LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] welke spaarplan?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
nandi
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 okt 2006 23:32

welke spaarplan?

Ongelezen bericht door nandi »

Ik ben op zoek naar een goede spaarplan met een looptijd van 18 jaar voor mijn dochtertje. Weet iemand welke spaarplan of -vorm goed en betrouwbaar is? Ik lees zoveel negatieve berichten dat ik bijna niets durf af te slutien voor haar. Er zullen toch ook wel goede spaarplannen bestaan? Graag reactie.

flowerpower
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 nov 2006 20:40

Re: welke spaarplan?

Ongelezen bericht door flowerpower »

Ik zou zelf voor een grote/bekende maatschappij gaan. Let wel goed op de voorwaarde dat er een gegarandeerde uitkering gaat plaatsvinden. Als je het allemaal te eng vind, zou ik het lekker op een geblokkeerd spaarekening zetten.

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: welke spaarplan?

Ongelezen bericht door Harderwijk »

ik zou gewoon een internetspaarrekening openen om te sparen voor je kleine. Mocht je toch heel graag willen beleggen, open dan een beleggingsrekening en ga zelf beleggen i.p.v. een spaarpolis. Vaak wegen de kosten niet op tegen het te behalen rendement

ad
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jul 2003 22:11

Re: welke spaarplan?

Ongelezen bericht door ad »

Nandi,

Een gewone spaarekening of internetspaarrekening

Voordelen op een rijtje:
geen risico
geen onkosten
altijd de beschikking over het gespaarde geld
weliswaar een bescheiden maar wel een zeker rendement.

Voorbeeld:
Met de rendementcalculator op de website van de rabobank.
Hierbij het resultaat van 18 jaar sparen:

Hoe hard groeit mijn vermogen?

Resultaat

Gewenst vermogen: € 28.999

Het resultaat is gebaseerd op:
- Periodieke storting van € 100 per maand
- Eenmalige storting van € 100
- Looptijd: 18 jaar
- Spaar/beleggingsprofiel: geen risico
- Verwacht rendement 3,10%



Uiteindelijk heb je dan 18 x 1200 = 21.600 euro ingelegd.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: welke spaarplan?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste Nandy.

Sparen is op dit moment vanwege de te lage rente geen goed plan.
De inflatie verloopt momenteel harder dan de aanwinst.
Wanneer u nu aanvangt te sparen met bijvoorbeeld 50 euro per maand levert u 10.800,00 aan inleg op.
Wanneer u enige garantie van geboekt resultaat wenst te behalen is het rendement over 18 jaar negatief.

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: welke spaarplan?

Ongelezen bericht door Harderwijk »

De inflatie verloopt momenteel harder dan de aanwinst.
volgens mij ligt de inflatie op dit moment zo rond de 1,4% en de rente die ik krijg bij mijn bank is 3,1 %. Zolang ik geen vermogensrendementheffing hoef te betalen is de aanwinst hoger dan inflatie :lol:

Ben het dus ook niet met Chanmaster eens

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: welke spaarplan?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik werk met de rentevoet. Per bank is de rente op spaarrekeningen verschillend. Uiteindelijk blijft de rentevoet staan. 3,4% over 1.000,= 34,00 per jaar.
Dat is toch niets?

ad
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jul 2003 22:11

Re: welke spaarplan?

Ongelezen bericht door ad »

Chanmaster,

Nogmaals de voordelen van sparen:

geen risico
geen onkosten
altijd de beschikking over het gespaarde geld
weliswaar een bescheiden maar wel een zeker rendement.

Ik heb het ook over een bescheiden rendement.
en zoals Harderwijk aangeeft blijf je de inflatie voor.
Bovendien hoef je over de eerste 20.000 euro geen Vermogensrendementheffing te betalen en als je een gemeenschappelijke huishouding voert zijn samen met je partner de eerste 40.000 euro vrij.

En wat is dan wel het alternatief voor de kleine spaarder?
Je storten in allerlei belegginsconstructies?

Hoe dat is uigepakt kun je hier volop lezen op dit forum.
20 jaar 'sparen' en nog niet eens je inleg terug.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: welke spaarplan?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Dat is correct Ad. Sparen bij de bank is zekerheid. Maar mensen willen ook winst over hun inleg. Dit was tot voorheen rente maar die is behoorlijk afgeroomd. Het enige wat als voordeel aangemerkt kan worden is dan ook een stukje zekerheid.

ad
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jul 2003 22:11

Re: welke spaarplan?

Ongelezen bericht door ad »

Ook bij sparen is er een bescheiden winst en bovendien de zekerheid dat de inleg er nog steeds is. Ook blijft ten alle tijden het geld beschikbaar. Die laatste punten zijn ook niet onbelangrijk.

Nog even naar de bescheiden winst:
18 jaar lang 100 euro betekent een inleg van 22.000 euro
Door rente op rente kom je volgens de calculator uiteindelijk op een bedrag van 29.000 euro uit.
Wat is hier mis mee?
Zou beleggen meer opleveren? Ik vrees het ergste.

Maar goed, chanmaster, wat zou jij de kleine spaarder dan aanbevelen?

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: welke spaarplan?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Uw vraag neigt tot antwoorden Ad.
Dit antwoord blijf ik niet schuldig maar moet mij maandag even oriënteren welke spaarplannen er zijn en of deze ook daadwerkelijk veilig zijn.

apmverschuur
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mar 2007 22:17

Re: welke spaarplan?

Ongelezen bericht door apmverschuur »

ik denk dat nandi het beste naar ad kan luisteren. Chanmaster lult maar wat in de lucht. De rabobank heeft tegenwoordig meerdere variaties. Je kan er voor kiezen om een gewone spaarrekening of te beleggen in verschillende vormen. Ikzelf heb voor mijn kleine vrind een klein bedrag per maand gereserveerd van ongeveer 50 euro en dit doet de rabobank voor mij beleggen. Een gedeelte hiervan is aan het einde van het jaar ook nog aftrekbaar van de belasting.(+/- 16 euro). Daarnaast spaar ik dan op een gewone spaarrekening ook nog eens 50 euro. Je kan er dus van maken wat je zelf een goed gevoel geeft.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: welke spaarplan?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Maar natuurlijk ampverschuur!

Toe maar weer! Schop maar lekker van je af, wat doet het er toe.

ampverschuur, belastingtechnisch is het heel simpel, je krijg gewoon 33% inkomstenderving terug. Maar wat moet uw kleine vrind aan belasting betalen over 18 jaren? Reken dat maar eerst uit en dan eens zien of Chanmaster uit zijn nek lult!
Er bestaat eenvoudig geen methode om met geld geld te verdienen!

B-
Berichten: 273
Lid geworden op: 23 jan 2006 15:52

Re: welke spaarplan?

Ongelezen bericht door B- »

Open gewoon een spaarrekening bij een betrouwbare bank ( een die niet vanwege oplichting oplichting in het nieuws is vanwege woeker polissen of aandelenlease ) .

Ik heb dit zelf ook gedaan bij de ASN bank.
ASN Ideaalsparen

# Spaarrente: 4%*.
# Maandelijks € 50 t/m € 250 sparen (u kunt niet extra bijstorten).
# Tegoed kosteloos opneembaar.
# Gratis, pvc-vrije ASN Spaarbankpas

groet b-

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: welke spaarplan?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste B-

"Beleg klimaatvriendelijk"is de leus waarmee ASN begint.
De algemene trand is dat beleggen nu helemaal niet klimaatvriendelijk kan!
Waarom gaan we niet weer ouderwets bouwsparen?
Dan heeft jouw kind in iedergeval een stukje kapitaal opgebouwd om een woning mee te kopen!
Jammer dat sparen in nederland alleen maar geld kost en nu ben ik niet negatief maar haal gewoon feiten aan.
Bouwsparen is door de fiscale wetgeving volstrekt onmogelijk gemaakt.
Winst maken uit uw geld is vanwege de belastingtechnische regelgeving onrendabel geworden.
LEVEN WORDT IN NEDERLAND NIET LANGER MOGELIJK!

apmverschuur
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mar 2007 22:17

Re: welke spaarplan?

Ongelezen bericht door apmverschuur »

Mee eens. Ik hoef niet zo bot te zijn.

Geld maakt geld. En wat betaal je ongeveer aan belasting hetgeen wat je per jaar afgetrokken heb,max. Maar dit krijg je echt weel terug
Vroeger was het rendement 12%. Nu geven ze over een periode van 12 jaar 7%. Dit trekt echt wel weer bij. Altijd nog meer dan een spaarrekening van 3%. En voor het bedrag wat ik nu inleg kan je er geen buil aan vallen. Dus waarom niet een gok wagen en daarnaast veilig sparen.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: welke spaarplan?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ja natuurlijk krijgt u dat echt weer terug. Het kan als negatief inkomen afgeboekt worden.
Maar wat moet het kind waarvoor gespaard wordt straks als het 18 is aan de belasting betalen?
De staffel die op het dan geldende saldo berust en die is veel hoger dan wat u terug krijgt!
Loos plan dus!
Bovendien hebben kinderen op die leeftijd nog geen woning.
Ze kunnen zich dan pas inschrijven en moeten nog 6 jaren wachten tot dat ze kans maken!

apmverschuur
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mar 2007 22:17

Re: welke spaarplan?

Ongelezen bericht door apmverschuur »

Qua woning is inderdaad k.. geregeld hier Nederland. Maar dat staat hier los van. De belegging staat maar 15 jaar vast. Dus ben ik nog hoofdelijk verantwoordelijk (Hij is dan 16). Dus dat zal ik hem niet aandoen dat hij een belastingaanslag om zijn oren krijg. Maar ik betaal per maand 50 euro bruto. Als ik dit aan het einde van het jaar opgeef. Betaal je aan het einde van de periode toch geen belasting. Met een lijfrente polis werkt het niet zo. Dus oftewel ik kan beter 50 euro in blijven leggen en geen belasting terug vorderen? Hi hi ha ha, Weer fout geinformeerd zeker?

B-
Berichten: 273
Lid geworden op: 23 jan 2006 15:52

Re: welke spaarplan?

Ongelezen bericht door B- »

Beste Nandy.


Wanneer u nu aanvangt te sparen met bijvoorbeeld 50 euro per maand levert u 10.800,00 aan inleg op.
Wanneer u enige garantie van geboekt resultaat wenst te behalen is het rendement over 18 jaar negatief.
Deze uitspraak heb ik enige jaren ook bij de Fortis bank te horen gekregen:

Sparen is op dit moment vanwege de te lage rente geen goed plan.
De inflatie verloopt momenteel harder dan de aanwinst.


Nee het was veel verstandiger mijn geld te steken in hun risicoloze producten van Fortis Groeivermogen....Resultaat na 5 jaar 10000 euro armer.

Wanneer er bij de ASN bank 18 jaar gespaard wordt met bijv 50 euro per maand is de inleg weliswaar 10800 euro, maar aan het eind van de rit levert dit bij 4% per jaar wel 16001 euro op maar dan wel zonder enig risico!
Bovendien geeft het mij een goed gevoel dat ik mijn geld heb ondergebracht bij een bank die niet zijn klanten heeft belazerd.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: welke spaarplan?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Het eerste klopt ook! Het tweede had anders gekund en ook gemoeten.
Maar ook in aandelen en beleggingen is het klimaat bitter koud.
Dus dan maar niet sparen? Jammer geld zou ik zeggen. Wanneer u wat geld over heeft dit aan goede doelen geven? Idioot plan! 5% daarvan kom maar op de bedoelde pleg terecht! Niet doen dus.
Nee er is geen goed spaarplan of alternatief te vinden.

Gesloten