LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huur achterstand van 23 dagen

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Yvoorg
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mar 2007 19:23

huur achterstand van 23 dagen

Ongelezen bericht door Yvoorg »

goedendag,

ik ben buiten mijn schuld om in de WAO gekomen.
Nu is het volgende het geval. Ik moet mijn huur per 1e van de maand betalen. Echter door de WAO is het financieel allemaal een stuk krapper.
Mijn wao uitkering word per 23e betaald.

Per 23e word dus ook altijd de huur betaald waar deze eigenlijk de 1e betaald hoort te zijn. Nu kreeg ik onverwachts een rekening van gemeentebelastingen en daardoor kon ik niet de huur betalen over maand februari. 10 maart kreeg ik een herinnering dat ik 2 maanden achterstand had. Op dat moment kon ik gelukkig in ieder geval de maand februari betalen en heb deze dus ook per direct overgemaakt.
Vandaag krijg ik een brief van het incassobureau gedateerd op 16 maart en ik moet reageren voor 19 maart. Helaas krijg ik deze brief binnen op 20 maart.

Hierin word het volgende gesteld:
2 maanden huur met incasso kosten van februari en maart.

Hoofdsom: 1288,62
Rente: 18,51
incasso kosten 357,-- +
-------------------------------
Totaal 1664,13

Volgens mij kan dit niet, daarbij betaal ik al minimaal 2 jaar de huur op de 23e en dit is nooit een probleem geweest.
Ik heb gebeld met het incasso bedrijf, deze zijn echter niet voor reden vatbaar.

Nou lijkt het mij zo dat ik de rente moet betalen van februari, maar die kosten zijn m.i. buiten proporties. Te meer aangezien tijdens het schrijven van de brief de achterstand van februari reeds betaald was en ik de maand maart gewoon weer per 23e betaal en dan feitelijk geen achterstand meer heb.
En per 23 april word ook weer gewoon de huur betaald voor de maand April enz.

Wie heeft raad hoe te handelen want als ik die 357,-- moet gaan betalen omdat ik 1 keer royaal te laat ben (40 dagen na 1e vervaldatum) met betalen.
Als ik deze kosten moet betalen namelijk kom ik in een viscieuze spiraal waar het lastig word om dat financieel op te vangen :?

Ik wil het incasso bureau als alternatief de rente betalen en 15% incasso kosten van 1 maand wat neerkomt op 120,-- en die gespreid betalen over 2 maanden. Alleen ben ik bang dat dit niet geaccepteerd word.

Ben heel benieuwd of dit dus allemaal rechtsgeldig is en hoe ik dit het beste kan oplossen.
De maand maart maak ik overigens gewoon over naar mijn verhuurder ipv het incasso bureau

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: huur achterstand van 23 dagen

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik zou zo snel als maar enigszins mogelijk is, contact opnemen met een bureau schuld-hulpverlening. En uiteraard ook met je verhuurder. In dit geval vind ik gewoon dat het incassobureau veel te vroeg is gekomen met die idioot hoge rekening.

Dilbert zal wel zeggen: eigen schuld, had je maar niet in de wao terecht moeten komen. Maar dat is dus iets waar je niets aan hebt.

Zelf zou ik op de een of andere manier proberen de factor die incassobureau heet, uit te schakelen. Een schande, dat die aasgieren gewoon niet kijken naar de persoonlijke situatie van iemand.

Yvoorg
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mar 2007 19:23

Re: huur achterstand van 23 dagen

Ongelezen bericht door Yvoorg »

Het is niet het feit dat ik het niet kan betalen, echter moet ik dan wel serieus de buikriem aantrekken om dit op te vangen.
En ik zal wel moeten als er geen andere optie is, echter betwijfel ik of dit allemaal maar zo kan..

Zodoende ben ik op zoek naar advies hoe nu te handelen en niet mijn centjes weg hoef te brengen aan iets wat m.i. niet rechtsgeldig is.

Vwb de struisvogelpolitiek van dilbert, daar heb ik geen boodschap aan.
WAO is namelijk geen keuze, maar iets dat je overkomt :!:

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: huur achterstand van 23 dagen

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Oké, SHV is prima, contact opnemen met de verhuurder ook maar u kunt ook kwijtschelding van OZB vragen. Uw gemeente heeft daarvoor formulieren. Als ik uw verhaal zo hoor heeft u daar recht op!

kijk op www.volkskrediet.nl

Vr. groet Chanmaster

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: huur achterstand van 23 dagen

Ongelezen bericht door caruso »

Lulkoek! Kwijtschelding krijg je echt niet omdat je een huurachterstand hebt! Dat is vervelend genoeg! Ik zou dus helemaal het hulpverleningstraject niet ingaan maar zsm contact opnemen met de verhuurder. Leg uit en ik maak me sterk dat daar niet uit te komen is.Succes!

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: huur achterstand van 23 dagen

Ongelezen bericht door Chanmaster »

JAwel curaso en ik kan het weten! Look Up my mail

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: huur achterstand van 23 dagen

Ongelezen bericht door caruso »

Schrijf Nederlands......en kijk eens naar mijn naam! Curaso???
En wat betreft je stelling: je hebt me nog steeds niet overtuigt, ik geloof je niet en weet bijna zeker dat jouw stellingname in deze niet correct is!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: huur achterstand van 23 dagen

Ongelezen bericht door puma73 »

De stellingname van chanmaster rammelt aan alle kanten, je krijgtnamelijk kwijtschelding op basis van inkomen en niet omdat je schuld hebt.

Wanneer je in de WSNP zit en op weekgeld leeft krijg je namelijk ook geen kwijtschelding omdat je in de WSNP zit en van weekgeld moet leven

Men beoordeelt op de hoogte van het inkomen zoals werkgever of uitkeringsinstatie dat uitbetaald.

Yvoorg
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mar 2007 19:23

Re: huur achterstand van 23 dagen

Ongelezen bericht door Yvoorg »

mensen, ik ben schuldenvrij, maar heb gewoon een klein budget per maand, daardoor zal ik net als een boel andere mensen wel eens moeten schuiven met rekeningen.

Mijn punt in dit is dat ik best bereid ben om de rente te betalen van de maand februari. Echter krijg ik ook incasso kosten op 16 maart over de maand maart terwijl deze nog niet voorbij is. Dit is heel leuk voor het incasso bureau, maar kan volgens mij niet. Als dit wel kan is dat ronduit vreemd te noemen.

Ook is het vreemd dat als je bij de 1e herinnering/aanmaning meteen je achterstand betaald alsnog een incasso op je dak krijgt. Op deze manier kom ik alsnog in de schulden terwijl ik niet meer kan doen als alles binnen een redelijke termijn te betalen...

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: huur achterstand van 23 dagen

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik zou toch maar even informeren of en zo ja uw gemeente een kwijtingsbeleid kent. Dat is juist bedoeld voor mensen met een kleine beurs en als het er is dan heeft u er gewoon recht op.

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: huur achterstand van 23 dagen

Ongelezen bericht door Fiore »

dat iemand in de WAO terechtkomt is vervelend natuurlijk, maar ik heb wel problemen met de uitspraak "onverwachts een rekening van de gemeentebelastingen".. mag ik vragen wat daar onverwachts aan was, die komt toch elk jaar rond deze tijd?

Yvoorg
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mar 2007 19:23

Re: huur achterstand van 23 dagen

Ongelezen bericht door Yvoorg »

uiteraard is deze niet volkomen onverwachts.
Echter slaan we nu een zijweg in van de originele vraag.
Ik kreeg dus de gemeentebelastingen en daardoor was mijn saldo bij de bank lager als gewoonlijk waardoor mijn aangemaakte huurbetaling niet is verwerkt, en die van de gemeentebelasting wel. Na de 1e aanmaning op 10 maart dus alsnog de betaling de deur uitgedaan om problemen te voorkomen. Dit allemaal via telebankieren dus zou binnen 2 dagen volledig verwerkt moeten zijn lijkt mij.

Op een ander forum word mij nu aangeraden om maart gewoon zoals altijd op de 23e te betalen en het incasso bureau te negeren aangezien ze geen poot hebben om op te staan. Ten tijden van het schrijven was de maand februari al voldaan, en overmorgen maak ik de maand Maart over zodat ik feitelijk weer bij ben

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: huur achterstand van 23 dagen

Ongelezen bericht door Fiore »

Dat begrijp ik, en ook dat de WAO een stap terug is, maar ik vind het geen eerlijke weergave van de werkelijkheid als iemand (in dit geval u) het doet voorkomen alsof het een onverwachte uitgave is die u in de problemen heeft gebracht, want dat is dus niet waar..
dat is het enige dat ik erover wilde zeggen.
je kunt bij achterstand natuurlijk het beste meteen contact opnemen met de verhuurder, ze staan tegenwoordig erg snel klaar met incassobedrijven

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: huur achterstand van 23 dagen

Ongelezen bericht door roro25 »

In de meeste voorwaarden van het huren van wonen is opgenomen dat men per 1ste van de maand bij vooruitbetaling de huur betaald.
De verhuurder heeft er geen boodschap aan dat jij je geld pas per 23ste van de maand betaald. En dat je neit kan betalen omdat je geen voldoende saldo hebt. Jij gaat met hen een verbintenis aan dat jij de woning kan huren met tegenprestatie dat jij de huur betaald.

Ik krijg mijn salaris de 25ste betaald, maar voorruit kan ik de huur van de volgende maand per 1ste betalen.

Dus in deze ben jezelf verwijtbaar schuldig. Alleen de verhuurder doet er pas een beroep op nadat er een maand niet is betaald. Maar volgens hun administratie is er twee maanden niet betaald. Dus gerechtvaardig.
Ik vind alleen de incassokosten erg hoog.

Dus advies is: neem contact op met verhuurder en prbeer met hen een regeling te treffen.

shv
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 okt 2006 14:49

Re: huur achterstand van 23 dagen

Ongelezen bericht door shv »

U zou kunnen overwegen de incassokosten niet te betalen. U heeft immers een schuld bij de woningstichting en niet bij het incassoburo. Nu u niet meer achterloopt met betalen is de schuld aan de woningstichting voldaan. Het incassoburo heeft niet aan haar verplichtingen voldaan jegens de opdrachtgever en derhalve zal o.g. het i.b. geen vergoeding verschuldigd zijn

Yvoorg
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mar 2007 19:23

Re: huur achterstand van 23 dagen

Ongelezen bericht door Yvoorg »

Ik heb ondertusen de incassokosten en rente gehalveerd na telefonisch overleg met de verhuurder.
Incasso bureau was al niet al te blij, en op het moment ben ik bezig de kosten te spreiden naar minimale termijnen. Ik kan de kosten wel betalen, maargoed ik vind dit zo een vreemde handelwijze dat als ik het dan toch moet betalen zo langzaam mogenlijk :lol:

Overigens wel met de verhuurder kunnen regelen dat de betalingstermijn van 1e van de maand een rekbaar begrip is geworden mits de betaling in de betreffende maand volgt. (wat ik feitelijk al jaren doe)

Wat mij betreft dus opgelost, en ik heb geen wetsartikel kunnen vinden om het incassobureau op aan te spreken (ook niet op het belachelijk hoge percentage wat als kosten word gerekend). Dit vond ik wel jammer, maar deze instantie's zijn klaarblijkelijk 'vogelvrij' verklaard

mirandahh
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2007 20:41

Re: huur achterstand van 23 dagen

Ongelezen bericht door mirandahh »

Beste Yvoorg, even voor de duidelijkheid. De WAO-uitkering wordt altijd tussen de 10e en de 16e van de maand op VOORSCHOT betaald. Met andere woorden; dit is al de uitkering voor de daaropvolgende maand!
Ik weet dit aangezien ik bij het UWV op de betaalafdeling van de WAO heb gewerkt. (Overigens zit ik nu zelf ook in de WAO en weet dus wat het is om de eindjes aan elkaar te moeten knopen. Dit valt niet altijd mee). Succes!!

fleur_tjuh
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mar 2007 14:05

Re: huur achterstand van 23 dagen

Ongelezen bericht door fleur_tjuh »

Dat is niet goed wat je daar verteld. Sommige wao-ers krijgen hun geld op de 15e en o.a die in de zorg hebben gewerkt pas rond de 25e.Verder wordt je nooit een maand vooruit betaald maar het gaat over de maand waarin het loon wordt betaald .Dus zo geweldig was je niet op de hoogte ook al heb je daar gewerkt.

Yvoorg
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mar 2007 19:23

Re: huur achterstand van 23 dagen

Ongelezen bericht door Yvoorg »

en ik ben zelfstandige geweest, dus dan val ik gedeeltelijk onder uwv en gedeeltelijk onder mijn verzekering. En als zelfstandige ben je altijd de klos ivm een minimale wachttijd van 3 maanden..

queeni
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2007 12:00

Re: huur achterstand van 23 dagen

Ongelezen bericht door queeni »

Hoi,

Ik begrijp heel goed wat je bedoeld. Ik heb precies het zelfde probleem.

ook kan ik mijn huur pas belalen als mijn WAO binnen is en dat is meestal tussen de 10 en de 15 van de maand. En ook ik ben 500 euro per maand minder gaan ontvangen . En laat die mensen die schrijven dat het je eigen schuld is maar kletsen , zei zullen dit misschien nooit meegemaakt hebben.

En ook ik zit niet voor mijn zweetvoeten in de WAO . Als ik kon werken zou ik het natuurlijk financieel beter hebben.

Wat dat incasso buro betreft , ik heb de kosten die het incasso buro in rekening heeft gebracht al een paar keer niet betaald. En dat was ik ook niet van plan . Alleen de werkelijke kosten.

En die meneer die zegt dat je Nederlands niet goed is moet niet zo zeuren want daar gaat het tenslotte niet over .Hij heeft het toech goed begrepen !!!! Maar ja je hebt nou eenmaal van die mensen die denken dat ze perfect zijn !! Groetjes en succes Marjon van Tilborg[/b]

Gesloten