LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] cholesterol uitzending

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
kss

cholesterol uitzending

Ongelezen bericht door kss »

ik vond het een beetje rare uitzending. ging het nu over cholesterol of om het verhaal erachter, namelijk over de pharma industrie en hun "leugens en waarheden" en hoezeer voorlichtingsburos daar in mee gaan.

in dat laatste geval hadden jullie dan iets dieper moeten graven. neem nu de hartstichting. in hun folder staat KEIHARD te lezen op pagina 28 dat een -te lage bloeddruk niet bestaat, er word zelfs een grapje van gemaakt;

nou niets in minder waar, kan ik je zeggen; een te lage bloeddruk bestaat zeker en is ook nog eens zeer gevaarlijk. een hypotensie(omgekeerde van hypertensie).

het zijn dat soort dingen waar jullie van mij meer aandacht aan hadden kunnen en moeten geven, ik hoop dat er een vervolg komt. jaarlijks krijgen veel mensen bloeddruk verlagende middelen (vaak na hartaandoening) terwijl de bloeddruk niet de oorzaak, maar het gevolg is van leefstyle. ook krijgen mensen wel 2 of 3 verschillende soorten waardoor het bloeddruk gevaarlijk laag uitkomt.

en dan te bedenken dat er nog zo'n wijsheid is; men moet de rest van zijn leven pillen blijven slikken.

kuiken

Re: cholesterol uitzending

Ongelezen bericht door kuiken »

8 jaar terug moest ik chol. verlagende middelen slikken na twee hartinfarkten, die overigens niets hadden te maken met vernauwingen.
Omdat mijn chol. beneden de 3 was had ik mijn twijfels en heb toen ook met het ziekenhuis gebeld en gevraagd of dat wel goed kwam, maar daar was niets mis mee.
Gisteravond heb ik, gesterkt in mijn vermoeden, dit medicijn direct laten staan

aunty

Ongelezen bericht door aunty »

Ook ik heb net als kuiken Direct het middel (ik had Crestor) laten staan na de uitzending.Tevens ben ik de bijsluiter eens gaan lezen!!Alle kwalen die er stonden heb ik,ook heb ik sinds drie jaar een zogenaamde "klapvoet/been".Geen neuroloog wist wat er de hand was 3jaar geleden,maar na het lezen van de bijsluiter blijkt het een extreem bijverschijnsel te zijn(volgens mijn bescheiden mening)Moest het middel slikken voor Diabetes type 2.Elke klacht werd afgedaan met de Woorden eerst maar eens afvallen,tuurlijk is overwicht niet goed,maar men kan er niet alles aan "ophangen".Spierpijn,misselijk,jeuk,zwelling van mijn mond,gewrichtpijnen,hoofdpijn, duizelig,zwakte,ik heb het allemaal en ben het dus nu zat!Die rommel slik ik niet meer.En ik hoop dat mijn been misschien weer iets beter gaat worden,want het is toch zuur dat je als je een middel gebruikt om je gezondheid te verbeteren je juist slechter wordt en minder valide!!(ik loop met een rollator en een beugel om mijn been)

BsS

Ongelezen bericht door BsS »

Beste kss,

hypotensie bestaat zeker, maar het is slechts in zeer weinig gevallen levensgevaarlijk...namelijk bij shock. Dit kan optreden door verschillende oorzaken. Zo'n extreme hypotensie wordt over het algemeen niet bereikt door het gebruik van bloeddrukverlagende middelen. Er worden juist soms 2 of 3 middelen gegeven omdat 1 of 2 niet voldoende effectief zijn. Men begint normaliter met 1 medicijn, als na enkele weken tot maanden blijkt dat de bloeddruk hiermee niet voldoende daalt voegt men een medicijn toe. Een bloeddruk van 110/70 wat door veel mensen als laag wordt bestempelt is zelfs de optimale bloeddruk om oud mee te worden. Iemand die hoge bloeddruk heeft en bloeddrukverlagende middelen krijgt zal in ieder geval niet zover in bloeddruk dalen dat het levensgevaarlijk is.

Hypertensie is inderdaad geen oorzaak van bijvoorbeeld een hartinfarct, dat is aderverkalking, maar het is een risicofactor voor het ontstaan van aderverkalking en dus hartinfarcten. Iemand die een hartinfarct heeft gehad en een licht verhoogde bloeddruk heeft zal inderdaad bloeddrukverlagende middelen krijgen aangezien de hypertensie het risico op een nieuw hartinfarct vergroot...ook al is het niet de directe oorzaak.

alt18

Ongelezen bericht door alt18 »

Beste kijkers/lezers,

Na een licht herseninfarct heb ook ik ch.verl. voorgeschreven gekregen door mijn toen behandelend internist. Binnen twee dagen begon ik last te krijgen van "spasmen" in m'n benen, maar ja net een infarct gehad dus nog geen verband gelegd met een medicijn. Thuis gekomen bleven de klachten en begon, na het lezen van de bijsluiter, de oorzaak duidelijk te worden (zo dacht ik, leek die ik was). Dus in overleg met het thuisfront de innametijd van het medicijn veranderd en ja hoor de aanvangstijd van de kachten verplaatste zich gelijk. Bij controle bij de internist het voorval gemeld wat mij weer op een, niet verduidelijkend, college kwam te staan. Dus een ander medicijn uit de reeks van 12 op zoek naar het medicijn waar ik de minste last van zou hebben, kon wel drie jaar duren voor dat we er achter waren maar ja dat heb je er natuurlijk wel voor over ..............! Nou ik dacht van niet want inmiddels had ik al twee maand bijna niet meer geslapen omdat m'n benen me 's nachts wakker hielden.
Ben toen om twee redenen bij de internist weggegaan:
1. M'n vertrouwen was volledig weg, want ik werd niet serieus genomen en werd door hem als een onbenul bejegend.
2. Had in de wandelgangen vernomen dat hij voor een farmateutisch berdrijf onderzoek deed naar de gunstige werking van de voorgeschreven medicijnen bij de hooogste dosering...... en ik zeker als proefkonijn gebruikt worden!?
Om niet helemaal onverantwoord met mijn eigen gezondheid om te gaan contact gezocht met mijn huisarts die niet opkeek van mijn klachten maar mij wel ook als risicopatient zag, maar er was een nieuw medicijn met hoegenaamd geen bijwerkingen (Ezetrol). Dat slik nu twee jaar en met naar het leek geen bijwerkingen.
Na een infarct moet je revaliden dus is niet gelijk bekend welke functies weer helemaal terugkomen, dat heeft tijd nodig maar ik heb de laatste maanden het gevoel dat steeds meer functies slechter worden. Dezelfde als in de uitzending dus m'n volgende stap wordt toch naar de huisarts om te overleggen over het onmiddelijke stopzetten van het medicijn gebruik.
M'n cholestrol was niet te hoog ten tijde van het infarct en de halsslagaders waren brandschoon.
Graag reacties die vergelijkbaar zijn, ik kan gewoon niet de enige zijn.

Ankie

Willem13

Ongelezen bericht door Willem13 »

Beste kijkers,

Ik slik al ongeveer 10 jaar Cholesterolverlagers. Ik merk dat bijna alle benoemde bijverschijnselen op mij van toepassing zijn. Nu had ik een waarde zonder medicijnen van 7.3, redelijk hoog vond ik zelf. Nu heb ik met medicijnen een waarde van 4.3.

Na het zien van de uitzending ben ik behoorlijk geschrokken. Hartfalen komt voorzover ik weet niet echt in mijn failie voor. Ik sta nu dus voor de keus laten staan of niet. En....ga ik dat doen in samenwerking met de huisarts? Ik weet zijn antwoord al!

Heeft iemand hier een reactie op?

Groet,
Willem

mickey49

Ongelezen bericht door mickey49 »

Willem,
De cholesterolverlagers dienen om te kans op hart en vaatziekten te verlagen
Alleen een totaal cholesterol zegt hierbij onvoldoende om te kunnen inschatten hoe hoog je risico is om de komende 10 jaar bijv een hartinfarct te krijgen(HVZ)
Het gaatom: ben je al bekend met al hart of vaatziekten, heb je diabetes of hoge bloeddruk ?
Zijn er in je familie personen die voor het 60ejaar HVZ hadden
Rook je,
totaal chol,chol/HDL ,LDL
en niet te vergeten man of vrouw +leeftijd
Met deze gegevens kun je je huisarts vragen in welke risicogroep je valt ,
Dan kun je mogelijk ook zelf een afweging maken.

janmetpet

Ongelezen bericht door janmetpet »

Hoi allemaal,

Dat was een schokkende uitzending vond ik en ik heb nog eens verder gezocht en een uitgebreid artikel erover gevonden:

Cholesterol, jouw beste vriend!

Gr., Jan

motnamol

Ongelezen bericht door motnamol »

Tsja, we horen ook al eeuwen dat vitamine C gezond voor je is. Zou mij niets verbazen dat we er straks achter komen dat die vitamines kankerverwekkend zijn. Hoe meer we onderzoeken hoe meer we ons verbazen....

Marijke77

Ongelezen bericht door Marijke77 »

Ik heb zelf een jaar lang de becel proactiv gebruikt en wat schetste mijn verbazing na dat jaar was het cholestorolgehalte nog hoger dan daarvoor terwijl ik ook nog eens extra aandacht aan de vetten heb geschonken en in de reclame doen ze ook nog net of je het al na een paar weken merkt, dat ze zich zogenaamt beter voelen.

kees48

Ongelezen bericht door kees48 »

Hoy marijke

Probeer maar eens dit, echte boter op brood, bakken in olijfolie, sardientjes op brood met knoflook, elke dag 2 sneedjes, en VLEES ook speklappen.
Mijn opa en oma dronk de reuzel en smeerde het op brood, allebij keioud geworden, mijn oma sloeg zelfs een keer een cafe leeg toen ze 73 was, was zelfs opgepakt, maar op dat politiebureau hebben ze nog nooit zoveel lol gehad, maar mijn opa had reuma, de kinderen dus mijn vader, allemaal hebben ze hartinfarcten gehad, maar nooit dodelijke en geen invaliditeit, een persoon is gestorven aan een hartstilstand maar dat kan iedereen overkomen. volgens het onderzoek wat ik ergens had gelezen dat vroeger veel minder vet werd gegeten klopt dus niet sterker nog door de armoede werd er juist heel vet gegeten, zoas goedkope reuzel en spek, en stress? ja die was er genoeg door de armoede, ik at nooit bij oma, jij ook niet als je in de pan zou kijken.. maar toch gezond en oud geworden, opa heeft echter zelfmoord gepleegt door de pijn en had ook al nier problemen door de chefarine 4 toendertijd, ook vergif.

mijn waarden zijn HDL 1.5 (erg hoog gunstig zeggen ze ) LDL 3.5 Trygl 2.1, B12 670 (ja belangrijke vitamine) en ik rook ook nog eens, mijn ratio is 3.9 dus erg goed volgens de maatstaven en ik eet gewoon spek en echte boter, eieren met spek.

Enkele jaren geleden had ik 6.9 en hdl van 1.1 zo zie je maar, o ja vergeet de eieren niet, bijvoorbeeld met ontbijt.

Beperk koolhydraten, dus minder aardappelen en (wit)brood, alleen het donkerste meergranen, geen witte suiker maar honing in de koffie of thee, geen friet of chips (transvetzuren)en elke dag een (biologische) appel en peer beter nog 2 appels en een peer, maar ook sinaasappel en banaan.

Eet net genoeg koolhydraten als je nodig hebt voor je werk en beweging.

laat me weten over enkele maanden wat je cholesterol doet als je dat wilt, ben erg benieuwd.

email me [email protected] a;s je het gedaan hebt onder cholesterol voedings test.

groet kees

Willem13

Ongelezen bericht door Willem13 »

mickey49,

Bedankt voor je advies. Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt met de huisarts.

Willem

Gesloten