Ben nieuw op dit forum en ben maar een dood simpele huisvrouw met 2 kleine kinderen en geen man meer en heb een vraag over het energie verbruik.
Heb net een jaar nota gehad en kreeg er een acceptgiro bij dat ik 1100 euro moest bijbetalen. Klinkt voor veel mensen misschien niet veel, maar heb een uitkering en dat is meer dan mijn uitkering voor 1 maand.
Heb al mijn jaar nota's erbij gepakt en die zijn als volgt:
2002-2003 1 volwassene 2 kleine kinderen en 1 eengezinswoning EL Laag 1608 KWH Jaar nota 1514 euro
EL Hoog 2042 KWH
Gas 1582 m3
2003-2004 zelfde als boven EL Laag 1803 KWH Jaar nota 1561 euro
EL Hoog 2096 KWH
Gas 1726 m3
2004-2005 zelfde als boven EL Laag 1503 KWH Jaar nota 1587 euro
EL Hoog 1970 KWH
Gas 1659 m3
Nu komt het gene dat ik niet snap, in 2005-2006 ben ik ingeschaald dus niet opgegeven verbruik en dat is: Laag: 1545 KWH jaar nota 1708 euro maar na correctie dus meer dan 2300 euro
Hoog 2081 KWH
Gas 1748 m3
Ziet er dus niet raar uit als je naar voorgaande jaren kijkt. Snap wel dat ze aan zo'n soort verbruik komen op geschatte basis maar nu kreeg ik de rekening van 2006-2007
En daarop staat ineens dat ik veel meer verbruikt heb in 2005-2006 geen 1545 maar 2488 en geen 2081 maar 3013 en geen 1748 voor gas maar bijna 2200m3 en daarvoor moet ik natuurlijk bijbetalen en voor 2006-2007 is het nu laag 2420 KWH voor Hoog 3046 KWH en voor Gas 1681 m3 Jaar nota 2387 euro
Even voor de duidelijkheid alle nota's van hier boven zijn echte opgenomen nota's. Alleen 2005-2006 is geschat!
geschatte jaar nota van eneco voor 2007-2008 is bijna 2700 euro hoe kan ik in minder dan 2 jaar meer dan 1000 euro per jaar extra verbruiken?
Snap niet hoe ik ineens aan zo'n hoog verbruik kom in vergelijking met de jaren er voor. Niks is verandert in mijn huishouden. Geen extra tv's of pc's of electro kachels of zo, maar ineens ga ik dus iets van 3500 KWH per jaar naar bijna 5500 KWH per jaar. Dat is bijna 2000 KWH per jaar meer als al die jaren er voor. Er is geen nieuwe meter geplaatst of iets anders in huis gekomen wat dit kan verklaren. Heb nu wel een rekening van 1200 euro extra plus dat ik ben ingeschaald voor 220 euro per maand aan energie. Heb regeling gevraagd voor die 1200 en moet nu dus meer dan 300 euro per maand gaan betalen, dus 1/3 van mijn geld voor energie. Ik snap er niks van en na lang denken en zoeken denk ik dat misschien mijn meter te hard loopt of zo maar durf het niet te zeggen en de kosten om het na te laten kijken kan ik er echt niet bij hebben en eneco doet gewoon niks zeggen ze want ze zeggen dat iedereen wel zegt dat er niks verandert en dat ik als ik zo zeker ben gewoon een monteur moet bellen.
Heeft iemand een idee wat ik kan doen?
Alvast bedankt
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Energie rekening
Re: Energie rekening
nefchris,
kan het zijn dat de afrekening over een langere periode gaat?
Een periode groter dan 12 maanden?
Niet alleen het elektra is meer maar ook het gasverbruik.
Het lijkt er een beetje op dat je het verbruik van bijvoorbeeld 18 maanden vergelijkt met een afrekening die over 12 maanden gaat.
Niets is onmogelijk natuurlijk maar het lijkt mij sterk dat opeens twee meters defect zijn.
kan het zijn dat de afrekening over een langere periode gaat?
Een periode groter dan 12 maanden?
Niet alleen het elektra is meer maar ook het gasverbruik.
Het lijkt er een beetje op dat je het verbruik van bijvoorbeeld 18 maanden vergelijkt met een afrekening die over 12 maanden gaat.
Niets is onmogelijk natuurlijk maar het lijkt mij sterk dat opeens twee meters defect zijn.
Nee, het gaat over 12 maanden en het gaat me niet om het gas, want dat is inderdaad omhoog gegaan maar dit jaar dus 2006-2007 is die weer gewoon zoals altijd rond de 1800 m3. Dus dat het gas eenmalig hoog is maakt me niet uit want het kan wel een strenge winter geweest zijn in hoe vere deze hier nog streng te noemen zijn.
Maar de energie is wel heel hoog en zoals ik het nu bereken na 1,5 maand gebruik na afrekening heb ik totaal nu al weer bijna 700 KWH gebruikt en als ik dat naar 12 maanden bereken is dat 5600 KWH voor een moeder met 2 kinderen van 14 en 16.
Al die jaren er voor is dat tussen de 3500 en 3600 geweest en ineens nu 5500 KWH en als het zo door gaat dus straks 5600 of wie weet meer.
Heb vanmorgen om 7 uur de meter bekeken en de stand opgenomen en nu m 13 uur weer bekeken en is 3 KWH gebruikt zonder dat ik of de kinderen thuis waren. Het enige dat aan staat is de koelkast en die is 3 jaar oud en is een A qua energie verbruik en staat op eco stand en verder alleen een tv en wekker radio op standby. Heb geen boiler of zo dus weet het niet meer. Het lijkt of de meter sneller draait dan bij anderen.
Was net bij mijn buurvrouw en die hadden 3 pc's aan en tv en de normale dingen en nog liep hun meter langzamer dan de mijne met alleen dingen op standby.
iemand idee?
Maar de energie is wel heel hoog en zoals ik het nu bereken na 1,5 maand gebruik na afrekening heb ik totaal nu al weer bijna 700 KWH gebruikt en als ik dat naar 12 maanden bereken is dat 5600 KWH voor een moeder met 2 kinderen van 14 en 16.
Al die jaren er voor is dat tussen de 3500 en 3600 geweest en ineens nu 5500 KWH en als het zo door gaat dus straks 5600 of wie weet meer.
Heb vanmorgen om 7 uur de meter bekeken en de stand opgenomen en nu m 13 uur weer bekeken en is 3 KWH gebruikt zonder dat ik of de kinderen thuis waren. Het enige dat aan staat is de koelkast en die is 3 jaar oud en is een A qua energie verbruik en staat op eco stand en verder alleen een tv en wekker radio op standby. Heb geen boiler of zo dus weet het niet meer. Het lijkt of de meter sneller draait dan bij anderen.
Was net bij mijn buurvrouw en die hadden 3 pc's aan en tv en de normale dingen en nog liep hun meter langzamer dan de mijne met alleen dingen op standby.
iemand idee?
Trek de stekkers van de apparaten eens uit de stopcontacten en kijk dan eens of de meter stil staat.
Je kan ook de groepen in de meterkast één voor één uitzetten en kijken bij welke groep de meter stil gaat staan.
Als je weet in welke groep het verbruik zit is dat wat makkelijker zoeken.
Met 3 kWh in 6 uur zit je op een verbruik van 500 watt per uur.
Bij 700 kWh in 1,5 maand zit je op bijna het zelfde gebruik (650 watt/uur)
Het zou bijvoorbeeld best eens de koelkast kunnen zijn die defect is.
Je kan ook de groepen in de meterkast één voor één uitzetten en kijken bij welke groep de meter stil gaat staan.
Als je weet in welke groep het verbruik zit is dat wat makkelijker zoeken.
Met 3 kWh in 6 uur zit je op een verbruik van 500 watt per uur.
Bij 700 kWh in 1,5 maand zit je op bijna het zelfde gebruik (650 watt/uur)
Het zou bijvoorbeeld best eens de koelkast kunnen zijn die defect is.
-
Correctie aan Polderboy. Op de meter staat hoeveel ronden de schijf per kilowatt maakt. Dit moet met een nauwkeurigheid van +/- 2% nauwkeurig zijn, dat is de ijking.Dat een meter sneller of langzamer dan een andere draait hoeft niet zoveel te zeggen bij gelijk verbruik.