LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] helpdesk DidiG
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 14 mar 2007 22:46
helpdesk DidiG
Ik probeer al een paar weken om mijn DigiD code geactiveerd te krijgen.
Dat lukt niet. Wat daarvan de reden is is ook niet te achterhalen. Het standaard antwoord van de helpdesk is: een nieuwe code aanvragen. Dat kan ik ook verzinnen. Maar als je voor de vierde keer een code aanvraagt (als dat überhaupt lukt) dan moet er iets anders aan de hand zijn.
Hebben meer mensen hier problemen mee, en die dan ook niet verder komen met de Helpdesk?
Het gevolg is dat ik nu na jaren van electronische aangifte doen, terug moet naar pen een papier.
Dat lukt niet. Wat daarvan de reden is is ook niet te achterhalen. Het standaard antwoord van de helpdesk is: een nieuwe code aanvragen. Dat kan ik ook verzinnen. Maar als je voor de vierde keer een code aanvraagt (als dat überhaupt lukt) dan moet er iets anders aan de hand zijn.
Hebben meer mensen hier problemen mee, en die dan ook niet verder komen met de Helpdesk?
Het gevolg is dat ik nu na jaren van electronische aangifte doen, terug moet naar pen een papier.
Re: helpdesk DidiG
Ook ik heb inmiddels dagen besteed om het de overheid gemakkelijker te maken. Met de meest gebruiksonvriendelijke site mag je uren hetzelfde doen, zonder enig resultaat. Tenslotte weet de helpdesk mij naar het gemeentehuis te sturen om mijn sofinummer, dat ik overigens al tientallen jaren heb, op mijn aangiftes en aanslagen IB, op mijn paspoort staat en wordt opgegeven door alle betalende instanties te laten controleren. En dat de site van Digid niet goed werkt, komt natuurlijk door mijn internetinstellingen!
Leuker kunnen we het niet maken, maar moeilijker zeker wel!
Leuker kunnen we het niet maken, maar moeilijker zeker wel!
Re: helpdesk DidiG
Ook hier problemen met de DIGID-handtekening. Deed ik jaren zonder problemen met de eigen 5-cijferige handtekning de aangiftes en dan "weigert" de Belastingdienst mijn IB-aangifte-2006 omdat de DIGID-handtekening incorrect zou zijn. Notabene heb ik het eerder met succes bij bezoek aan instanties uitgeprobeerd. De helpdesk wist ook niet beter te adviseren dan maar een nieuwe aanvraag te doen. Hopelijk zal het met de nieuwe handtekening wel goed gaan. Anders wordt de IB-aangifte pas na 010407 verzonden. Het is weer de zoveelste vervelende toestand met de Belastingdienst in de trant van "we kunnen het niet leuker maken, wel vervelender". Ware de Belastingdienst een particulier bedrijf dan zijn ze continu op de fles.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 15 dec 2006 14:13
Re: helpdesk DidiG
Ook hier grote problemen met DigiD met als gevolg dat ik de aangifte op papier ga invullen.
Zie hieronder de klachtenbrief die ik naar DigiD gestuurd heb. In een woord: schandalig.
============================
Geachte heer mevrouw,
Enige maanden geleden hebben zowel ik als mijn fiscale partner een DigiD aangevaargd ivm de aankomende inkomstenbelastingaangifte 2006.
Dit ging allemaal goed en na het verkrijgen van de brief hebben wij beide netjes onze digid geactiveerd.
Nu heb ik mijn aangifte (na veel pijn en moeite) juist en compleet ingevuld en nu blijkt dat voor beide DigiD accounts de account zijn geblokkeerd.
Dat wil zeggen dat bij het ingeven van beide gebruikersnamen de melding:
"Er is een fout opgetreden:
Uw DigiD is verlopen. Uw DigiD verloopt na 1,5 jaar niet gebruikt te zijn. Om gebruik te maken van DigiD kunt u opnieuw een DigiD aanvragen"
Nu, ten eerste klopt deze foutmelding niet. Immers zijn beide DigiD's pas een half jaar geleden netjes SUCCESVOL geactiveerd.
Ten tweede heb ik ten tijden van de activatie de gegevens uitgeprint en zodoende bewijs dat ik/wij alles naar naar behoren en succesvol hebben ingevuld en ook juist geactiveerd hebben.
Daar ik nu mijn belastingaangifte op het laatste moment door uw toedoen handmatig in moet gaan vullen na ophalen van de desbetreffende formulieren op het belastingkantoor eis ik van u een fatsoenlijke verklaring voor bovenstaande feiten/misstanden.
Onvoorstelbaar is het feit dat de overheid zulke 'nieuwe' technieken gebruikt die vervolgens aan alle kanten technisch niet goed of niet geheel juist blijken te functioneren.
Vervolgens krijgt men bij de helpdesk van DigiD meteen het gevoel dat de desbereffende heer of mevrouw ervanuit gaat dat het wel niet juist geactiveerd is of iets in die richting terwijl ik u zwart op wit kan aantonen dat dit hier echt niet het geval is. (immers heb ik alles netjes uitgeprint, omdat ook ik in de jaren heb geleerd de overheid nooit zomaar blind te vertrouwen)
Welnu hier blijkt maar weer uit waarom wederom de argwaan terecht blijkt te zijn.
Ps.
Dat er vervolgens niets aan te doen is en je 5 werkdagen moet wachten op nieuwe gegevens vind ik dan ook ronduit onacceptabel.
(Ivm met privacy heb ik bovenstaand aangepast en persoonsgegevens weggelaten.)
Zie hieronder de klachtenbrief die ik naar DigiD gestuurd heb. In een woord: schandalig.
============================
Geachte heer mevrouw,
Enige maanden geleden hebben zowel ik als mijn fiscale partner een DigiD aangevaargd ivm de aankomende inkomstenbelastingaangifte 2006.
Dit ging allemaal goed en na het verkrijgen van de brief hebben wij beide netjes onze digid geactiveerd.
Nu heb ik mijn aangifte (na veel pijn en moeite) juist en compleet ingevuld en nu blijkt dat voor beide DigiD accounts de account zijn geblokkeerd.
Dat wil zeggen dat bij het ingeven van beide gebruikersnamen de melding:
"Er is een fout opgetreden:
Uw DigiD is verlopen. Uw DigiD verloopt na 1,5 jaar niet gebruikt te zijn. Om gebruik te maken van DigiD kunt u opnieuw een DigiD aanvragen"
Nu, ten eerste klopt deze foutmelding niet. Immers zijn beide DigiD's pas een half jaar geleden netjes SUCCESVOL geactiveerd.
Ten tweede heb ik ten tijden van de activatie de gegevens uitgeprint en zodoende bewijs dat ik/wij alles naar naar behoren en succesvol hebben ingevuld en ook juist geactiveerd hebben.
Daar ik nu mijn belastingaangifte op het laatste moment door uw toedoen handmatig in moet gaan vullen na ophalen van de desbetreffende formulieren op het belastingkantoor eis ik van u een fatsoenlijke verklaring voor bovenstaande feiten/misstanden.
Onvoorstelbaar is het feit dat de overheid zulke 'nieuwe' technieken gebruikt die vervolgens aan alle kanten technisch niet goed of niet geheel juist blijken te functioneren.
Vervolgens krijgt men bij de helpdesk van DigiD meteen het gevoel dat de desbereffende heer of mevrouw ervanuit gaat dat het wel niet juist geactiveerd is of iets in die richting terwijl ik u zwart op wit kan aantonen dat dit hier echt niet het geval is. (immers heb ik alles netjes uitgeprint, omdat ook ik in de jaren heb geleerd de overheid nooit zomaar blind te vertrouwen)
Welnu hier blijkt maar weer uit waarom wederom de argwaan terecht blijkt te zijn.
Ps.
Dat er vervolgens niets aan te doen is en je 5 werkdagen moet wachten op nieuwe gegevens vind ik dan ook ronduit onacceptabel.
(Ivm met privacy heb ik bovenstaand aangepast en persoonsgegevens weggelaten.)
Re: helpdesk DidiG
Ook ik heb al twee keer een DIGID aangevraagd, geactiveerd en gecontroleerd. Tijdens de tweede keer zeer nauwkeurig te werk gegaan en zowel de usercodes als wachtwoorden genoteerd. Wat schetst mijn verbazing? Voor de derde keer blijkt een wachtwoord niet te worden geaccepteerd.
Uit de gesprekken met de belastingdienst blijken er ontzettend veel problemen te zijn met de DIGID. Ik betwijfel echt of het daadwerkelijk aan mij ligt of aan de belastingdienst.
Kan Radar die vraag niet eens stellen in de uitzending? Hoeveel mensen hebben meer dan 1 keer een DIGID aan moeten vragen?
Uit de gesprekken met de belastingdienst blijken er ontzettend veel problemen te zijn met de DIGID. Ik betwijfel echt of het daadwerkelijk aan mij ligt of aan de belastingdienst.
Kan Radar die vraag niet eens stellen in de uitzending? Hoeveel mensen hebben meer dan 1 keer een DIGID aan moeten vragen?
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 15 dec 2006 14:13
Re: helpdesk DidiG
Ik vraag mij af om hoeveel mensen het gaat, maar zoals het er nu naar uit ziet is dit nog maar het puntje van de ijsberg.
Inmiddels heb ik een antwoord van DigiD ontvangen op mijn eerder hierboven geposte klachtenemail in de vorm van een standaard reply mail: (deze conclusie trek ik uit het antwoord)
Ik citeer:
"Mogelijk heeft u niet de gebruikersnaam of het wachtwoord ingevuld op de wijze zoals u dat bij activatie heeft gedaan. Wellicht heeft een andere gebruiker een gelijkluidende gebruikersnaam aangemeld. ."
Nu snap ik dat mensen heel graag mijn zeer unieke gebruikernaam graag willen ge/misbruiken, maar ik kan u allen hier tevens verzekeren dat mijn gebruikersnaam dermate uniek is dat dit absoluut onmogelijk is. Maargoed, vooral het bovenste gedeelte is natuurlijk weer erg teleurstellend te noemen.
De belastingdienst heeft mij het advies gegeven om aangifte te doen via een belastingdiskette (help, bestaan die dingen nog?!?!?) of gewoon de formulieren met pen in te vullen. Beide zaken zou ik bij het regiokantoor van de belastingdienst op moeten kunnen halen.
Gelijk erachteraan gegaan en wat blijkt op het belastingkantoor:
De formulieren kun je daar niet krijgen, deze moeten namelijk altijd aangevraagd worden. De diskettes hadden ze wel, en ik kreeg er zelfs 2 mee! Totdat ik er dus thuis achterkwam dat ik geen floppydrive meer bezat, immers is mijn mobiele computer een vrij recent model. Gelukkig een externe floppydisk drive kunnen opduikelen om zodoende de diskette na enkele klikken en importeren van de al eerder gemaakte aangifte met de electronische handtekening(en) (welke zoals de vorige jaren uiteraard perfect werken) netjes op de diskette op kunnen slaan. Dus... de IB2006 zit op de bus!!!!!
Hoera! Het is gelukt!
Belastingdienst: Leuker kunnen we het niet maken, wel veel moeilijker!
Ps. Ook bij de belastingtelefoon liet men doorschemeren dat er erg veel problemen waren met DigiD. Het nadeel vind ik wel dat de belastingdienst nu wijst naar DigiD zo van: Tsja wij maken ook maar gebruik daarvan, dus wij kunnen er niets aan doen als dat niet goed werkt. Daarvoor moet u maar bij DigiD zijn.
Inmiddels heb ik een antwoord van DigiD ontvangen op mijn eerder hierboven geposte klachtenemail in de vorm van een standaard reply mail: (deze conclusie trek ik uit het antwoord)
Ik citeer:
"Mogelijk heeft u niet de gebruikersnaam of het wachtwoord ingevuld op de wijze zoals u dat bij activatie heeft gedaan. Wellicht heeft een andere gebruiker een gelijkluidende gebruikersnaam aangemeld. ."
Nu snap ik dat mensen heel graag mijn zeer unieke gebruikernaam graag willen ge/misbruiken, maar ik kan u allen hier tevens verzekeren dat mijn gebruikersnaam dermate uniek is dat dit absoluut onmogelijk is. Maargoed, vooral het bovenste gedeelte is natuurlijk weer erg teleurstellend te noemen.
De belastingdienst heeft mij het advies gegeven om aangifte te doen via een belastingdiskette (help, bestaan die dingen nog?!?!?) of gewoon de formulieren met pen in te vullen. Beide zaken zou ik bij het regiokantoor van de belastingdienst op moeten kunnen halen.
Gelijk erachteraan gegaan en wat blijkt op het belastingkantoor:
De formulieren kun je daar niet krijgen, deze moeten namelijk altijd aangevraagd worden. De diskettes hadden ze wel, en ik kreeg er zelfs 2 mee! Totdat ik er dus thuis achterkwam dat ik geen floppydrive meer bezat, immers is mijn mobiele computer een vrij recent model. Gelukkig een externe floppydisk drive kunnen opduikelen om zodoende de diskette na enkele klikken en importeren van de al eerder gemaakte aangifte met de electronische handtekening(en) (welke zoals de vorige jaren uiteraard perfect werken) netjes op de diskette op kunnen slaan. Dus... de IB2006 zit op de bus!!!!!
Hoera! Het is gelukt!
Belastingdienst: Leuker kunnen we het niet maken, wel veel moeilijker!
Ps. Ook bij de belastingtelefoon liet men doorschemeren dat er erg veel problemen waren met DigiD. Het nadeel vind ik wel dat de belastingdienst nu wijst naar DigiD zo van: Tsja wij maken ook maar gebruik daarvan, dus wij kunnen er niets aan doen als dat niet goed werkt. Daarvoor moet u maar bij DigiD zijn.
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 19 feb 2007 21:18
Re: helpdesk DidiG
Ik probeer al 3 maanden een Digid aan te vragen voor mijn schoonzus, want zij heeft geen computer.
Voor haar man - uiteraard wonend op hetzelfde adres - kreeg ik binnen 5 dagen de activeringscode.
Voor haar heb ik het nu al 4x aangevraagd en telkense geen activeringscode.
Als je dan belt wordt je aangeraden nog 28 dagen te wachten en het dan opnieuw te proberen.
Na de 3e keer (tijd dringt voor de belastingaangifte) boos gebeld met de helpdesk, ongeveer 14 dagen geleden.
"We zoeken het uit, maar mijn collega is nu niet beschikbaar. WEe bellen U morgen terug".
Nu eindelijk vandaag een belletje, allerlei strikvragen, zoals U woont toch op huisnummer 65, terwijl het 65 is, net even verkeerd sofinummer en al dat soort onzinnig gedoe terwijl ze wel in de computer kunnen nagaan hoe de aanvraag geformuleerd was.
Het wordt weer verder uitgezocht.
Ten einde raad via internet aanvraag ingediend voor mogelijkheid tot aangifte op floppy - duurt 14 dagen.
Wie gaat straks de boete betalen voor te late aangifte ? - Mijn schoonzus natuurlijk want de overheid is onfeilbaar.
Wat kan je als gewone sterveling hier tegen doen ?
Voor haar man - uiteraard wonend op hetzelfde adres - kreeg ik binnen 5 dagen de activeringscode.
Voor haar heb ik het nu al 4x aangevraagd en telkense geen activeringscode.
Als je dan belt wordt je aangeraden nog 28 dagen te wachten en het dan opnieuw te proberen.
Na de 3e keer (tijd dringt voor de belastingaangifte) boos gebeld met de helpdesk, ongeveer 14 dagen geleden.
"We zoeken het uit, maar mijn collega is nu niet beschikbaar. WEe bellen U morgen terug".
Nu eindelijk vandaag een belletje, allerlei strikvragen, zoals U woont toch op huisnummer 65, terwijl het 65 is, net even verkeerd sofinummer en al dat soort onzinnig gedoe terwijl ze wel in de computer kunnen nagaan hoe de aanvraag geformuleerd was.
Het wordt weer verder uitgezocht.
Ten einde raad via internet aanvraag ingediend voor mogelijkheid tot aangifte op floppy - duurt 14 dagen.
Wie gaat straks de boete betalen voor te late aangifte ? - Mijn schoonzus natuurlijk want de overheid is onfeilbaar.
Wat kan je als gewone sterveling hier tegen doen ?
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 15 apr 2007 21:46
Re: helpdesk DidiG
Geprobeerd aangifte te doen met de CD-rom van de Consumentenbond. Aan het eind gekomen, ontdek ik dat het programma nog werkt met de elektronische handtekening op diskette..... Bedankt CB! Maar al met al kan ik mijn aangifte niet versturen. Die staat nu wel op diskette, maar weet iemand naar welk adres zo'n diskette ook al weer gestuurd moet worden? Heerlen of een ander adres?
Re: helpdesk DidiG
Antwoordnummer 2000 7600 WN Almelo
Re: helpdesk DidiG
Ook mijn DigiD is 'door onverklaarbare omstandigheden' verlopen, na eerst het antwoord dat dit standaard na 1,5 jaar gebeurd (waar ik overigens niet van afwist). Mijn klacht aan info.digid.nl en [email protected] spreekt voor zich.
Nou, omdat ik in op de site van de belastingdienst naar jullie site werd verwezen toen mijn DigiD niet (meer) actief bleek te zijn.
"Wij zijn erg ongelukkig dat de belastingdienst dit heeft gedaan. Wij weten ook niet hoe het daar gekomen is."
Ik ga maar eens een goed boek lezen. Kafka of zo.
PS Ik kreeg nog de tip een klacht in te dienen bij de Nationale Ombudsman.
Als je overigens dat 070 nummer belt vraagt men zich af waarom ik met een vraag over DigiD bij hen terecht kom.Hallo,
ik heb net 0800 0230435 gebeld en die melden tot mijn verbazing:
Antwoord1:
"Uw DigiD is verlopen.
Er is meer dan anderhalfjaar geen gebruik van gemaakt."
Helaaas klopt dat niet, want ik vul elk jaar rond deze datum mijn belastingopgave in, met mijn partner
Voor de digitale aangifte heb ik een DigiD nodig.
Antwoord2:
"Het kan voorkomen dat uw DigiD eerder is verlopen. Wij weten ook niet hoe dat kan.
Niet zo'n mooie zaak. Zo netjes geweest zijn als ik over die anderhalfjaarperiode of de onverklaarbare kortere periode geinformeerd zou worden.
Antwoord3.
"U dient een nieuwe DigiD aan te vragen.
Die komt helaas niet meer op tijd voor Uw belastingopgave.
U kunt bij de belastingsdienst uitstel aanvragen."
Mag ik U er op wijzen dat het gebruik van DigiD steeds gepromoot wordt en dat steeds meer mensen er afhankelijk van zijn.
Voor het doen van de belastingaangifte heb ik een vrije dag opgenomen.
Ik ben nu niet in staat om dat te doen en moet extra werk verrichten om het op een later tijdstip alsnog te doen.
Ik breng U hierbij dan ook een halve dag in rekening.
4 uur a EUR 50,- = EUR 200,-
Gaarne overmaken op bankrekeningnummer --------
BSN-Punt wrote:
> Geachte mevrouw XYZ
> In antwoord op de vraag die u hebt voorgelegd aan het agentschap BPR van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties berichten wij u het volgende.
>
> Wij verzoeken u met deze vraag de digid helpdesk te bellen op telefoonnummer 0800-0230435
>
> Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Servicedesk
>
> Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten
>
> Lange Vijverberg 11, postbus 10451, 2501 HL Den Haag
>
> Telefoon 070 361 31 11
>
> Telefax 070 356 00 66
>
> BPR is een onderdeel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Nou, omdat ik in op de site van de belastingdienst naar jullie site werd verwezen toen mijn DigiD niet (meer) actief bleek te zijn.
"Wij zijn erg ongelukkig dat de belastingdienst dit heeft gedaan. Wij weten ook niet hoe het daar gekomen is."
Ik ga maar eens een goed boek lezen. Kafka of zo.
PS Ik kreeg nog de tip een klacht in te dienen bij de Nationale Ombudsman.
Re: helpdesk DidiG
Ook mijn DigiD is 'door onverklaarbare omstandigheden' verlopen, na eerst het antwoord dat dit standaard na 1,5 jaar gebeurd (waar ik overigens niet van afwist). Mijn klacht aan info.digid.nl en [email protected] spreekt voor zich.
Nou, omdat ik in op de site van de belastingdienst naar jullie site werd verwezen toen mijn DigiD niet (meer) actief bleek te zijn.
"Wij zijn erg ongelukkig dat de belastingdienst dit heeft gedaan. Wij weten ook niet hoe het daar gekomen is."
Ik ga maar eens een goed boek lezen. Kafka of zo.
PS Ik kreeg nog de tip een klacht in te dienen bij de Nationale Ombudsman.
Als je overigens dat 070 nummer belt vraagt men zich af waarom ik met een vraag over DigiD bij hen terecht kom.Hallo,
ik heb net 0800 0230435 gebeld en die melden tot mijn verbazing:
Antwoord1:
"Uw DigiD is verlopen.
Er is meer dan anderhalfjaar geen gebruik van gemaakt."
Helaaas klopt dat niet, want ik vul elk jaar rond deze datum mijn belastingopgave in, met mijn partner
Voor de digitale aangifte heb ik een DigiD nodig.
Antwoord2:
"Het kan voorkomen dat uw DigiD eerder is verlopen. Wij weten ook niet hoe dat kan.
Niet zo'n mooie zaak. Zo netjes geweest zijn als ik over die anderhalfjaarperiode of de onverklaarbare kortere periode geinformeerd zou worden.
Antwoord3.
"U dient een nieuwe DigiD aan te vragen.
Die komt helaas niet meer op tijd voor Uw belastingopgave.
U kunt bij de belastingsdienst uitstel aanvragen."
Mag ik U er op wijzen dat het gebruik van DigiD steeds gepromoot wordt en dat steeds meer mensen er afhankelijk van zijn.
Voor het doen van de belastingaangifte heb ik een vrije dag opgenomen.
Ik ben nu niet in staat om dat te doen en moet extra werk verrichten om het op een later tijdstip alsnog te doen.
Ik breng U hierbij dan ook een halve dag in rekening.
4 uur a EUR 50,- = EUR 200,-
Gaarne overmaken op bankrekeningnummer --------
BSN-Punt wrote:
> Geachte mevrouw XYZ
> In antwoord op de vraag die u hebt voorgelegd aan het agentschap BPR van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties berichten wij u het volgende.
>
> Wij verzoeken u met deze vraag de digid helpdesk te bellen op telefoonnummer 0800-0230435
>
> Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Servicedesk
>
> Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten
>
> Lange Vijverberg 11, postbus 10451, 2501 HL Den Haag
>
> Telefoon 070 361 31 11
>
> Telefax 070 356 00 66
>
> BPR is een onderdeel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Nou, omdat ik in op de site van de belastingdienst naar jullie site werd verwezen toen mijn DigiD niet (meer) actief bleek te zijn.
"Wij zijn erg ongelukkig dat de belastingdienst dit heeft gedaan. Wij weten ook niet hoe het daar gekomen is."
Ik ga maar eens een goed boek lezen. Kafka of zo.
PS Ik kreeg nog de tip een klacht in te dienen bij de Nationale Ombudsman.
Re: helpdesk DidiG
we dopen deze om naar helldesk van de overbelastingdienst