LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Particuliere zorg

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Lizette1960

Particuliere zorg

Ongelezen bericht door Lizette1960 »

Misschien is mijn verhaal uniek, maar toch wil ik dit kwijt.

Mijn exman, is in 2005 op staande voet ontslagen, hij had indertijd een drankprobleem. En toch is hij onterrecht ontslagen.
Om hulp te krijgen voor het ontslag wat niet terrecht was, voor zijn verslaving (alcohol), is er tijdens de onderhandelingen met onze advocaat en die van zijn werkgever afgesproken dat hij d.m.v. een vergoeding geholpen zou kunnen worden (reguliere hulpverlening die deed niet veel, ook al was de thuissituatie enorm slecht), de zorg door de werkgever werd betaald. Ex moest veel reizen voor zijn werk, zat veel in het buitenland. Werd ziek, en reguliere hulp, ach die was er niet, lange wachtlijsten etc. Dus via de werkgever een ontslagvergoeding kunnen regelen, waarvan een deel, een groot deel viel onder een hulp en begeleiding (binnen 24 uur), bij een prive kliniek, ook in Nederland gevestigd. Er werd via Internet gezocht, en gevonden. Kosten, per dag Euro. 500,00. En dus zou het rond de Euro. 18.000,00 kosten. Deze kliniek heeft nog op papier de regeling via de advocaat ontvangen, omdat ze anders niet met mijn man in zee zouden kunnen gaan. Alles is doorgestuurd en geregeld.
Na 3 weken, ga maar even tellen a Euro 500,--, kreeg mijn man het gevoel......oh dit wordt duur.......te duur...Hey kunnen jullie me vertellen wat dit kost??? Oh eh, neen, dat kunnen we niet...........Dus is hij na die drie weken terug gekomen.
Maaanden later een telefoontje........want we wilden toch graag weten wat het kostte....oh het was uiteindelijk Euro. 15.000,00 geworden....ipv . In die tijd kon ik het het zelf niet meer opbrengen om dit na te vragen, maar vertelde mijn man.....doe dat nu maar want dit klopt niet....Een rekening hebben we nooit ontvangen, Nooit gekregen ook....dus het zou zo maar eens kunnen zijn dat men het volle pond in rekening heeft gebracht bij het bedrijf waar mijn man ooit een vast dienstverband bij heeft gehad.

De belastingdienst gelooft dit verhaal niet, maar we hebben wel een handtekening van de Rechter waarop staat dat mijn man ziektekosten heeft ad. Euro. 18.000,00. Dat is nooit door ons ontvangen, het was voor een beter leven.
De prive kliniek in kwestie heet Rhoder Consult, en vanwege verandering van Mangement, niet in staat om bestaande afspraken te behandelen. Het "Ik zie niet wat er toen is afgesproken" was een grote domper. Ook al konden we alles opnieuw faxen, en hadden we het op papier staan.
Liz

Walter van V

Re: Particuliere zorg

Ongelezen bericht door Walter van V »

Een vaag verhaal. maar zolang u zelf alles zwart op wit heeft staan is er niets aan de hand toch? maar stelt u een vraag? want dat is mij niet duidelijk...

Lizette1960

Misschien was ik wat onduidelijk in dit verhaal. Iemand werd ontslagen, onterecht, en in dit verhaal speelt alcohol in mee, dat verzwijg ik niet. De ex werkgever heeft (mis)gebruik gemaakt om personeel te dumpen, en ik dit geval zou ik dat bedrijf niets kwalijk nemen. Alleen tijdens de onderhandelingen met de advocaten (men had niet verwacht dat er nog iemand bij zou zijn, IK), werd er ONDERHANDS afgesproken (want er was dringend om hulp via de reguliere opvang/hulpinstanties gesmeekt), en die kwam maar niet, dat het bedrijf de kosten voor particuliere opvang voor een deel zou betalen.

Ik neem een petje af dat een werkgever zoiets doet, maar aan de andere kant het ontslag, was echt aan te vechten.

We moesten snel iets Particuliers regelen, en dat hadden we gevonden. Voor de rechter, die mocht niet weten van deze regeling (settlement zonder rechter). Een bruto uitkering, waarvan onderhands, meer dan twee derde (80%) op zou gaan voor die particuliere opvang. De website van die betreffende organisatie, spreekt over prijzen van dagopvang ad. Euro. 550,00 per dag. Maar uiteindelijk is mijn man, opgevangen in Belgie, in die particuliere kliniek, voor een onduidelijke dagprijs/gedurende 3 weken, bijna een vakantie zou ik dat noemen. En maanden later, werd de rekening uiteindelijk richting de werkgever verstuurd, dat kregen we via de telefoon te horen. We kregen geen kopie en er werd snel gezegd, dat kunnen we niet doen. Ik ben benieuwd wat de ex-werkgever uiteindelijk heeft moeten betalen, en of dat het zelfde bedrag was, wat in de onderhandse regeling was afgesproken. Op papier staat dat mijn ex man een grote afkoopsom heeft ontvangen (via de rechter), maar dat was alleen op papier, dat alles via dat Roder Consult is gelopen (onderhands), en dat er naderhand niemand meer iets van de gemaakte afspraken afwist. Nieuwe management, nieuwe directeur.
Uiteindelijk zijn de kosten in Belgie, mondeling dus veel lager dan de regeling die er indertijd was getroffen, daar is zulk een opvang blijkbaar goedkoper. Er zit een gat van ongeveer Euro. 3000,00 in. Het lijkt alsof dit bureau (LIJKT), de volle kostenpost, zoals op papier afgesproken is, heeft gedeclareerd bij de ex werkgever. Waarom kregen wij geen kopie van de rekening??
Dat voelt naar en ik hoop niet dat anderen, misschien ook hulpzoekenden, met zulke dingen te maken hoeven te krijgen, wanneer er geen wachtlijsten meer zouden zijn.

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

tja sorry, maar alles op een rij zettend bent u zeker wanneer het ontslag echt aanvechtbaar en onterecht was niet handig bezig geweest door onderhandse afspraken te maken, en daarnaast nog andere zaken op paier te zetten.

Overigens: indien uw ex man door het alcoholgebruik niet goed kon functioneren op het werk en de ex werkgever had dat hard kunnen maken is het ontslag moeilijk aan te vechten lijkt mij.

Lizette1960

Dank U voor uw bericht, de werkgever was van plan om veel personeel te ontslaan, en men wist op dat moment van de persoonlijke problemen thuis. Op de dag dat mijn ex in een crisis opvang zat, heeft men het ontslag aangezegd, en misschien gehoopt dat ik de post niet zou openmaken (Deed ik wel, en ben naar een bureau voor rechtshulp gestapt). Maar daar heb ik het niet over. Niet het ontslag, en dergelijke, wel de manier van hulpverlening, en wat er uiteindelijk met die regeling gedaan is. Ik moest zelf particuliere opvang regelen (dat was een goede afspraak tussen ex werkgever en persoon i.c.), en opzoeken wat de kosten voor een particuliere opvang zouden zijn, dat was toch uiteindelijk de bedoeling, dat er snel opvang zou komen. Via Google dus die instelling gevonden, en ook prijzen worden op de website vermeld. En dan begint het pas, intake (weet U wel zeker dat ex werkgever dit gaat betalen????...) Ja "Directeur van de particuliere instelling", dit staat op papier. Oh, jazeker U krijgt een kopie van deze afspraken. Het heeft ander halve maand geduurd, voordat er een opname plaatsvond (dus niet de beloofde 24 uur), en men kon nooit een prijs of stand van zaken noemen, Uiteindelijk is mijn man na drie weken weer terug in Nederland gekomen. de rekening hebben we nooit ontvangen, die is volgens afspraak rechtstreeks naar de werkgever gegaan. Echter, en dat weten we dus niet, misschien is er wel een rekening van de afgesproken prijs (Euro. 18.000,00) richting werkgever gegaan. Snapt U nu wat ik bedoel? Ging het hier om ZORG of om puur de FINANCIEN? Drie weken op vakantie in Belgie, voor Euro. 15.000,00 is best een hoog bedrag. Want uiteindelijk, als men hulp nodig heeft, echt hulp.......dan voel ik me belazerd. Geen nazorg, geen gesprekken, helemaal niets, en ook het uiteindelijke verschil, daar is niets mee gedaan. Dit is dus geen aanval op werkgever, maar wel op de particuliere hulp, die her en der via het internet aangeboden wordt. Zoals ik al eerder schreef, ik hoop dat dit een uniek geval is. Toen ik kon reageren, maanden later, was er een nieuwe directeur die niets wist van wat er indertijd afgesproken was. Mijn man had recht op opvang/hulp ad. Euro. 18.000,00. En we (ik) had gehoopt dat hij daar dan ook echt de juiste hulp en zorg zou krijgen.
Nogmaals, het ontslag via de rechter was legitiem, zonder dat men daar de kennis ervan had dat een groot deel van de ontslag/oprot-premie te maken had met een opvang in een kliniek. Hulp voor zijn probleem is en was te belangrijk om over iets anders na te denken. Geen gewin, hulp krijgen, en daarvoor te willen betalen, ondanks vele nare dingen, is normaal.
Er is nooit sprake geweest van het niet goed functioneren binnen het bedrijf. Ook dat staat op papier/personeelsdossier.
Groeten,
Liz

Gesloten