LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aardlekschakelaars

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
simpelm
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2007 21:05

aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door simpelm »

Hagemeijer maakt al meer dan 20 jaar dit soort gecombineerde aardlekschakelaars/zekeringen.
Maar ze deugen al meer dan 20 jaar niet.
In 1985 monteerden wij 12 "alamat's". De helft werkte na 5 jaar niet goed meer. Ze werden door Hagemeijer getest en vervangen met de mededeling, dat ze wel maandelijks getest moesten worden. De vervangende nieuwe (verbeterde) exemplaren werkten ook een voor een binnen vijf jaar niet goed meer, ondanks dat de schakelaars maandelijks met een tester getest werden. Daarna hebben wij ze vervangen door losse aardlekschakelaars en zekeringen, die werken nog steeds feilloos, ondanks dat ze nog zelden getest worden.
Kennelijk zijn ze niet goed te maken. Als ze maandelijks getest moeten worden zijn ze niet geschikt voor de consumentenmarkt.

Leo

Lars74
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2007 21:26

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door Lars74 »

Voor het werk gebruik ik een meter waarmee je uitschakeltijd & stroom kan meten. Per aardlek kwestie van kap eraf, meten vervangen indien nodig & kap erop... :idea:

Jan Huisman
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2007 21:16

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door Jan Huisman »

Ik zie het simpel. wet van Ohm: R = U / I oftewel 8000 = 240 / 0,03. Een aardlekschakelaar die bij 30 mA moet uitschakelen kan eenvoudig gestest worden door een weerstand van 8 kilo Ohm tussen de fase en de aarde te houden. Buig een weerstand van die waarde in een U-vorm, isoleer de draden tot bijna aan het eind en steek de testweerstand in elk willekeurig geaard stopcontact. Volgens wat ik op de TV zag deed de monteur hetzelfde, maar dan in de meterkast, misschien om het spannender te maken.

Wimradar
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:36

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door Wimradar »

Ik gebruik zelf een duspoll met LED's tussen fase en aarde.
De aardlekschakelaar gaat dan ook uit.

Dat zag je de man op tv ook doen, en ik gebruik dit al jaren sinds de aardlekschakelaars er zijn

simpelm
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2007 21:05

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door simpelm »

Testen gewoon met het knopje is voor maandelijks controle genoeg.
Maar, kennelijk is een bepaald type niet goed te maken als ze al 20 jaar niet deugen.
Een beveiliging, die maandelijks getest moet worden om betrouwbaar te zijn is waardeloos. Niemand houdt dat jarenlang vol.

leo

G.I. Jane
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 mar 2007 20:05

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door G.I. Jane »

Simpelm: Ik werk zelf bij Hagemeyer, maar wij maken geen Alamat's (deze zijn van de firma Eaton Holec) dat doen de fabrikanten. Dus het verhaal van ze maken deze al 20 jaar en deugen niet, klopt dus voor geen meter. Alamat = Haco (Hager) = aardlekautomaat = installatieautomaat met aardlekbeveiliging). Waar Radar het over heeft zijn aardlekschakelaars van een bepaald type van ABB en niet over de aardlekautomaten die jij bedoelt. Jij stelt ook dat wij ze getest zouden hebben, dat is onmogelijk dat doen wij niet, maar de fabrikant van de "alamat", wij geven door wat de fabrikant ons mededeelt. Wij zijn een groothandel in electrotechnische materialen en helaas heeft Radar een brief met daarop een logo van Hagemeyer duidelijk in beeld gebracht, alsof wij schuldig zijn aan het niet goed functioneren van ABB a.l.s.
Wij kregen eind vorig jaar te horen van ABB dat bepaalde types niet goed functioneerde, hierna zijn de exacte types doorgegeven, waarna wij een actie opgestart hebben naar de installateurs toe d.m.v. een brief. Iedereen die deze afgenomen heeft via ons, en natuurlijk hebben kunnen traceren heeft een brief ontvangen. Het gaat om een type wat al sinds 2003 verkocht is. Wat de installateurs er op hun beurt mee doen is hun verantwoordelijkheid. Wij proberen in deze situatie om zo snel mogelijk de installateurs (lees onze klanten) te informeren, ABB daarmee te helpen en daardoor een zo spoedig mogelijke oplossing voor de mogelijke gevaarlijke situatie die kan ontstaan bij consumenten op te lossen.

Jane

G.I. Jane
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 mar 2007 20:05

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door G.I. Jane »

Simpelm: met de hand testen is een mechanische test en zo werd bij Radar uitgelegd geen electrische test. De mechanische test kan dus goed werken, immers het mechaniek schakelt uit, de contacten zitten niet "vast" maar het kan zijn dat het electrische gedeelte niet goed werkt. Dit is alleen maar door middel van bijvoorbeeld zoals Jan Huisman en Wim Radar aangeven te testen.

Jane

Jauk van der Craats
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 sep 2006 21:17

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door Jauk van der Craats »

Beste mensen van Tros Radar,

goed dat jullie aandacht besteden aan een belangrijk onderwerp zoals elektrische veiligheid in huis.

Als jullie dit doen, doe het dan wel goed!
Overleg daarom ook met deskundigen over de juiste bewoordingen en inhoud van het bericht.

In het geval van aardlekschakelaars zou u dit zeker moeten doen.

U schrijft op Internet:
Een aardlekschakelaar is een beveiliging die - simpel gezegd - zorgt dat je geen grote stroomschok krijgt - op het moment dat bijvoorbeeld je wasmachine onder stroom komt te staan. Nu zijn we benieuwd of mensen toevallig een flinke schok hebben gehad - omdat hun aardlekschakelaar niet functioneerde.

Mocht dat zo zijn, laat dit ons dan weten via [email protected]. Vermeld in uw mail ook of het probleem al verholpen is, wat u monteur constateerde en hoe het vervolgens verder is gegaan.

Dit verhaal is volledige onzin. Een beveiliging van een wasmachine heeft namelijk niets te maken met de werking van een aardlekschakelaar. Sterker nog: Veel wasmachines worden zeker niet beveiligd door een aardlekschakelaar, maar gewoon door een goede randaarde.
Een wasmachine of een ander apparaat komt ook nooit onder stroom te staan, maar onder spanning. Juist die spanning is gevaarlijk want als je daarmee in aanraking komt, kan er een gevaarlijke stroom gaan lopen.


Tips:
1. Zorg voor duidelijke info over elektische veiligheid op de website van TrosRadar, mogelijk ook op die van UNETO/VNI.
2. Laat de tekst eerst corrigeren door een bekwame installateur, bijvoorbeeld een installateur van UNETO/VNI
3. De eigenaar of bewoner van een woning is ook zelf verantwoordelijk.
4. Laat men bij twijfel over veiligheid contact opnemen met een erkende installateur van UNETO/VNI.
5. Ga zeker niet zelf een groepenkast in de meterkast open maken om vervolgens te gaan kijken en meten. Dit kan levensgevaarlijk zijn en bovendien ook brand veroorzaken!
6. Een aantal woningen zal nog geen aardlekschakelaar hebben en zijn daardoor ook niet veilig. Neem contact op met een installateur.
7. Niet alleen ABB zal problematische apparatuur hebben; dit kan bij alle merken voorkomen. Goed van ABB dat zij daar aandacht aan besteden.

Kortom, goed dat jullie zo'n onderwerp behandelen, maar doe het wel goed. Zoals jullie het deden levert het extra gevaar en veel onnodige onrust.

Frank Abspoel
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2007 01:44

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door Frank Abspoel »

Naast de op de Radar site genoemde ABB typen voldoen ook de HAF-ABB typen 0903.741 en 0903.743 (ook geleverd voor de doe het zelf markt in HAF installatiekasten) niet aan de eisen. Als je op www.abbcheck.nl kijkt kom je deze ook tegen.

ABB belooft ook voor zelf-geïnstalleerde aardlekschakelaars een installateur langs te sturen.

toinem
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mar 2007 14:56

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door toinem »

Ik heb 3 aardlekschakelaars waarvan er twee defect blijken.
Nu is mijn vraag. Het maandelijks testen met de testknop op de schakelaar, is dat nou nodig om de schakelaar in conditie te houden maw gaat ie dan minder snel stuk?

skippy
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:14

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door skippy »

idd bij regelmatig testen gaat het tripsysteem in de aardlekschakelaar
minder snel vastzitten,overigens heeft bv holec ook in het verleden problemen met de alamat 1 en 2 gehad. om echt goed te controleren of de aardlekschakelaar binnen 300 miliseconden uitschakeld en de aanspreekstroom tussn de 15 en 30 miliampere ligt is speciale testaparatuur nodig die allen de installateurs en de inspectiebedrijven
hebben.

aspronk
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2007 20:27

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door aspronk »

In mijn huis zijn ABB schakelaars van het type F372 gemonteerd. Hoe kan ik deze als consument testen? Want wat ik in de afgelopen aflevering heb gezien, is dat hiervoor speciale apparatuur voor gebruikt wordt en dat de testknop indrukken kennelijk niet volstaat.

aspronk
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2007 20:27

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door aspronk »

Hen inmiddels de test gedaan op de ABB testsite en nu blijkt dat ook het type wat ik in huis heb niet goed schijnt te werken. Moest de naam en het adres van de installateur achterlaten. Maar zij moesten toch contact met mij opnemen? Het gaat in dit geval om installatiebureau HET uit Uden. Ik ben nieuwsgierig hoe snel ik nu een reactie krijg van dit bureau. Ik denk dat het goed is de namen van deze bedrijven te noemen.

Jauk van der Craats
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 sep 2006 21:17

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door Jauk van der Craats »

Voor goede installateurs, zie:
www.uneto-vni.nl
succes

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door D1RK »

Zoals Jan Huisman hierboven met draadje vertelde,
dus een 7000 moet blijven en die 8000 eruit vliegen...

Maar hoe bepaal je of het ook snel genoeg gebeurde?

Je test hiermee de uitschakel grens, en niet de uitschakel tijd!

Dus ook als je een door jou goedgekeurde hebt, die zou te langzaam kunnen zijn, en ik wil dus liever een echt meetapparaat, en niet deze uit de praktijk afkomstige truc.

Dus het :twisted: 8 Kilo Ohm draadje is voor mij niet betrouwbaar genoeg!

foutje bij 7000 moet uit en bij 9000 blijven, weerstand is net andersom dan stroomsterkte... sorry....
Laatst gewijzigd door D1RK op 18 mar 2007 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan Huisman
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2007 21:16

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door Jan Huisman »

Dirk heeft het niet echt door. Als je een weerstand kleiner dan 8kOhm neemt moet de aardlekschakelaar uitschakelen, bij een weerstand van meer dan 8kOhm moet de schakelaar in blijven. Uiteraard respecteer ik je vertrouwen in de vakman, maar gebruikt die werkelijk een high-tech apparaat of ook gewoon een weerstand? Ik vertrouw toch wel op wat ik zelf geloof, simpele natuurkunde, kan weinig mee misgaan.
Overigens ben ik het eens met de kritiek op Radar dat de uitleg over de functie van de aardlekschakelaar matig tot slecht was. Ik heb voor mijn was- en droogmachines een 500 mA aardlekschakelaar gemonteerd, dit werd destijds (nu 32 jaar geleden) door het lokale energiebedrijf aanbevolen. Mijn aardweerstand heb ik destijds opgemeten, die was <80 Ohm. Als er dus sluiting met aarde komt kan de spanning hoogstens oplopen tot .5 x 80 = 40V. Dit werd voor een mens nog als veilig beschouwd. Bij een 30 mA aardlekschakelaar krijg je bij 80 Ohm aardweerstand uiteraard maar .03 x 80 = 2,4 V op de aarddraad. Ik ben geen medicus en ik weet niet hoe belangrijk die uitschakeltijd is. Ik ben tevree als mijn aardlekschakelaar uitschakelt bij de verschilstroom waar het ding voor gemaakt is en ik test het zelf op de eerder aangegeven manier.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Op bovenstaande voorbeelden gaat ook nog iets mank. Dat er spanning op de aarddraad komt van 2.3 volt is wel juist, maar daarvoor is een aardlekschakelaar niet bedoeld.
De aardlek is er juist voor om in geval van een onderbreking in de aardleiding te voorkomen dat er spanning komt op alle geaarde apparaten.
Is de aardleiding onderbroken, dan KAN er spanning komen op metalen delen van een apparaat en als men dat aanraakt dan MOET de aardlekschakelaar aanspreken bij een stroom van 30 mA.
Een aard weerstand van 80 Ohm is wel erg veel, volgens de NEN 1010 mag er niet meer op een aardleiding komen dan 20 volt.
Ik heb een geval in Monster gehad, jaren geleden, dat iemand onder de douche ging en dat was ook het laatste wat hij gedaan heeft. De gehele vloer stond onder spanning, de afvoer en de waterleiding hadden geen verbinding en het probleem zat in de stekker van de koelkast. Waren er toen aardlek schakelaars geweest, dan was dat ongeval nooit gebeurd.
Het testen van een aardlek schakelaar kan heel simpel, maar is niet iets voor een leek.
Als ik een meet probe aan de fase hang en de andere tegen aarde, dan gaat er een lampje branden zonder dat de aardlek aanspreekt.
Druk ik dan op de knop voor het meten van de spanning, dan gaat de aardlek er uit en dat is ca. 50 mA. Ook kan men de nulleider van een stopcontakt even met de randaarde verbinden, dan gebeurt hetzelfde en dan weet je dat de aardlekschakelaar goed is, maar dat moet een leek beslist NOOIT! doen.

Vr. Gr. Hans.

Jauk van der Craats
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 sep 2006 21:17

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door Jauk van der Craats »

Er is veel onbegrip op het gebied van aarding, aardlekschakelaars, het gebruik van de juiste gereedschappen en meetapparatuur.
Ook worden de juiste voorschriften niet altijd toegepast.
Jammer want het gaat om veiligheid. Niet veilig werken kan leiden tot fatale ongelukken.

Volg bijvoorbeeld eens een goede cursus op dit gebied:

http://www.kenteq.nl/cursusk5/Kenteq_Cu ... D=51030116

of
http://www.kenteq.nl/cursusk5/Kenteq_Cu ... sterID=100

Kijk maar eens en investeer in juiste maatregelen.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Wanneer de aarding echter niet naar behoren is werkt de aardlek niet.
Er zijn twee beveiligingen waarmee we te maken hebben.

De diff zit op iedere groep en schakelt uit bij een te hoge stroom (kortsluiting).
De aardlek, schakelt alles uit vanwege sluiting via de aardleiding.

Jan Huisman gaf in theorie het juiste antwoord maar de tijd kan men daarmee niet meten, alleen of er bij de juiste stroom je juiste reactie ontstaat.
De wet van Ohm zou ik echter niet graag toepassen omdat er van weerstand geen sprake is Jan.
Als je de tijd wilt meten moet je dat in coulomb/sec meten. Daar heb je speciale meters voor.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door resp00112469 »

De aardlek schakelaar heeft NIETS met een aardleiding te maken!
De aardlek meet de heen en de retourstroom. Normaal zijn deze gelijk.
Ontstaat er een stroom alleen van de spannings draad, dan loopt er geen retourstroom via de nul, dus is er een verschil waarop de aardlek aanspreekt. Juist om aardfouten in een installatie op te heffen is die aardlek aanwezig.
Dus als een installatie om wat voor reden niet is voorzien van van een goed werkende aarde, dan zal de aardlekschakelaar daarop reageren.
Dat is de bedoeling en beveiliging van een installatie.

Vr. Gr. Hans.

Gesloten