LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
janbemel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 mar 2007 11:15

Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door janbemel »

Digitenne (lees KPN) is slechts een firmanaam voor een internationaal erkende TV-norm: DVB-T. KPN / Digitenne is contractueel verplicht om de niet-commerciële publieke zender onversleuteld uit te zenden. Dus als je een eenmalige uitgave doet voor een DVB-T-ontvanger (als set-top-box of (draagbare) volledige TV), hoef je daarna nooit meer iets uit te geven voor digitale TV kijken. Er is ook randapparatuur voor PC's en laptops te koop voor de ontvangst van digitale ether-televisie. Een voordeel van deze wijze van DVB-T kijken is, dat je dergelijke appratuur in veel landen kunt gebruiken. De apparatuur van Digitenne / KPN heeft men bewust geblokkeerd voor andere DVB-T-zenders dan die door Digitenne uitgezonden. Daardoor kun je bijvoorbeeld met "KPN-goedgekeurde" apparaten geen Duitse of Belgische DVB-T-zenders ontvangen. Met apparaten van andere merken (zonder "KPN-goedkeuring") kan dat wel. Zo kan ik naast Nederland 1, 2, 3, Omroep Gelderland en Omroep Brabent ook 10 Duitse publieke digitale TV-zenders ontvangen. Verder zijn er in mijn woongebied 7 radiozenders via DVB-T vrij te ontvangen. Een stuk of 8 commerciële radiozenders zijn dan nog door KPN versleuteld. Dus als je geen behoefte hebt aan de Nederlandse commerciële zenders, dan kun je voordelig uit zijn. Overigens, in Nederland heeft men niet geleerd van ervaringen in veel andere EU-landen: daar mislukte het versleuteld doorgeven van commerciële zenders via DVB-T volkomen. Pas nadat men ook die zenders onversleuteld was gaan doorgeven, werd DVB-T een groot succes.

jaap50
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 jan 2007 13:42

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door jaap50 »

Ik kan met mijn Samsung/KPN SMT 1000/T best buitenlandse zenders ontvangen. Het beste is als je weet waar ze zitten en dan handmatig gaan zoeken.

janbemel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 mar 2007 11:15

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door janbemel »

Gaat het bij jou om free-to-air-zenders (onversleutelde zenders) in Duitsland of België? Ik ontvang bijvoorbeeld zenders als Arte, Phoenix en EinsFestival.

jaap50
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 jan 2007 13:42

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door jaap50 »

Ik heb het in Frankrijk geprobeerd en het gaat inderdaad om FTA zenders.

janbemel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 mar 2007 11:15

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door janbemel »

Dan is jouw DVB-T-tuner een gunstige uitzondering. Overigens lees je overal dat Nederland zo ongeveer het enige Europese land is dat (commerciële) DVB-T-zenders versleutelt.

jaap50
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 jan 2007 13:42

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door jaap50 »

Dat zou best kunnen, maar dat is een onderonsje tussen particuliere bedrijven.

janbemel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 mar 2007 11:15

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door janbemel »

Dat is ook zo. Maar ik hoop stilletjes dat men er hier ook achter komt dat DVB-T versleutelen niet echt veel kijkers/gebruikers oplevert, zoals dat in veel Europese landen al is gebeurd. Maar ik vermoed dat men dan in Nederland protesterende kabelaars krijgt, die dan spreken over oneerlijke concurrentie. In Duitsland is dat hartstikke leuk; als je bijvoorbeeld in Düsseldorf bent, kun je 25 zenders vrijelijk ontvangen. En ik heb er thuis ook 10: Das Erste, SWR, MDR, NDR, WDR Düsseldorf, WDR Duisburg, WDR Wuppertal, Arte, Phoenix en EinsFestival.

jan70
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2007 15:09

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door jan70 »

janbemel: kan je mij vertellen welke digitale DVB-T-ontvanger (als set-top-box ) jij hebt, zodat ik mij er ook eentje kan aanschaffen?
bvd

janbemel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 mar 2007 11:15

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door janbemel »

Ik gebruik voor de DVB-T-ongvangst een compleet toestel. Het is een toestel met een 8,5-inch TFT-scherm, een ingebouwde DVB-T-tuner en verder is het toestel voorzien van een geïntegreerde DVD-speler. Voorts heeft het apparaat een USB-poort en een kaartlezer. Het gaat om de PDV68502-DVB-T van het Duitse merk ODYS. Als antenne gebruik ik een binnenantenne van het Duitse merk Hama, genaamd "Butterfly". Die hangt in de huiskamer (op 3 hoog) aan de muur. En zo kan ik in mijn woonplaats Nijmegen de zenders uit het Duitse Kleve (Kleef) ontvangen. Het toestel kun je ook op je gewone TV aansluiten, zodat het ook dienst doet als set-top-box.

Babylonia
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2007 11:37

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door Babylonia »

Als ik dat zo lees, dan vraag ik me af, hoezo men het in Nederland zo moeilijk maakt met de DVB-T / Digitenne. Hier in Duitsland, waar ik woon, kan ik 25 zenders via DVB-T gratis ontvangen, maar ik moet wel kijk en luistergeld betalen, daar zit het verschil met Nederland. Helass zit in dit zenderpakket geen enkele Nederlandse televsiezender, de enige twee buitenlandse zenders zijn ARTE (Frans/Duits) en CNN (Amerikaans). :D

vallentina
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2007 23:37

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door vallentina »

hallo allemaal, 6 april a.s.zend MDR een film uit. Die kleine meerjungfrau (1975) ben al heel lang op zoek naar deze film (jeugdsentiment) bestellen van de dvd in duitsland lukt mij niet, en in nederland is deze film niet verkrijgbaar. wie kan en wil voor mij deze film opnemen, en uiteraard ben ik bereid iets terug te doen of te betalen. alvast bedankt en groetje vallentina uit lisse (keukenhof)

janbemel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 mar 2007 11:15

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door janbemel »

@Vallentina: Ik heb even op de Duitse site van Buch Habel gekeken. Is dit soms wat je zoekt?
----------------------------------------------------------------------
Ota Hofman: Die kleine Meerjungfrau
Originaltitel: Malá morská víla.
FSK freigegeben ab Freigegeben ohne Altersbeschränkung.
Laufzeit ca. 90 Minuten.
Kodierungsart: 2. TV - Norm: PAL. Ausgabeformat: 4:3. Aufnahmeformat: 1,33:1. Sprachversion: Deutsch Dolby Digital 1.0, 1 / 0, AC3.
Ausgewählt von Jaroslaw Kucera. Regie: Karel Kachyna. Mit Miroslava Safrankova, Radovan Lukavsky, Petr Svojtka, Libuse Safrankova, Milena Dvorská.

EuroVideo
Januar 1975 - DVD's


Sofort lieferbar [Bis 15 Uhr: Gratis-Express über Nacht in die Buchhandlung]

14,99 EUR
--------------------------------------------------------------------------

Ik kan je het programma ook op een videoband opnemen.

Babylonia
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2007 11:37

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door Babylonia »

Als het werkelijk de juiste film is, die janbemel noemt, dan kun jezelf de DVD bij Buch Habel bestellen, want dat is een hele grote Duitse boekenwinkel, die ook naar Nederland levert.

Het webadres is: www.buchhabel.de

AnnitaT
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2007 09:26

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door AnnitaT »

in Nederland heeft men niet geleerd van ervaringen in veel andere EU-landen: daar mislukte het versleuteld doorgeven van commerciële zenders via DVB-T volkomen. Pas nadat men ook die zenders onversleuteld was gaan doorgeven, werd DVB-T een groot succes.
Wat was de reden dat het versleuteld doorgeven mislukte? Was de ontvangst en kwaliteit toen veel slechter dan onversleuteld?
Of stapte de bevolking gewoon niet over als men verplicht was bepaalde apparatuur bij bepaalde aanbieders af te nemen of....?

janbemel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 mar 2007 11:15

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door janbemel »

De reden was inderdaad dat er dermate weinig abonnees kwamen, dat het niet rendabel genoeg was. Bij onversleutelde DVB-T kan een veel groeter publiek de zenders zonder smartcards (alleen in combinatie met een abonnement verkrijgbaar) ontvnagen. Bijvoorbeeld in Duitsland blijkt dat ook voor de commerciële zenders interessant; die zenden ook onversleuteld via DVB-T uit. Dus CNN, RTL of Eurosport kijken kan dan gratis en in alle vrijheid. Alleen betaalt men daar nog kijk- en luistergeld, hetgeen bij ons in Nederland immers is afgeschaft.

LuukLent
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2007 18:59

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door LuukLent »

Ikzelf woon in Lent (bij Nijmegen) Vanaf deze week is er een software-update beschikbaar voor alle officiele KPN-Digitenne ontvangers. Hierdoor is het op deze ontvangers ook mogenlijk om buitenlandse zenders op te slaan! Hier kun je nu probleemloos met een simpele binnenantenne het pakket vanuit Kleef (Kleve) ontvangen!
Jammergenoeg zend deze mast (nog?) niet het volledige Duitse pakket uit waar o.a. ook de RTL's en PRO7/SAT1 zitten.
Deze komen namelijk het dichts bij Nederland vanaf de mast in Wesel. Helaas veels te ver voor een simpele binnenantenne.

janbemel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 mar 2007 11:15

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door janbemel »

Dan is er gelukkig voor heel wat gebruikers een belangrijke Digitenne-belemmeringsmaatregel ongedaan gemaakt. Wat het pakket vanuit Kleve betreft, denk ik niet dat daar de eerste tijd zenders zullen bijkomen. Ik zou dat ook graag willen, met name vanwege de ZDF-zenders en het commerciële, maar kwalitatief goede, Terra Nova.

tknoops
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2007 19:08

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door tknoops »

Ik woon in de grensstreek. Onlangs ontdekte ik dat mijn oude antenne volop digitale TV-programma's staat op te pikken. De ontvangst is absoluut zonder problemen. Een beetje kennis van antennes helpt. Kijk hier hoe ik het gedaan heb. http://home.hetnet.nl/~theo.knoops/digitv/index.html[/url]

janbemel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 mar 2007 11:15

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door janbemel »

Zo te zien woon je heel gunstig, zelfs nog gunstiger dan ik. Maar zelfs ondanks het feit dat ik niet de mogelijkheid van een grotere antenneinstallatie heb, ontvang ik op mijn locatie ook 6 Nederlandse en 10 Duitse zenders. Een mooie schets op die homepage van je bevindingen. En je kunt zeker ook nog 8 onversleutelde radiozenders via de DVB-T-ontvanger krijgen, volledig ruisvrij en mooi helder.

tknoops
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2007 19:08

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door tknoops »

Ik heb even gekeken, ja die acht onversleutelde radiozenders heeft mijn ontvanger ook in zijn lijst staan (Concertzender erbij) en dan nog negen Belgische, waaronder Studio Brussel en Donna, dat zijn zenders die hier ook op FM te ontvangen zijn en redelijk populair bij radioliefhebbers. Duitsland ontbreekt. Ook hier valt het weer op dat Digitenne weer degene is die versleuteling toepast, voor Sky en Gold en zo. Het zal de bedoeling zijn dat wij in Nederland per radiotoestel een abonnement van Digitenne nemen.

Gesloten