LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afkopen Lijfrentenverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
marian55
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2007 17:02

Afkopen Lijfrentenverzekering

Ongelezen bericht door marian55 »

Ik wil mijn lijfrentenverzekering van jaren geleden afgesloten afkopen. Nu krijg ik te horen van mijn tussenpersoon dat hier een boete op staat van 20%(revicirente). Van het uit te keren bedrag krijg ik 2/3 en 1/3 gaat naar de belasting. Verder kan ik pas eind 2008 beschikken over het vrij gekomen bedrag. Dit lijkt mij allemaal wat erg veel van het goede, kan dit allemaal kloppen? :!: :( :?:
Laatst gewijzigd door marian55 op 11 apr 2007 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: Afkopen Lijfrentenverzekering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Je spreekt over een lijfrente polis van jaren gelden. Afkoop van een zgn nieuw regime lijfrente (gesloten na 1992) is fiscaal niet toegestaan. Wordt toch afgekocht dan wordt 52% belasting ingehouden en 20% revisierente. Echter: als de uitkering minder bedraagt dan Eur 1.134,- dan mag de verzekeraar de uitkering wel doen, omdat dit bedrag onder de zgn doelmatigheidsdrempel ligt.

Overigens betekent dit niet dat er geen fiscale sanctie geldt: alleen zal de Belastingdienst de claim nu niet bij de verzekeraar leggen maar rechtstreeks bij de verzekeringnemer.

Pas in 2008 kunnen beschikken over de afkoopwaarde klinkt mij vreemd in de oren, heb ik nog nooit meegemaakt. Welke reden geeft de verzekeraar / tussenpersoon hiervoor op?

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Afkopen Lijfrentenverzekering

Ongelezen bericht door Harderwijk »

Pas in 2008 kunnen beschikken over de afkoopwaarde klinkt mij vreemd in de oren, heb ik nog nooit meegemaakt. Welke reden geeft de verzekeraar / tussenpersoon hiervoor op?
Vast het terugboekrisico van de tussenpersoon :lol:
Van het uit te keren bedrag krijg ik 2/3 en 1/3 gaat naar de belasting.
Doe maar eerder andersom marian 55. ongeveer 1/3 voor jou en de rest voor de fiscus!

Mag ik u van harte danken voor het extra financieren van de overheid :lol:

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: Afkopen Lijfrentenverzekering

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Helaas waar wat hierboven staat.
Ik ontving vandaag post van de RVS en daar stond heel vrolijk in dat de fiscus 52% direct inhoudt, en de RVS zelf 20%.
Dat wil dus zeggen dat ik 72% van het gespaarde kwijt ben en voor wat?

sjapo
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 apr 2006 00:56

Re: Afkopen Lijfrentenverzekering

Ongelezen bericht door sjapo »

gewoon inleveren en niet zeuren dat hoort. :?

Ja ja ik ben op dreef maar ik heb het idee dat de woekerpolissen, dexia's, pensioen handeltjes, leeninkjes, bouwfraudes aandeelconstruktietjes voor heelveel spek op de botten zorgen bij een "Bepaalde groep personen " die er baat bij hebben dat dit instant gehouden moet worden.



:oops: en dan krijg je ook nog deze week te horen van de minister president dat de ontslag regeling toch wel op zijn kop moet.

De redenatie zal zijn "Jullie worden er alle maal beter van"

:wink:

zolang er niet collectief verzet word gaat het verhaaltje gewoon door.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Afkopen Lijfrentenverzekering

Ongelezen bericht door SJZ »

Dat wil dus zeggen dat ik 72% van het gespaarde kwijt ben en voor wat?
Voor het feit dat je eerst een lijfrente afsloot en later je niet aan de regels hield die daarvoor gelden. Gewoon het geld laten staan tot de einddatum en je bent beter af.

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: Afkopen Lijfrentenverzekering

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Ja dat snap ik ook wel ;)
Maar oke, wij sluiten het dus over naar een andere maatschappij, laten het nog 10 jaar doorlopen en dan zien we wel weer verder.

Gert71
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2007 15:35

Re: Afkopen Lijfrentenverzekering

Ongelezen bericht door Gert71 »

Ik heb een lijfrentespaarplan bij Spaarbeleg afgekocht. Ze houden nu 72% van de afkoopwaarde in, naar eigen zeggen omdat de Belastingdienst daar aanspraak op kan maken. Hoe zit dit en wat moet ik richting de Belastingdienst doen? Spaarbeleg houdt die 72% nl. vast tot ik aan mijn verplichtingen richting de Belastingdienst heb voldaan en ik van de Bel. dienst een schriftelijke verklaring kan overleggen...

Wie heeft ervaring en weet wat ik moet doen?

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: Afkopen Lijfrentenverzekering

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Zij betalen die 52% aan de belastingdienst..hoef jij het niet meer te doen.

Lunanoar
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jun 2006 21:24

Re: Afkopen Lijfrentenverzekering

Ongelezen bericht door Lunanoar »

de Laatste reactie klopt niet. De verzekeringsmaatschappij moet 72 procent inhouden. Hiervan is 20 procent voor hun zelf en 52 procent word vastgehouden voor de belastingdienst.

Als je afkoopt moet je daar aangifte van doen (opgeven in box 1). Nadat je dan je DEFINITIEVE aanslag hebt ontvangen kun je bij de inspecteur van je eigen regio kantoor een verklaring aanvragen dat er belasting betaald is over de lijfrente. Vervolgens stuur je dit formulier op naar je verzekerings maatschappij en krijg je de resterende 52% uitbetaald.

Dit percentage is zo hoog omdat je in principe een illegale handeling pleegt. Er heeft bij een lijfrente in het verleden aftrek plaats gevonden om voor je oude dag te reserveren. Nu je daar mee stopt moet dus de aftrek ongedaan gemaakt worden.

lcm.dolle
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mar 2007 19:41

Re: Afkopen Lijfrentenverzekering

Ongelezen bericht door lcm.dolle »

Ook aan het einde van de looptijd ondervond ik problemen: het bedrag is te laag om in een periodieke lijfrenteuitkering om te zetten, want dan zijn de kosten hoger dan de inleg en een uitkering ineens mag niet van de belastingdienst.

bertus02
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2007 16:25

Re: Afkopen Lijfrentenverzekering

Ongelezen bericht door bertus02 »

Hallo Nicole,
Ik zit ook met hetzelfde probleem, wij hebben ook een lijfrente-polis afgesloten bij de RVS.
Deze is al vrijgekomen en staat nu geparkeert bij de RVS, wij hebben een offerte aangevraagd bij de Postbank, om zo het geld ( € 6435,= )
eerder terug te krijgen, normaal zou dit in 2010 zijn.
In de offerte staat dat wij eerst € 370= moeten betalen voor de kosten en dan elk jaar nog € 47,=. Wij vinden dit ook niet normaal.
Gr. Bertus

Prut
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jun 2005 17:01

Re: Afkopen Lijfrentenverzekering

Ongelezen bericht door Prut »

Is het niet zo dat je belasting betaalt over de uitkering MINUS ingelegde premie?

meesje
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 feb 2005 21:46

Re: Afkopen Lijfrentenverzekering

Ongelezen bericht door meesje »

De verzekeraar is helemaal niet verplicht om iets in te houden (ook al schrijven ze in hun brieven van wel). Ze doen het alleen om zich in te dekken omdat ze aansprakelijk gesteld kunnen worden door de Belastingdienst.

Bij je aangifte van het jaar van uitkering moet je het gehele bedrag (dus niet alleen datgene dat je hebt gekregen) aangeven en daar progressief belasting over betalen (met 20% revisierente, meestal over de afkoopwaarde). :oops: Dat is nu eenmaal de 'straf' van de verboden handeling (afkoop). Als je netjes je belasting betaald heb krijg (of vraag je) een vrijwaringsbewijs van de Belastingdienst en als je die aan de verzekering stuurt krijg je de rest van het geld dat er in is gehouden.

Overigens kan het zo zijn (afhankelijk van de soort verzekering, maar dan moet je je polis raadplegen, de aangifte of www.belastingdienst.nl) dat je niet het ontvangen bedrag moet aangeven, maar de afgetrokken premies (als dat meer is). Dan betaal je dus belasting over een hoger bedrag dan dat je uitgekeerd hebt. Maar ja, dan moet je ook maar niet afkopen.

Het lastige, zeker als het om grote bedragen gaat, is dat je flink wat belasting voor moet schieten, terwijl het geld al die tijd op de rekening van de verzekeringsmaatschappij staat op te renten. Je zou dan aan de verzekeringsmaatschappij kunnen vragen direct het geld te storten op jouw definitieve aanslag. Maar dan moet de verzekeringsmaatschappij wel mee willen werken. In de praktijk gebeurt dit wel.

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: Afkopen Lijfrentenverzekering

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Overigens kan het zo zijn (afhankelijk van de soort verzekering, maar dan moet je je polis raadplegen, de aangifte of www.belastingdienst.nl) dat je niet het ontvangen bedrag moet aangeven, maar de afgetrokken premies (als dat meer is). Dan betaal je dus belasting over een hoger bedrag dan dat je uitgekeerd hebt. Maar ja, dan moet je ook maar niet afkopen
Dat is allemaal leuk en aardig, maar wat als je de premies nooit hebt afgetrokken van de belasting?

Lunanoar
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jun 2006 21:24

Re: Afkopen Lijfrentenverzekering

Ongelezen bericht door Lunanoar »

dan is alleen het rente deel belast.

meesje
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 feb 2005 21:46

Re: Afkopen Lijfrentenverzekering

Ongelezen bericht door meesje »

In principe is het zo dat bij lijfrentepremies betaald vóór 2001 je eigenlijk verplicht was deze in mindering te brengen. Heb je dat niet gedaan, en kan je dat aantonen (kopie aangifte en aanslagbiljet) dan kan je de inspecteur verzoeken om de saldomethode. Dan word de uitkering tot het bedrag van de niet afgetrokken premies niet belast.

Met ingang van 2001 heb je de keuze of je de lijfrentepolis wil aftrekken (uitkering later belast in box 1) of niet wilt aftrekken (uitkering belast in box 3, oftewel onbelaste uitkering, maar jaarlijks de waarde van de polis belast in box 3).

Dat lijkt nog redelijk simpel, maar je hebt ook nog een overgangsregeling als de betaalde premie meer is dan €2.269 en je trekt die niet af in box 1.... maar dat is hier allemaal veel te specifiek en ingewikkeld.
Regel is: wil je aftrek: moet jij bewijzen wat. Wil je iets onbelast uitgekeerd krijgen, moet jij bewijzen dat het onbelast mag. Dus eigenlijk is je bewaartermijn 'iets' langer dan de 5 of 7 jaar die de meeste mensen aanhouden.

haatdexia
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jul 2007 23:55

Re: Afkopen Lijfrentenverzekering

Ongelezen bericht door haatdexia »

maar wat als je de premies niet elk jaar heb afgetrokken van de belasting wat dan?

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: Afkopen Lijfrentenverzekering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Dan mag je hopen dat de belastinginspecteur clementie toont: dat je de premie niet als aftrekpost hebt opgegeven komt voor je eigen risico.

Hou in de gaten dat als er clementie wordt getoond de fiscus mogelijk alsnog een naheffing doet: als de ambtenaar meegaat in je argument dat het eigenlijk geen lijfrenteverzekering is geweest omdat je de premies niet hebt afgetrokken, wordt je verzekering beschouwd als box 3 polis en had je dus de waarde van die polis mee moeten nemen bij de bepaling van je box-3 vermogen.

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Afkopen Lijfrentenverzekering

Ongelezen bericht door Harderwijk »

of je past de saldomethode toe!

Gesloten