LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Studentenrekening rabobank?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Geertvk

Studentenrekening rabobank?

Ongelezen bericht door Geertvk »

Hallo mensen,

Ik wil graag mijn ongenoegen uiten over het beleid wat de Rabobank voert omtrent de studentenrekening. Ikzelf ben voltijd student maar heb geen recht meer op studiefinanciering en heb geen lening van de IB-groep. Nu werd ik vandaag benaderd (voor de 2e maal) door een medewerkster van de Rabobank dat mijn rekening omgezet zou worden in een 'normale' rekening a 6,25 per kwartaal. Ik was volledig verbaasd en probeerde uit te leggen dat ik ook een bewijs van inschrijving kon laten zien. Dit was niet goed want het was noodzakelijk dat er een vorm van studiefinanciering of lening binnenkomt op de studentenrekening wil je er recht op houden.

Een aantal zaken:
1. Het lijkt me waarschijnlijk dat er nog dozijnen studenten zijn met hetzelfde probleem (geen studiefinanciering en lening). Deze hebben volgens de Rabobank dus ook geen recht meer op een studentenrekening.

2. Bij de Postbank wordt volstaan met een bewijs van inschrijving

3. Het lijkt op een steekproefsgewijze controle door medewerkers. Een aantal bekende van mij die in dezelfde situatie zitten hebben nog niks vernomen van de Rabobank.

Als iemand tips heeft zijn ze welkom, want ik kan me hier echt aan irriteren!!!

ikmirjam

Re: Studentenrekening rabobank?

Ongelezen bericht door ikmirjam »

Ik zal vrijdag e.e.a. voor je nakijken. Volgens mij heb je nog steeds recht op het studentenpakket. Zo niet, dan zou je het eerste jaar RaboTotaalPakket sowieso gratis moeten krijgen.
Ik kom hier nog op terug, de info op de site van de Rabo heeft geen bijzondere voorwaarden voor de Studentenrekening, en als ik fictief een pakket aanvraag via de site waarbij ik aangeef GEEN studiefinanciering te krijgen, krijg ik geen afwijzing.
Ik kijk t na voor je!

Dilbert29

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik denk inderdaad ook dat je nog wel recht erop hebt, maar dat ze je proberen een andere rekening op te dringen. Een studentenrekening verdienen ze waarschijnlijk minder aan als een gewone rekening.

roro25

Ongelezen bericht door roro25 »

wat staat er in de voorwaarden voor een studentenrekening.

Bij een andere bank weet ik dat er in de voorwaarden staat dat je ingeschreven met zijn bij de IBG. Dus een correspondentienummer voldoet. En als er in het verleden SF op de rekening binnen gekomen is, waar doet met moeilijk over. Dat extra jaartje (of misschien 2) dat je extra gebruk maakt van een studentenrekening. Tja het kost de bank misschien iets. Maar dat verdienen ze later echt wel terug als je afgestudeerd bent.

Ik zou bijna een andere bank promoten.

Geertvk

Alvast bedank voor de reacties,

Ik heb al een oplossing gevonden (maar wel een omslachtige). IK heb met de IB-groep een regeling afgesproken dat ik een lening van 1 euro per maand uitgekeerd krijg. Dit alszijnde studiefinanciering. Een beetje flauw misschien maar als de Rabobank flauw doet dan kanik het zeker! Op deze manier heb ik wel recht op een studentenrekening en anders ook want ik ben gewoon student!! Misschien moeten ze de naam van het soort rekening wel gaan wijzigen als sommige studenten worden uitgesloten voor een dergelijke rekening. Mijn tip voor de Rabobank; laat medewerkers met de klant meedenken en neem niet alles klakkeloos over van informatie die op een computerscherm staat.
Laat een bewijs van inschrijving volstaan bij mensen die nog studeren maar geen stufi of lening ontvangen (dit zijn er wel duizenden denk ik).

Zo, weer even mijn hart gelucht want het heeft me behoorlijk wat rompslomp gekost, en het is een principekwestie geworden.....

Meer reacties zijn van harte welkom!

one4you

Ongelezen bericht door one4you »

De Rabobank gebruikt de studie financiering om te kijken of iemand nog een studie volgt. Andere methodes zijn daar niet voor. Het is daarom alleen maar een indicatie, want als 17 jarige student krijg je ook geen studie financiering en zodra je 17,5 bent kan je al een studentenpakket openen.

Zodra er geen maandelijks bedrag meer binnenkomt via de IBG gaat er een belletje rinkelen en wordt je gebeld.
Als jij dan een bewijs hebt dat je nog een voltijdstudie volgt, heeft de bank niet het recht jouw rekening om te zetten volgens mij.

De medewerker zat duidelijk alleen aan zijn maandelijkse quotum te denken.

roro25

Ongelezen bericht door roro25 »

Ik vind het een beetje domme oplossing. Het kost jou nu nl. geld. JE krijgt op jaarbasis 12 euro. Weet natuurlijk niet hoe lang je nog studeert. Maar ga daar nu vanuit dat dat minimaal 1 jaar is. JE betaalt als je met beginnen met aflossen naar ik meen 4,3% rente. En dat is dan toch wel 0,52 cent. Kan ik toch een kop koffie voor krijgen bij mijn universiteit.
Ik vindt dit ook echt geen oplossing. Kost jou geld en moeite.

Ik zou gewoon de Rabobank erop aanspreken. Reageren ze dat je moet omzetten dan zeg je dat je overstapt naar een andere bank. Best grote kans dat ze met jou een regeling zullen treffen. Kost hen nl. geld als je overstapt en gebruik maakt van de overstapservice. Naar ik meen 150 euro.

Geertvk

Beste Roro,

[/quote]Ik zou gewoon de Rabobank erop aanspreken. Reageren ze dat je moet omzetten dan zeg je dat je overstapt naar een andere bank. Best grote kans dat ze met jou een regeling zullen treffen. Kost hen nl. geld als je overstapt en gebruik maakt van de overstapservice. Naar ik meen 150 euro.

Ik heb vorig jaar ook al met dit probleem te maken gehad. Toen heb ik ook gedreigd dat ik zou overstappen naar een andere bank als ze niet cooperatief zouden zijn. Vervolgens heb ik een toezegging van een jaar gehad en nu ging er weer een belletje rinkelen bij de mevrouw (computer) van de Rabobank. En om nu gelijk daadwerkelijk over te stappen... Ik heb daarom voor de oplossing van een (ludieke) 1 eurolening bij IBG gekozen, vind ik om eerlijk te zijn op dit moment de meest optimale oplossing. Natuurlijk pleit ik ervoor dat in dit soort gevallen een bewijs van inschrijving volstaat!! Maar ja

ikmirjam

Ongelezen bericht door ikmirjam »

In de voorwaarden staat inderdaad dat een basisbeurs die binnenkomt op je Studentenrekening verplicht is. Daarnaast had de dame van de Rabobank je minstens een jaar lang gratis het RaboTotaalPakket aan moeten bieden.
Maar ik lees dat je het al anders hebt opgelost :wink:

whkan

Ongelezen bericht door whkan »

In de algemene voorwaarden wordt nergens zelfs het woord basisbeurs genoemd. Wel staat er in de overeenkomst, die je tekent bij afsluiten van de rekening, "De rekeninghouder laat de studietoelage ingevolge de Wet tegemoetkoming studiekosten of de Wet op de Studiefinanciering elke maand op de rekening bijschrijven." Strikt genomen laat je bij een nullening ook een studietoelage bijschrijven maandelijk, maar deze is toevallig 0 euro, toch? ;)

Maar iig. Madam aan telefoon hield stug vol daat een BASISBEURS vereist was, en dat een nullening en OV niet volstaat. Afspraak gemaakt. Een hogere dame bij de bank gesproken, en volgens haar was het geen probleem, zeer klantvriendelijk behandeld ook.

Heb ook vrienden en familie die nog studeren en geen basisbeurs meer ontvangen, wel 3+ en 4+ jaar niet meer zelfs. Een wist ze na herhaaldelijk bellen af te schudden. En een ander is zelfs nooit erover gebeld. Dus ik zou zeggen, als het aan de telefoon niet lukt, maak een afspraak met iemand die er verstand van heeft en je komt er redelijkerwijs uit.

Gesloten