LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Defecte pentax optio w10

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Buttonfreak

Defecte pentax optio w10

Ongelezen bericht door Buttonfreak »

Ik zit met een probleem. April 2006 heb ik een pentax optio w10 voor mn verjaardag gekregen. Deze heb ik mee genomen tijdens mijn wereldreis. Het grote voordeel van deze camera is dat hij ook onderwater gebruikt kan worden tot maximaal 1,5 diep en niet langer dan 30 minuten. Toen ik in Thailand aan het snorkelen was heb ik hem dan ook gebruikt. Na hem enige keren te hebben gebruikt onder water hield hij er van het een op het andere moment mee op. Er was duidelijk te zien dat er vocht in de camera was gekomen. Ik heb mij ten alle tijde aan de voorwaarde gehouden en de adviezen die pentax geeft opgevolgd.

Terug in Nederland heb ik hem naar Camera Express gebracht waar hij gekocht was, ruim binnen de garantie periode. Hij zou worden opgestuurd naar Pentax voor reparatie. Een paar dagen geleden kreeg ik een mailtje dat hij terug was, ongerepareerd. In de winkel werd ons verteld dat Pentax de camera getest had en nog waterdicht was volgens hun. Er was wel schade door vocht dat er in was gekomen en economisch gezien niet te repararen vanwege de hoge kosten die daar aan verbonden zouden zijn. Mogelijke oorzaak was dat er wat zand oid op het rubbertje heeft gezeten. Aangezien ik het altijd goed in de gaten heb gehouden dat alles goed sloot en schoon was lijkt me dit zeer onwaarschijnlijk. Conclusie van pentax: klant is er onzorgvuldig mee omgegaan en kan naar huis met een defecte camera!

Weet iemand of ik echt de sjaak ben en kan fluiten naar een vervanging / geld terug of heb ik hier wel recht op?

Alvast bedankt voor de hulp!!!

gjvisser

Re: Defecte pentax optio w10

Ongelezen bericht door gjvisser »

Ik kan je daarop niet echt tips geven, wat je misschien wel kunt proberen is je reisverzekering...

Captain Pervert

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Ik denk dat je je kunt beroepen op de regel dat als door de winkelier gesteld wordt bij aankoop dat jij tot 1.5m kan duiken met dat ding, dat jij tot 1.5m kan duiken met dat ding zonder dat hij stukgaat. Zandkorrel of niet. Mensen gaan er mee naar zee, en dan kan er bij wind wel eens een korrel tegen je camera aan waaien, ja. Ik weet niet of ze bij Pentax wel eens naar zee zijn geweest... Dan moeten ze dat ding gewoon niet verkopen als zijnde waterdichte camera.

Als jij vervolgens die camera koopt en men verzekert jou dat dat ding bepaalde eigenschappen heeft en die heeft hij vervolgens niet, dan is de winkelier de sjaak.

magel725

Ongelezen bericht door magel725 »

Als in de handleiding staat dat er geen zand tussen mag komen, o.i.d. dan heb je geen poot om op te staan.

Bovendien kun je nooit aantonen dat je niet dieper dan 1,5 meter bent gegaan, of er niet 31 minuten mee de zee bent in geweest. Als er schade is door vocht, en de camera is tot minimaal 1,5 meter waterdicht getest dan is er dus iets anders aan de hand waardoor de camera stuk is gegaan. Een gebruiksfout ligt dan voor de hand.

Jan9

Ongelezen bericht door Jan9 »

maw het was een verkooppraatje van pentax, nu je om garantie komt geven ze immers niet thuis....

:shock:

magel725

Ongelezen bericht door magel725 »

Misschien omdat het probleem helemaal niet onder de garantie valt?!

Jan9

A waterproof, dustproof compact digital camera capable of underwater photography featuring a new design for better usability.

http://www.dpreview.com/news/0602/06021503pentaxw10.asp

Buttonfreak

Ongelezen bericht door Buttonfreak »

Het volgende staat op de garantiekaart:

Deze garantie vervalt indien het defect of de storing is veroorzaakt door het niet opvolgen van de instructies in de handleiding van de eigenaar, of door ondeskundig gebruik van het product.

In de handleiding is 1 pagina gewijd aan waterdichtheid en stofdichtheid. Hier staan een aantal punten die in acht genomen moeten worden bij gebruik onder water zoals schoonspoelen met schoon water enz.

Ik ben er zeker van dat ik mij aan deze punten gehouden heb. Tevens ben ik er 100% zeker van dat ik niet dieper dan 1,5 meter en langer dan 30 minuten onder water ben geweest.

Het zal echter altijd mijn verhaal tegen het verhaal van Pentax blijven. Ik weet zeker dat ik goed met het product om ben gegaan, maar bewijzen kan ik dat niet. Oftewel je camera zal nooit gerepareerd worden/ geld terug krijgen bij schade...

Ik ga inderdaad maar bij de reisverzekering aankloppen. Maar blijf het een slechte service vinden van Pentax!

In ieder geval bedankt voor de hulp!

Jan9

Dit stukje gaat over de W30 maar de W10 heeft dezelfde eigenschappen tav stof en water als de W30.

Pentax W30 camera - Waterdicht
Naast de hoogwaardige waterdichte eigenschappen die geclassificeerd worden als JIS Class 8 standaard, is de Pentax 30 digitale camera ook uitgerust met stofdichte eigenschappen tegen zand en stof (JIS Class 5 stofdich standaard), waardoor het mogelijk wordt de Pentax Optio W30 buiten tijdens het skieen of bij watersportactiviteiten te gebruiken, maar ook bij het werken in de tuin of tijdens het andere werkzaam- heden zonder dat je zorgen hoeft te maken over water en vuil.

http://www.letsgodigital.org/nl/12999/pentax_optio_w30/

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ingress_Protection

Succes :)

Gesloten