LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] idioot hoge electrarekening Nuon

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
xanthe2001
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2007 21:46

idioot hoge electrarekening Nuon

Ongelezen bericht door xanthe2001 »

Mijn man werd ruim een maand geleden gebeld door nuon, om de meterstanden te checken, want we moesten bijbetalen. Nou zou best kunnen, dacht mijn man, zeker wat meer verbruikt afgelopen jaar. De meterstanden die we hadden doorgegeven klopten en dat was dat.
Dus een week geleden werd ik weer gebeld door nuon over het feit dat ik bij moest betalen. Ja zeg ik dat hebben we gehoord, maar hoeveel dan?
Schrik niet, 4368 euro. Ik viel bijna van mijn stoel af. Leuk dat nuon dat niet even gezegd heeft vorige keer.......
Maar affijn, ik heb de man uitgelegd dat ik dit toch echt niet verbruikt heb (ruim 30000 kwh in een jaar!) en dat mijn meter wel stuk moet zijn.
Het standaard antwoord hierop is zeker dat het bijna nooit aan de meter ligt....(deze respons heb ik al een paar keer op dit forum gelezen).

Na enig aandringen van mij is me toch het aanvraagformulier voor ijking toegestuurd, die ik vandaag weer terug heb gestuurd. Nu maar afwachten wanneer ze de meter komen ijken (ijking aan huis).
Ik hoop wel snel want ik gebruik ongeveer 100 kwh per dag!

Het kan toch niet zo zijn dat je apparatuur in huis hebt die opeens zo veel meer gaat gebruiken, ik had vorig jaar nog een gewone rekening.

Aftappen geloof ik ook niet, ik heb wel een garage maar er zit geen schuur van de buren aan vast of zo, geloof het ook niet zijn oudere mensen.

Nog een vraagje aan de experts:
Ik heb een dubbeltariefmeter van ik denk landis & gyr (staat een logo met lg op de meter) en een metertype mg1d. Maar weet iemand waar ik het bouwjaar van deze meter kan vinden? Ik wil nml. controleren of mijn meter al vervangen had moeten worden, (op www.verispect.nl).

Het is trouwens een oude meter, de meterstanden bij elkaar opgeteld was 125.000 kwh juni 2005 toen ik hier kwam wonen. Is er een maximale leeftijd voor electrameters? De mijne is (schat ik 125000 gedeeld door 4000) ong 30 jaar oud!

In ieder geval wachten we het wel af, weet zeker dat de meter op hol geslagen is. Zodra ik meer weet plaats ik wel een update.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: idioot hoge electrarekening Nuon

Ongelezen bericht door Ron58 »

Het kan toch niet zo zijn dat je apparatuur in huis hebt die opeens zo veel meer gaat gebruiken
Je zou hier op kunnen checken, als je een dag alle apparaten die niet constant aan (hoeven) staan niet gebruikt en de stekkers er uit haalt ( vaatwasser, wasmachine, wasdroger, waterbed e.d.) en je gebruik is nog 100 kw/h in 1 dag dan kun je die apparaten al uitsluiten.
Verder kun je mogelijkheden elimineren door steeds 1 groep uit te schakelen, met een verbruik van 100 per dag wat normaal misschien 10 á 15 hoort te zijn hoef je dat niet eens zo lang te doen. Als er in huis iets defect zou zijn en je hebt die groep uitgeschakeld, dan zie je een verschil binnen een paar uur.

Als je de ijking afwacht en het ligt onverhoopt niet aan de meter, dan zijn je kosten alweer gigantisch opgelopen voor je dat te horen krijgt.
Als het ons zou overkomen zou ik er ook van uit gaan dat het aan de meter ligt, maar ik zou daar denk ik toch niet op wachten en voor alle zekerheid toch maar gaan checken.
Als je een eventuele fout vindt voor de ijking dan spaar je ook die kosten uit.
Een apparaat wat 5 keer zoveel verbruikt als alle andere in huis tezamen moet toch op te sporen zijn.

jaap50
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 jan 2007 13:42

Re: idioot hoge electrarekening Nuon

Ongelezen bericht door jaap50 »

100 kWh per dag is dus 4 kWh per uur. Er staat dus een kachel van 4 kW te branden, dat zou je toch wel ergens moeten voelen ?

bianca67
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2007 12:48

Re: idioot hoge electrarekening Nuon

Ongelezen bericht door bianca67 »

Pas op!! Ik heb hetzelfde meegemaakt, zit nu nog in de ellende....
Ze hebben een correctieschatting gemaakt nadat ze geconstateerd hadden dat mijn meter 7x!!!! sneller ging als normaal. Mijn laagtarief is nu hoger!!!!!ingeschat en mijn hoog tarief lager.....Ik heb niet gestudeerd maar een meter die zo snel gaat corrigeren en dan hoger inschatten dat kan niemand mij uitleggen. Ben inmiddels alweer naar de advokaat gestapt, ìk word werkelijk doodziek van die gasten.(NUON DUS!!!)

*Jolanda*
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mar 2007 20:46

Re: idioot hoge electrarekening Nuon

Ongelezen bericht door *Jolanda* »

Ik zou ook eerst eens goed in huis rondkijken. Een meterijking kan geen kwaad, maar in 99% van de gevallen loopt de meter goed. Wat dat betreft ben ik het met Ron58 eens, nu zelf op zoek gaan naar de oorzaak kan je uiteindelijk kosten besparen.

Bij een onderdelenwinkel kun je apparaatjes kopen die je stroomverbruik per apparaat meten. Deze plaats je tussen het apparaat en het stopcontact. Dit kan je helpen een oorzaak te vinden. Laat eventueel ook je binneninstallatie eens nakijken.

Succes!

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: idioot hoge electrarekening Nuon

Ongelezen bericht door Ron58 »

Bij een onderdelenwinkel kun je apparaatjes kopen die je stroomverbruik per apparaat meten.
Klopt, ik heb er ooit een besteld via internet, maar volgens mij zag ik ze laatst ook bij de Gamma.
Ik denk dat de opmerking van Jaap ook zinnig is, als het niet een dolgedraaide meter is dan staat er iets 4 kw/h oftewel 4.000 watt per uur te gebruiken, dat is al genoeg om een zekering van 16 ampere er uit te klappen en moet ook zonder die meter te vinden zijn, een klein apparaatje is het niet want dat was al gesmolten. Stereo installatie en tv hebben inwendige zekeringen die allang doorgeslagen zouden zijn.

Bij dit gigantische verbruik moet onmiddelijk de meter vrijwel stilvallen als je de groep uitschakelt waar een defecte verbruiker op zit.

Die stroomverbruiksmeter is wel een leuk ding om eens te kijken wat alle apparaten in huis zoal verbruiken, je schrikt je rot als je b.v. naar het verbruik van sterke halogeenlampen kijkt.
Als je, los van het verhaal waar we het nu over hebben, eens wilt zien of er wat te besparen valt, dan moet je zo´n ding aanschaffen.

bianca67
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2007 12:48

Re: idioot hoge electrarekening Nuon

Ongelezen bericht door bianca67 »

Tegen mij werd ook gezegd het ligt nooit aan de meter....Misschien heeft u wel oude apparatuur staan of misschien word u wel afgetapt, of misschien heeft u wel een lek, het ligt echt nooooooit aan de meter....Ik ben een leek dus dacht op een gegeven moment echt dat er iets goed mis moest zijn in mijn huis, heb zelfs overwogen om dan maar te verhuizen, ik werd er echt gek van. Ik heb uiteindelijk twee keer een electricien laten komen, voordat ik om een ijking dorst te vragen. Geloof mij maar dit soort verbruik is echt niet normaal laat je niets wijsmaken. Het beste kunt u om een ijking aan huis vragen. Dit is het goedkoopste en je staat er met je neus bovenop.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: idioot hoge electrarekening Nuon

Ongelezen bericht door Ron58 »

Bianca, de ijking heeft ze al aangevraagd en ik ben het met je eens dat het naar alle waarschijnlijkheid wel aan de meter ligt.

Ik heb echter ook wel eens een uitslag gelezen dat er toch een defect apparaat in huis was.
Persoonlijk zou ik veel te ongeduldig zijn om op die ijking te wachten en wat meer zekerheid willen hebben door alvast andere mogelijkheden uit te sluiten.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: idioot hoge electrarekening Nuon

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Zit er niet ergens een illegale weedkwekerij in de buurt? Het is mij weleens uitgelegd en hoe het precies zit weet ik zo even niet meer.
Waar het om gaat is het zg. blind vermogen, dat is een fase verschuiving in het lichtnet wat een heel vreemd effect kan hebben op de electra meter. Dat zou door een goed technisch bedrijf vastgesteld moeten worden, een gewone installateur heeft daar meestal niet de vereiste apparatuur voor.

Vr. Gr. Hans.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: idioot hoge electrarekening Nuon

Ongelezen bericht door Ron58 »

Zit er niet ergens een illegale weedkwekerij in de buurt?
Het lijkt vergezocht maar theoretisch gesproken is die mogelijkheid er wel.
Echter kan dat alleen maar van invloed zijn op jouw verbruik als ze ná jouw meter aftappen.
Vanuit onze kruipruimte kan ik in die van buren komen, ik kan ze laten schrikken door ineens "uit de grond" te komen :lol:
Door kruipruimtes lopen soms ook kabels, zo ligt er b.v. een grondkabel die de schuur van stroom voorziet, deze zou ik kunnen aftappen.

Ik weet niet of er ooit op deze wijze gewerkt wordt en of er ooit een kwekerij opgerold is die de buren geld kostte.

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: idioot hoge electrarekening Nuon

Ongelezen bericht door Trapito »

Beste mensen mag ik u allen eens wat vragen?

Eind jaren 80 (vorige eeuw) is men een actie gestart
"Zuinig stoken/zuinig aan"
In het kader van deze actie werd iedere week de meterstanden opgenomen en genoteerd op een kaart. De meterstanden trok je van elkaar af en je wist wat je verbruik was. Dat vergeleek je met de stooktabellen en je had dan een indicatie van je stookgedrag.

Begin jaren 90 kwam voor dit doel een computerprogramma wat je bij je energiebedrijf kon bestellen.
Vanaf 1992 tot en met nu heb ik al mijn meterstanden in mijn PC staan.
Nog steeds neem ik elke week op zondagavond 22:00 uur mijn meterstanden op. Automatisme geworden. Vuilnisbak naar buiten en meterstanden opnemen.
Als mijn verbruik ineens zo sterk zou stijgen dan weet ik dat dezelfde week nog.

Mag ik nu eens vragen, wat voor een bezwaar heb je nu om elke week even die standen op te nemen?

Het maakt je energie bewust vooral als je ook nog de moeite wil nemen om het verbruik wat omlaag te krijgen.
Die moeite zie je gelijk beloond met een lagere meterstand.

"Doe je het niet voor het geld doe het dan voor het milieu", was/is de leus.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: idioot hoge electrarekening Nuon

Ongelezen bericht door Ron58 »

Mag ik nu eens vragen, wat voor een bezwaar heb je nu om elke week even die standen op te nemen?
Geen enkel, maar daar is Xanthe nu niet mee geholpen.
De meeste mensen houden zich hier gewoon niet mee bezig, daar (en in hun familie/kennissenkring) gaat altijd alles goed met de jaarafrekening.
Als je dus nog nooit een probleem gehad hebt en ook niet op dit forum komt zal er niet zo gauw aan gedacht worden om wekelijks standen te noteren.

Zelf doe ik het wel, maar ook pas na wat ellende met afrekeningen.
Pas de laatste jaren let ik er wat meer op uit het oogpunt van besparen.

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: idioot hoge electrarekening Nuon

Ongelezen bericht door Trapito »

Geen enkel, maar daar is Xanthe nu niet mee geholpen.
Dat begrijp ik Ron, dat Xanthe daar niet mee geholpen is maar met welke reactie is zij dan volgens jou wel geholpen?
Ze zit dik in de problemen en daar is voorlopig nog geen einde aan.
Het energiebedrijf gaat straks een schatting maken en reken er maar op dat dat niet in het nadeel van NUON is. Protesteer er dan maar eens tegen als je zelf helemaal geen beeld van je energieverbruik hebt.

Bij Tros Radar zijn al meer van dit soort meldingen geweest en leert er niemand dan iets van de fouten van een ander?

Al ruim 15 jaar wordt in de media aandacht besteed om op je energieverbruik te letten. Is in die 15 jaar dan nooit eens een belletje gaan rinkelen?
Ik vraag mij dus af, waarom negeert men dit?
Is het teveel werk of vindt men het niet belangrijk?

In welke eeuw leven we nu eigenlijk?
Ga je ook pas een brandverzekering afsluiten als je huis is afgebrand?
Kijk je pas op de brandstofmeter in de auto als de brandstof op is?
En valt het bijvoorbeeld pas op dat er geen geld meer op de rekening staat als je bij de kassa niet meer kan pinnen?

Ga gerust op die weg verder.
Er is altijd nog een Tros Radar waar je je ellende kwijt kan.
Succes!

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: idioot hoge electrarekening Nuon

Ongelezen bericht door Ron58 »

Dat begrijp ik Ron, dat Xanthe daar niet mee geholpen is maar met welke reactie is zij dan volgens jou wel geholpen?
In haar geval heeft ze al de enige weg gevolgd die haar restte, nl. een ijking aanvragen. Aangevuld met de tips om toch voor de zekerheid te speuren naar een eventuele defecte verbruiker (hoewel die kans klein is), is er voor haar op dit moment even geen andere tip waar ze iets aan heeft.
Jouw reactie is wel een waarschuwing voor anderen, Xanthe zal die waarschuwing niet meer nodig hebben denk ik, die is nu wel wakker geschud
Bij Tros Radar zijn al meer van dit soort meldingen geweest en leert er niemand dan iets van de fouten van een ander?
Welk percentage van de Nederlanders bezoekt dit forum?
Zoals ik al zei, er moet vaak eerst eens iets mis gaan voor men zich in deze materie gaat verdiepen.

In mijn familie en kennissenkring zijn er weinig die dit forum wel eens bezoeken en ook weinig die zich bezig houden met tussentijdse meteropnames, het maandbedrag is elke maand in hun ogen redelijk en bij de jaarafrekening zien ze wel weer verder.
Misschien zouden ze dit beter wel moeten doen, maar ja, het gaat toch al jaren en jaren goed?? (ik verplaats me nu even in hun gedachtengang)
Al ruim 15 jaar wordt in de media aandacht is besteed om op je energieverbruik te letten. Is in die 15 jaar dan nooit eens een belletje gaan rinkelen?
Bij veel mensen niet nee, de tarieven vliegen de laatste jaren enorm omhoog, de verhalen over opwarming van de aarde e.d. worden nu reëler, na het vrijgeven van de energiemarkt is het aantal problemen ook geëxplodeerd, ik denk dat men nu langzamerhand wel wakker wordt ja.

Kijk, wat ik wel dom vindt zijn die mensen die hier komen klagen dat er al maanden geen voorschot geincasseerd is zonder dat ze dit in de gaten hadden en dat een leverancier nu ineens geld wil zien. Dan let je inderdaad niet op je financiën.
Op dat punt kan ik helemaal met je mee gaan, maar ik krijg een beetje het gevoel dat jij in dit specifieke geval zegt: "Eigen schuld, dikke bult", je opmerking "ga gerust op die weg verder" versterkt dat gevoel alleen maar.

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: idioot hoge electrarekening Nuon

Ongelezen bericht door Trapito »

maar ik krijg een beetje het gevoel dat jij in dit specifieke geval zegt: "Eigen schuld, dikke bult", je opmerking "ga gerust op die weg verder" versterkt dat gevoel alleen maar.
Je gevoel is helemaal juist!

Sta aan het roer van je eigen leven! is mijn motto.
Laat je een ander aan het roer staan dan weet je niet welke koers je vaart.
Dat kan best amusant zijn maar dan gaan we niet klagen bij "een dikke bult"

Een aanrader om te lezen is de rubriek: Banken.
Vooral bij leningen is het gebruikelijk om vooral een ander te laten bepalen welke koers je moet varen.

Het klink hard "Eigen schuld, dikke bult" maar:
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

PS.
Dat is echt zo.
Een wond schoonmaken doet pijn maar als je het niet doet gaat het echt stinken.

De medewerker
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 feb 2006 12:38

Re: idioot hoge electrarekening Nuon

Ongelezen bericht door De medewerker »

Beste xanthe2001,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat op dat er onduidelijkheid is ontstaan over de hoogte van uw verbruik.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u opnemen om uw een toelichting te geven. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen ? Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Met vriendelijke groet,

De medewerker

xanthe2001
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2007 21:46

Re: idioot hoge electrarekening Nuon

Ongelezen bericht door xanthe2001 »

Inmiddels heb ik een nieuwe meter gekregen, de oude meter liep dus veel te snel. De meter was nog van 1955, dus ruim 50 jaar oud!
Ik heb wel het rapport ontvangen maar nog niet de schatting voor vorig jaar. Afwachten maar weer. Mij werd aan de telefoon vertelt dat het mogelijk was dat ze drie maanden nu wachten en dan deze drie maanden gaan gebruiken voor de schatting.

Hoop dat het meevalt :wink:

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: idioot hoge electrarekening Nuon

Ongelezen bericht door Ron58 »

en dan deze drie maanden gaan gebruiken voor de schatting.
Hoop dat het meevalt
Deze drie maanden dus zo min mogelijk stroom verbruiken, 's avonds in het donker zitten, oven en vaatwasser etc. niet gebruiken.
De schatting zo laag mogelijk zien te houden :lol:

hansman351
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mei 2007 21:06

Re: idioot hoge electrarekening Nuon

Ongelezen bericht door hansman351 »

Wel jammer dat een meter altijd te snel loopt en nooit te langzaam, anders zouden ze wel sneller reageren. :lol:

Gesloten