LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 52 euro retour

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 52 euro retour

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dank je Polderboy. Heb net via het contactformulier van het ministerie van EZ een vraag gesteld http://www.minez.nl/content.jsp?objectid=145932

Maar ik ga je e-mailadressen gebruiken om de vraag nog eens te stellen aan genoemde geachte kamerleden. Ik roep iedereen op met hetzelfde probleem dat ook te doen.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: 52 euro retour

Ongelezen bericht door Shine »

De PEST is, en dat vertellen de grote "voormalige" monopolisten je natuurlijk ook helemaal niet, dat, als je bij de LEVERANCIER bent weggegaan voor een andere, klantvriendelijker of whatever partij, je voor je transportkosten nog steeds vastzit bij je NETBEHEERDER.
Kinderachtig deze opmerking. Zeker voor iemand die pretendeert redelijk tot goed van de vrije energiemarkt op de hoogte te zijn. Dan had je kunnen en moeten weten dat de vrije markt alléén betrekking heeft op het leveranciers gedeelte en niet op het netbeheer gedeelte. Je dus te allen tijde vastzit aan de netbeheerder die in jouw gebied opereert.
Jezelf een beetje meer en vooral beter inlezen kan echt geen kwaad in plaats van bovenstaande beschuldigende onzin uit te kramen alsof het natuurlijk allemaal weer en alléén aan een bedrijf ligt.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: 52 euro retour

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Shine, helemaal correct!

Ik wil hieraan nog wel wat toevoegen.
Welke energieleverancier dan ook, het prijsverschil zit in de lengte of breedte. Daarmee wil ik beweren, als u het hiermee oneens bent mag u het zeggen, dat de goedkoopste energieleverancier, zoals door Shine al aangemerkt, moet dien positie behouden door de goedkoopste te zijn. Dat kan allen door dit tenkoste van eigen provisie te laten gelden hetgeen wederom vertaald wordt in slechte tot matige services of de gedorven gleden te vermeerderen op de netwerkkosten. Hoe dan ook u betaald overal, bij welke energieleverancier dan ook, uiteindelijk dezelfde prijs. Wij lagen zelf met Essent overhoop over vermeende openstaande nota's. Uiteindelijk is van al onze betalingen tot jaren terug een opgave gedaan middels onmiskenbare betalingsbewijzen.
Het antwoord van Essent hierop luidde: "Meneer maar u moet toch betalen want wij kunnen uw betalingen in onze administratie niet terug vinden. Daar was Essent helaas aan het verkeerde adres dus er ontstond een geschil wat uiteindelijk beslecht werd en wij in het gelijk werden gesteld maar met Essent konden we niet door één deur omdat deze reeds met beëindiging van het contract bezig was waardoor wij naar een andere leverancier uit moesten zien. In zo'n geval heb je geen keuze.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: 52 euro retour

Ongelezen bericht door Shine »

Ik wil hieraan nog wel wat toevoegen.
Welke energieleverancier dan ook, het prijsverschil zit in de lengte of breedte. Daarmee wil ik beweren, als u het hiermee oneens bent mag u het zeggen, dat de goedkoopste energieleverancier, zoals door Shine al aangemerkt, moet dien positie behouden door de goedkoopste te zijn. Dat kan allen door dit tenkoste van eigen provisie te laten gelden hetgeen wederom vertaald wordt in slechte tot matige services of de gedorven gleden te vermeerderen op de netwerkkosten. Hoe dan ook u betaald overal, bij welke energieleverancier dan ook, uiteindelijk dezelfde prijs.
Ik merk niks 'aan' mbt goedkoopste enerieleverancier(s) wie dit is en/of hoe ze dit zouden doen. Ik wijs puur en alleen op het verschil tussen netbeheerders en leveranciers en de vrije markt en dat ik vind dat polderboy dit had moeten weten. Niks meer of minder.
Ik snap er dan ook niets van wat je nou eigenlijk met bovenstaande wil zeggen.

Voor de geinteresseerden: http://www.energieleveranciers.nl/
waar je alles duidelijk kunt lezen hoe een en ander in elkaar steekt en wat je moet/kunt doen.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: 52 euro retour

Ongelezen bericht door Chanmaster »

De overige s.v.p. alleen als info te lezen.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: 52 euro retour

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Sorry polderboy, ik geloof dat onze discussie hier op een dood spoor loopt! De energieprijzen worden aangeleverd en bepaald maar niet door de leveranciers. Het zit in de lengte of breedte. Hoe dan ook per saldo blijft het verschil zeer gering. Het gaat om centen.

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: 52 euro retour

Ongelezen bericht door Jan9 »

Alleen op de stroomrekening kan je geld besparen.
Voor gas heeft het weinig zin.

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: 52 euro retour

Ongelezen bericht door Jan9 »

Kijk maar op de sites van verschillende leveranciers zoals Oxxio, Elektran, Woonenergie e.a. vaak is de enige mogelijkheid gas en stroom invullen.
Voorheen was dat niet zo, juist bij de kleinere bedrijven ben je goedkoper uit maar dan ben je bijna verplicht gas en stroom af te nemen.
Nuon en Eneco doen dat netter.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: 52 euro retour

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Nederland volgt met de privatisering America.
Aldaar zijn ze echter alweer met het ongedaan maken der privatisering bezig omdat het niet werkt.
We staan er dus niet alleen voor.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: 52 euro retour

Ongelezen bericht door wicher »

Aldaar zijn ze echter alweer met het ongedaan maken der privatisering bezig
Geef eens een voorbeeld!

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: 52 euro retour

Ongelezen bericht door Shine »

Ja hoor, leveranciers- en netbeheerdersmodel rekeningen zijn me meer dan bekend. :wink:
Ik ben met je eens dat deze facturatiemodellen bij de consument voor erg veel verwarring en onduidelijkheid zorgt. Voor zover me bekend zijn het vooral de grote bonzen (lees de vroegere PEB bedrijven) die bereid zijn het leveranciersmodel te hanteren. Vermoedelijk ligt hieraan ten grondslag dat er meer onderling vertrouwen heerst, wat overigens niet helemaal onterecht is. Als je de praktijken leest van leverancier Oxxio zou ik me als netbeheerder ook niet zo gauw met deze groep willen inlaten mbt de facuratie van het leveranciersmodel.

Zodra er vernieuwingen zijn, ongeacht welke, wordt er snel naar de ouderen gewezen. "Zij zien door de bomen het bos helemaal niet meer. Snappen er niets meer van en is een kwetsbare groep". Ik ben het met je eens, maar dit gegeven zal altijd zo blijven. In vroegere tijden en in de toekomst. Zou je dit als uitgangspunt nemen, zijn maatschappelijke veranderingen eigenlijk nooit meer mogelijk.
Iets willen snappen betekent ook dat je de moeite wilt en gaat nemen je er even iets meer in te verdiepen. Je inlezen en laten informeren. Je geeft al aan dat de academici woonachtig in je appartementen complex er ook geen bal van snappen, maar er dan ook totaal geen moeite voor willen doen dit wel te kunnen. Dit is dan hun keuze! Maar dan moeten ze niet achteraf gaan zeuren of met een beschuldigende vinger gaan wijzen. En daar ligt voor mij nou een beetje de crux.
Foldermateriaal (voor de internetloze) is verkrijgbaar bij de overheid, zoals dat al jaar en dag is geregeld. Postbus 51.
Voor de internetters: http://www.postbus51.nl/index.cfm/t/Ene ... D35FFD8C79
Destijds, toen de vrije markt een feit was heeft iedere burger informatiemateriaal gekregen en stonden de kranten er vol van. Ook de tv heeft er en besteed er veel aandacht aan. Kortom, men is op en via allerlei kanalen geinformeerd.
Maar zoals dat voor veel dingen in het leven geldt: pas als er problemen ontstaan, of ermee geconfronteerd wordt omdat je mbt dat product iets moet gaan regelen (bijv. verhuizing) en er aandacht aan moet gaan besteden, ontstaan bij de consument problemen. Een beetje vergelijkbaar met "ik heb het niet geweten..."
Wie valt hier dan iets te verwijten?
Ik denk dat je het wat kunt vergelijken met de 'vrije markt ziektekosten verzekeringen'. Wat, als je het mij vraagt, een nóg ontoegankelijkere en onoverzichtelijkere markt is.

Privatisering betekent concurentie en winstomzetten behalen.
Iedere toko probeert zijn klanten te trekken, te behouden, het liefst te binden. Energiebedrijven, supermarkten, autodealers, verzekeringen, Sony, KPN..... Bedenk het maar. De aanbiedingen vliegen ons om de oren, de verschillende contractmogelijkheden dus ook. Vrije markt betekent daarmee dus ook dat je probeert je klanten voor de producten die je in huis hebt te binden. Binnen de energiemarkt is dat Gas en Elektra. Het is vrij voor de hand liggend dat sommige leveranciers zeggen 'bij ons dient u beide producten af te nemen voor de verkrijging van een interessantere prijsstelling'.
Een beetje soepel denkende: Twee halen 1 betalen principe. (Hamsterweken bij AH, prijzencirus bij V&D, autoverzekering en inboedel bij dezelfde verzekering.. enz.)
Wil je je niet voor beide producten aan 1 leverancier binden, ga je verder opzoek naar die leverancier(s) die wel aan jouw, of in iedergeval zoveel mogelijk aan jouw wensen voldoet.

De prijs en vergelijk tussen de verschillende energiebedrijven wordt bemoeilijkt omdat ze verschillende prijspresentaties hanteren. En daar zou wat aan gedaan moeten worden.
De een doet het incl., de ander vermeld excl. Daarnaast staat er, vooral bij de kleinere leveranciers in véél te kleine lettertjes vermeld dat er nog netbeheerskosten overheen komen en hoe deze berekening is. En ook hier zit nog een crux omdat dit geen daadwerkelijk vast jaarbedrag is omdat dit bedrag ook weer gerelateerd is aan je jaarverbruik en in welke regio je woont.
Eigenlijk, als je het goed bekijkt, betalen we min of meer 2x voor een stukje leverancie. Zowel aan de leverancier, maar ook aan de netbeheerder voor datzelfde G+E omdat het door de pijpjes van de netbeheerder stroomt.
Simpel gezegd: tot de voordeur betaal je 2x voor de E+G leverancie. Vanaf de voordeur betaal je alléén voor de leverancie aan de energieleverancier.
Dit schept met name voor een donkere onoverzichtelijke energiemarkt.


Even nog een tussen haakjes tip: als je de schoonste (duurzaamste) energie wilt, anders dan van je eigen zonnepanelen (want niet iedereen heeft dit) dan is natuurstroom van de Nuon een erg goede optie. Maar goed, dit terzijde voordat ik als reklamebureau aangemerkt wordt. :)

Privatisering terugdraaien?
Ik weet niet hoe je erbij komt. Maar dat is een utopie lancering. Grof gezegd 'getetter in de ruimte die nergens op gestaafd is'.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: 52 euro retour

Ongelezen bericht door wicher »

@Shine:
Zodra er vernieuwingen zijn, ongeacht welke, wordt er snel naar de ouderen gewezen. "Zij zien door de bomen het bos helemaal niet meer. Snappen er niets meer van en is een kwetsbare groep". Ik ben het met je eens, maar dit gegeven zal altijd zo blijven. In vroegere tijden en in de toekomst. Zou je dit als uitgangspunt nemen, zijn maatschappelijke veranderingen eigenlijk nooit meer mogelijk.
W.b.t. deze conclusie ben ik het toch niet helemaal met je eens.
In mijn "vorig leven" (I.T.) hanteerde ik altijd de slogan: als je het niet simpel en voor iedereen begrijpelijk kunt beschrijven, dan deugt het niet!

Naar mijn smaak gaat dat ook op voor de privatisering in de energie- en de ziektekostenwereld. Als procedures logisch en maatschappelijk verantwoord zijn, valt het wel degelijk aan iedereen uit te leggen (ook aan de ouderen onder ons!). Zijn ze dat niet, tja.....dan kun je de vraag stellen of dat bewust zo gedaan is..... :oops:
Laatst gewijzigd door wicher op 20 jan 2007 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: 52 euro retour

Ongelezen bericht door Shine »

Ja en nee........ :-)

Vroeger had de tv-knop een aan/uit knop met enkele zenderdrukknoppen, nu heb je een afstandsbediening met ik weet niet hoeveel knopjes. Duidelijke beschrijving of niet... je moet omschakelen en er moeite voor nemen.
Ikzelf de jongste niet meer, snapte vroeger maar niet dat mijn ouders de nieuwe ontwikkelingen die bij mijn generatie hoorde niet konden volgen.
Nu dus zelf wat jaartjes ouder begrijp ik het wel. Althans beter! De snelheid waarmee alles gebeurd en het toch wat minder flexibel worden ten aanzien van veranderingen begint mee te spelen.
Je bent iets gewend en hebt de voorkeursneiging daar vooral aan vast te willen houden.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: 52 euro retour

Ongelezen bericht door Shine »

Even terugkomende op die Natuurstroom van de Nuon.
Ik praat hier puur en alléén over het product Elektriciteit. Natuurstroom is géén groene (stroom) elektriciteit, maar is daadwerkelijk 100% schoon. In tegenstelling tot groene stroom waar nog een deel akelige biomassa verbranding zit, wordt natuurstroom gewonnen uit zon, wind en water. Dat lijkt me toch een prima vooruitgang en keuzemogelijkheid voor de consument die zelf geen investering wil doen, maar toch mee wil werken aan daadwerkelijke duurzame elektriciteit energie.

Je verhaal mbt gas snap ik niet goed. Zou je me dit in nóg begrijpenlijk nederlands kunnen uitleggen?

vandergulik
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jan 2007 22:29

Re: 52 euro retour

Ongelezen bericht door vandergulik »

Vandaag voor de 4e keer gebeld met Eneco netbeheer. Weer zo'n Miepje die denkt dat ik er geen recht op heb omdat Eneco niet mijn leverancier is. Vandaag maar aangegeven dat ik niet meer ga uitleggen wat een netbeheerder is. Wel een toezegging dat ze het vrijdag 52 euro gaan overmaken. We zullen zien....
Alle mogelijke problemen die Polderboy noemde lijken niet te spelen. Helaas was de servicedame van Eneco niet bevoegt om mij te vertellen wat er mis gaat......kuch

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: 52 euro retour

Ongelezen bericht door Jan9 »

Wanneer gaat de gasprijs voor kleinverbruikers omlaag?

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: 52 euro retour

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Niet denk ik. Heb het sedert de golfcrisis nog niet meegemaakt

m.c.heesen
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:40

Re: 52 euro retour

Ongelezen bericht door m.c.heesen »

Ben al vanaf november bezig om de 52 euro van essent te krijgen,eerst kreeg ik te horen dat ze het op een verkeerd gironummer hadden gestort en zou het terug gestort worden en dan op mijn giro overgemaakt worden,in februari ontving ik een brief van essent dat het bedrag zo spoedig mogelijk op mijn giro over gemaakt zou worden,niet dus ,heb al weer verschillende keren gebeld maar wordt er niet wijzer van

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: 52 euro retour

Ongelezen bericht door sprokkel »

(Novum) - Nederlandse huishoudens zijn vanaf 2010 vier euro per jaar meer kwijt aan hun gasrekening. De prijsstijging is het gevolg van investeringen in het gastransportnetwerk. Dat schrijft minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven (CDA) donderdag mede namens minister van Financiën Wouter Bos (PvdA) aan de Tweede Kamer.
Nederland moet investeren in zijn gasnetwerk vanwege de teruglopende productie uit eigen gasvelden en internationale ontwikkelingen. Door de investeringen moet Nederland in de toekomst zeker zijn van het krijgen van gas. Daarnaast moet het eenvoudiger worden om gas vanuit diverse bronnen naar Nederland te laten stromen. Daardoor moet Nederland een strategisch knooppunt worden in het Europese gasnet.
De prijsstijging voor huishoudens bedraagt ongeveer 0,4 procent van de gasnota. Ook bedrijven moeten meer gaan betalen, zo'n 0,6 procent van hun totale gasrekening. Daar staat tegenover dat er door de investeringen meer aanbieders van gas op de markt actief worden. Daardoor ontstaat meer concurrentie tussen de aanbieders en komt er meer keuzevrijheid. Dat kan weer tot gevolg hebben dat de prijzen omlaag gaan.

Geweldig die vrije energiemarkt die ons zoveel voordeel opleverd.

Nikkee
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2004 16:13

Re: 52 euro retour

Ongelezen bericht door Nikkee »

Nog steeds geen € 52 op de rekening. En dat terwijl mijn moeder en broertje het sinds november al hebben. We wonen allemaal in dezelfde stad en zitten allemaal bij Essent.... :cry:

Gesloten