LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rational of next125

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
toitoitoi
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2007 21:21

Rational of next125

Ongelezen bericht door toitoitoi »

Hallo allemaal!

Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen een Rational keuken en een Next125 keuken?
De Rational keukenboer kraakt de Next125 keuken af en vice versa. Dus veel verder komen wij niet!

Is één van de twee keukens een kwalitatief betere keuken?

En wat raden jullie aan: Pelgrim of Siemens?

Ik hoor graag jullie ervaringen of meningen!
Alvast bedankt!

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Rational of next125

Ongelezen bericht door maxx »

Beste ToiToiToi,

Beide merken hebben een mooi product. In een winkel krijg je vaak geen objectief oordeel te horen over andere merken. Tenminste niet onderbouwd met goede argumenten. Vaak hebben verkopers in hun hele loopbaan geen andere keuken dan hun eigen merk beter bekeken.

Vraag niet waarom het andere merk slechter is. Vraag waarom hun merk beter is.

Kiezen tussen Siemens en Pelgrim? Siemens!

MVG

sjors69
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 jan 2007 20:10

Re: Rational of next125

Ongelezen bericht door sjors69 »

Ga zelf ook een Rational kopen, eigenlijk alles al uitgezocht. (maanden bezig geweest)

Kijk goed naar de kleur van keuken, want eigenlijk wilde wij magnolia, maar dat heeft rational niet in het programma. De carmee was weer iets te donker. Wij moeten nu eigenlijk kiezen voor Polar wit.

Bij Rational kun je wel zelf een ral kleur opgeven, maar dat zou volgens de verkoper een opslag van ca 15% met zich meebrengen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat een kleur ook het merk kan bepalen.
Kwaliteit van de laden van Rational leken mij erg goed. Een lade van 120 breed was zeer stabiel bij het horizontaal schudden.
Allemaal Blum.

Heb nooit naar een Next125 gekeken, omdat ze niet de juiste greep voor ons hadden. (ook iets wat bepalend kan zijn)

groetjes
sjors

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: Rational of next125

Ongelezen bericht door Anastasia »

Ik mag niet zeggen dat de accessoires van IKEA erg veel lijken op Rational...

Als je die daar bestel kun je zelf bepalen welke merken apparaten, dus ook eventueel nog goede oude inbouwen!

Een goedkope standaard keuken in foute kleur?
met die klikschanieren snel deuren eruit en naar de auto spuiter!

Zelf dus nu een Disign keuken die nergens staat, maar wel schade vrij na 13 jaar, en ziet er uit als nieuw, alleen het werkblad is nieuw, de rest overgespoten in parelmoer wit metallic!

De Handgrepen komen dus van Hornbach, en de accessoires als afvalemmer en zo IKEA.

Onze overgespoten kwaliteits keuken was in één dag klaar, spuiten werd gedaan, en dat werkblad is éé'n uurtje werk!

Bij nieuwe deurtjes zagen we niets leuks, erg goedkoop uiterlijk, en ook de handgrepen en schanieren moeten dan nog.... en maand levertijd?

Onze nieuwe keuken is dus 13 jaar oude kasten, nieuwe lak, oude apparaten, en nieuwe handgrepen, en de kosten, minder dan E1000,- dus zelfs de goedkoopste spaanplaat bouwmarkt rotzooi was nog duurder!

Omdat we geen zin hadden in plamuren beschadigde randjes, heeft mijn vader met de freesmachine van de Aldi een leuk randje op elke deur en lade gemaakt, dus alles was stoffig, sukkel had beter buiten kunnen gaan staan, maar verder, het was goed HDF dus geen goedkoop MDF maar echte...

Anastasia.

mrd
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 jun 2006 12:41

Re: Rational of next125

Ongelezen bericht door mrd »

goeiekope shitzooi

sjors69
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 jan 2007 20:10

Re: Rational of next125

Ongelezen bericht door sjors69 »

@Anastasia
Wat ben je nu eigenlijk aan het vergelijken. Voor degene die hier serieus antwoord op wil hebben is dat behoorlijk vervelend.
Niet doen, ook al heb je een "succesverhaal"

keukenkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 apr 2006 16:36

Re: Rational of next125

Ongelezen bericht door keukenkenner »

Vanuit het bedrijf waar ik werk, heb ik ervaring opgedaan met Systemat en Next125. Beide met afstand de top in prijs/kwaliteit. De agent van Rational was enige tijd geleden bij ons en wilde graag zaken doen. Wij hebben alles vergeleken, maar Rational heeft geen toegevoegde waarde. De kwaliteit is in vergelijk met Next125 beslist niet beter en het produkt is in vrijwel alle gevallen aanzienlijk duurder. Daarnaast missen ze veel in hun modellenpolitiek. Dus als je meer wilt uitgeven dan nodig ... ga je gang en koop een Rational ... maar als je verstandig bent koop dan een Next125, een Nextline van Schüller of een Systematvan Häcker.

lunatick
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 mar 2007 11:28

Re: Rational of next125

Ongelezen bericht door lunatick »

doe mij maar next 125 die heeft veel uitstraling dan een rational.en alles is haaks,op maat,en aan schroeven en dergelijke sturen ze alles en etc etc etc

marcel254
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 mar 2007 22:59

Re: Rational of next125

Ongelezen bericht door marcel254 »

Altijd weer grappig die voorspelbare reacties op het verhaal van Anastasia. Eerlijk gezegd zou ik het zo ook nooit doen, maar de vergelijking met Ikea is zeker geen onzin. Ga voordat je weer met een reactie als "goedkope shitzooi" komt eens kijken wat ze daar verkopen. Scharnieren en lades: allemaal van BLUM. Kastjes en bladen: prima spul uit Duitsland, geen idee welk merk, maar wat kan dat schelen als je 10 jaar garantie krijgt, daarmee lach je iedereen uit. En je blijft lachen als je ziet wat mensen die denken dat kwaliteit altijd de hoofdprijs moet kosten voor dezelfde Tandembox lades betalen.

Goedkope troep? Zeker niet waar. Wat is dan wel het nadeel? Je hebt veel minder keuze dan bij de meeste andere systemen omdat alles rond een beperkt aantal elementen is opgebouwd. Kleur kastje kiezen? Vergeet het maar: wit met een opschroefpaneeltje. Kleur binnenwerk lade kiezen? Ikea heeft al voor de grootste gemene deler gekozen. Als je daar mee kan leven, dan kun je daar een keuken halen die qua kwaliteit niet onderdoet (en voor een deel uit dezelfde onderdelen bestaat) als veel van de in dit forum verheerlijkte topmerken.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Rational of next125

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Marcel254,

Iedereen mag van mij zelf weten waar hij/zijn de keuken koopt. Zoveel mensen zoveel smaken.

Wat jij zegt is niet waar:
Scharnieren en lades: allemaal van BLUM. Kastjes en bladen: prima spul uit Duitsland, geen idee welk merk, maar wat kan dat schelen als je 10 jaar garantie krijgt, daarmee lach je iedereen uit. En je blijft lachen als je ziet wat mensen die denken dat kwaliteit altijd de hoofdprijs moet kosten voor dezelfde Tandembox lades betalen.
Til een Blum ladesysteem van Ikea uit een kast en vergelijk deze maar eens met een normaal Blum systeem. Je ziet het verschil direct in de goedkopere uitvoering van de geleider, speciaal voor Ikea gemaakt.

Ook de Blumotion werkt geheel anders. Waar de normale uitvoering altijd in een vloeiende beweging sluit zonder onderweg te stoppen, sluit het Ikea-Blumotion tot 5 cm voor de corpus waarna het wordt dichtgetrokken.

Met de scharnieren gaat hetzelfde verhaal op. De Ikea scharnieren kunnen niet worden voorzien van de nieuwe Blum Opklikdemper.

Trouwens, om nog verder te besparen gaat Ikea over op Hettich laden. Gelukkig, we worden er een beetje moe van om steeds maar weer uit te moeten leggen dat er wel degelijk verschil zit tussen Ikea en de normale Blum. Nu mogen de SieMatic- en Systematverkopers deze altijd terugkerende vraag proberen uit te leggen :wink:

MVG

petrao
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2007 00:24

Re: Rational of next125

Ongelezen bericht door petrao »

Hallo Maxx,

Ik weet niet waar jij je info vandaan haalt, maar 100% waar is het niet! IKEA komt begin 2008 met scharnierdempers in het assortiment, dit zullen de dempers van blum zijn, die dan dus ook zullen passen!
Verder blijft IKEA blum lades verkopen, alleen niet meer in alle landen. Blum kan de produktie niet aan. Ik heb ook gehoort dat IKEA vanaf september meer dan 10 jaar garantie gaat geven, dat doe je niet als je slechtere kwalitiet gaat verkopen!!!

En inderdaad iedereen moet zijn keuken kopen waar hij dat wil, en naar zijn eigen beurs.

Maar geef geen reactie als je niet alles weet!

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Rational of next125

Ongelezen bericht door maxx »

Ik weet niet waar jij je info vandaan haalt, maar 100% waar is het niet!
De informatie komt van de importeur van Blum Benelux

IKEA komt begin 2008 met scharnierdempers in het assortiment, dit zullen de dempers van blum zijn, die dan dus ook zullen passen!
Dit zullen dan ook weer aangepaste deurdempers zijn want de standaard Blum opklikdempers passen gewoonweg niet op het Ikea-scharnier. Dit heeft te maken met de sparing in het scharnier.

Verder blijft IKEA blum lades verkopen, alleen niet meer in alle landen. Blum kan de produktie niet aan.
En Nederland is 1 van die landen waar de ladesystemen van Hettich gemonteerd zullen worden. Zelfs een blinde kan zien dat de huidige laden anders afremmen dan de normale Blumotiongeleiders. Blum kan de productie niet aan?!? Ik denk eerder dat Blum de productie niet meer wil!

Ik heb ook gehoort dat IKEA vanaf september meer dan 10 jaar garantie gaat geven, dat doe je niet als je slechtere kwalitiet gaat verkopen!!!
Wat wil 10 jaar garantie zeggen over de kwaliteit?! Als je na 5 jaar iedere claim afwijst is de consument nog niet geholpen.

En inderdaad iedereen moet zijn keuken kopen waar hij dat wil, en naar zijn eigen beurs.
Daar heb je gelijk in, ik heb nooit anders beweerd. Maar het is grote onzin om de Ikea-Blum hetzelfde kwaliteitslabel te geven als de reguliere kwaliteit.

Wij zijn leverancier van het complete Blum-assortiment en leveren dit dagelijks aan interieurbouwers en particulieren. Ook wij zijn zelf gaan kijken en vergelijken bij Ikea om zelf te zien waar de verschillen in zitten om klanten goed te kunnen voorlichten.
Maar geef geen reactie als je niet alles weet!
Mooi , hou je daar voortaan ook aan, daar doe je iedereen een plezier mee! Ik heb niets tegen Ikea, mijn vrouw houdt de voorraad in huis goed op peil :roll: , maar verschil is er wel degelijk.

MVG

Pfffff

Re: Rational of next125

Ongelezen bericht door Pfffff »

En ikea hoort niet thuis op een forum over keukens

Gesloten