Hmmmmzzz, als je zo gaat beginnen... Ik tref anders ook behoorlijk wat grammaticale fouten in je post.
Hi, valt wel mee hoor. Tis ook niet de bedoeling om hier iets foutloos in te tikken, maar het is in elk geval begrijpelijk. Het eerste stukje bovenaan moet je toch echt een paar keer doornemen.... Daarbij wordt mijn mening betreffende de schrijfstijl hierboven al eerder aangehaald
Maar dat is slechts van secundair belang
Inderdaad, no hard feelings, laten we het lekker over banden hebben
"Overigens wordt 'iets' veroorzaakt door .... dan dat er 'iets' zit."
In bandenland is het heel gebruikelijk om te praten over een band die wel of niet goed gemonteerd zit. Mogelijk misschien niet taalkundig correct, in elk geval vakjargon. Vaak veroorzaakt door de hiel van de band die niet goed op zijn plaats komt ter hoogte van de hielzitting van het wiel. Vandaar het 'zitten'. En dat kan hoogteslag veroorzaken.
Maar ik denk toch dat het in dit geval (topicstarter) door te lage bandenspanning veroorzaakt is.
Kan... echter als ik lees dat de banden eerst van links naar rechts gewisseld zijn en de auto ook nog is uitgelijnd, hoop ik van niet...
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Wat je bij zulke service-actie's namelijk als eerste hoort te doen is het controleren van de spanning.
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Gezien het feit dat de bandenhandelaar een technisch specialist laat komen en de klant hierbij niet steunt, zal er wel meer aan de hand zijn.
In elk geval is aan een band al vrij snel te zien of deze met te weinig spanning heeft gereden. Als de technisch specialist (in dit geval van Michelin) dat ziet, slaat de handelaar een flater.
Echter waarschijnlijk zijn de overige feiten door de topicstarter gemakshalve (of in zijn voordeel) weggelaten en is het daardoor moeilijk voor ons om te oordelen over de oorzaak. Dat het verhaal niet klopt, daar zijn we allen van overtuigd.
Hierdoor zal bij torderen (draaien) bij dwarskrachten de weerstand zodanig toenemen dat vervorming van de wanghoogte ontstaat. Doordat er ook nog eens een caravan achter de auto hangt worden alle krachten (en vooral de dwarskrachten) op de band groter.
Hier raak ik je spoor ff kwijt. Dwarskrachten en torderen en de caravan. Moeten het niet te ingewikkeld maken en laterale krachten etc erbij halen. Feit is dat onderspanning meer vervorming veroorzaakt dan gewenst is. Dwarskrachten op een band treden in principe alleen in een bocht op. De wang vervormt namelijk altijd tijdens het rollen, maar inderdaad bij te weinig spanning vervormt ie te veel. De caravan van 1500kg kan net zo goed eentje van 500kg zijn. Het is namelijk slechts de kogeldruk die de banden qua rij-eigenschappen beïnvloed. Uiteraard heeft de motor meer moeite bij optrekken en zullen de banden wel het gehele gewicht van de remkrachten moeten opvangen.
Een band met lage bandenspanning heeft veel meer weerstand dan een met hogere
Klopt helemaal
doordat het contactoppervlak met de weg groter is en de geheleband flexibel (canvas staat niet strak) is.
Niet altijd, je zegt het zelf al, doordat het canvas, nylon, staal en andere materialen die voor de opbouw van het karkas gebruikt worden niet zijn benodigde vorm heeft (strak staan) zie je dat de band op de wangen gaat steunen, welke vervolgens de schouders weer tegen het wegdek aanduwen en het midden van het loopvlak omhoog duwt, waardoor deze nauwelijks contact met het wegdek maakt.
Het blijkt dat je zorgvuldig met de banden omgaat (53.000km, chapeau!) en daardoor ook geen problemen hebt ondervonden.
Dank je, ben ik eigenlijk ook een beetje aan mijn vak verplicht
Toch is de reputatie van de Michelin pilot excalto (ff googlen) niet echt denderend....of juist wel? dender dender
Lache... Je hebt gelijk... indien het de oude excalto betreft, maar niet het nieuwe type. En de leek weet vaak het verschil niet eens, of vergeet de exacte typebenaming erbij te zetten, daardoor ontstaat er verwarring.
Zoals gemeld: Mijn ervaringen met het nieuwe type zijn uitstekend.