LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] banden

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
graaff
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2004 02:03

banden

Ongelezen bericht door graaff »

dit is echt ongelofelijk koop 4 nieuwebanden op advies van de banden handel van de velden/sprint voor een peugeot 307sw zegt deze persoon die alles van banden weet en advieseerd de nieuwe michelin pilot excalto p2 205/55-16vr vier stuks , trekt de auto naar rechts dus ik de banden voor van links naar rechts omgewisseld het naar rechts trekken was iets minder maar werd mij gezegt dan is de uitlijning niet goed ik zij nog dat met mijn vorige banden geen last had daar van (continental sportcontact2) maar opkosten van de banden handel uitlijnen en wat bleek alles voor en achter stond helemaal goed ook bleek er bij een band erg veel hoogte slag te zijn en ook zij ik al gelijk van het begin dat de banden erg veel herrie maakte in de zelfde week ging ik ook op vakantie en we zouden het verder wel oplossen na de vakantie wat bleek in de vakantie ongeveer 1300km gereden waren mijn banden achter gecupt toen ik thuis kwam ben ik gelijk naar de banden zaak gegaan en uitgelegt er zou een afspraak gemaakt worden bij michelin die belden mij op met de vraag waarneer ik kon ik sprak een dag af in de zelfde week en op deze bewuste dag geen michelin bleek een week later te zijn en ik had het verkeerd ik zij gelijk dat ik zelf wel weet wanner ik vrij ben maar ik was gek een week later werd ik op gebeld of het morgen kon met veel moeite lukte mij dit maar was wel zeer moe ik ben beroepschauffeur en had een drukke week achter de rug zo gezegt zo gedaan ik stond daar en wat bleek ook de sleten aan de buitenzijde scheef af en de voorbanden cupte aan de buitenzijde en de binnenzijde heb ik nog nooit meegemaakt maar aande banden markeerde niets maar het lag aan de auto ik zij toen dat ik met mijn vorige banden min.40000km mee had gereden en dat ze niet gecupt waren en dat ze zowel voor als achter recht afsleten maar dat was niet waar volgens michelin terwijl toe de banden zaak zij dat ze mooi waren gesleten en zeker met drie keer een caravan van 1500kg getrokken te hebben naar het buitenland ik krijg niets vergoed het enige 4 nieuwe banden met veel minder regen eigenschappen maar dan moet ik wel even 220euro netto incl.btw bij betalen terwijl ik er net ongeveer 6000km mee gereden heb vind ik erg veel bedankt michelin voor de service en bedankt van der velden voor het steunen van je klanten , luister goed ik zeg dus voor MIJ NOOIT MEER MICHELIN !!! :evil: :evil: [/b]

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: banden

Ongelezen bericht door Ulbe »

Een beetje bandenboer had de banden omgewisseld voor een ander goed merk, dit lijkt natuurlijk nergens naar!,

Een auto mag niet zomaar scheeftrekken na het vervangen van de banden!,

Persoonlijk zou ik in deze situatie er op hameren dat er andere banden gemonteerd worden, dit zijn notabene geen goedkope banden uit Azië!,

veel succes, en hopende op een goede afloop van deze vervelende kwestie,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: banden

Ongelezen bericht door SimonleBon »

@graaf

Ooit van leestekens gehoord?
Ik zou het verhaal graag willen lezen, maar raak zo de weg kwijt.

Af en toe een regel overslaan helpt ook, dus zoiets:

Dit is echt ongelofelijk, ik koop 4 nieuwebanden op advies van de banden handel van de velden/sprint voor een peugeot 307sw. Zegt deze persoon die alles van banden weet en advieseerd de nieuwe michelin pilot excalto p2 205/55-16vr vier stuks.

Trekt de auto naar rechts, dus ik de banden voor, van links naar rechts omgewisseld. Het naar rechts trekken was iets minder maar werd mij gezegt dan is de uitlijning niet goed. Ik zij nog dat met mijn vorige banden geen last had daar van (continental sportcontact2).

Maar op kosten van de banden handel uitlijnen en wat bleek? Alles voor en achter stond helemaal goed, ook bleek er bij een band erg veel hoogte slag te zijn. Ik zei al gelijk van het begin dat de banden erg veel herrie maakte in de zelfde week ging ik ook op vakantie en we zouden het verder wel oplossen na de vakantie.

Wat bleek in de vakantie ongeveer 1300km gereden waren mijn banden achter gecupt. Toen ik thuis kwam ben ik gelijk naar de banden zaak gegaan en uitgelegt. Er zou een afspraak gemaakt worden bij michelin die belden mij op met de vraag waarneer ik kon ik sprak een dag af in de zelfde week en op deze bewuste dag geen michelin. Bleek een week later te zijn en ik had het verkeerd ik zij gelijk dat ik zelf wel weet wanner ik vrij ben maar ik was gek. Een week later werd ik op gebeld of het morgen kon met veel moeite lukte mij dit, maar was wel zeer moe. Ik ben beroepschauffeur en had een drukke week achter de rug. Zo gezegt zo gedaan.

Ik stond daar en wat bleek ook de sleten aan de buitenzijde scheef af en de voorbanden cupte aan de buitenzijde en de binnenzijde. Heb ik nog nooit meegemaakt, maar aan de banden markeerde niets maar het lag aan de auto. Ik zij toen dat ik met mijn vorige banden min.40000km mee had gereden en dat ze niet gecupt waren en dat ze zowel voor als achter recht afsleten. Maar dat was niet waar volgens michelin, terwijl toe de banden zaak zij dat ze mooi waren gesleten en zeker met drie keer een caravan van 1500kg getrokken te hebben naar het buitenland.

Ik krijg niets vergoed het enige 4 nieuwe banden met veel minder regen eigenschappen maar dan moet ik wel even 220euro netto incl.btw bij betalen terwijl ik er net ongeveer 6000km mee gereden heb. vind ik erg veel. Bedankt michelin voor de service en bedankt van der velden voor het steunen van je klanten , luister goed ik zeg dus voor MIJ NOOIT MEER MICHELIN !!!

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: banden

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Met alle respect, ik vind het toch een beetje vreemd verhaal.

Ik sluit me aan bij Ulbe, met enig nuanceverschil....

Je hebt 6000 km gereden, in je vakantie 1300. Dan heb je dus 4700km in Nederland gereden. Naar alle waarschijnlijkheid een tijdje met een te lage bandenspanning. Zeker bij het trekken van een caravan is de juiste bandenspanning van belang.

De bandenhandel heeft de moeite genomen om gratis uit te lijnen.
Bij de constatering van de hoogteslag (is anders dan cuppen) had je zelf al direct moeten aangeven er niet mee akkoord te gaan. Ik weet niet na hoeveel kilometers dit was. Hoogteslag kan ontstaan door langdurige verkeerde opslag van de band, lang stilstaan, extreme belasting (noodstop) etc.

De michelin exalto is een wat slechtere band van michelin, hij is wat luidruchtiger heeft snel de neiging te "cuppen". Cuppen onstaat door verkeerde uitlijning, verkeerde (te lage) bandenspanning, of gewoon door verkeerd rijgedrag/te zware belasting. Kruislings wisselen wil nog wel eens helpen. Bij cuppen hoor je ook gonzen of zoemen van de (achter) banden. Komt vaker voor bij voorwielaangedreven auto's.

De uitlijning van een auto verloopt altijd wel een beetje, maar dat hoef ik je denk ik niet uit te leggen.

Michelin maakt in het algemeen geen slechte banden, maar de exalto kan idd een probleemkind worden, als hij niet met zorg behandeld wordt. Je kunt de banden overigens wel laten trimmen (cuppen en hoogteslag). Dit is wel een specialistisch werkje.

Je kunt twee dingen doen: aanvechten of deze banden gewoon oprijden en dan voor een ander merk of en ander type michelin kiezen.

In principe moet je dit met de leverancier (bandenhandel) oplossen. Je bent met hem de koop aangegaan.
Als je dit wilt aanvechten, laat een deskundig iemand dan ook een brief naar michelin opmaken. Je zou kunnen voorstellen om de kosten van het trimmen door michelin te laten dragen of dat michelin dit uit coulance gratis zelf uitvoert. Nieuwe banden zul je er denk ik niet uit kunnen slepen na 6000km.

Maar van het allergrootste belang is het tijdstip van koop en constatering van de klacht. Als dit binnen een half jaar is, ligt de bewijslast bij de verkoper. Maar om je recht te halen is het vaak niet reeel om naar de rechter te stappen, omdat de kosten vaak te hoog uitzullen vallen. Beter is een compromis te sluiten, waar beide partijen wat water bij de wijn doen.

Succes!

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: banden

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Ow ja, de Peugeot heeft (net als bijna elke moderne wagen) een negatieve wielvlucht. Dat stuurt lekkerder :wink:

AngeloJB
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 mar 2007 09:40

Re: banden

Ongelezen bericht door AngeloJB »

Jammer dat ik dit topic nu pas lees.

Wel ff lastig om te lezen ivm de hierboven gemaakte opmerkingen, de erg slordige zinsopbouw en de vele taalfouten!!!

Ik rij al jaren met veel plezier een Peugeot 307 SW. Dezelfde auto als de topic starter. Al toen de auto nieuw was heb ik meteen de Continentals vanwege negatieve ervaringen in het verleden er vanonder laten halen en de nieuwe Michelin Exalto eronder laten monteren.

Michelin had met de oude Excalto niet echt een superband gemaakt wat betreft rijeigenschappen op nat en ze waren echt lawaaimakers, echter ze hadden wel een supergrip op droog en een erg korte remweg.

Met de nieuwe Excalto P2 zei Michelin de nadeeltjes opgelost te hebben en de voordelen versterkt te hebben. Dus zoals ook bij de topicstarter de nieuwe P2 gemonteerd en ik kan niet anders concluderen dat hij een verbeterde grip heeft ook op nat en dat deze banden nog nauwelijks lwaai maken.

Mijn eerste setje is dan ook (door de juiste spanning en op tijd doorwisselen en uitlijnen) 53.000km meegegaan. Ze zijn er met 2mm voor en 3 mm achter afgemonteerd en er is nu dus wederom Michelin excalto p2 gemonteerd in de afmeting zoals ook de topicstarter al aangaf.

Ik vind het verhaal van deze topicstarter dus heel vreemd en het staat lijnrecht tegenover mijn ervaringen in de praktijk met precies dezelfde auto en dezelfde banden!

Vr. Grt,

Angelo

AngeloJB
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 mar 2007 09:40

Re: banden

Ongelezen bericht door AngeloJB »

Overigens wordt hoogteslag in een band vaker veroorzaakt doordat de band niet goed gemonteerd zit op het wiel, dan dat er daadwerkelijk hoogteslag in een band zit.

Die banden worden vandaag de dag (zeker bij de A-merk fabrikanten) namelijk electronisch gecontroleerd en bij teveel afwijking binnen een bepaalde marge komen die banden de fabriek niet eens uit.

Overigens is die marge bij elke fabrikant verschillend en houden Michelin en Goodyear de kleinste marges aan, daarna komen Continental, Pirelli en Vredestein. Bridgestone neemt de marges al een stuk ruimer en over de B-merken en alle andere Aziatische en Chineese merken die we vandaag de dag zien verschijnen zullen we het maar niet hebben...

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: banden

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Wel ff lastig om te lezen ivm de hierboven gemaakte opmerkingen, de erg slordige zinsopbouw en de vele taalfouten!!!
Hmmmmzzz, als je zo gaat beginnen... Ik tref anders ook behoorlijk wat grammaticale fouten in je post. Maar dat is slechts van secundair belang, aangezien op dit soort fora de inhoud van de berichten prevaleert op de beheersing der Nederlansche taal. :lol: Sommige mensen zijn nu eenmaal goed in andere dingen dan in Nederlands.
Overigens wordt hoogteslag in een band vaker veroorzaakt doordat de band niet goed gemonteerd zit op het wiel, dan dat er daadwerkelijk hoogteslag in een band zit.
"Overigens wordt 'iets' veroorzaakt door .... dan dat er 'iets' zit." :shock: :?:

Je bedoelt hier waarschijnlijk te zeggen dat hoogteslag vaak door foute montage ontstaat en vrijwel niet na fabricage van de band aanwezig is.

Maar ik denk toch dat het in dit geval (topicstarter) door te lage bandenspanning veroorzaakt is. Hierdoor zal bij torderen (draaien) bij dwarskrachten de weerstand zodanig toenemen dat vervorming van de wanghoogte ontstaat. Doordat er ook nog eens een caravan achter de auto hangt worden alle krachten (en vooral de dwarskrachten) op de band groter.
Een band met lage bandenspanning heeft veel meer weerstand dan een met hogere, doordat het contactoppervlak met de weg groter is en de geheleband flexibel (canvas staat niet strak) is.

Het blijkt dat je zorgvuldig met de banden omgaat (53.000km, chapeau!) en daardoor ook geen problemen hebt ondervonden.

Toch is de reputatie van de Michelin pilot excalto (ff googlen) niet echt denderend....of juist wel? dender dender :wink:

AngeloJB
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 mar 2007 09:40

Re: banden

Ongelezen bericht door AngeloJB »

Hmmmmzzz, als je zo gaat beginnen... Ik tref anders ook behoorlijk wat grammaticale fouten in je post.
Hi, valt wel mee hoor. Tis ook niet de bedoeling om hier iets foutloos in te tikken, maar het is in elk geval begrijpelijk. Het eerste stukje bovenaan moet je toch echt een paar keer doornemen.... Daarbij wordt mijn mening betreffende de schrijfstijl hierboven al eerder aangehaald
Maar dat is slechts van secundair belang
Inderdaad, no hard feelings, laten we het lekker over banden hebben :wink:
"Overigens wordt 'iets' veroorzaakt door .... dan dat er 'iets' zit."
In bandenland is het heel gebruikelijk om te praten over een band die wel of niet goed gemonteerd zit. Mogelijk misschien niet taalkundig correct, in elk geval vakjargon. Vaak veroorzaakt door de hiel van de band die niet goed op zijn plaats komt ter hoogte van de hielzitting van het wiel. Vandaar het 'zitten'. En dat kan hoogteslag veroorzaken.

Maar ik denk toch dat het in dit geval (topicstarter) door te lage bandenspanning veroorzaakt is.
Kan... echter als ik lees dat de banden eerst van links naar rechts gewisseld zijn en de auto ook nog is uitgelijnd, hoop ik van niet... :roll: Wat je bij zulke service-actie's namelijk als eerste hoort te doen is het controleren van de spanning. :!: Gezien het feit dat de bandenhandelaar een technisch specialist laat komen en de klant hierbij niet steunt, zal er wel meer aan de hand zijn.

In elk geval is aan een band al vrij snel te zien of deze met te weinig spanning heeft gereden. Als de technisch specialist (in dit geval van Michelin) dat ziet, slaat de handelaar een flater.

Echter waarschijnlijk zijn de overige feiten door de topicstarter gemakshalve (of in zijn voordeel) weggelaten en is het daardoor moeilijk voor ons om te oordelen over de oorzaak. Dat het verhaal niet klopt, daar zijn we allen van overtuigd.
Hierdoor zal bij torderen (draaien) bij dwarskrachten de weerstand zodanig toenemen dat vervorming van de wanghoogte ontstaat. Doordat er ook nog eens een caravan achter de auto hangt worden alle krachten (en vooral de dwarskrachten) op de band groter.
Hier raak ik je spoor ff kwijt. Dwarskrachten en torderen en de caravan. Moeten het niet te ingewikkeld maken en laterale krachten etc erbij halen. Feit is dat onderspanning meer vervorming veroorzaakt dan gewenst is. Dwarskrachten op een band treden in principe alleen in een bocht op. De wang vervormt namelijk altijd tijdens het rollen, maar inderdaad bij te weinig spanning vervormt ie te veel. De caravan van 1500kg kan net zo goed eentje van 500kg zijn. Het is namelijk slechts de kogeldruk die de banden qua rij-eigenschappen beïnvloed. Uiteraard heeft de motor meer moeite bij optrekken en zullen de banden wel het gehele gewicht van de remkrachten moeten opvangen.


Een band met lage bandenspanning heeft veel meer weerstand dan een met hogere
Klopt helemaal
doordat het contactoppervlak met de weg groter is en de geheleband flexibel (canvas staat niet strak) is.
Niet altijd, je zegt het zelf al, doordat het canvas, nylon, staal en andere materialen die voor de opbouw van het karkas gebruikt worden niet zijn benodigde vorm heeft (strak staan) zie je dat de band op de wangen gaat steunen, welke vervolgens de schouders weer tegen het wegdek aanduwen en het midden van het loopvlak omhoog duwt, waardoor deze nauwelijks contact met het wegdek maakt.
Het blijkt dat je zorgvuldig met de banden omgaat (53.000km, chapeau!) en daardoor ook geen problemen hebt ondervonden.
Dank je, ben ik eigenlijk ook een beetje aan mijn vak verplicht
Toch is de reputatie van de Michelin pilot excalto (ff googlen) niet echt denderend....of juist wel? dender dender
Lache... Je hebt gelijk... indien het de oude excalto betreft, maar niet het nieuwe type. En de leek weet vaak het verschil niet eens, of vergeet de exacte typebenaming erbij te zetten, daardoor ontstaat er verwarring.

Zoals gemeld: Mijn ervaringen met het nieuwe type zijn uitstekend.

GMKX
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 okt 2004 13:38

Re: banden

Ongelezen bericht door GMKX »

Veeeeeeel te dure banden ook nog eens

AngeloJB
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 mar 2007 09:40

Re: banden

Ongelezen bericht door AngeloJB »

ha ha lol... 't is maar hoe je het bekijkt. Duur in aanschaf, maar des te meer kilometers is aan het eind van de rit toch per kilometer veel goedkoper. En slechts 1x twee meter remweg te kort komen is onbetaalbaar...

leon2
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mar 2007 16:47

Re: banden

Ongelezen bericht door leon2 »

@ Angelo: We weten wel dat je bij onze Drunense vrienden van Michelin werkt. Groetjes aan vriendje Mark Perbaums....

AngeloJB
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 mar 2007 09:40

Re: banden

Ongelezen bericht door AngeloJB »

:?:

charly01
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2007 11:26

Re: banden

Ongelezen bericht door charly01 »

het is jammer dat er zoveel wordt gesproken over de grammatica, het zou beter zijn om wat meer met het probleem van de bandjes te bespreken.

Ik heb zelf ook problemen gehad met banden, maar toen bleek dat het probleem niet bij mij, en ook niet bij de bandenleverancier lag (dus goede bandenspanning en juiste montage) werd toch door de bandenhandel de banden kostelloos vervangen door andere banden, de "foute banden " zijn gewoon terug gegaan naar de fabrikant.

Dat is de juiste gang van zaken, een bandenleverancier dus wel weet hoe het hoort.

Gesloten