LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden
Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden
Voor 10 dagen Salzburg, ronde de kerst, dus sneeuw niet gegarandeer.
De een zegt dat je winterbanden moet en de ander zegt dat het zonde van je geld is en beter goede regenbanden kunt nemen. Een ander vind nieuwe all seasonbanden een goed idee.
Maar wat is nou het beste? Niemand kan me nou echt een overtuigend antwoord geven.
En dan heb ik nog niet over de prijzen gesproken want deze lopen erg uiteen!
En kwa merken schijnt ook iedereen een mening te hebben!
Kan iemand mij hier een goed advies ingeven!
Bandmaat 185/65R14 op dit moment.
Alvast bedankt.
Tien
De een zegt dat je winterbanden moet en de ander zegt dat het zonde van je geld is en beter goede regenbanden kunt nemen. Een ander vind nieuwe all seasonbanden een goed idee.
Maar wat is nou het beste? Niemand kan me nou echt een overtuigend antwoord geven.
En dan heb ik nog niet over de prijzen gesproken want deze lopen erg uiteen!
En kwa merken schijnt ook iedereen een mening te hebben!
Kan iemand mij hier een goed advies ingeven!
Bandmaat 185/65R14 op dit moment.
Alvast bedankt.
Tien
Re: Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden
In oostenrijk zijn in de wintermaanden winterbanden volgens mij zelfs verplicht, in duitsland weet ik het niet, maar ik dacht dat het ook daar zo was. Heb zelf ook winterbanden. Volgens mij ben ik hier een van de weinige. Rij op michelins en kan in de regen op een nat wegdek bochten van ongeveer 70 graden echt achterlijk hard nemen. Ik weet zeker dat je dat op gewone banden niet nadoet want de kleefkracht van die banden is echt enorm. Vindt het voor de andere weggebruikers zelfs gevaarlijk omdat ik met een veel hogere snelheid bochten kan nemen dan anderen zodat deze op het verkeerde been gezet kunnen worden. Daarom doe ik het dus ook maar zelden.
In de sneeuw kom je met onze gewone banden geen meter vooruit en heb je zeker sneeuwkettingen nodig als de weg stijgt. Winterbanden zijn perfect en je gebruikt uiterst zelden sneeuwkettingen. (alleen als de weg zeer stijl is 20-30graden helling en dan alleen nog met verijsde sneeuw) In duistland rijden de duitsers op de autobahn 's-nachts op een rustige geheel besneeuwde snelweg met een laag verse sneeuw van 5 cm tegen de 160 km/h. Ik neem dat risico niet en rij dus tussen de 100 en 120 maar ze rijden wel om je heen...en zij doen het vaker dan ik, dus kennen ze de risico's ook beter. Ter illustratie: tijdens diezelfde rit heb ik in Nederland (120 km) 8 auto's in de sloot langs de snelweg zien liggen, in duitsland op 800 km maar 1. Remweg bij 50-60 km/uur op sneeuw met winterbanden is 80-100 m!! Probeer dat eens uit als je de kans krijgt met je gewone banden, weet zeker dat het een veelvoud is. Succes met kiezen, ik zou het wel weten.
In de sneeuw kom je met onze gewone banden geen meter vooruit en heb je zeker sneeuwkettingen nodig als de weg stijgt. Winterbanden zijn perfect en je gebruikt uiterst zelden sneeuwkettingen. (alleen als de weg zeer stijl is 20-30graden helling en dan alleen nog met verijsde sneeuw) In duistland rijden de duitsers op de autobahn 's-nachts op een rustige geheel besneeuwde snelweg met een laag verse sneeuw van 5 cm tegen de 160 km/h. Ik neem dat risico niet en rij dus tussen de 100 en 120 maar ze rijden wel om je heen...en zij doen het vaker dan ik, dus kennen ze de risico's ook beter. Ter illustratie: tijdens diezelfde rit heb ik in Nederland (120 km) 8 auto's in de sloot langs de snelweg zien liggen, in duitsland op 800 km maar 1. Remweg bij 50-60 km/uur op sneeuw met winterbanden is 80-100 m!! Probeer dat eens uit als je de kans krijgt met je gewone banden, weet zeker dat het een veelvoud is. Succes met kiezen, ik zou het wel weten.
Re: Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden
1 advies heb ik voor je. Koop winterbanden. Niet alleen omdat het in Oostenrijk verplicht is, maar ook, omdat het veel veiliger rijden is (ook in Nederland).
Door ook in Nederland met winterbanden te rijden, spaar je je zomerbanden, zodat je voor het zelfde geld veel meer km kunt rijden.
Denk overigens niet dat winterbanden wonderbanden zijn. Als je naar Salzburg gaat, moet je tussen Munchen en Salzburg over een berg heen (Irschenberg). Reken er maar op, dat als er sneeuw ligt, je hier niet zonder sneeuwkettingen omhoog komt. Twee jaar geleden zijn er velen ingesneeuwd in de nacht en hebben er 14 uur stilgestaan.
Houd dus ook goed de weersberichten in de gaten en bij slecht weer NIET 's-nachts rijden.
Succes
Door ook in Nederland met winterbanden te rijden, spaar je je zomerbanden, zodat je voor het zelfde geld veel meer km kunt rijden.
Denk overigens niet dat winterbanden wonderbanden zijn. Als je naar Salzburg gaat, moet je tussen Munchen en Salzburg over een berg heen (Irschenberg). Reken er maar op, dat als er sneeuw ligt, je hier niet zonder sneeuwkettingen omhoog komt. Twee jaar geleden zijn er velen ingesneeuwd in de nacht en hebben er 14 uur stilgestaan.
Houd dus ook goed de weersberichten in de gaten en bij slecht weer NIET 's-nachts rijden.
Succes
Re: Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden
Of 4-seizoenen banden, deze hebben ook een M+S aanduiding (mud en snow) en je kunt het hele jaar er veilig mee rijden zonder te hoeven wisselen tussen de seizoen. Ik heb zelf Goodyear Vector5 en ben er super tevreden mee, zowel zomers als 's winters (ook tijdens de wintersport)
Re: Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden
In Duitsland schijnt het zo te zijn, wanneer je bij een ongeluk betrokken raakt met zomerbanden, je gedeeltelijk aansprakelijk kan worden gesteld. Winterbanden zou ook in Nederland een verplichtinmg moeten zijn. Is het niet verstandiger van verzekeringsmaatschappijen om korting te geven bij het gebruik van winterbanden en een opslag voor het rijden met zomerbanden gedurende een af te spreken periode per jaar?
Re: Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden
In oostenrijk en duitsland zijn winterbanden niet verplicht Er is alleen een verplichting indien dit door borden wordt aangegeven en dat heeft meestal betrekking op Kettingen Verder is er in oostenrijk het zo dat er aleen maar problemen zijn in de alpen verder. en dat is maar 30 % van het land.
Re: Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden
Het is maar net wat je doet met je auto, blijf je in Nederland of hooguit in Duitsland, lijkt het me persoonlijk niet nodig om hiervoor apart winterbanden aan te schaffen,
Rijdt je met je auto en grote caravan naar Oostenrijk en Zwitserland om daar van een wintersport vakantie te genieten, winterbanden kopen, in combinatie met sneeuwkettingen, deze zijn dan echt onontbeerlijk.
Rijdt je met je auto en grote caravan naar Oostenrijk en Zwitserland om daar van een wintersport vakantie te genieten, winterbanden kopen, in combinatie met sneeuwkettingen, deze zijn dan echt onontbeerlijk.
Re: Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden
Ik vind de opmerkingen van J.Slim niet zo slim. Op zich ben ik het er mee eens dat winterbanden voor meer veiligheid kunnen zorgen. Maar jij gaat die veiligheid verkleinen door in slechte weersomstandigheden vrolijk 'lekker hard' door de bocht te scheuren.
Winterbanden zijn geen wonderbanden. Dus pas op voor schijnveiligheid.
Winterbanden zijn geen wonderbanden. Dus pas op voor schijnveiligheid.
Re: Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden
Wanneer u naar Salzburg gaat, even de weersituatie in de gaten houden,
Indien er sneeuw en ijs ligt, bent u met sneeuwkettingen goed bediend, alleen om die tien dagen vakantie nu speciaal winterbanden te huren lijkt me niet echt economisch,
Indien er sneeuw en ijs ligt, bent u met sneeuwkettingen goed bediend, alleen om die tien dagen vakantie nu speciaal winterbanden te huren lijkt me niet echt economisch,
Re: Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden
Ik rij al ruim 16 jaar ieder jaar van ongeveer 1 december tot eind maart op winterbanden (Vredesteijn wintrac)
Duurder ? absoluut niet. Eerder werd terecht aangegeven dat mijn zomerbanden geen milimeter slijten in de winter en dus ook minder snel vervangen hoeven te worden. Het is een uitgave die door de tijd/kilometers volledig teniet gedaan wordt.
Veiliger ?
Absoluut. Denk niet dat je winterbanden alleen nodig hebt in winterse omstandigheden. Door de samenstelling van de winterband, het rubber, levert deze band al veel meer grip op vanaf 10°C en lager. De zomerband wordt dan in verhouding té hard en té stijf. Daarbij is de winterband een perfekt maatje voor slagregens, modder, blad en natuurlijk sneeuw/gladheid.
Nog een voordeel:
Mijn zomerbanden zijn gemonteerd op een paar chique BBS velgen, mijn winterbanden op ordinaire stale velgen...... Ik moet er niet aan denken hoe die alu's er uitzien met het NL strooibeleid........
Gerard
(die tégen nóg meer verplichtingen is in dit landje, maar eenieder van harte winterbanden aanbeveelt)
Duurder ? absoluut niet. Eerder werd terecht aangegeven dat mijn zomerbanden geen milimeter slijten in de winter en dus ook minder snel vervangen hoeven te worden. Het is een uitgave die door de tijd/kilometers volledig teniet gedaan wordt.
Veiliger ?
Absoluut. Denk niet dat je winterbanden alleen nodig hebt in winterse omstandigheden. Door de samenstelling van de winterband, het rubber, levert deze band al veel meer grip op vanaf 10°C en lager. De zomerband wordt dan in verhouding té hard en té stijf. Daarbij is de winterband een perfekt maatje voor slagregens, modder, blad en natuurlijk sneeuw/gladheid.
Nog een voordeel:
Mijn zomerbanden zijn gemonteerd op een paar chique BBS velgen, mijn winterbanden op ordinaire stale velgen...... Ik moet er niet aan denken hoe die alu's er uitzien met het NL strooibeleid........
Gerard
(die tégen nóg meer verplichtingen is in dit landje, maar eenieder van harte winterbanden aanbeveelt)
Re: Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden
Ben het helemaal met Gerarg eens.
Alleen is het omslagpunt 7 graden en niet 10 graden.
Onder de 7 graden heb je door gebruik van silica al een betere grip, zelfs bij een droog wegdek.
Alleen is het omslagpunt 7 graden en niet 10 graden.
Onder de 7 graden heb je door gebruik van silica al een betere grip, zelfs bij een droog wegdek.
Re: Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden
Als ze hier in NL de verkeersveiligheid ECHT serieus zouden nemen -ipv het zinloze flitsen onder het mom van...- dan zou iedereen 's winters op winterbanden moeten rijden. Meer info: http://www.anwb.nl/published/anwbcms/co ... ng.nl.html
Re: Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden
Gewoon altijd op winterbanden blijven rijden.
Scheelt een hoop kosten.
Scheelt een hoop kosten.
Re: Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden
Wederom voor de zoveelste keer een echte waardevolle bijdrage van Leon op dit radarforum!
Re: Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden
Winterbanden
Ik ben het helemaal eens met Leon 2 maar helaas motiveert hij zijn uitspraken niet (bla, bla, bla). Dat zal ik wel doen.
Ik rij al 25 jaar naar de wintersport en deed dat altijd op zomerbanden, tot vorig jaar. Het was inderdaad zo dat als je een klein besneeuwd hellinkje op moest, je al een flinke aanloop moest nemen of je sneeuwkettingen op moest leggen en dat terwijl de Oostenrijkers er met hun winterbanden probleemloos tegenop kwamen. Vooral toen begin vorig jaar de regelgeving in Duitsland en Oostenrijk zo was veranderd, dat je aansprakelijk werd gesteld als je bij een ongeluk betrokken raakte omdat je niet voldoende op de situatie was toegerust, heb ik toch maar besloten winterbanden aan te schaffen. Maar ik stond voor een dilemma. Mijn auto was al 10,5 jaar oud met 260.000 km op de teller en om nu nog een aparte set zomer- en winterbanden te nemen op een aparte set velgen, vond ik toch wel te veel van het goede. Telkens de banden op de velgen wisselen vond ik ook geen optie. Daarom heb ik me goed laten informeren o.a. door de ANWB-site die zegt dat winterbanden in de zomer absoluut niet onveilig zijn en dat de winterbanden van tegenwoordig lang niet meer zo hard slijten als vroeger. Ik heb daarom besloten om de 4 winterbanden (Vredestein snowtrac 175/70R14 totaal 289 euro) er permanent op te houden, ook in de zomer en zelfs met een lange reis naar warme landen met temperaturen van dik boven de 30 graden. M’n bandenboer Euromaster zei toen nog: ik zie je over twee jaar wel weer terug, en hij had gelijk. Wat blijkt, precies 1 jaar later en 40.000km verder waren de voorbanden van 8mm naar 4mm afgesleten en de achterbanden van 8mm naar 6mm (voorwielaandrijving). Ik heb ze inmiddels van achter naar voor gewisseld, zodat ik nog een jaar kan rijden en in ieder geval niet onder de 2mm kom. Het lijkt er dus op, dat ik met de winterbanden het gehele jaar door 80.000 km kan rijden. Dat heb ik met zomerbanden zelden gehaald. Het hoeft dus geen argument meer te zijn om ze per seizoen te verwisselen. Wel is het zo, dat ze buiten iets meer geluid maken maar dat hoor ik binnen in de auto niets van.
Ik kan dus iedereen aanbevelen die jaarlijks naar de wintersport gaat, sneeuwbanden te nemen. Het kost je niets extra en je rijdt in de winter een stuk veiliger en comfortabeler.
Ed
Ik ben het helemaal eens met Leon 2 maar helaas motiveert hij zijn uitspraken niet (bla, bla, bla). Dat zal ik wel doen.
Ik rij al 25 jaar naar de wintersport en deed dat altijd op zomerbanden, tot vorig jaar. Het was inderdaad zo dat als je een klein besneeuwd hellinkje op moest, je al een flinke aanloop moest nemen of je sneeuwkettingen op moest leggen en dat terwijl de Oostenrijkers er met hun winterbanden probleemloos tegenop kwamen. Vooral toen begin vorig jaar de regelgeving in Duitsland en Oostenrijk zo was veranderd, dat je aansprakelijk werd gesteld als je bij een ongeluk betrokken raakte omdat je niet voldoende op de situatie was toegerust, heb ik toch maar besloten winterbanden aan te schaffen. Maar ik stond voor een dilemma. Mijn auto was al 10,5 jaar oud met 260.000 km op de teller en om nu nog een aparte set zomer- en winterbanden te nemen op een aparte set velgen, vond ik toch wel te veel van het goede. Telkens de banden op de velgen wisselen vond ik ook geen optie. Daarom heb ik me goed laten informeren o.a. door de ANWB-site die zegt dat winterbanden in de zomer absoluut niet onveilig zijn en dat de winterbanden van tegenwoordig lang niet meer zo hard slijten als vroeger. Ik heb daarom besloten om de 4 winterbanden (Vredestein snowtrac 175/70R14 totaal 289 euro) er permanent op te houden, ook in de zomer en zelfs met een lange reis naar warme landen met temperaturen van dik boven de 30 graden. M’n bandenboer Euromaster zei toen nog: ik zie je over twee jaar wel weer terug, en hij had gelijk. Wat blijkt, precies 1 jaar later en 40.000km verder waren de voorbanden van 8mm naar 4mm afgesleten en de achterbanden van 8mm naar 6mm (voorwielaandrijving). Ik heb ze inmiddels van achter naar voor gewisseld, zodat ik nog een jaar kan rijden en in ieder geval niet onder de 2mm kom. Het lijkt er dus op, dat ik met de winterbanden het gehele jaar door 80.000 km kan rijden. Dat heb ik met zomerbanden zelden gehaald. Het hoeft dus geen argument meer te zijn om ze per seizoen te verwisselen. Wel is het zo, dat ze buiten iets meer geluid maken maar dat hoor ik binnen in de auto niets van.
Ik kan dus iedereen aanbevelen die jaarlijks naar de wintersport gaat, sneeuwbanden te nemen. Het kost je niets extra en je rijdt in de winter een stuk veiliger en comfortabeler.
Ed
Re: Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden
@Ed4: Exact dat wilde ik nou ook gaan vertellen....
Wij zitten in ieder geval op 1 lijn. (Angelo wil toch alleen maar Michelinnetjes verpatsen)
Wij zitten in ieder geval op 1 lijn. (Angelo wil toch alleen maar Michelinnetjes verpatsen)
Re: Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden
@Leon: Dat ik er zeer goede ervaringen mee heb, wil niet zeggen dat ik ze wil verpatsen hoor... 'k Heb ook niets te verpatsen verder. En als jullie het hele jaar op winterbanden willen rijden... Best...
Dat moet ieder voor zich uitmaken. 'k zou het zelf niet doen. Behalve de bovengenoemde rendementen vind ik grip veel belangrijker. En winterbanden zijn qua grip gemaakt voor grotendeels nat en koud wegdek en zomerbanden om de meeste aantallen kilometers door te brengen op droog wegdek
Dat moet ieder voor zich uitmaken. 'k zou het zelf niet doen. Behalve de bovengenoemde rendementen vind ik grip veel belangrijker. En winterbanden zijn qua grip gemaakt voor grotendeels nat en koud wegdek en zomerbanden om de meeste aantallen kilometers door te brengen op droog wegdek
Re: Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden
Reactie op AngeloJB van 4 april
Natuurlijk is het het beste om in de winter op winterbanden te rijden en in de zomer op zomerbanden. Waar het om gaat is, als iemand niet de kosten wil maken voor een aparte set zomerbanden en een aparte set winterbanden (met velgen), wat kun je dan het beste doen.
Ik lees op de site van de ANWB:
http://www.anwb.nl/published/anwbcms/co ... en.nl.html
Zomerbanden in de sneeuw remweg 65 meter
Zomerbanden in de zomer remweg 12 meter
Winterbanden in de sneeuw remweg 30 meter
Winterbanden bij 15 graden C remweg 14 meter
Winterbanden bij 35 graden C remweg 19 meter
Nou, als ik dan een keus moet maken voor het hele jaar, dan kies ik toch voor winterbanden want daar is veel meer voordeel bij te halen. Want laten we wel wezen, wanneer is het op zo'n warme dag echt boven de 30 graden, niet s'morgens en niet s'avonds, alleen soms overdag. Zou je nog kunnen denken dat winterbanden veel sneller slijten, maar het blijkt uit mijn eigen ervaring, dat dat met Vredestein snowtrac absoluut niet het geval is (zie mail 30 van maart)
Natuurlijk is het het beste om in de winter op winterbanden te rijden en in de zomer op zomerbanden. Waar het om gaat is, als iemand niet de kosten wil maken voor een aparte set zomerbanden en een aparte set winterbanden (met velgen), wat kun je dan het beste doen.
Ik lees op de site van de ANWB:
http://www.anwb.nl/published/anwbcms/co ... en.nl.html
Zomerbanden in de sneeuw remweg 65 meter
Zomerbanden in de zomer remweg 12 meter
Winterbanden in de sneeuw remweg 30 meter
Winterbanden bij 15 graden C remweg 14 meter
Winterbanden bij 35 graden C remweg 19 meter
Nou, als ik dan een keus moet maken voor het hele jaar, dan kies ik toch voor winterbanden want daar is veel meer voordeel bij te halen. Want laten we wel wezen, wanneer is het op zo'n warme dag echt boven de 30 graden, niet s'morgens en niet s'avonds, alleen soms overdag. Zou je nog kunnen denken dat winterbanden veel sneller slijten, maar het blijkt uit mijn eigen ervaring, dat dat met Vredestein snowtrac absoluut niet het geval is (zie mail 30 van maart)
Re: Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden
Hi Ed,
Gelukkig reageer jij wel inhoudelijk in tegenstelling tot Leon.
Ik noem namelijk bewust grip als item en niet rendementen, want als je zomer en winterbanden die qua afmeting en kwaliteit in dezelfde klasse vallen met elkaar vergelijkt ontloopt het elkaar niet zoveel. Dat heb je inmiddels ook zelf met een setje goede Vredesteins ondervonden.
Je slaat de spijker op z'n kop met de tabel. Als je er (om wat voor reden dan ook) voor kiest geen twee setjes banden (zomer en winter) aan te schaffen zou ik hier in Nederland voor de zomerbanden kiezen.
Waarom Omdat jouw tabel aangeeft wat grip doet. En grip heb je niet alleen nodig voor je remweg, maar ook om op te trekken en om een bocht te kunnen nemen zonder dat je eruit vliegt.
Je ziet in jouw tabel dat zomerbanden op sneeuw geen optie is. Zelfs winterbanden hebben op sneeuw moeite met de remweg. Echter.... er zijn zo weinig sneeuwdagen in Nederland dat ik er dan voor zou kiezen om mijn rijstijl flink aan te passen of om de auto te laten staan die paar dagen per jaar dat wij dat meemaken.
Daarbij: ondanks dat wij in een regenachtig landje leven, hebben we toch meer droge dan natte dagen per jaar. Daar doet een zomerband het beter. Daarbij is de remweg van een winterband in jouw tabel bij 15 graden al twee meter langer dan een zomerband. Laten we die 15 graden als gemiddelde nederlandse temperatuur nemen het hele jaar door, want zoals je zelf al aangeeft, die 30 graden bereiken we maar zelden. (net als die sneeuwdagen). Ik zou die twee meter toch niet graag het hele jaar door tekort willen komen als ik een noodstop moet maken, omdat er bijvoorbeeld spelende kinderen achter een bal aan de weg op rennen.
En dan hebben we het hier puur over de remweg met het stuur in rechtuitstand. Maar wat te denken van alle bochten waar we dagelijks doorheen rijden? Geloof me: alle lamellen in een winterband hebben in een bocht op de stabiliteit, stuurprecisie en zijdelingse grip geen positieve invloed.
Maar oké, een groot gedeelte zit 'm in het bewust zijn van..... En wij zijn er (door hier over na te denken) bewust mee bezig en dat scheelt al heel veel. Maar de meeste mensen denken er niet over na en ik denk niet dat het verstandig is dat die dan allemaal het hele jaar door op winterbanden zouden gaan rijden.
Goed voor de schadeherstelbedrijven, maar dat kan nooit de bedoeling zijn.
Gelukkig reageer jij wel inhoudelijk in tegenstelling tot Leon.
Ik noem namelijk bewust grip als item en niet rendementen, want als je zomer en winterbanden die qua afmeting en kwaliteit in dezelfde klasse vallen met elkaar vergelijkt ontloopt het elkaar niet zoveel. Dat heb je inmiddels ook zelf met een setje goede Vredesteins ondervonden.
Je slaat de spijker op z'n kop met de tabel. Als je er (om wat voor reden dan ook) voor kiest geen twee setjes banden (zomer en winter) aan te schaffen zou ik hier in Nederland voor de zomerbanden kiezen.
Waarom Omdat jouw tabel aangeeft wat grip doet. En grip heb je niet alleen nodig voor je remweg, maar ook om op te trekken en om een bocht te kunnen nemen zonder dat je eruit vliegt.
Je ziet in jouw tabel dat zomerbanden op sneeuw geen optie is. Zelfs winterbanden hebben op sneeuw moeite met de remweg. Echter.... er zijn zo weinig sneeuwdagen in Nederland dat ik er dan voor zou kiezen om mijn rijstijl flink aan te passen of om de auto te laten staan die paar dagen per jaar dat wij dat meemaken.
Daarbij: ondanks dat wij in een regenachtig landje leven, hebben we toch meer droge dan natte dagen per jaar. Daar doet een zomerband het beter. Daarbij is de remweg van een winterband in jouw tabel bij 15 graden al twee meter langer dan een zomerband. Laten we die 15 graden als gemiddelde nederlandse temperatuur nemen het hele jaar door, want zoals je zelf al aangeeft, die 30 graden bereiken we maar zelden. (net als die sneeuwdagen). Ik zou die twee meter toch niet graag het hele jaar door tekort willen komen als ik een noodstop moet maken, omdat er bijvoorbeeld spelende kinderen achter een bal aan de weg op rennen.
En dan hebben we het hier puur over de remweg met het stuur in rechtuitstand. Maar wat te denken van alle bochten waar we dagelijks doorheen rijden? Geloof me: alle lamellen in een winterband hebben in een bocht op de stabiliteit, stuurprecisie en zijdelingse grip geen positieve invloed.
Maar oké, een groot gedeelte zit 'm in het bewust zijn van..... En wij zijn er (door hier over na te denken) bewust mee bezig en dat scheelt al heel veel. Maar de meeste mensen denken er niet over na en ik denk niet dat het verstandig is dat die dan allemaal het hele jaar door op winterbanden zouden gaan rijden.
Goed voor de schadeherstelbedrijven, maar dat kan nooit de bedoeling zijn.
-
- Berichten: 1995
- Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38
Re: Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden
ik vraag mij af hoe verzekeraars aankijken tegen een aanrijding met winterbanden in hartje zomer...
Maar dat terzijde. Bedenk ook dat winterbanden in de zomer harder slijten...omdat de rubbersamenstelling daar niet op gemaakt is.
Maar dat terzijde. Bedenk ook dat winterbanden in de zomer harder slijten...omdat de rubbersamenstelling daar niet op gemaakt is.