LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Klapband
Klapband
Afgelopen vrijdag 2 nieuwe voorbanden op mijn auto laten leggen.
Deze banden zijn gevult met Stikstof en zou minder snel een klapband en slijtage geven.
Ik rijd een dag later op de snelweg ongeveer 120 a 130 KM/per uur, en ben net een touringcar aan het inhalen, krijg ik ineens een klapband.
Mijn nog geen 50 kilometer gereden, nieuwe linker voorband gevult met stikstof (die minder snel een klapband geeft) had spontaat de geest gegeven. Ik was in ieder geval blij dat mijn 10 jaar oude nissan keurig netje bestuurbaar bleef, en ik de auto zonder al te veel moeite naar de vluchtstrook kon sturen.
De band bleek aan de zijkant open gebarsten te zijn. Ik heb mijn reserve wiel erop gelegt en ben direct terug naar de autogarage gereden.
De monteur wist me te vertellen dat dit pas de 2de keer is dat hij dit ziet, en dat dit een zeldzaamheid is.
Ik heb keurig netjes een nieuwe band gekregen.
Mijn vraag is heb ik gewoon pech gehad, of zijn er meer verhalen bekent van net nieuwe banden die spontaan klappen.
Deze banden zijn gevult met Stikstof en zou minder snel een klapband en slijtage geven.
Ik rijd een dag later op de snelweg ongeveer 120 a 130 KM/per uur, en ben net een touringcar aan het inhalen, krijg ik ineens een klapband.
Mijn nog geen 50 kilometer gereden, nieuwe linker voorband gevult met stikstof (die minder snel een klapband geeft) had spontaat de geest gegeven. Ik was in ieder geval blij dat mijn 10 jaar oude nissan keurig netje bestuurbaar bleef, en ik de auto zonder al te veel moeite naar de vluchtstrook kon sturen.
De band bleek aan de zijkant open gebarsten te zijn. Ik heb mijn reserve wiel erop gelegt en ben direct terug naar de autogarage gereden.
De monteur wist me te vertellen dat dit pas de 2de keer is dat hij dit ziet, en dat dit een zeldzaamheid is.
Ik heb keurig netjes een nieuwe band gekregen.
Mijn vraag is heb ik gewoon pech gehad, of zijn er meer verhalen bekent van net nieuwe banden die spontaan klappen.
Re: Klapband
Een gloednieuwe band die al na 50 km een tot een klapband komt is wel érg snel!
Zeer waarschijnlijk zaten er fabriekage fouten in de band, want onder normale omstandigheden is het bijna uitgesloten om al zo snel een klapband te krijgen!,
Waren dit merkbanden?, die gemonteerd zijn?, want dit kan een incident zijn, maar als ik aan die andere band denk..., krijg ik toch een beetje de rillingen!, hopelijk staat die band niet op knappen door een seriefout tijdens de productie van deze serie banden!,
Gelukkig heeft u het er goed afgebracht, want soms lees je ook wel eens anders...,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
Zeer waarschijnlijk zaten er fabriekage fouten in de band, want onder normale omstandigheden is het bijna uitgesloten om al zo snel een klapband te krijgen!,
Waren dit merkbanden?, die gemonteerd zijn?, want dit kan een incident zijn, maar als ik aan die andere band denk..., krijg ik toch een beetje de rillingen!, hopelijk staat die band niet op knappen door een seriefout tijdens de productie van deze serie banden!,
Gelukkig heeft u het er goed afgebracht, want soms lees je ook wel eens anders...,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52
Re: Klapband
Wel laat om te reageren zie ik, maar hier moet toch iets van mijn hart.
Een klapband zorgt nooit voor een ongeval of wat dan ook. Het is de bestuurder van het voertuig die op dat moment goed handelt. Er wordt niet voor niets gezegd afstand houden en 2 handen aan het stuur. Op deze manier kun je dit soort pechgevallen beperken in enkelt een klapband.
Wat gebeurt er nu eigenlijk. Op het moment dat er een klapband volgt, verandert je wegligging meteen. Je auto trekt weg naar de kant waar de klapband bevindt. Wat doen mensen..... Ze geven meestal uit schrik een hevige ruk aan het stuur om de auto te corrigeren. Goed bedoelt overigens, maar helaas veelal fataal.
Bij lage snelheden zal dat weinig problemen geven, maar hoe hoger de snelheid komt hoe 'lichter' je op de weg komt te leggen en des te kleiner moet je corrigeren.
Het is en blijft gevoelsmatig werk, maar wanneer dit gebeurt, trek niet als een idioot aan het stuur, maar dwing je auto matig in de richting welke jij wilt. Laat de auto niet sturen, maar stuur zelf. Laat je snelheid terugzakken door enkelt je gaspedaal los te laten en niet te remmen!!! Hoe lager de snelheid des te beter zal de auto luisteren. Doe als je de kans ziet je gevarenlichten aan. Zit je op de rechterrijstrook ga dan rustig naar de vluchtstrook. Zit je op de linkerrijstrook ga geen voorrang afdwingen bij het overig verkeer, want hun beseffen niet dat jij een probleem hebt en reageren met SCHRIK, maar stuur voorzichtig richting de vluchtstook. Wanneer dit niet mogelijk is stop dan langs de berm welke het dichtst in de buurt is( Dit kan helaas de meest linkerrijstrook zijn). Zorg dat je je telefoon bij de hand hebt en stap wanneer dat veilig kan direct uit de auto. Kun je je telefoon niet vinden of bezit je er geen 1 stap dan onmiddelijk uit als dat kan. Blijf niet onnodig in de auto zitten zoeken, want het is daar levensgevaarlijk. Bel als het kan direct 112 en houdt daarbij het tegemoetkomende verkeer scherp in de gaten en loop in de berm tegen het verkeer in loop nooit met het verkeer mee. . Wanneer een automobilist in zo'n geval je auto te laat opmerkt, klapt deze er achterop en schiet deze de richting op waar jij loopt. Op deze manier loop je het minst gevaar.
Meld tegen 112 dat op de snelweg met pech staat en direct politie nodig hebt, omdat je op de snelweg staat wordt je direct doorverbonden met Driebergen. Vertel waar je staat: Hectometerpaalnummer, welke kant, welke snelweg rijstrook of vluchtstrook en als extra de richting waar de snelweg heen gaat. Er wordt dan voor kruizen gezorgt en wacht af. Ga in geen geval meer naar de auto terug. Jouw melding wordt met hoogste prioriteit afgehandeld en doorgemeld naar een politievoertuig welke het meest in de buurt is.
Een klapband zorgt nooit voor een ongeval of wat dan ook. Het is de bestuurder van het voertuig die op dat moment goed handelt. Er wordt niet voor niets gezegd afstand houden en 2 handen aan het stuur. Op deze manier kun je dit soort pechgevallen beperken in enkelt een klapband.
Wat gebeurt er nu eigenlijk. Op het moment dat er een klapband volgt, verandert je wegligging meteen. Je auto trekt weg naar de kant waar de klapband bevindt. Wat doen mensen..... Ze geven meestal uit schrik een hevige ruk aan het stuur om de auto te corrigeren. Goed bedoelt overigens, maar helaas veelal fataal.
Bij lage snelheden zal dat weinig problemen geven, maar hoe hoger de snelheid komt hoe 'lichter' je op de weg komt te leggen en des te kleiner moet je corrigeren.
Het is en blijft gevoelsmatig werk, maar wanneer dit gebeurt, trek niet als een idioot aan het stuur, maar dwing je auto matig in de richting welke jij wilt. Laat de auto niet sturen, maar stuur zelf. Laat je snelheid terugzakken door enkelt je gaspedaal los te laten en niet te remmen!!! Hoe lager de snelheid des te beter zal de auto luisteren. Doe als je de kans ziet je gevarenlichten aan. Zit je op de rechterrijstrook ga dan rustig naar de vluchtstrook. Zit je op de linkerrijstrook ga geen voorrang afdwingen bij het overig verkeer, want hun beseffen niet dat jij een probleem hebt en reageren met SCHRIK, maar stuur voorzichtig richting de vluchtstook. Wanneer dit niet mogelijk is stop dan langs de berm welke het dichtst in de buurt is( Dit kan helaas de meest linkerrijstrook zijn). Zorg dat je je telefoon bij de hand hebt en stap wanneer dat veilig kan direct uit de auto. Kun je je telefoon niet vinden of bezit je er geen 1 stap dan onmiddelijk uit als dat kan. Blijf niet onnodig in de auto zitten zoeken, want het is daar levensgevaarlijk. Bel als het kan direct 112 en houdt daarbij het tegemoetkomende verkeer scherp in de gaten en loop in de berm tegen het verkeer in loop nooit met het verkeer mee. . Wanneer een automobilist in zo'n geval je auto te laat opmerkt, klapt deze er achterop en schiet deze de richting op waar jij loopt. Op deze manier loop je het minst gevaar.
Meld tegen 112 dat op de snelweg met pech staat en direct politie nodig hebt, omdat je op de snelweg staat wordt je direct doorverbonden met Driebergen. Vertel waar je staat: Hectometerpaalnummer, welke kant, welke snelweg rijstrook of vluchtstrook en als extra de richting waar de snelweg heen gaat. Er wordt dan voor kruizen gezorgt en wacht af. Ga in geen geval meer naar de auto terug. Jouw melding wordt met hoogste prioriteit afgehandeld en doorgemeld naar een politievoertuig welke het meest in de buurt is.
Re: Klapband
Zeker bij profiel tires geweest?
Die verkopen nl veel lucht. En zeker ook een goeiekoop bandje?
Stikstof is echt een broodje aap voor personenwagens!
Die verkopen nl veel lucht. En zeker ook een goeiekoop bandje?
Stikstof is echt een broodje aap voor personenwagens!
-
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28
Re: Klapband
Klinkt als een koordspreiding. Een luchtbel oid heeft de koorden in de wang iets uit elkaar gedrukt waardoor er een bult op de band onstaan. Alleen het rubber houdt dan de luchtinhoud tegen, maar als de band verder aan vellen is gereden, wordt dat lastig om aan te tonen.
Re: Klapband
Dat je met stikstof geen klapband kan krijgen is natuurlijk onzin. Kunt u zich nog herinneren of u per ongelik ergens overheen gereden bent in die 50km? En wat is het merk van de band?
Re: Klapband
@ Angelo: Weer Michelinnetjes aant verkopen???
Re: Klapband
Leon denkt iets gevonden te hebben, maar moet misschien wat beter research doen ipv achterlijke kreten in alle draadjes te gooien? Sommige mensen vragen om advies, niet om onzin en loze kreten, maar dat had ik je al eerder verteld toch?