Hi Ed,
Gelukkig reageer jij wel inhoudelijk in tegenstelling tot Leon.
Ik noem namelijk bewust grip als item en niet rendementen, want als je zomer en winterbanden die qua afmeting en kwaliteit in dezelfde klasse vallen met elkaar vergelijkt ontloopt het elkaar niet zoveel. Dat heb je inmiddels ook zelf met een setje goede Vredesteins ondervonden.
Je slaat de spijker op z'n kop met de tabel.
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Als je er (om wat voor reden dan ook) voor kiest geen twee setjes banden (zomer en winter) aan te schaffen zou ik hier in Nederland voor de zomerbanden kiezen.
Waarom
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Omdat jouw tabel aangeeft wat grip doet. En grip heb je niet alleen nodig voor je remweg, maar ook om op te trekken en om een bocht te kunnen nemen zonder dat je eruit vliegt.
Je ziet in jouw tabel dat zomerbanden op sneeuw geen optie is. Zelfs winterbanden hebben op sneeuw moeite met de remweg. Echter.... er zijn zo weinig sneeuwdagen in Nederland dat ik er dan voor zou kiezen om mijn rijstijl flink aan te passen of om de auto te laten staan die paar dagen per jaar dat wij dat meemaken.
Daarbij: ondanks dat wij in een regenachtig landje leven, hebben we toch meer droge dan natte dagen per jaar. Daar doet een zomerband het beter. Daarbij is de remweg van een winterband in jouw tabel bij 15 graden al twee meter langer dan een zomerband. Laten we die 15 graden als gemiddelde nederlandse temperatuur nemen het hele jaar door, want zoals je zelf al aangeeft, die 30 graden bereiken we maar zelden. (net als die sneeuwdagen). Ik zou die twee meter toch niet graag het hele jaar door tekort willen komen als ik een noodstop moet maken, omdat er bijvoorbeeld spelende kinderen achter een bal aan de weg op rennen.
En dan hebben we het hier puur over de remweg met het stuur in rechtuitstand. Maar wat te denken van alle bochten waar we dagelijks doorheen rijden? Geloof me: alle lamellen in een winterband hebben in een bocht op de stabiliteit, stuurprecisie en zijdelingse grip geen positieve invloed.
Maar oké, een groot gedeelte zit 'm in het bewust zijn van..... En wij zijn er (door hier over na te denken) bewust mee bezig en dat scheelt al heel veel. Maar de meeste mensen denken er niet over na en ik denk niet dat het verstandig is dat die dan allemaal het hele jaar door op winterbanden zouden gaan rijden.
Goed voor de schadeherstelbedrijven, maar dat kan nooit de bedoeling zijn.
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)