LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hinderlijke bromtonen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
johank
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2007 09:38

hinderlijke bromtonen

Ongelezen bericht door johank »

Regelmatig hoor ik berichten over mensen die last hebben van laagfrekwent geluid (een brom, gebonk o.i.d.) zonder dat de oorzaak daarvan duidelijk is. Men verwijst dan b.v. naar de cv-ketel, nieuwe kapjes op het dak, nieuwe banen van Schiphol, een UMTS-mast of de buren. Ik vermoed, dat dit probleem veel groter is dan enkele incidenten. Op 9 januari was er een ouder echtpaar bij de Rijdende Rechter, die hier ook met name 's nachts last van had en die te horen kregen, dat zij niet meer mogen klagen, terwijl hun nachtrust ernstig wordt verstoord. Wie heeft er ook last van? Als het inderdaad een veel groter probleem is, kan via dit medium of Radar TV wellicht gezorgd worden, dat de klachten nu eens serieus worden onderzocht.

cees512
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:44

Re: hinderlijke bromtonen

Ongelezen bericht door cees512 »

Jaren terug woonde ik in Voorburg. Van het ene op het andere ogenblik werd mijn nachtrust maandenlang verstoord door een laagfrequent gebrom/gedreun. Ik ging zelf 's nachts naar buiten om te onderzoeken waar het vandaan kwam maar kon geen richting bepalen. Anderen hoorden dit gedreun niet eens! Als ik buiten Voorburg overnachtte, geen gedreun. Nadat ik verhuisde naar een andere locatie in Voorburg, werd dit gedreun minder. Sinds ik niet meer in Voorburg woon, heb ik nooit meer zoiets gehoord.

willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

Re: hinderlijke bromtonen

Ongelezen bericht door willem de 16de »

Ik word sinds een jaar al iedere morgen rond 06.00hr wakker door een bonkend gebrom. Ik woon op een landgoed van 7,5ha ver van iedere vorm van industrie.
Met mijn slaperige kop uit het raam en proberen te traceren waar die rot brom vandaan komt. Niet te traceren!
Ik ging zelfs aan mijn vermogens twijfelen echter zodra ik ergens anders was of in het buitenland, was het muisstil. In een wereldstad was er binnen geen ander geluid dan de airco's en bij geopende ramen het stadsverkeer.
Terug in Nederland is het soms om gek van te worden. Mijn vriendin hoort het ook.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: hinderlijke bromtonen

Ongelezen bericht door bot321 »

Misschien willem de 16de neem je van die malle
Bot niks aan.Maar al eens geinformeerd wat voor
leidingen er onder je huis of in de grond zitten?

willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

Re: hinderlijke bromtonen

Ongelezen bericht door willem de 16de »

bot321
Nee, maar het is altijd rond 06.00hr. Het is een bonkerige brom die diep in mijn zenuwgestel weet te kruipen. Echt om gek van te worden.
't Heeft ook wat weg van het geluid van vliegtuigen alleen snap ik die bonken dan niet. Ik zet ter compensatie mijn radio op FM 106 en probeer de slaap weer op te pakken. Gelukkig lukt dat.

Waarom zouden de leidingen om die tijd gaan brommen denk jij?
Het zouden alleen leidingen van ons huis kunnen zijn.

jiping

Re: hinderlijke bromtonen

Ongelezen bericht door jiping »

Sinds ik verhuist ben hoor ik ook een hele lage bromtoon, soms dagen of weken achter elkaar.
Het is zo laag dat je het bijna niet hoort maar voelt, het is ook niet luid maar elk geluid wat 24 uur per dag doorgaat is hinderlijk.

Een beetje zo'n brom als er ergens in de buurt een auto staat te draaien,
heel vreemd en niet achter te komen.


Een andere irritante lage zoemtoon die plots was verschenen bleek na een tijdje speuren van spaarlampen te komen en was ook weer verdwenen toen ik deze vervangen had.
Nog nooit iets over gehoord dat spaarlampen zulk geluid kunnen maken....

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: hinderlijke bromtonen

Ongelezen bericht door tinne »

Nee, maar het is altijd rond 06.00hr. Het is een bonkerige brom die diep in mijn zenuwgestel weet te kruipen. Echt om gek van te worden.
't Heeft ook wat weg van het geluid van vliegtuigen alleen snap ik die bonken dan niet. Ik zet ter compensatie mijn radio op FM 106 en probeer de slaap weer op te pakken. Gelukkig lukt dat.

Waarom zouden de leidingen om die tijd gaan brommen denk jij?
Het zouden alleen leidingen van ons huis kunnen zijn.

Of je eigen zonnige dispositie misschien?

:D

mvrgr. Tinne

willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

Re: hinderlijke bromtonen

Ongelezen bericht door willem de 16de »

Of je eigen zonnige dispositie misschien?



mvrgr. Tinne

Welk een genoegen schept het jou om onophoudelijk je tot mij persoonlijk te richten? Wat kom jij thuis tekort? Is die "dispositie" van je jouw pathetische projectie? Was sich liebt das neckt sich?
Let wel, blijf vooral hier mijn vraagtekens lezen.
Probeer nu eens gewoon iets aanvullend of verhelderends m.b.t. de topic te melden. Of heb je daar geen bagage voor? Je schrijft zo vaak in dooddoeners en simpele clichés. Dat ontkracht je beweringen.
Hou er eens mee op. :idea:

willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

Re: hinderlijke bromtonen

Ongelezen bericht door willem de 16de »

Een andere irritante lage zoemtoon die plots was verschenen bleek na een tijdje speuren van spaarlampen te komen en was ook weer verdwenen toen ik deze vervangen had.
Nog nooit iets over gehoord dat spaarlampen zulk geluid kunnen maken....
Jiping,

"mijn" spaarlampen liggen nog in de winkel dus die kunnen het bij mij niet zijn.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: hinderlijke bromtonen

Ongelezen bericht door bot321 »

Het zal je gedacht zijn willem wat er allemaal in de
grond zit.Ooit wel eens gehoord van geheime leidingen.
Die zijn er echt hoor.Als het altijd op hetzelfde uur
is ga dan is na of er niet iets via een schakelklok
loopt.Het kan ook wel degelijk onder de grond zitten
hoor wat ook via een schakeling loopt.
Ondanks dat we elkaar niet moeten willem is dit
serieus bedoelt hoor.

johank
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2007 09:38

Re: hinderlijke bromtonen

Ongelezen bericht door johank »

Aan spaarlampen hadden wij nog niet gedacht. Zelf heb ik ze niet, maar wellicht een van de buren.
Wel me ook afgevraagd of het iets te maken had met veranderingen in frekwentie waarop stroom wordt doorgegeven of magnetische straling, gezien het bonkerige karakter van het geluid. Of kan electriciteit b.v. lekken?
Ook bij mij is het zo laag, dat ik het vaak meer voel dan hoor.
Wat zijn dat voor geheime leidingen? Of denk je dan aan aardstralen e.d.? Ik ben bereid alles serieus te onderzoeken. Zijn er ook mensen die vermoeden dat hun gezondheid erdoor aangetast wordt of net als de persoon uit Voorburg aan verhuizen denken? Dat is toch te zot?

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: hinderlijke bromtonen

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Zoals wellicht bekend "hoort" een gewoon iemand met een goed ontwikkeld gehoor pas geluiden die boven de 20 Hz komen.
Minder bekend kennelijk is dat lage fequenties heel erg ver kunnen reiken en een groot doordringingsvermogen hebben (gesteenten bv).
Het is daarom dat olifanten (zoals niet al te lang geleden is ontdekt) met elkaar op grote afstanden kunnen communiseren door geluiden te produceren die wel tot 17 Hz en minder kunnen gaan.

Dit alles betekend dat mensen met een goed gehoor dit soort laagfrequent geluiden ahw voelend kunnen horen en anderen met een wat minder ontwikkeld gehoor deze lage brom niet zal horen.

Dit betekend ook dat de bron van het geluid vele kilometers ver weg kan liggen.
Zelfs zou interferentie = golven die elkaar "doven" en golven die elkaar versterken een rol bij dit verschijnsel kunnen spelen.

Over het algermeen zijn zachte materialen in staat om geluid te "vangen", harde materialen daarentegen weerkaatsen geluiden eerder.

Wie last heeft van (contact)geluiden zal dus in de eerste plaats kunnen denken aan het toepassen van deze zachte materialen zoals zachtboard op vloeren en wanden, dikke gordijnen, zachte plafondplaten.

Een kwestie van experimenteren.

Tenslotte:

Inderdaad kunnen spaarlampen een hinderlijk geluid geven zoals ik heb gemerkt met een IKEA-spaarlamp waarbij de ene lamp een 50 Hz geluid af gaf en de andere, volkomen gelijkwaardig, geluidloos was.

Zij die zo'n brom voelen/horen hoeven dus niet gek te zijn.
Het kan zelfs van zware industrie komen dat vele,vele kilometers verder weg ligt

Grootvader

johank
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2007 09:38

Re: hinderlijke bromtonen

Ongelezen bericht door johank »

Kijk, dat klinkt als van een wijze grootvader. Dank!
Betekent dat, dat het b.v. ook kan komen, door vernieuwing van een wegdek op enkele km's afstand? gebruik van ander soort asfalt/stenen?en als het van een spaarlamp komt, neem ik aan dat het toch een te localiseren bron is? dat je het dus dichtbij de lamp sterker hoort? en niet ook buiten ?

willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

Re: hinderlijke bromtonen

Ongelezen bericht door willem de 16de »

Ook bij mij is het zo laag, dat ik het vaak meer voel dan hoor.
Ook ik heb diedelfde gevoelsbeleving. En het is bepaald geen prettig gevoel!
Ik vind dit miracle wel verontrustend zolang we niet precies te weten komen wat het is.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: hinderlijke bromtonen

Ongelezen bericht door kanovaarder »

In mijn eerdere stukje heb ik al een en ander uitgelegd over laagfrequente tonen.
Ik heb hierbij bewust de huishoudelijke apparaten buiten beschouwing gelaten omdat ik daar de oorzaak nauwelijks van kan voorstellen.
Immers, het (huishoudelijk) electranet werkt op 50 Hz en mochten huishoudelijke apparaten reageren dan zullen deze waarschijnlijk op die frequentie een bromgeluid veroorzaken, een geluid dat dus ook door de mens duidelijk hoorbaar is.

Ook verkeerswegen lijken mij niet de bromveroorzaker omdat immers het bandengeluid eerder in de hoge dan in de lage tonen gezocht moet worden.

Wat wel kan zijn hoogspanningsleidingen die door de wind in trilling zouden kunnen worden gebracht en zelfs mogelijk in een frequentiegebied dat wij niet kunnen horen.

Men denke in dit geval maar eens aan die nieuwe brug die Rotterdammers eerst bewonderend "De Zwaan"hebben genoemd maar hem al snel de Parkinsonbrug zijn gaan noemen omdat door het effekt van wind op de kabels die brug in trilling werdt gebracht en dat dus ook in een lage frequentie.
(ouderen onder ons kennen wellicht nog dat filmpje van die Amerikaanse brug die in een steeds zichzelf versterkende frequentie uiteindelijk instortte).

Maar, het kan ook wel degelijk komen van de zware industrie, al zit deze vele kilometers ver weg.
Dat zou zelfs ook te maken kunnen hebben met weer dit eerder genoemde interferentie-effect waardoor op de ene plaats die brom wel en op wat verder weg die brom weer niet te horen is.

Als laatste mogelijkheid noem in transformatorhuisjes of eindstations van hoogspanningsleidingen die de geleverde hoge spanning in een lagere spanning moeten omzetten.

En tsja, zoek dat maar eens uit!

Immers, het is bekend dat een woofer bij een geluidsinstallatie op elk willekeurige plek in de kamer kan worden neergezet maar dat middentoon- en hogetoonluidsprekers gericht moeten staan.

Welnu, hogere frequenties zijn ook buiten door dat richteffect veel makkelijker op te sporen dan die hele lage ,bijna alleen maar voelbare tonen.

Kortom, wie precies op de juiste plek zit en soms gevoeliger is voor laagfrequent geluid dan zijn buren hoeft nog helemaal niet gek te zijn.
"Het zit tussen de oren"??
Nee, het zit (dan meer) in de buik!!

Sterkte mensen!!

Grootvader.

senjor
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 nov 2006 22:38

Re: hinderlijke bromtonen

Ongelezen bericht door senjor »

Je zou het misschien iets dichter bij je in de slaapkamer kunnen zoeken.
Ook ik heb jaren last gehad van een irritante bromtoon. Ik heb me wezenloos gezocht, midden in de nacht uit het raam gehangen, enz..
Inderdaad om gek van te worden. Ik ben er nu per toeval achtergekomen.
Je raad het nooit........., het geluid kwam uit de wekker radio.
Spontaan ging het ding een laag frequente bromtoon of trilling produceren wat door het nachtkastje als een soort klankkast werd versterkt. (en nee, het was niet het alarm wat aanstond)
Het was een geluid alsof er ergens diep onder de grond een machine draaide.

Ik heb de stekker uitgetrokken, het ding in mijn handen genomen en hem met een heel mooie en sierlijke zwaai uit het raam gekiepert.

Heb sindsdien niets meer gehoord. Heerlijk, wat een rust.(ook omdat je nu de tijd vergeet)

m.a.w. controleer wel je electrische apparaten.

succes

johank
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2007 09:38

Re: hinderlijke bromtonen

Ongelezen bericht door johank »

dank voor je reactie, maar alle apparaten loskoppelen en zelfs uit de kamer verwijderen, was het eerste wat ik heb geprobeerd, maar helaas leverde dat geen verbetering. tips blijven welkom mensen, met name ook wat je kunt doen om oorzaken buiten de deur op te sporen. zoals gezegd, geluismetingen hebben niet geleid tot het vinden van de bron.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: hinderlijke bromtonen

Ongelezen bericht door particulier »

Ik heb ook zo nu en dan een bromtoon. Het leek uit de douchekabine te komen. Wat bleek: Door een trilling van de warmwaterleiding produceerde deze een lage bromtoon. De oorzaak is de CV ketel.

De trilling treedt alleen op als er geen warm water stroomt. De stekker uit de CV ketel loste niks op. Alleen als ik de watertoevoer afsluit door een kraan dicht te draaien, houdt het op. Een colllega vertelde me eens dat het veroorzaakt kon worden door een klep: Omdat het een combi ketel is, moet het schakelen tussen de warmwatervoorziening en de verwarming. Deze klep zou kunnen lekken. In de winter als het koud is, komt het brommen regelmatig voor: Waarschijnlijk omdat metaal dan krimpt en dat het verschijnsel eerder optreedt. Nu in de zomer komt het een stuk minder voor.

Ik heb het al eens voorgelegd aan de fabrikant. Deze ontkent dat de ketel een bromtoon kan veroorzaken en verwijzen me naar een installateur. Heb het aan 2 installateurs voorgelegd, beide verklaren me voor gek: Werd me zelfs aangeraden om het verschijnsel te filmen als bewijs. Het probleem is dus nog steeds niet opgelost, maar wel 50 euro armer.

Overigens elektrische apparaten kunnen een bromtoon veroorzaken: Door de wisselspanning en de Lorenzkracht die draden op elkaar uitoefenen, kunnen er trillingen van 100 Hz ( 2 x 50 ) ontstaan. Bij de meeste nieuwe huishoudelijke apparaten mag het niet meer voorkomen. Maar je hoort het nog wel eens bij transformatoren. Het gebrom zou op moeten houden bij het uitschakelen van de stroom.

Diny Velds
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 mei 2007 18:28

Re: hinderlijke bromtonen

Ongelezen bericht door Diny Velds »

Als je in omgeving Renkum (gelderland) woont dan heb je ook die lage brom/zoemtoon die afkomstig is van de Norske Skog voorheen PArendo Papierfabriek,
die een wervelbed oven in gebruik heeft om de papierresten(slib) te verbranden. Die oven wordt te weinig gekoeld (door partime personeel) en begint dus te resoneren op grote afstand.
Dus zoemtonen kunnen door diverse fabrieken die ovens hebben,
ver en diep in de grond worden overgedragen terwijl ze het op de plaats
waar het ontstaat geeneens merkbaar kunnen horen.
De zoem/bromtoon houdt helaas 24 uur per dag aan al dacht ik eerst
hem vooral s'nachts te horen, maar dat is ook logisch geen verkeer en
dagelijkse drukte om je heen.
Maar met de WOZ waarde bepaling houden ze er geen rekening mee, terwijl dit echt een gegronde en bekende klacht is en zou moeten zijn.
Ik hoop dat gemeenten eens gaan nadenken voordat ze vergunningen verstrekken aan wervelbed ovens en wat het met omwonenden doet
vanaf een straal van 500 meter van zo'n ding tot ongeveer 5 km afstand.

Gesloten