LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Krakende Ford Focus bouwj 2004

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
keurmeister
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2007 21:10

Krakende Ford Focus bouwj 2004

Ongelezen bericht door keurmeister »

Mijn Focus 16 TDCI bouwjaar 2004 (Company car van Ford Nederland)geeft een krakend geluid bij elke stuurbeweging. Bij de onderhoudsbeurt is men er achtergekomen dat er verkeerde spoorstangen zijn gebruikt. Ook blijkt er een lekkage te zitten in de oliepomp. Hierop heb ik de dealer aangesproken en mijn garantie geclaimd. Er zat bij de koop in 2006 nog immers fabrieksgarantie op. Toen ik de dealer hierop aansprak was er niemand thuis. Niks garantie. Blijkbaar sluit Ford op zijn eigen auto's voordat die de verkoop in gaan een extra garantie af die tot maximaal 60.000 km geldig is. Mijn auto had 52.000 op de teller staan toen ik hem kocht. Via via ben ik er achter gekomen dat Ford bij de 2004 uitvoering (diesel) verkeerde spoorstangen heeft gebruikt en tevens verkeerd smeervet. Zij beschrijven dit in hun brief aan de dealers als een fabricage storing. Een kopie hiervan is in mijn bezit. Het enige wat Ford aanbied is een coulance regeling 45%. Hier ben ik het uiteraard niet mee eens. Het is immers een fout die door Ford gemaakt is. De dealer zegt niks voor mij te kunnen doen ondanks de toen mondeling toegezegde nog 1 jaar fabrieksgarantie. Om van het geluid af te komen is reparatie noodzakelijk. Ik weet immers ook niet of door deze verkeerde spoorstangen er ook druk op het stuurhuis komt staan en wat dit voor gevolgen heeft voor slijtage van onderdelen en fusees.

Zijn er meer mensen met dit probleem en wat zijn hun ervaringen. Ik ben het er niet mee eens en ben van plan via mijn rechtsbijstand verzekering hier verder mee te gaan. Ik kan er toch niks aan doen dat Ford verkeerde materialen heeft gebruikt. Ik heb de auto niet gebouwd. Ik kan er toch vanuit gaan dat de auto deze stukken niet mag hebben na 70.000 km bij normaal gebruik.
Laatst gewijzigd door keurmeister op 09 mar 2007 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Krakende Ford Focus bouwj 2004

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Verkeerde stuurstangen? Te lang of te kort? Verkeerde hoek? Wat mankeert er aan?

keurmeister
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2007 21:10

Re: Krakende Ford Focus bouwj 2004

Ongelezen bericht door keurmeister »

Voor zover ik heb begrepen van een monteur zijn de spoorstangen te ligt. Dit wil zeggen dat er spoorstangen zijn gebruikt die in de verkeerde stand staan en niet geschikt zijn voor diesel auto's omdat er meer gewicht op de vooras drukt door de zwaardere diesel motor. Hierdoor komt er grote spanning op de spoorstangen te staan maar omdat er stuurbekrachtiging op zit merk je dit zelf niet. Niemand kan zeggen wat dit voor slijtage met zich mee kan brengen door de extra druk die erop komt te staan met sturen. Ik heb de spoorstangen laten vervangen en heb nu gezien dat er inderdaad veel bredere en dikkere spoorstangen zijn aangebracht. Wat tevens opvalt is dat de auto veel beter reageert met sturen en ook vele malen lichter stuurt. Het krakend geluid is nu ook geheel verdwenen. Omdat de auto dit vanaf het begin had is het mij gewoon niet opgevallen dat het sturen zwaar ging.

deethan
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:41

Re: Krakende Ford Focus bouwj 2004

Ongelezen bericht door deethan »

Dit lijkt me een zaakje dat u bij de bovag en de anwb aan moet kaarten.
Verkeerde spoorstangen gebruiken lijkt mij onveilig en kan waarschijnlijk tot een noodlottig ongeval leiden, men heeft 'in mijn ogen' zelfs uw leven en dat van uw medereizenden in gevaar gebracht.

Iemand zal de verantwoordelijkheid op zich moeten nemen, in dit geval lijkt me dat Ford Nederland.

keurmeister
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2007 21:10

Re: Krakende Ford Focus bouwj 2004

Ongelezen bericht door keurmeister »

Dat lijkt mij ook. Maar Ford Nederland en de dealer geven niet thuis. Dit staat in hun voorwaarde wordt er dan gezegd. Voor mij is dit onbegrijpelijk. Maarja laten we hopen dat de rechtsbijstand verzekering wel voet aan grond krijgt bij Ford Nederland en de dealer.

deethan
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:41

Re: Krakende Ford Focus bouwj 2004

Ongelezen bericht door deethan »

Probeer de Bovag maar eens als breekijzer.
Bij gebrek aan Pieter Storms.

keurmeister
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2007 21:10

Re: Krakende Ford Focus bouwj 2004

Ongelezen bericht door keurmeister »

Helaas. De bovag gaat niet over garantie zaken zoals fabrieksgarantie. Zij kunnen niks voor mij betekenen was hun antwoord. Ik ga dit ook nog bij de ANWB neerleggen.

deethan
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:41

Re: Krakende Ford Focus bouwj 2004

Ongelezen bericht door deethan »

Steekwoorden: Auto, garantie, wanprestatie....
Het lijkt me dat de bovag zich toch wel degelijk als overkoepelende branche organisatie met dit soort zaken dient te bemoeien.
Maar goed, als zij het niet doen dan doet de ANWB het wel.
Sterkte.

môh
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2007 22:05

Re: Krakende Ford Focus bouwj 2004

Ongelezen bericht door môh »

Mijn Ford Focus heeft van tijd tot tijd ook last van een krakend stuur. Bij de laatste onderhoudsbeurt heb ik het wel gemeld, maar was het geluid niet te horen. :o Ik moet nu in de gaten houden onder welke (weers)omstandigheden het hoorbaar is. Toch hebben wij geen diesel maar een 1.6 benzine motor. Bouwjaar 01-2004

SandraK
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 sep 2005 10:28

Re: Krakende Ford Focus bouwj 2004

Ongelezen bericht door SandraK »

Ford geeft wel vaker niet thuis als er problemen zijn met hun auto's.
Ik heb problemen gehad met een nieuw stuurhuis wat erin moest, ging om een Ford Ka uit 2002!! Na bemiddeling van de krant wilde de dealer en Ford Nederland ineens allebei 20% betalen :roll:
Ik heb er zelf onder laten plaatsen want aan mij verdienen ze niks meer.
Het is heel moeilijk om je gelijk te krijgen.
Zoveel mogelijk de publiciteit zoeken, dat is de enige raad die ik je helaas kan geven. Succes!

groetjes,
SandraK

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Krakende Ford Focus bouwj 2004

Ongelezen bericht door Ulbe »

Ford heeft het dus nog niet geleerd!, :evil:

Stelletje sufferds! :twisted:

Ik had een Ford Fiësta in 1992 bijna nieuw gekocht, en ook met deze wagen bij 40.000 km krakende stuurinrichting, het kraken werd steeds erger, dus ongerust maar even naar de garage :?

De moteur zei tegen mij; "Meneer, wat ben ik blij om u te zien...,"

Ik keek hem wat verdwaast aan met het gevoel van "het is toch een vrij nieuwe wagen?, de wagen is 1½ jaar oud!,"

Wat bleek nu, de fusékogels waren totaal versleten!, met een bandenlichter kon de moteur de kogels uit de stang lichten!, :oops:

"De moteur vertelde mij wanneer dit op de snelweg was gebeurd, dat er geheid doden waren gevallen!, het wiel klapt om en de wagen wordt volstrekt onbestuurbaar!, m.a.w. de vangrail is voor jou!...

Naderhand las ik in een Duits autotijdschrift dat hierdoor op de Autobahn ongelukken zijn gebeurd waar doden bij te betreuren waren!, een foto toonde het wrak van een Fiësta, en daarbij was de breuk te zien van één van de fusékogels die bij mijn wagen vervangen waren!,

Er bleek tijdens de produktie van een serie fusékogels te weinig vet te zijn gebruikt om de fusékogels goed te smeren! :evil:, Vroeger hadden deze kogels nogal eens smeerpunten, tegenwoordig zijn ze "voor het leven" gesmeerd,

Volgens het tijdschrift wist Ford van dit zeer gevaarlijke mankement, en Ford had alleen de Fordgarages over dit euvel ingelicht...,

Helaas kon ik geen aanspraak meer doen op garantie, dus die 400 gulden heb ik zelf moeten betalen,

Nu spreek ik uit 1993!, en lees ik hier dat Ford nog steeds met deze zeer gevaarlijke euvels kampt!, :cry:

Slecht werk!, andere woorden kan ik er niet voor vinden!. :evil:

vanderlinden
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mar 2007 11:58

Re: Krakende Ford Focus bouwj 2004

Ongelezen bericht door vanderlinden »

Wie koopt er dan ook een Ford!
Ik rij al jaren Japanse wagens; nog nooit een probleem mee gehad. Mijn Subaru is nu 3 jaar oud. Na 61.000 km eindelijk aan nieuwe banden toe. Mijn eerste uitgave aan deze auto. Eén keer een paar jaar een Mercedes A gehad: steeds weer nieuwe ellende mee.

keurmeister
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2007 21:10

Re: Krakende Ford Focus bouwj 2004

Ongelezen bericht door keurmeister »

Dit slaat gewoon nergens op. Okee jouw banden na 61.000 km. Nou vooruit dan mijn banden en ik wil je de rekening wel opsturen na 72.000 km Slechte banden keus? Aan deze auto heb ik nog niks uitgegeven dan het normale onderhoud en de aanschafkosten verder niks mis mee. Dat er een fabrieksfout gemaakt is wat kan ik daar aandoen. Voor hetzelfde geld had jij dat ook met jouw jappanner gehad en wat dan? is het dan nog zo'n super auto? Gaan we jouw jappanner dan ook afkraken? Ieder kiest voor zijn eigen auto en ik respecteer dat jij blijkbaar niet. Deze Ford rijdt als een zonnetje. En gezien mijn ervaring met het merk Ford is dit voor mij een klasse merk. Dat er moeilijk wordt gedaan over garantie en dergelijke zaken staat geheel buiten de rij eigenschappen van deze auto. Zo en laten we het nu weer netjes houden.

keurmeister
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2007 21:10

Re: Krakende Ford Focus bouwj 2004

Ongelezen bericht door keurmeister »

Mijn Ford Focus heeft van tijd tot tijd ook last van een krakend stuur. Bij de laatste onderhoudsbeurt heb ik het wel gemeld, maar was het geluid niet te horen. Ik moet nu in de gaten houden onder welke (weers)omstandigheden het hoorbaar is. Toch hebben wij geen diesel maar een 1.6 benzine motor. Bouwjaar 01-2004


Laat je niks wijsmaken over weersomstandigheden. Daar heeft het niks mee te maken. Ga eens naar een andere dealer en kaart dit daar nog eens aan. Vraag hem de spanning te meten op de sproostangen eens kijken wat hij ervan vind. In de TSB van Ford staat als productiedatum: 1-6-2004 tot 31-1-2005

housemouse
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2007 17:06

Re: Krakende Ford Focus bouwj 2004

Ongelezen bericht door housemouse »

Ik heb deze zomer een gebruikte ford focus 1.6 benzine c-max gekocht, bouwjaar 2004, slechts 25.000 km gereden. Maakte ook krakende geluiden bij stuurbewegingen. Vooral bij langzaam door de bocht hoorbaar. Gemeld binnen twee maanden, samen met andere kleine probleempjes. De ford-dealer in Leidschendam heeft die ander problemen keurig hersteld, maar kon geen oorzaak voor de kraak vinden. Heb ANWB-keuringsrapport laten opmaken, die ook geen duidelijke oorzaak vonden. Speelde toen ook dat er spontaan één bout van de motorophanging was afgebroken(!) waar de kraak aan werd toegwezen. Na garantiereparatie was kraak er nog steeds. Herkeuring bij ANWB, speciaal op dat punt leverde weinig op: Prima auto nergens slijtage! ANWB dacht dat het te droge schokbrekers konden zijn. Heb die in de olie laten zetten, maar probleen is er nog steeds.
Is die brief over het stuurstangenprobleem ook ergens op internet terug te vinden? Moet komende maand voor het eerst naar APK, doe dat bij mijn oude Fordgarage en ben benieuwd naar hun analyse van de kraak en oorzaak.

keurmeister
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2007 21:10

Re: Krakende Ford Focus bouwj 2004

Ongelezen bericht door keurmeister »

Deze staat niet op internet. Ik heb die op een andere wijze gekregen. Stuur een mail naar [email protected] dan kan ik je misschien verder helpen.

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: Krakende Ford Focus bouwj 2004

Ongelezen bericht door keurmeester »

Kijk ook eens bij de volgende site,

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=75113

Leuk probleem hoor en toch vaak zo simpel!

Nog een opm. hoe kom je op zo'n gebruikers naam???

gr.Leo een echte.

Gesloten