| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Terugvordering wao/waz-uitkering . . . na vijf jaar!
Terugvordering wao/waz-uitkering . . . na vijf jaar!
UWV vordert van een voormalig bedrijfsadviseur die als zelfstandige heeft gewerkt met behoud van uitkering, na ruim vijf jaar meer dan tienduizend euro terug. Zij erkent dat het haar eigen fout is. Wellicht veroorzaakt door gebrekkige interne controle en onjuiste beoordeling. En er zit nog meer aan te komen. UWV doet namelijk uitgebreid onderzoek naar alle overige jaren. Deze inmiddels gepensioneerde 66-jarige hartpatiënt zit in zak en as! Hij moet boeten voor de fouten van deze uitkeringsinstantie. Hoezo betrouwbare overheid?
-
Bor Komorovski
Re: Terugvordering wao/waz-uitkering . . . na vijf jaar!
Tja, zo zit het leven wel in elkaar. De bedrijfsadviseur wordt geacht te voorzien dat dit kan gebeuren, en in die zin is het dus per definitie zijn eigen schuld.
Zo weet ik er nog wel eentje: soms kan je subsidie krijgen. Die subsidie kan achteraf door de Europese Commissie of het Hof van Justitie als strijdig met het Gemeenschapsrecht beoordeeld. De overheid wordt dan verplicht om de bedragen terug te vorderen, en of het nou van grote bedrijven of eenmanszaken is doet niet ter zake. Evenmin doet het ter zake dat zo'n eenmanszaak dit niet kon voorzien en dat het de overheid is die fout zit. Dat het subsidiegeld al besteed is doet evenmin ter zake...
Zo weet ik er nog wel eentje: soms kan je subsidie krijgen. Die subsidie kan achteraf door de Europese Commissie of het Hof van Justitie als strijdig met het Gemeenschapsrecht beoordeeld. De overheid wordt dan verplicht om de bedragen terug te vorderen, en of het nou van grote bedrijven of eenmanszaken is doet niet ter zake. Evenmin doet het ter zake dat zo'n eenmanszaak dit niet kon voorzien en dat het de overheid is die fout zit. Dat het subsidiegeld al besteed is doet evenmin ter zake...
-
Bor Komorovski
Er ontbreken overigens wat opties in je poll, bijvoorbeeld:
-UWV heeft gelijk
-Iets ertussenin
-Geen mening
Wellicht kan een beroep op de goede trouw gedaan worden, of op een niet-kenbare fout?
-UWV heeft gelijk
-Iets ertussenin
-Geen mening
Wellicht kan een beroep op de goede trouw gedaan worden, of op een niet-kenbare fout?
Zeker uitkering gevangen en verzwegen dat-ie wel gewerkt heeft?UWV vordert van een voormalig bedrijfsadviseur die als zelfstandige heeft gewerkt met behoud van uitkering, na ruim vijf jaar meer dan tienduizend euro terug.
-
Chanmaster
Wanneer een vordering pas na vijf jaar blijkt is de verhaalbaarheid verjaard en kan UWV niets terug vorderen.
Alleen als het een fout is van het UWV, heeft de klant iets verzwegen dan is die 5 jaar niet van toepassing.
De ombudsman roept niet tot de orde maar brengt alleen advies uit. De betrokken overheidsinstantie kan dat gewoon naast zich neerleggen. M.a.w. niet welgestelde burgers zijn vogelvrij (niet alleen tegenover overheidsinstanties maar ook in algemene zin).
De peiling is overigens nogal onduidelijk gesteld.
De peiling is overigens nogal onduidelijk gesteld.
Ook ik heb heel veel problemen met het uwv.
In oktober 2005 kreeg ik bijverdiensten als chaufeur
Ik vervoer twee maal kinderen naar school en weer terug.
November 2005 stuurdr ik mijn eerste loonstrook in en ik kreeg
daar als antwoord op dat ik niet gekort zou worden.
In januarie 2006 stuurdr ik de opgave van november en december
op en kreeg daar in het geheel geen reactie op.
In april 2006 stuurdr ik de opgave van jan-febr enapril op en toen
kreeg ik ineens bericht dat ik gekort zou worden.
twee dagen later kreeg ik een brief dat ik van oktober 2005 tot en met
april 2006 2900 euro bruto terug moest betalen en een dag daarna
kreeg ik van de afdeling invordering een acceptgiro met dat bedrag.
Na telefonisch kontact blijk dat ik met mijn bijverdiensten van 330 euro netto 15 euro teveel heb en daarom 260 euro netto terug moet betalen
Ik heb daar een regeling voor getroffen omdat er in een andere zaak
ook al 20.000 euro is teruggevorderd maar daar loopt nu al twee jaar een beroepszaak voor.
mei juni en juli ben ik gekort
Nu betaal ik al vanaf augustus 2005 200 euro per maand per maand.
Ik heb nu een opgave gevraagd van wat er op mijn vordering is afgelost
Nu heb ik bericht gekregen en in twee jaar staat er op het overzicht 1000 euro te wijnig aan aflossing,van mijn aflossingen van 200 euro staan maanden helemaal niet op en er staan hele rare bedragen,
terwijl dit toch gewoon 200 euro moet zijn,die word iedere maand ingehouden
In oktober 2005 kreeg ik bijverdiensten als chaufeur
Ik vervoer twee maal kinderen naar school en weer terug.
November 2005 stuurdr ik mijn eerste loonstrook in en ik kreeg
daar als antwoord op dat ik niet gekort zou worden.
In januarie 2006 stuurdr ik de opgave van november en december
op en kreeg daar in het geheel geen reactie op.
In april 2006 stuurdr ik de opgave van jan-febr enapril op en toen
kreeg ik ineens bericht dat ik gekort zou worden.
twee dagen later kreeg ik een brief dat ik van oktober 2005 tot en met
april 2006 2900 euro bruto terug moest betalen en een dag daarna
kreeg ik van de afdeling invordering een acceptgiro met dat bedrag.
Na telefonisch kontact blijk dat ik met mijn bijverdiensten van 330 euro netto 15 euro teveel heb en daarom 260 euro netto terug moet betalen
Ik heb daar een regeling voor getroffen omdat er in een andere zaak
ook al 20.000 euro is teruggevorderd maar daar loopt nu al twee jaar een beroepszaak voor.
mei juni en juli ben ik gekort
Nu betaal ik al vanaf augustus 2005 200 euro per maand per maand.
Ik heb nu een opgave gevraagd van wat er op mijn vordering is afgelost
Nu heb ik bericht gekregen en in twee jaar staat er op het overzicht 1000 euro te wijnig aan aflossing,van mijn aflossingen van 200 euro staan maanden helemaal niet op en er staan hele rare bedragen,
terwijl dit toch gewoon 200 euro moet zijn,die word iedere maand ingehouden
-
elynasedai
Voor zover ik weet zijn de regels in de sociale zekerheid inzake terugvordering van onterecht betaalde uitkering dat er 20 jaar (!) terug mag worden gegaan.
Als de terugvordering eenmaal is vastgesteld moet er binnen 5 jaar met invordering (verzoek te betalen) begonnen zijn, anders is het verjaard.
Als de terugvordering eenmaal is vastgesteld moet er binnen 5 jaar met invordering (verzoek te betalen) begonnen zijn, anders is het verjaard.