eerst!!

Schandalig vind ik dit en het ergste is dat je er geen moer tegen kunt doen. Naar een ander gaan? En dan na 6 maanden of eerder is het daar ook mis lees de andere berichten maar.

Ik wordt gedwongen tot dure afname of voortdurend wisselen van stroom en gas provider. Misschien moeten we dat laatste wel met z'n alle doen. :twisted:

Sandra

jsp

Re: Vreemde brief Eneco

Ongelezen bericht door jsp »

@Sandra 555. Ook voor Polderboy, ingelijfd door Eneco :roll:

Ik ben door Eneco onlangs keurig (per email) ingelicht over de nieuwe tarieven per 1 januari jl. Voorheen kreeg ik het nieuwe tarievenoverzicht trouwens netjes per post. Het is wel raar dat je als particulier voor een zakelijk tarief wordt aangeslagen. Ik zou ze gewoon eens bellen en vragen hoe dat zit.

Het is natuurlijk vervelend als je meer moet gaan betalen. Maar als je niet voor een (hogere) vaste prijs hebt gekozen is het niet zo raar dat het tarief omhoog is gegaan. Dat is wel normaal eigenlijk, gezien de gestegen energieprijzen, en de overige verhogingen voor het netwerk die ons door de strot worden gedouwd. Een tariefstijging van € 28,86 zegt ook niet zoveel. Heb je gas en/of stroom van Eneco? Moest je bij de laatste jaarafrekening bijbetalen en hoeveel betaalde je daarvoor dan?

Grijze stroom en vaste prijs hebben niet persé met elkaar te maken. De eerste klanten met een vastgezette prijs klagen nu al omdat er een verlaging schijnt aan te komen die zij mislopen (zie elders op het forum).

Massaal wisselen van 'stroom en gas provider' lijkt me nog niet de beste oplossing.

sandra555

Ongelezen bericht door sandra555 »

Tja natuurlijk stijgen de prijzen maar ik stijg elk jaar. Gek genoeg krijg ik ook elk jaar geld terug? We hebben een gezin 2 kinderen 2 volwassenen. Gaan bewust om met gas en licht etc. Betalen nu inmiddels afgerond 245,- per mnd alleen voor gas en licht.
Oh jah ook voor het netwerk :wink:

Geen idee of jullie nu achterover vallen ik vind wel veel.
De verwarming staat bij ons overdag altijd op 18 als we thuis zijn en als we weg zijn op 15 om maar een voorbeeldje te geven.

Ik ben niet zo stuk van Eneco maar ja eerlijk is eerlijk zou niet weten waar het beter is.

Sandra

dikido

Ongelezen bericht door dikido »

Als het kan moet je je kachel verlagen naar 5 graden ipv 15 als je langer dan 4 uur van huis bent. Ik ben ook zelfstandig en ik kan je verzekeren dat er geen verschil zit tussen de zakelijke en particuliere. kijk maar op hun website. :roll:

wicher

Ongelezen bericht door wicher »

Als het kan moet je je kachel verlagen naar 5 graden ipv 15 als je langer dan 4 uur van huis bent.
Dit lijkt me niet zo'n goed advies. Tenzij je meerdere dagen van huis gaat, zou ik het maar op een graad of 15 houden. In het algemeen zul je met een lagere temperatuur per saldo meer energie kwijt zijn om de zaak weer op te warmen dan wat je bespaard denkt te hebben.

wicher

De verwarming staat bij ons overdag altijd op 18 als we thuis zijn en als we weg zijn op 15 om maar een voorbeeldje te geven.
We hebben het over een stookgedrag zoals boven omschreven, dus met een wat lagere tolerantie dan die jij hebt :wink:
Mijn reactie is dus ook op die temperaturen gebaseerd, met name op de 18 graden. Ok, als het huis prima geisoleerd is dan kun je je nog afvragen of terug laten zakken naar 13 a 14 graden verstandig is, maar beslist niet lager.

elynasedai

Ongelezen bericht door elynasedai »

Ik zit ook bij Eneco, voor de verwarming alleen (geen keus want blok/stadsverwarming) en mijn maandbedrag is gelijk gebleven. Mijn transportkosten zijn zelfs bijna 4 euro minder geworden. (Belachelijk toch, 20 euro per maand transportkosten..want je woont verder van de bron af).

Ik moet er wel bij zeggen dat wij de verwarming nauwelijks aanhebben, omdat iedereen om ons heen in de flat nogal hard stookt en de buizen die door de flat lopen zijn altijd warm.

Toen we in de huidige flat kwamen wonen was het wel raar, we zouden in eerste instantie een hoger maandbedrag moeten betalen dan in het vorige huis, terwijl het hier heel goed geisoleerd is met stokende buren, en ons vorige huis was een oud tochtig arbeiderswoninkje.. heb toen "op eigen risico" het maandbedrag laten verlagen.

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

Over enkele maanden worden Essent en Eneco samengevoegd, Ik ben een tevreden klant van Essent en hoop dat met Eneco erbij ook te blijven. :?

jaap50

Ongelezen bericht door jaap50 »

Essent gaat met nuon fuseren.
Wat betreft hetgeen hierboven staat over de temperatuurverlaging. Het is een fabeltje dat het juist meer energie zou kosten als je je thermostaat extra laag zou zetten bij afwezigheid. Het is slechts een kwestie van comfort. Het duurt nl alleen langer totdat het weer opgewarmd is.

wicher

.....Het duurt nl alleen langer totdat het weer opgewarmd is.
Precies, en omdat het zoveel langer duurt verbruik je dus naar verhouding meer energie dan je extra bespaard denkt te hebben door de thermostaat lager dan die 13 a 15 graden te zetten.....

jaap50

Ongelezen bericht door jaap50 »

Sorry, is niet waar. Als de temperatuur binnen hoger is, is het warmteverlies ook groter. Denk maar aan de eenheid die van toepassing is: W/m2K. Dus hoe groter het temp verschil hoe meer Watts je kwijt raakt.

wicher

Het warmteverlies wordt in hoge mate beinvloed door de isolatiewaarde.
Maar goed, het heeft niet veel zin om diep in de techniek te gaan: ik zou zeggen: probeer het uit.
In het verleden heb ik het meerdere malen uitgeprobeerd (20 t.o.v. 15 c.q. 10 graden bij ongeveer gelijke buitentemp. en windsnelheid/ -richting en een matig geisoleerd huis) en telkens kwam ik beduidend gunstiger uit bij een uit-huis stand van 15 graden.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Om warmte te comprimeren gebruikten wij eerder freongaa zoals dat ook in de koelkasten gebruikt wordt.
Dit gas staat onder compressie de warmte af aan de directe omgeving.
Tijdens onderdruk vergroten de gasmoleculen en kunnen deze meer warmte opnemen.
Op die wijze kan warmte getrasnformeerd worden tot opgeslagen energie.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

@chanmaster,

Waar ben jij verdwaalt?
Chanmaster

Geplaatst op 04 Mrt 2007 00:01 door Chanmaster

--------------------------------------------------------------------------------

Om warmte te comprimeren gebruikten wij eerder freongaa zoals dat ook in de koelkasten gebruikt wordt.
Dit gas staat onder compressie de warmte af aan de directe omgeving.
Tijdens onderdruk vergroten de gasmoleculen en kunnen deze meer warmte opnemen.
Op die wijze kan warmte getrasnformeerd worden tot opgeslagen energie
Dit soort onzin heeft niks met de topic te maken

Ook_Handelaar

Ongelezen bericht door Ook_Handelaar »

Chatmaster is gewoon een ongelooflijke betweter die overal verstand van denkt te hebben.

zoek eens op de naam waarop hij/zij overal berichten geplaatst heeft, onvoorstelbaar!

Chanmaster

Ik onthoudt mij van commentaar in deze.

Ron58

Ongelezen bericht door Ron58 »

afgerond 245,-
Geen idee of jullie nu achterover vallen ik vind wel veel
Het is veel, maar hoe groot is jullie huis?, hoe goed geisoleerd? hebben jullie een paar waterbedden? close-in boiler, etc etc.
zou niet weten waar het beter is.
Waarschijnlijk nergens, als je overstapt naar een ander gaan de meters echt niet sneller of langzamer draaien, je verbruik blijft hetzelfde, je netwerkbeheerder blijft hetzelfde, het enorme stuk wat de staat van deze eerste levensbehoefte steelt blijft hetzelfde. De gas en electraprijs zijn maar een klein gedeelte van de totale kosten.
Je maandbedrag zal niet zo heel veel veranderen bij een overstap, en gezien de ellende die je er mee kan oproepen zou ik er niet aan beginnen.

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

Beste Ron,

Overstappen kan zonder problemen, eerst de contracten nakijken, contractmatig opzeggen en overstappen met behoud van eigen rechten totdat alles op papier geregeld is, tot die tijd blijf je bij het huidig bedrijf zitten.

Chanmaster

Onze persoonlijke ervaring is helaas anders.
De nieuwe energieleverancier ontvangt van de netbeheerder de meterstanden. Ze mogen, volgens eigen zeggen, geen meterstanden van de klant aannnemen omdat de netbeheerder uitgaat van diens gegevens en deze in rekening brengt bij de leverancier.
De netbeheerder schijnt volgens zeggen van de leverancier de cijfers te bruteren. Of daarin een bron van waarheid schuil gaat kan ik niet beoordelen maar als regel betaal je gewoon bijna het dubbele.
We zijn overgestapt naar Greenchoice. Ook deze bracht aanvankelijk de gebruteerde tarieven in rekening. Na enkele malen de actuele meterstanden online te hebben doorgegeven met tussenpozen van drie manden werd het voorschotbedrag genormaliseerd en nu is het allemaal weer in orde ware het niet dat wij momenteel nog een rechtzaak tegen onze voorgaande leverancier hebben lopen op grond van veel en veel te hoge voorschotten en dan nog met een afrekening van meer dan 7.000 euro aankomt dragen.
Ik heb dit jegens de rechter in een repliek kunnen weerleggen. Nu is de beurt aan Intergas om te antwoorden. Deze had dit moeten doen op: 7 februai j.l. maar heeft uitstel gevraagd. De rechter heeft het verdaagt naar 7 maart a.s. dus ik ben zeer benieuwd.

tjoektjoek

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Nou is mijn Nederland allerminst slecht te noemen, maar het woord bruteren kan ik echt geen plaats geven in je stuk hierboven.
Hoe kun je standen bruteren?

Voor het geval je het nodig hebt: bruteren

Gesloten