Radar vergeet te melden dat het aandeel fijnstof dat in de lucht wordt gebracht door de Nederlandse dieselauto's is te verwaarlozen en zeker geen subsidieregeling rechtvaardigt. De meeste fijnstof komt uit het buitenland en van fabrieken.
Zoals Erwin Boutsma in zijn commentaar schrijft in Technisch Weekblad van vrijdag 6 april 2007 (http://www.technischweekblad.nl/10551_C ... uur_.lynkx) had overheid beter eerst grondig onderzoek kunnen doen naar vermeende uitstoot van kankerverwekkende stoffen bij het gebruik van retrofitfilters, voordat er een subsidieregeling wordt ingevoerd en niet nu pas met onderzoek komen. Typisch weer symboolpolitiek die in Den Haag wordt bedreven.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Roetfilter
Re: Roetfilter
Ik belde 1 maand voor een grote beurt van mijn Renault Trafic (diesel), omdat ik van plan was een roetfilter te laten monteren. Het milieu mag wel iets kosten.
Mijn garage adviseerde mij om in geen geval zo'n retrofilter aan te schaffen. Het motor-management kan er enorm verkeerd op reageren (andere info vanwege aanpassing uitlaat) en dat kan dus heel verkeerd uitpakken. Renault schijnt dit te adviseren.
Wat moet je als consument met zulke signalen?
De ene partij wil dat je zo'n ding aanschaft en de andere partij zegt 'niet doen!'.
Mijn garage adviseerde mij om in geen geval zo'n retrofilter aan te schaffen. Het motor-management kan er enorm verkeerd op reageren (andere info vanwege aanpassing uitlaat) en dat kan dus heel verkeerd uitpakken. Renault schijnt dit te adviseren.
Wat moet je als consument met zulke signalen?
De ene partij wil dat je zo'n ding aanschaft en de andere partij zegt 'niet doen!'.
Re: Roetfilter
Ik geloof niet dat de meeste fijnstof dat zich nestelt op en in woningen gelegen aan de ringweg van bijvoorbeeld Amsterdam komt uit het buitenland. Dieselauto uitstoot is gewoon gigantisch en daaraan mag best wat gedaan worden. Alleen de weg die politiek DH hierin volgt rammelt aan alle kanten. Voor veel onzin worden talloze uitgebreide onderzoeken gedaan alvorens invoering. Inzake het inbouw roetfilter bij oudere auto's is men hals over kop overstag gegaan zonder gedegen wetenschap van eventuele consequenties. Dit is ronduit kwalijk te noemen.De meeste fijnstof komt uit het buitenland en van fabrieken.
Subsidiegeld wordt als kankerverwekkende koolstofdeeltjes in de lucht gesmeten. Lang leve de overheid maar weer.
Wanneer wordt er subsidie geleverd op mondkapjes?
Re: Roetfilter
Lees rapporten van RIVM en het wordt duidelijk dat meer dan de helft van de fijnstof afkomstig is uit buitenland. Wat er dan nog aan binnenlandse fijnstof overblijft betreft natuurlijke fijnstof (zout en zand), fijnstof van fabrieken, van autobanden en ook nog een beetje van dieselauto's. Laten we het probleem dus niet groter maken dan het is. Natuurlijk, de aanpak van fijnstof is nodig, maar niet met verkeerde maatregelen, zoals het retrofit-roetfilter, die veel geld kosten en nauwelijks iets opleveren (en wellicht zelfs schadelijk zijn).Dieselauto uitstoot is gewoon gigantisch
Re: Roetfilter
Vind je het gek dat zwarte piet geen
zwarte piet meer genoemd mag worden
zwarte piet meer genoemd mag worden