Wat vinden jullie van het volgende idee?
UPC dwingen om Extreem abonnees het abonnementsgeld na rato terug te betalen.
Uitleg:
extreem zou 20Mb snelheid moeten hebben, we geven ze een marge van zeg 10%.
Dit betekend dat indien de gemiddelde snelheid over een maand gemeten lager is dan (20-10%) 18 Mb is zij dat verschil in percentage van het abonnementsgeld terug betalen.
Stel gemiddeld in de maand wordt gehaald 14 Mb, dan zouden zij 30% van 59.95 moeten retour betalen.
Overigens zou ik het ook een idee vinden dat ze dit bedrag in een pot stoppen en dan storten aan een goed doel!!
Eat this Mr van Vianen, gaarne een keer uw reactie!!
ps, deze post ik ook bij radar.
(Ik gebruik Nuria voor test; http://www.nuria.nl/)
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Boete bij niet leveren snelheid
Re: Boete bij niet leveren snelheid
Een vrij nutteloze poll.
Stel dat er bij een snelweg een bordje zou staan met 120 km/u. Als je vervolgens gemiddeld minder snel kan rijden, dat moet de overheid ons terugbetalen.
Dat klinkt belachelijk en is het ook!
Het probleem met de 20Mb abo's is dat in de voorwaarden heel duidelijk staat, dat het tot 20Mb is en niet dat het altijd 20Mb is.
Het controleren van je snelheid via een site door een bestand te downloaden is heel erg onnauwkeurig en nietszeggend. Als veel mensen van die site downloaden, zal het altijd trager gaan. Bij kabel aansluitingen deel je de lijn met een aantal van je buren. Als die druk bezig zijn, zal het langzamer worden. Er zo zijn heel veel factoren, die de snelheid van het downloaden beinvloeden en die je niet in de hand hebt.
Net zoals je het aantal auto's op de snelweg en het gedrag van de bestuurders niet in de hand hebt!
Veel beter is om in te loggen op je (ADSL) modem en kijken op welke snelheid die verbinding heeft met de centrale. Als ik kijk in mijn modem (ik heb ADSL T6 van Tiscali) dan zie ik dat mijn modem een verbinding heeft van ruim 6800Kb(it) en dat is dus de maximale snelheid tussen mijn modem en de wijkcentrale. Met alle overhead er is betekent, dat ik maximaal zo'n 650 KB(yte) moet kunnen downloaden. Maar of ik dat ook werkelijk haal hangt van heel veel meer zaken af.
De kilometerteller van mijn auto gaat overigens ook tot 200 km/u maar die snelheid kan ik echt niet halen hoor!
Stel dat er bij een snelweg een bordje zou staan met 120 km/u. Als je vervolgens gemiddeld minder snel kan rijden, dat moet de overheid ons terugbetalen.
Dat klinkt belachelijk en is het ook!
Het probleem met de 20Mb abo's is dat in de voorwaarden heel duidelijk staat, dat het tot 20Mb is en niet dat het altijd 20Mb is.
Het controleren van je snelheid via een site door een bestand te downloaden is heel erg onnauwkeurig en nietszeggend. Als veel mensen van die site downloaden, zal het altijd trager gaan. Bij kabel aansluitingen deel je de lijn met een aantal van je buren. Als die druk bezig zijn, zal het langzamer worden. Er zo zijn heel veel factoren, die de snelheid van het downloaden beinvloeden en die je niet in de hand hebt.
Net zoals je het aantal auto's op de snelweg en het gedrag van de bestuurders niet in de hand hebt!
Veel beter is om in te loggen op je (ADSL) modem en kijken op welke snelheid die verbinding heeft met de centrale. Als ik kijk in mijn modem (ik heb ADSL T6 van Tiscali) dan zie ik dat mijn modem een verbinding heeft van ruim 6800Kb(it) en dat is dus de maximale snelheid tussen mijn modem en de wijkcentrale. Met alle overhead er is betekent, dat ik maximaal zo'n 650 KB(yte) moet kunnen downloaden. Maar of ik dat ook werkelijk haal hangt van heel veel meer zaken af.
De kilometerteller van mijn auto gaat overigens ook tot 200 km/u maar die snelheid kan ik echt niet halen hoor!
Ik betaal de overheid niet om max 120 km per uur te rijden.. Ik betaal voor gebruik van de wegen.
Bij internet betaal je voor diverse snelheden. Nu krijg je (bij UPC) regelmatig te maken met snelheden die 50% lager zitten dan waarvoor je betaald(daar hebben ze ook een ander abonnement voor die aanzienlijk goedkoper is).
Uiteraard kan een site druk bezocht zijn, echter daarom hebben ze diverse testsites ontwikkeld en praat ik over een gemiddelde over een maand gemeten. Dat sluit een groot deel uit.
Indien het veroorzaakt wordt door vele buren die online zijn, dan praat je over een capaciteit probleem, die ze moeten oplossen.
Bij internet betaal je voor diverse snelheden. Nu krijg je (bij UPC) regelmatig te maken met snelheden die 50% lager zitten dan waarvoor je betaald(daar hebben ze ook een ander abonnement voor die aanzienlijk goedkoper is).
Uiteraard kan een site druk bezocht zijn, echter daarom hebben ze diverse testsites ontwikkeld en praat ik over een gemiddelde over een maand gemeten. Dat sluit een groot deel uit.
Indien het veroorzaakt wordt door vele buren die online zijn, dan praat je over een capaciteit probleem, die ze moeten oplossen.
Ik ben het grotendeels eens met abartels. Ik ken mensen die een abbo hebben bij dezelfde provider als ik, minder snelheid hebben, maar bijna het dubbele betalen.......
Ik zie alleen nog wel een paar probleempjes: De servers van de testsites kunnen overbelast raken. Maar een oplossing zou kunnen zijn dat de snelheid bij je provider te testen is. Als de server dan overbelast is, dan is dat de provider z'n eigen schuld.
pvd
Ik zie alleen nog wel een paar probleempjes: De servers van de testsites kunnen overbelast raken. Maar een oplossing zou kunnen zijn dat de snelheid bij je provider te testen is. Als de server dan overbelast is, dan is dat de provider z'n eigen schuld.
pvd
tooltje heet DMT, haal maar eens op, kan je heel goed je snelheid mee vaststellen en gebruiken als richtlijn.
Snelheid is niet te garanderen i.v.m.
- drukte op de lijn,
- drukte op de server,
- drukte op de switches,
- de lengete vande lijn enz.
Onzinnige poll in mijn ogen
- drukte op de lijn,
- drukte op de server,
- drukte op de switches,
- de lengete vande lijn enz.
Onzinnige poll in mijn ogen
Inderdaad snelheid is veranderlijk en niet gegarandeerd.
Mijn 6 megabit komt meestal niet verder dan 5 en de upload van 768 rond de 540.
Soms speelt verouderde apparatuur ook een rol.
Het testprogramma DMT heb ik nog nooit van gehoord, of je moet Dumeter bedoelen.
Er zijn wel een aantal leuke testsites.
Deze geven allemaal andere waardes aan dus wat de werkelijke snelheid is, is nog maar de vraag.
Ik ga uit van het gemiddelde.
Zie linkjes.
http://www.speedtest.net/
http://myspeed.visualware.com/
www.speedtest.nl
In veel modem/routers staat in het configuratiescherm soms ook de snelheid aangegeven.
Edit.
Hier het verhaal vanxs4all hierover ook met test.
Deze test geeft bij mij ultra lage waarden aan.
http://www.xs4all.nl/allediensten/toega ... elheid.php
Mijn 6 megabit komt meestal niet verder dan 5 en de upload van 768 rond de 540.
Soms speelt verouderde apparatuur ook een rol.
Het testprogramma DMT heb ik nog nooit van gehoord, of je moet Dumeter bedoelen.
Er zijn wel een aantal leuke testsites.
Deze geven allemaal andere waardes aan dus wat de werkelijke snelheid is, is nog maar de vraag.
Ik ga uit van het gemiddelde.
Zie linkjes.
http://www.speedtest.net/
http://myspeed.visualware.com/
www.speedtest.nl
In veel modem/routers staat in het configuratiescherm soms ook de snelheid aangegeven.
Edit.
Hier het verhaal vanxs4all hierover ook met test.
Deze test geeft bij mij ultra lage waarden aan.
http://www.xs4all.nl/allediensten/toega ... elheid.php