Wettelijke garantie
U heeft wettelijk gezien altijd recht op een deugdelijk product. De eerste zes maanden na aanschaf profiteert u bovendien van een verlichting van bewijslast.
Als het product binnen zes maanden na de aanschaf kapot gaat of een mankement vertoont, dan moet de verkoper aantonen dat dat door uw schuld gekomen is. Anders hebt u recht op herstel of vervanging van het product of, als dat niet mogelijk is, op teruggave van de aankoopprijs.
Met een tegoedbon hoeft u geen genoegen te nemen.
Verkopers- of fabrieksgarantie
Daarnaast kan de verkoper of de fabrikant u een speciale garantietermijn geven. Hij garandeert hiermee dat u een bepaalde periode goed gebruik zou kunnen maken van wat hij aan u heeft geleverd.
Ook dan heeft u recht op herstel of vervanging of als dat onmogelijk is, teruggave van de aankoopprijs gedurende de hele garantietermijn.
Soms bestaat de mogelijkheid van bijkopen van extra verkopers- of fabrieksgarantie.
Heb ik ooit anders beweerd dan?
Dacht het niet!
Die is degene die u een deugdelijk product moet leveren; hij mag u bij een slecht (ondeugdelijk) product niet doorverwijzen naar de fabrikant.
Soms verwijzen wij klanten naar de fabrikant door, omdat de fabrikant de producten via hun zelf omruilt bij de klanten thuis.
De reden hiervan is heeft 2 doelen:
- De tijd van het ongemak wordt hiermee tot het minimum beperkt.
- De klant kan beter met de fabrikant zelf de afspraken maken wanneer dat de koerier van de fabrikant bij de mensen thuis kan komen. Als dat via mij zou moeten gaan is dat behoorlijk omslachtig, vandaar.
Ik wil hierbij zeer duidelijk vermelden dat het een extra dienst is van de fabrikant, echter ben ik in de garantieperiode wel het aanspreekpunt en de verantwoordelijke partij.
Je moet het niet zien dat ik de klant doorverwijs naar de fabrikant, maar dat ik de fabrikant inschakel om het probleem op te lossen. Dat zijn twee hele verschillende zaken! (sommige mensen hier willen dat niet inzien, jammer)
Met de fabrikant hebt u geen overeenkomst gesloten. Gaat u met uw ondeugelijk product toch direct naar de fabrikant, dan is deze vrij om aan de garantie allerlei beperkingen te verbinden. U moet dan bijvoorbeeld arbeidsloon betalen als een product moet worden gerepareerd.
Ik eis van de klanten ook dat als er problemen zijn dat ze als eerste bij mij komen.
Gaan ze buiten mijn weten rechtstreeks naar de fabrikant toe en er onstaat dan schade, dan moeten ze niet achteraf bij mij komen dat ik de schade wil vergoeden.
Om nu eindelijk ikbenik eens te overtuigen:
Wat wil je hiermee zeggen jijbak?
Voor alle duidelijkheid:
Eigen schade en normale slijtage valt nooit onder garantie.
Het valt me wel op jijbak, dat jij mij aanvalt met onzinzaken.
Doe je dit om mij aan te pakken, terwijl dat daar géén aanleiding voor is?
Of zeg je maar wat om mij maar de les te kunnen lezen, maar het maakt niet uit waarmee?
Als je moeite met mij hebt, zeg dat dan gewoon en zeg dan ook waarom, maar gedraag je niet idioot tegen mij!