LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Linkse & rechtse spoed bij banden?
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 21 apr 2007 02:57
Linkse & rechtse spoed bij banden?
In de laatste paar maanden heb ik wellicht een modaal maandsalaris aan winterbanden & zomerbanden besteed,
Wat mij opviel is dat deze (vermoedelijk "moderne") banden ZOWEL een looprichting ALS een ongelijke (=asymmetrische) binnen/buitenkant hebben. Toch kreeg ik (twee keer) vier identieke banden.
Ik heb hier diep over nagedacht (en niets kunnen vinden over dit probleem op Internet).
Als banden een binnenkant hebben anders dan hun buitenkant, kunnen ze gewoon aan de andere kant van de auto gezet worden. Als ze een voorgeschreven looprichting hebben, kunnen ze alleen naar de andere kant van de auto gezet worden, nadat ze opnieuw, maar nu achterstevoren, op de velg gezet zijn.
Maar als BEIDE bijzonderheden zich voordoen, dan zijn er mijns insziens 2 soorten banden nodig: links en rechts; elkaars spiegelbeeld, doch niet identiek (vgl. linkse en rechtse schroefdraad, of uw beide handen). Althans, als de asymmetrie effect heeft op het rijgedrag, en als je wilt dat je auto goed spoort.
Weet iemand hier iets over te melden?
Wat mij opviel is dat deze (vermoedelijk "moderne") banden ZOWEL een looprichting ALS een ongelijke (=asymmetrische) binnen/buitenkant hebben. Toch kreeg ik (twee keer) vier identieke banden.
Ik heb hier diep over nagedacht (en niets kunnen vinden over dit probleem op Internet).
Als banden een binnenkant hebben anders dan hun buitenkant, kunnen ze gewoon aan de andere kant van de auto gezet worden. Als ze een voorgeschreven looprichting hebben, kunnen ze alleen naar de andere kant van de auto gezet worden, nadat ze opnieuw, maar nu achterstevoren, op de velg gezet zijn.
Maar als BEIDE bijzonderheden zich voordoen, dan zijn er mijns insziens 2 soorten banden nodig: links en rechts; elkaars spiegelbeeld, doch niet identiek (vgl. linkse en rechtse schroefdraad, of uw beide handen). Althans, als de asymmetrie effect heeft op het rijgedrag, en als je wilt dat je auto goed spoort.
Weet iemand hier iets over te melden?
Re: Linkse & rechtse spoed bij banden?
Ik heb zelf Bridgestone Turanza ER300. Deze zijn asymetrisch en de banden hebben geen richtingsgebonden profiel maar op de band zelf staat Outside dus deze kant buiten. Als je nu het profiel van achter de auto bekijkt zie je aan de ene kant het profiel naar boven lopen en aan de andere kant naar beneden. Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen. Je zou inderdaad denken dat er dus een L-band en een R-band moet zijn maar die zijn er niet. Ik heb meerdere auto's met "mijn" banden bekeken en ze zijn allemaal het zelfde. Conclusie: het zal niets uitmaken voor je sporing e.d. Ik wissel de banden alleen niet van links naar rechts. Het lijkt me niet juist om de band opeens de andere richting te laten rijden. Topic is trouwens wel meer geweest met Michelin Primacy banden geloof ik.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 21 apr 2007 02:57
Re: Linkse & rechtse spoed bij banden?
Inderdaad, bij topic "Michelin Pilot Primacy RAAR probleem" komt topic starter andre.I met m.i. precies dit probleem.
Alleen in de rest van het topic gaat het er niet meer over.
Ik had het eerst niet herkend.
Mijn idee van het probleem, nu omschreven als bandensporen
(de puntjes staan er om 'slim' formatten door forumsoftware te omzeilen)
-V= ... -V=
-V= ... -V=
-V= ... -V=
-V= ... -V=
-V= ... -V=
(identieke banden gemonteerd volgens Draairichting)
Foto van andre.I, tot de essentie teruggebracht:
-|/ ... /|-
-|/ ... /|-
-|/ ... /|-
-|/ ... /|-
-|/ ... /|-
(identieke banden gemonteerd volgens Outside labeling)
Allebei fout, lijkt me; hier zouden linker- en rechter-banden nodig zijn, net als bij schoenen van mensen:
(-]
H
...... [-)
....... H
(-]
H
...... [-)
....... H
Alleen in de rest van het topic gaat het er niet meer over.
Ik had het eerst niet herkend.
Mijn idee van het probleem, nu omschreven als bandensporen
(de puntjes staan er om 'slim' formatten door forumsoftware te omzeilen)
-V= ... -V=
-V= ... -V=
-V= ... -V=
-V= ... -V=
-V= ... -V=
(identieke banden gemonteerd volgens Draairichting)
Foto van andre.I, tot de essentie teruggebracht:
-|/ ... /|-
-|/ ... /|-
-|/ ... /|-
-|/ ... /|-
-|/ ... /|-
(identieke banden gemonteerd volgens Outside labeling)
Allebei fout, lijkt me; hier zouden linker- en rechter-banden nodig zijn, net als bij schoenen van mensen:
(-]
H
...... [-)
....... H
(-]
H
...... [-)
....... H
Re: Linkse & rechtse spoed bij banden?
Wellicht heeft de betreffende bandenmonteur deze wiskundige benadering niet helemaal begrepen............
Re: Linkse & rechtse spoed bij banden?
Beste Petro Leum,
Het probleem wat je denkt te hebben bestaat, echter alleen met race banden of echte ultra high performance banden voor extreme auto's (een voorbeeld hiervan is Pirelli P-Zero Corsa).
Ik kan me niet voorstellen dat jij het hier over hebt.
Banden met een asimetrisch profiel hebben technisch gezien normaal geen draairichting, alleen een binnen en buitenkant (gemarkeerd door "outside").
Optisch kan het echter lijken dat de banden wel een draairichting hebben, dit is echter niet zo.
(voorbeelden: Michelin Primacy, Conti Premium, Pirelli PZ-Rosso, Dunlop SP300, SP01, Bridgestone ER300, RE050, enz....)
Banden die wel een draairichting hebben zijn meestal te herkennen aan het duidelijk V-profiel (punt profiel, pijl profiel). Hier staat ook meestal duidelijk op dat ze in een bepaalde richting moeten draaien (vaak dmv. een pijl of 'direction').
Welke band nu eigenlijk het beste is hangt volledig af van je persoonlijke wensen en eisen.
Echt slechte banden bestaan bijna niet meer, zelfs de alom besproken WANLI banden hebben een aanmerkelijke verbetering ondergaan. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er geen merkbaar verschil meer is tussen bijv. een Michelin en een Wanli..... (prijs scheelt ook zo'n 50%)
Zelf ben ik zeer gecharmeerd van Pirelli P-Zero Rosso, slijten wat harder maar bieden in alle omstandigheden ruimschoots wat ik van een band verlang (VEEL), ook de Dunlop SP Sportmaxx vind ik goed, redelijk stug maar een goede wegligging, ook bij nat weer, deze maken ook wel wat meer km's dan de Pirelli's...
Dit alles is MIJN mening, ik ken mensen die mijn keuze juist afkraken....
Al met al bestaat er veel onduidelijkheid omtrend asimetrische banden en banden met een draairichting, ik hoop dat ik dit een beetje heb kunnen verduidelijken...
Een Bandenman
Het probleem wat je denkt te hebben bestaat, echter alleen met race banden of echte ultra high performance banden voor extreme auto's (een voorbeeld hiervan is Pirelli P-Zero Corsa).
Ik kan me niet voorstellen dat jij het hier over hebt.
Banden met een asimetrisch profiel hebben technisch gezien normaal geen draairichting, alleen een binnen en buitenkant (gemarkeerd door "outside").
Optisch kan het echter lijken dat de banden wel een draairichting hebben, dit is echter niet zo.
(voorbeelden: Michelin Primacy, Conti Premium, Pirelli PZ-Rosso, Dunlop SP300, SP01, Bridgestone ER300, RE050, enz....)
Banden die wel een draairichting hebben zijn meestal te herkennen aan het duidelijk V-profiel (punt profiel, pijl profiel). Hier staat ook meestal duidelijk op dat ze in een bepaalde richting moeten draaien (vaak dmv. een pijl of 'direction').
Welke band nu eigenlijk het beste is hangt volledig af van je persoonlijke wensen en eisen.
Echt slechte banden bestaan bijna niet meer, zelfs de alom besproken WANLI banden hebben een aanmerkelijke verbetering ondergaan. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er geen merkbaar verschil meer is tussen bijv. een Michelin en een Wanli..... (prijs scheelt ook zo'n 50%)
Zelf ben ik zeer gecharmeerd van Pirelli P-Zero Rosso, slijten wat harder maar bieden in alle omstandigheden ruimschoots wat ik van een band verlang (VEEL), ook de Dunlop SP Sportmaxx vind ik goed, redelijk stug maar een goede wegligging, ook bij nat weer, deze maken ook wel wat meer km's dan de Pirelli's...
Dit alles is MIJN mening, ik ken mensen die mijn keuze juist afkraken....
Al met al bestaat er veel onduidelijkheid omtrend asimetrische banden en banden met een draairichting, ik hoop dat ik dit een beetje heb kunnen verduidelijken...
Een Bandenman
Re: Linkse & rechtse spoed bij banden?
ik heb zelf ook "ultra high performance banden" onder mijn jetta 5
Dit is niks om je zorgen om te maken
tegenwoordig worden er heel veel "sport"velgen met banden verkocht voor weinig geld, hier monteren ze dan ook vaak deze types banden onder het voordeel voor leveranciers van velgen is gewoon dat die banden geschikt zijn voor heel veel auto en zelfs busjes omdat ze veel sterker zijn (heavy load) en kunnen dus meer inkopen dus ook goedkoper! kwalitatief zijn ze absoluut niet slechter! deze banden hebben vaak een hoge snelheids symbool W (270km)
Dit is niks om je zorgen om te maken
tegenwoordig worden er heel veel "sport"velgen met banden verkocht voor weinig geld, hier monteren ze dan ook vaak deze types banden onder het voordeel voor leveranciers van velgen is gewoon dat die banden geschikt zijn voor heel veel auto en zelfs busjes omdat ze veel sterker zijn (heavy load) en kunnen dus meer inkopen dus ook goedkoper! kwalitatief zijn ze absoluut niet slechter! deze banden hebben vaak een hoge snelheids symbool W (270km)
Re: Linkse & rechtse spoed bij banden?
voor zover ik snap wat jij bedoelt is dat sommigen banden draairichting hebben andere niet die gene die dat niet hebben komt DOT met het jaartal (voorbeeld) 1208 12 is de week van het jaar 08 het bouwjaar als een band draairichting heefd dan geld dit dus niet er staat op de band rotatie >>>> of anderzom rotation >>> is dus voor rechts (als je in je auto zit) <<<< is dus links je hebt ook velgen die worden allemaal identiek gemaakt dus je hebt velgen zoals deze stel je voor deze is voor rechts maar ze zijn allemaal het zelfde snap je stel hij komt links dan zit hij er tog anders op mvg nfsu2boy
Re: Linkse & rechtse spoed bij banden?
Het enige wat ik me kan bedenken.
Is dat je de banden die rechts gemonteerd zitten.
Niet verplaatst naar de linker kant.
De draai richting is dan namelijk anders om.
Is dat je de banden die rechts gemonteerd zitten.
Niet verplaatst naar de linker kant.
De draai richting is dan namelijk anders om.