LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten aanvraag dagvaarding

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
ferhat
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2007 14:10

Re: Kosten aanvraag dagvaarding

Ongelezen bericht door ferhat »

ohhh die 70 euro bedoel je waarschijnlijk....ok dan dank je

wie betaalt de rechterskosten indien ik verlies ikzelf?hoe hogen kunnen deze oplopen...

ik stel een hoop vragen ... sorry hoor :(

Gasssst

Re: Kosten aanvraag dagvaarding

Ongelezen bericht door Gasssst »

Hierna is er nog een moment om de !!!!kosten!!!!! te voldoen en de zaak te voorkomen. De kosten van de rechtbank komen er dan niet meer bij, en met deze kosten heeft men geprobeerd angst aan te jagen.

welke kosten bedoel je???
Hierin kan enige onduidelijkheid zich opdoen inderdaad.
Met de kosten die u alsnog kunt voldoen na ontvangst van de dagvaarding doelde ik op de incassokosten, echter gematigd van 420 naar 357 euro, plus de inmiddels door de deurwaarder gemaakte gerechtelijke kosten in de orde van 70 euro, zodat het totaal weer rond de 420 euro komt. Het bedrag waarvan u misschien overweegt om toch maar te betalen. De tweede keer dat ik de term kosten gebruikte had ik het over de bijkomende gerechtelijke kosten ná de dagvaarding, de kosten van de rechtbank. Maar die laatste kunnen dus nog ontweken worden na de ontvangst van de dagvaarding, door alsnog te betalen.

Het is daarom zeer raadzaam om nu niet zonder meer de totale som van het incassobureau te voldoen. U kunt immers "gratis" afwachten of men het wel aandurft een zaak te beginnen. Allereerst heeft u nu een geschil opgeworpen en het incassobureau gedwongen om u van een behoorlijke motivatie en kostenspecificatie te voorzien, en moeten ze dus echt iets gaan doen voor hun geld. Ze kunnen dit niet negeren en u zonder meer dagen, want dan zal de kantonrechter, zelfs als hij de vordering rechtmatig acht, het incassobureau verwijten dat ze het minnelijke traject hebben overgeslagen en onnodig de rechtbank hiermee hebben belast. Met de veroordeling van uw schuldeiser tot de gerechtelijke kosten als gevolg. Dus ook de 70 euro van de dagvaarding, waarmee zelfs een door u verloren zaak u 357 euro kost en de andere partij ongeveer het dubbele.

Nogmaals, wellicht dat het incassobureau wel zal aandringen op dagvaarding, op kostenrisico van de opdrachtgever, maar uiteindelijk is het Vodafone die dagvaardt en dus de toestemming hiervoor moet verlenen. Aangezien die zijn vordering al lang betaald heeft gezien kunt u rustig onderuit gaan zitten wachten totdat deze eieren voor zijn geld kiest en niet het risico wenst te nemen voor de te hoge vordering van het incassobureau.

Ik vermoed dat u nog één brief van het incassobureau ontvangt. Daarin noemen ze een onduidelijke opsomming van kostenposten en stellen ze dat u toch écht moet betalen omdat hun opdrachtgever de instructie heeft gegeven u anders in rechte te betrekken. Als het u lukt de juiste mensen bij Vodafone informatie hierover te ontlokken zult u merken dat een dergelijke brief niet door hen is geaccrediteerd. En anders reageert u evengoed met een brief dat u er nog steeds over van standpunt verschilt en het dan inderdaad maar aan de kantonrechter wilt overlaten hierover een uitspraak te doen, en in ieder geval een beroep zult doen op zijn bevoegdheid het bedrag te matigen. In het uiterst onwaarschijnlijke geval dat Vodafone echt de vingers in het vuur wil steken voor de hoge kosten van het incassobureau en toestemming geeft een zaak in te leiden dan heeft u na de ontvangst van de dagvaarding altijd nog een keuzemoment om te betalen of niet.

U kunt zich nu een voorstelling maken van het risico van de tegenpartij. Het werk dat het incassobureau nu moet doen, het antwoorden op uw brieven en dergelijke, is normaliter onderdeel van het hele incassotraject waarvoor de 357 euro staat. Echter, voor de kantonrechter aan de orde zijn de kosten die waren gemaakt tot op het moment dat u 100 euro betaalde voor het versturen van de twee brieven. Alles ná die tijd wat het incassobureau aan kosten heeft gemaakt is enkel en alleen geweest ter verkrijging van het meerdere boven die 100 euro, dus eigenlijk het verhogen van de inkomsten van het incassobureau. ALS de tegenpartij eenmaal heeft besloten tot dagvaarding dan bent u in de positie om er nog tussenuit te komen door alsnog de deurwaarder te betalen, maar ook om het gewoon voor te laten komen met de mogelijkheden zoals ik hiervoor al beschreven heb. De andere partij kan dan niet meer terug. Loze dreigementen helpen dan niet meer en men moet echt de nek uit gaan steken en risico's nemen.

U moet zich realiseren dat er voor u misschien emotionele factoren, rechtvaardigheidsgevoel, principes en dergelijke meespelen, maar voor Vodafone is het puur een zakelijke kwestie. Zij hebben hun vordering binnen, het risico is groot de zaak te verliezen, het is niet in hun belang maar in dat van hun mee-eter, en zelfs bij een gewonnen zaak is er een groot risico het dubbele aan kosten kwijt te zijn. Eventuele kosten zijn voor hen, maar eventuele opbrengsten voor het incassobureau. Een eenmanszaakje zou misschien uit principe toch dagvaarden, maar NO WAY dat Vodafone dat doet!!

Gasssst

Re: Kosten aanvraag dagvaarding

Ongelezen bericht door Gasssst »

Dat was niet ik maar uw text waarin de fout opgemerkt werd.
Uitsluitend op een dwangbevel staat "IN NAAM DER KONING".
Een dwangbevel is in deze al helemaal niet aan de orde. Die is afkomstig van de overheid, een bestuursorgaan, of de belastingdienst en daar komt geen rechterlijke uitspraak bij kijken voordat de deurwaarder deze komt innen. Bij de verbintenis tussen twee (rechts)personen komt er, in geen enkele hoedanigheid dan ook, een dwangbevel aan te pas.

pieterm
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mar 2007 14:35

Re: Kosten aanvraag dagvaarding

Ongelezen bericht door pieterm »

Elisabeth

Ten eerste mag een incassoburo nooit jou voor het gerecht dagen daar zijn ze niet bevoegd door, een gerechtsdeurwaarder wel.
Dat geld dat je moet betalen 48 euro zou ik ook niet betalen want dat recht hebben ze niet.

pieterm
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mar 2007 14:35

Re: Kosten aanvraag dagvaarding

Ongelezen bericht door pieterm »

Nee ik zal die 48euro niet betalen een incassoburo kan en mag niet iemand voor het gerecht dagen daar hebben zij geen bevoegdheid voor.
Als men schuld heeft en men krijgt van een incassoburo bericht op te betalen en er staat gerechtskosten bij niet betalen,wel het overige bedrag.

fleur_tjuh
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mar 2007 14:05

Re: Kosten aanvraag dagvaarding

Ongelezen bericht door fleur_tjuh »

Hallo


Voor het te laat betalen van een rekening groot 24 euro moet ik nu aan interum justitia een bedrag van 95 euro overmaken!!!! Als ik al die verhalen lees dan klopt dit volgens mij nooit :shock: Wil iemand mij daar een antwoordt op geven .

gr. fleur

pieterm
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mar 2007 14:35

Re: Kosten aanvraag dagvaarding

Ongelezen bericht door pieterm »

Fleur

Het kan niet zijn dat eerst 24 euro moet betalen bij laat betaling ineens 71 euro exstra moet betalen.
Je betaald gewoon die 24 euro en verder niets.
Waar bestaat die 71 euro uit staat dat vermeld in een brief van hun, en kan je dat uitleggen, of je betaald die 24 euro naar iemand die dat van je krijgt.
Laatst gewijzigd door pieterm op 28 mar 2007 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Kosten aanvraag dagvaarding

Ongelezen bericht door Cesar »

Even ter verduidelijking;
Wij doen zaken met I.J. in geval van betalingsproblemen. Ja, sorry, maar dat bepaal ik niet.
Ik weet wel dat wij gewoon een abo hebben en jaarlijks daar behoorlijk voor betalen.
Alles wat ze nu van jou proberen te plukken is netto-netto-netto in de pocket.
Snap je fleur_tjuh.

fleur_tjuh
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mar 2007 14:05

Re: Kosten aanvraag dagvaarding

Ongelezen bericht door fleur_tjuh »

Hallo

Het bedrag staat voor:

Hoofdsom 24.66
Rente 0,02
Incassokosten 44,03
Registratiekosten 29,75
-----------
Totaal 98,46


Heb je hier iets aan

Thanx Fleur

pieterm
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mar 2007 14:35

Re: Kosten aanvraag dagvaarding

Ongelezen bericht door pieterm »

Beste Fleur

Als je schuld is 24,66 euro daar mogen ze maar 15% over rekenen.
dat betekend 15%x24,66=3,69.90
Berekening over rente van 24,66X0,02=0,4932 euro cent
Totaal zal dat zijn die je moet betalen 24.66+3,6990+0,4932=T 28,85 euro.
Je kan ook het geld dat je verschuldig bent betalen aan de eiser dan wordt het bedrag euro 25,15 inkl.rente
Het is heel lang bekend dat I.J teveel berekend gewoon oplichting .
Jaren geleden was op TV dat de directeur van I.J zelf ingebreke is gebleven van betalen aan de eisers.

Gr.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Kosten aanvraag dagvaarding

Ongelezen bericht door Cesar »

Voor het te laat betalen van een rekening groot 24 euro
Dus je hebt al betaald?

De rest laten voor wat het is.
I.J. laat geen rechtzaak starten voor 71 euro want daar moet de eisende partij opdracht voor geven. Ik hoop dat je die 24 euro wel hebt betaald aan de eiser anders heeft die nog niks. Van het bedrag dat je zou betalen aan I.J. gaan eerst de kosten van I.J. af. Begrijp je.

Dus betalen aan eiser is belangrijk. Dan houdt die zich al stil en zal nimmer opdracht verstrekken aan een incassoburo in het algemeen.

fleur_tjuh
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mar 2007 14:05

Re: Kosten aanvraag dagvaarding

Ongelezen bericht door fleur_tjuh »

Hallo


De rekening is al betaald maar eerlijk gezegd begrijp ik het hele verhaal niet.Het is een rekening van januari en dan nu al van IJ.Wat moet ik nu met de overige kosten doen? Overmaken naar IJ ?


Thanx again

fleur

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Kosten aanvraag dagvaarding

Ongelezen bericht door Cesar »

De rekening is al betaald maar eerlijk gezegd begrijp ik het hele verhaal niet.Het is een rekening van januari en dan nu al van IJ.Wat moet ik nu met de overige kosten doen? Overmaken naar IJ ?
Je hebt de rekening betaald! Oké.
Je geeft eigenlijk aan dat je een paar maanden te laat bent!
Heb je een herinnering ontvangen?
Heb je een aanmaning ontvangen?
Dit behoeft de eiser niet te doen, dit even tussendoor.
De eiser kan stellen "binnen 30 dagen betalen".
Na die 30 dagen kan de eiser gewoon de eis uit handen geven.

Nu even terug naar jouw vraag m.b.t. de overige kosten;
In principe ben je in gebreke. Ik geloof echter nooit dat I.J. een rechtzaak start voor die paar euro. Indien I.J. weer dreigt gewoon zeggen dat er geen vordering is omdat je die al lang hebt betaald. Ik vermoed dat e.e.a. vergeten is en je er weer aan werd herinnerd doordat je een schrijven ontving van I.J.

Heb je geen rust bij dit alles dan gewoon de kosten voldoen aan I.J.

fleur_tjuh
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mar 2007 14:05

Re: Kosten aanvraag dagvaarding

Ongelezen bericht door fleur_tjuh »

Hoi Cesar


Ik heb ff rond geneust op de site maar ik lees ook bedragen van 37 euro incassokosten! Verder lees ik bij de ombudsman dat je tot 250 euro een bedrag van 45 euro moet betalen.Kun je mij daar nog iets over vertellen of is het gewoon 15%?

Dank je voor je tijd.

gr fleur

KoosHopeloos
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2007 07:08

Re: Kosten aanvraag dagvaarding

Ongelezen bericht door KoosHopeloos »

Sterker nog, de regering wil de dagvaardingsprocedure afschaffen en er komt dan een verzoekschrift voor in de plaats! Zo'n verzoekschrift kan dan ook per post aan je verzonden worden door een schuldeiser en/of incassobureau, zonder een deurwaarder. Dus dan heb je nog meer kans op verstekvonnissen en spookvorderingen waar je niets vanaf weet! Zo'n vonnis moet dan wel door een deurwaarder betekend worden aan je, maar dan is de zitting al geweest en heb je geen verweer kunnen voeren tegen vorderingen waar je het niet mee eens bent!
Belachelijk als de regering dit voorstel gaat goedkeuren, dit is koren op de molen van alle louche en malafide incassobureau's.
Dan kun je toch beter met een deurwaarder te maken hebben die wel de wet naleeft!

sander 1968
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:12

Re: Kosten aanvraag dagvaarding

Ongelezen bericht door sander 1968 »

Beste Bor Komorovski.

Bedankt voor al je postings hierzo over het reilen en zeilen van een incasso traject.
Ik heb hetzelfde meegemaakt,wat happy12 meemaakte.
Alleen bij mij was het relatie-planet.
De 7 dagen koop op afstand gaat niet op,als je eenmaal gebruik heb gemaakt van het produkt.
Ik moest ook betalen,toen mijn broer mij aansloot op die site voor de grap.
Ik probeerde er ook onderuit te komen,maar omdat mijn broer een paar keer had ingelogd,hij dus gebruikte maakte van die diensten.
Nu heeft hij dan die rekening betaalt,maar relatie-planet stuurde ook een incassotraject op me af.
Intrum Justitia.
Dezelfde dag werd er betaald.
Ook ik zei dat ik nooit een brief heb binnen gekregen van Intrum.
Maar Relatie-planet en Intrum willen nu dat het totale bedrag betaald moet worden.
Ook beweerde relatie-planet dat pas opgezegd kon worden als het volledige bedrag betaald werd.
De vraag is nu eigenlijk of ik dat geld niet kan terug vorderen,als ze binnen die maand mij niet aansluiten.
Wegens wanprestatie dus.
Ik heb immers de hoofdsom betaald en dat staat los van Intrum.
Wil intrum alsnog innen,ze alleen met mij te maken hebben en ik niks met relatie-planeet,omdat ze beweren dat er niet betaald is.

Ik heb ook al verschillende advocaten gebeld,en sommige beweren dat ik wel moet betalen.
Ook een ander incasso buro gebeld en die zegt ook dat elke voortraject minimaal 37,00 euro incasso mag rekenen met de daarbij horende administratiekosten.
Dus hier gaan vele geluiden de andere kant op.
Niet dat ik ze ook maar 1 cent ga betalen.
Mij gaat het meer om het ontbinden van het contract,om alsnog wegens wanprestatie het geld terug te vorden.
Wat voor tijd staat daarvoor dat je mag ontbinden.

Mvg.

sander.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Kosten aanvraag dagvaarding

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Hier zie ik staan Relatie-Planet, is dat hetzelfde als Planet internet?
Daar heb ik ook problemen mee gehad, ik had als ondernemer destijds de noodzaak om internet te nemen, omdat bedrijven en leveranciers geen bestellingen meer per telefoon wilden aannemen.
Dus een proefpakket van Planet besteld, let wel een GRATIS proefpakket voor 3 maanden. Na 2 maanden kreeg ik een rekening van KPN van meer dan 3000 gulden! De aansluiting ging via de telefoon en wat ik niet wist was, dat mijn ex schoondochter ging chatten met haar vage vriendjes.
Direct daarop heb ik mijn abonnement met Planet opgezegd en heb toen Wanadoo cable genomen. Later kreeg ik een rekening van Planet voor een abonnement van een heel jaar!
Dat heb ik geweigerd, omdat de proefperiode voor 3 maanden was en ik er verder geen gebruik van wilde maken. Dat had ik binnen één maand moeten aangeven en dus zat ik er volgens de algemene voorwaarden een jaar aan vast!
Toen verscheen I. J. ten toneele met een vordering die echt nergens op sloeg.
Ik heb geweigerd die vordering te erkennen of te voldoen. Ik heb gevraagd om een schriftelijke bevestiging van de opdrachtgever dat zij gerechtigd waren de vordering te innen.
Die kreeg ik dus niet, wel aanmaningen met ver boven de reële gemaakte kosten!
Toen kwam er een dreigbrief voor een dagvaarding die ik lachend naast mij neer heb gelegd.
Ik heb nogmaals verzocht of zij mij via Planet een contract konden overleggen waaruit zou blijken dat ik voor een jaar had getekend.
Daarna werd het stil, heel stil en tot op heden is het nog stil, ik heb er nooit meer iets van gehoord en zal dat ook niet horen, want het is nu 7 jaar geleden.

Vr. Gr. Hans.

tarac

Re: Kosten aanvraag dagvaarding

Ongelezen bericht door tarac »

Ik krijg al jarenlang incassobureaus achter me aan wegens zgn advertenties in telefoongidsen, internetpagina's en wat nog meer louche media.

Ik gooi ze altijd lachend in de prullenmand !
Soms komt er wel eens een deurwaarder voor dit soort dingen.
Bakje koffie met de man en dan mijn vraag "waar is het door mij ondertekende contract of opdracht ?"

Hoor je verder nooit meer wat van

Gesloten