LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aardlekschakelaars

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door bot321 »

Volgens mij heeft Hans gelijk.
Ik heb nml.twee verschillende groepen.
1 groep met aardleiding voor wasmach.en
droger en vaatwasser.De rest loopt via aardlek
zonder aardleiding.Dus aardleksch.heeft niets
met aarde te maken alleen met lekspanning.

Jauk van der Craats
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 sep 2006 21:17

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door Jauk van der Craats »

De aardlekschakelaar meet inderdaad de verschilstroom (verschil stroom in/stroom uit).
Als er een stroom van 30 mA (bij een tyoe 30 mA) weglekt, dan zal de aardlekschakelaar het voedingscircuit uitschakelen.
Overigens werkt de testknop op de aardlekschakelaar ook zo: de testknop zorgt ervoor dat er een lekstroom ontstaat en dan hoort de aardlekschakelaar dus uit te schakelen.
In principe is het goed dit regelmatig, bijvoorbeeld maandelijks uit te testen. In belang van je eigen veiligheid!

M vr gr,
Jauk

Jan Huisman
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2007 21:16

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door Jan Huisman »

Grappig hoe (meestal) technische mensen verschillende meningen hebben over een technisch onderwerp. Dat versterkt mijn idee dat de voorlichting op dit gebied wel wat beter kan. Ik haal twee beweringen uit andere bijdragen aan dit forum
a) "De aarde heeft niets met de aardlekschakelaar te maken"
Als er een sluiting ontstaat tussen fase en aarde dan gaat er een stroompje lopen naar aarde. Daardoor krijg je verschilstroom tussen fase en nul en de aardlekschakelaar pikt uit. Tot zover zijn alle deskundigen het wel eens geloof ik. Maar... dat stroompje gaat wel naar aarde en daar heb je een aardweerstand, bijvoorbeeld een koperen pen die bij je huis in de grond geslagen is. Stel dat die pen een weerstand naar aarde heeft van 10 Ohm, dan geeft een 30 mA aardlekschakelaar net voordat hij uitschakelt een spanning op de aarddraad van 0,03 * 10 = 0,3 V. Bij een 500 mA type krijg je even 0,5 * 10 = 5 V op de aarddraad. De aardweerstand heeft dus wel degelijk met de aardlekbeveiliging te maken. Een mens die het metalen gestel van bijv. een wasmachine aanraakt waar een spanning op komt gaat zelf als geleider een stroom voeren, tenminste als die mens zelf goed geaard is. Daar willen we nu juist tegen beveiligen.
b) "Gebruik de wet van Ohm niet, er is geen sprake van weerstand"
Ik heb hierboven de wet van Ohm al gebruikt, en ik zou niet weten wat daar verkeerd aan is. Eerder heb ik aangegeven hoe je een aardlekschakelaar simpel op uitschakelen kunt testen (niet op de uitschakeltijd) door een weerstand tussen fase en aarde te houden. Bij een 30 mA aardlekschakelaar gebruik je 240 / 0,03 = 8 kOhm, bij een 500 mA type gebruik je 240 / 0,5 = 480 Ohm. Dus alweer die wet van Ohm gebruikt, en volgens mij terecht.

miraltje
Berichten: 155
Lid geworden op: 26 okt 2003 16:09

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door miraltje »

een aardlek schakelaar is een aanvulling op de randaarde en deze zal en mag ook nooit die fucntie overnemen.

vergelijk het met een airbag, dit is ook een aanvulling op de autogordel.
de airbag kan ook alleen z'n werk goed doen als je een gordel draagt.

de aardlek schakelaar is ontwikkeld om op een eenvoudige maar toch veilige manier een goede aarde te verkrijgen.

oude elektrische installaties moest men voor de (rand)aarde een aardpen slaan ,de weesrtand van deze directe (ring)aarde moest minder zijn dan 1 ohm

dit bleek in de praktijk zeer moeilijk haalbaar.

mede hierdoor is dus de aardlekschakelaar ontwikkeld, ipv van 1ohm mag bij installaties met een aardlekschakelaar de maximale weerstand van de aardpen niet meer bedragen dan 100 ohm.

een aardlekschakelaar kan elektrisch alleen door een megger gecontroleerd worden op juiste werking, andere methodes horen bij "beunhazerij" en dan ook niet te vertrouwen

henkgeluk
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 apr 2005 20:05

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door henkgeluk »

resp00112469, ik lig in discussie met corporatie. als volgt ,in douche geen aarde radiator,nog kranen/ lamp zit op 2meter ipv voorgeschreven 2.25 en zit in natte zone ,dus in de 60cm grens van dochebak .

er is pas! aardlek gemonteerd,oude bewoners leefden dus op geluk in dit huis! ik vind nog steeds de zaak riskant.

wat is je conclusie?

Jauk van der Craats
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 sep 2006 21:17

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door Jauk van der Craats »

Beste Miraltje,
waar haal je die onzin van jouw vandaan!

Je schrijft bijv. dat een aardlekschakelaar een middel is om goede aarde te verkrijgen. Dit is absoluut onjuist!

Een aardlekschakelaar is een modern, aanvullend middel voor het verkrijgen van extra veilgheid!

Vertel toch geen onzin over aardlekschakelaars op Internet.

Er zijn diverse goede meetinstrumenten voor het meten van de juiste aarding.
Ook zijn er diverse meetinstrumenten voor het meten van aardlekschakelaars.

Goede installateurs weten hier het nodige van.
Men kan ook info opvragen bij UNETO-VNI, zie: www.uneto-vni.nl

miraltje
Berichten: 155
Lid geworden op: 26 okt 2003 16:09

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door miraltje »

beste jauk , beter lezen!!!

voordat je begint te wijzen.

bij directe aarde moet de weerstand van de aardpen kleiner zijn dan 1 ohm.

bij toepassing van een aardlekschakelaar mag dezelfde aardpen max 100ohm weerstand hebben.

deze waarden zijn opgesteld in de nen 1010.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door Chanmaster »

@resp00112469 en iedereen die beweerde dat de aardlekschakelaar niets met de aarde van doen heeft is bij deze gezakt voor het examen.
De aardlekschakelaar wordt geactiveerd via de aardleiding in uw woning en is aangesloten op de aardcathodes ofwel aarde pennen.
Een diff.schakelaar bevindt zich tussen fase en nul welke uitschakelt zodra er verschillen in stroom ontstaat. Zeker weten? Ja, ik weet het zeker. NEN1010
Laatst gewijzigd door Chanmaster op 18 mar 2007 19:19, 3 keer totaal gewijzigd.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door resp00112469 »

De weerstand van de aardpen 100 Ohm? In dat geval zou ik de installatie maar eens laten nakijken. De aardweerstand is mede afhankelijk van het beschikbare vermogen, en afhankelijk van dat vermogen mag er bij een volle aardsluiting niet meer dan 20 volt op de aardleiding komen. 100 Ohm voor 16 A is levens gevaarlijk, dan loopt er bij een aardsluiting een stroom van ca. 2.5 A en staat er dus 220 volt op de aardleiding zonder dat de zekering er uit gaat! Bij de oude NEN 1010 norm mocht een aarlekschakelaar niet op de randaarde groep worden aangesloten, ik zal het boekje er even bij pakken waar dat in staat.
Tegenwoordig is dat geloof ik anders, ik ben al meer dan 30 jaar uit het installatie werk.
Feit is dat een goede aarde is vereist en dat de aardlek een EXTRA! beveiliging is.

Vr. Gr. Hans.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door Chanmaster »

De ohmse weerstand van de aarde kan goed 100 Ohm aangeven. Dit heeft deze niet maar het ontstaat door stapspanning welke een schijnbare weerstand oproept. Stapspanning is de spanning welke op het grondwater staat.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Chantmaster:

In dat geval ga ik mijn papieren erkenning Landelijk Installateur, lidmaatschap UNETO, MTS electro techniek en VEV sterkstroom maar even inleveren!
Aardlek geeft alleen beveiliging tegen lekstromen vanaf de spanningsbron, ook installaties waar totaal geen aarding aanwezig is zal door de aardlek zijn beveiligd, dus ook een normaal lichtpunt en stopcontakt.

Vr. Gr. Hans.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Nou ik weet niet waar u het over heeft.
De aardlek alhier schakelt uitsluitend en alleen uit op lekspanning of kortsluiting via aarde en die is sneller dan de diff.
U spreek over uneto en VEV waarbij uneto er niet toe doet in dit geval.
De diffrentieelschakelaar hangt tussen fase en nu terwijl de aardlekschakelaar wordt aangesproken door lekstroom, als u dat zo wilt noemen maar het is gewoon kortsluiting. Ik lever mijn papieren dus niet in.

henkgeluk
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 apr 2005 20:05

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door henkgeluk »

als het een diff schakelaar is,zijn bij mij alle aardlek schakelaars dif schakelaars! aardlek schakelaars moeten dan 3 aansluitingen hebben!

fase-nul-aarde ,of zie ik het verkeert?

ik weet dat bij mijn zoons bedrijf 3 polige aardlek schakelaars zitten.
en niet voor 3 fase's aansluitingen!!

wat is waar en wat niet?

gr

hvk

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ja je ziet het fout.

Enkelvoudige fase/nul diff.

Aan de diff zit geen aardedraad.
Het telt vier kontacten fase in en uit nul in en uit.
Het schakelt dubbelpolig uit.

Een aardlekschakelaar telt voor 230 Volt, dus fase en nul, 4 contacten.
Aarde in en uit, fase in en uit. Je hebt ze die dubbele kontakten hebben en toch een aardlek zijn. Deze schakelt beide, dus zowel de fase en de nul uit.

Bij een 3 fasen diff telt men vier contacten. 3 fasen in en uit en aarde in en uit.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Er zijn nogal wat misvattingen over aarde en een AARDLEIDING.
Voor beveiliging is geen AARDLEIDING nodig. Het gaat er om dat AARDING door wie of wat dan ook een lekstroom geeft die dodelijk kan zijn. Een natte stenen vloer is een AARDING en geen AARDLEIDING.
Iemand die dus in een dergelijke situatie met de spanning in aanraking komt, een kind wat iets in het stopcontakt steekt, een blank stukje snoer door beschadiging, zal op dat moment een stroom genereren en door die stroom te begrenzen op 30 ma zal dit niet dodelijk zijn omdat dan de aardlekschakelaar de spanning onderbreekt. Het testen van de aardlekschakelaar geschiedt door kruislings over de aardlekschakelaar een stroom van 30 ma te laten lopen, dus niet tegen aarde hoewel dat eventueel wel kan.

Vr. Gr. Hans.

Jauk van der Craats
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 sep 2006 21:17

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door Jauk van der Craats »

Beste .....,
een aardlekschakelaar meet het verschil tussen stroom in en stroom uit.
Zelfs al zou een woning geen aarde hebben, dan zou een aardlekschakelaar toch werken.

Een aardlekschakelaar is niet aangesloten op de aardelektrode. Geloof je het niet? Ga maar eens kijken in een goedgekeurde installatie of vraag anders een erkende installateur.

Een aardlekschakelaar is dus een aanvullende beveiliging op de bestaande aardleiding.

Met vriendelijke groeten,
Jauk van der Craats

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Voor wie is die reactie bedoeld? Dat een installatie zonder aardleiding beveiligd kan zijn is mij ook bekend. In mijn eigen huis heb ik 3 lichtgroepen met stopcontakten zonder randaarde. Die zijn wel voorzien van een aardlekschakelaar en de enige groep met aarde is van de wasautomaat en die loopt buiten de aardlek om. Wel heb ik zelf destijds een randaarde stopcontakt bij geplaatst voor de koelkast en de afwasautomaat. Men hoeft mij niet de werking van een aardlekschakelaar uit te leggen, daarvoor heb ik te lang in het vak gezeten.

Vr. Gr. Hans.

Jauk van der Craats
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 sep 2006 21:17

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door Jauk van der Craats »

Beste Hans, ik ben het helemaal met jouw verhalen eens!

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste mensen ik houd in deze even een slag om de arm omdat in der tijd waarin ik mijn diploma's behaalde de diff pas in opkomst was. Ik ben niet up2date om het zomaar even te zeggen en vraag uw begrip hiervoor.

Edlow
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2011 23:06

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door Edlow »

Ik weet dat dit een oud item is maar heb toch nog enige vragen cq bedenkingen. De laatste tijd sloeg mijn aardlekschakelaar er steeds uit. Na een week gehelestroom in de buurt eraf er bleek een kabel van essent problemen te geven. Bij het kijken naar de werkzaamheden bleken meer buren last te hebben van het in werking treden van de aardlekschakelaar.
Na het herstellen van de kabel draaide de boel weer normaal tot het begin van de avond. Maar weer aardlek eruit. Als ik er één groep uittrek blijft de boel normaal werken. Er zitten vijf groepen op mijn aardlek aangesloten en ik ben nu even de draad kwijt. Maar na het lezen van dit forum een vraag de verdenking gaat een beetje uit naar één van mijn vijverpompen. Als ik deze nu via een ongeaardstopcontact aansluit kan ik dan achterhalen of dit de boosdoener is doordat de aardlek er niet meer uit knalt?

Misschien heeft iemand nog goede raad of dit een mogelijkheid is om het probleem te achterhalen.

groeten Johan

Gesloten